Mělník

Město Mělník se rozkládá ve Středočeském kraji na soutoku řek Labe a Vltavy. První zmínka o Mělníku je již z roku 1000. Dnes zde žije přibližně 20 tis. obyvatel.

Tip:
Tipy na výlety Mělník / Trasy  Hrad Kokořín / Zámek Mělník Chaty a chalupy Kokořínsko
Turistické cíle / Mapa Mělník Mšenské pokličky / Veltrusy Víkendové pobyty Kokořínsko

Z Jestřebic do Kokořínského dolu a zpět

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

ty cedulky sbírám
ty cedulky sbírám  •  Fotografie (8)  • Foto: bezprezdivky

Pavlína je po výletech jako divá. Já si ale na tom minulém někde uhnal děsivou rýmu a opravdu se mi nikam nechtělo. Ona to ode mne samozřejmě chytla, ale v daleko mírnější formě. Za pár dní byla fit, já pořád smrkal a kašlal. O víkendu bylo krásně, babí léto na plné pecky, ale v sobotu jsem měl té rýmy malou recidivku. Šla se tedy projít (dost naštvaně) sama. K večeru jsem se zmátožil a začal plánovat. Děvče básnilo o výletu do Svatého Jana pod Skalou. Představil jsem si ten šílený kopec a rychle našel „schůdnější“ procházku na Kokořínsku.

Výchozí bod byl v Jestřebicích. Uvažoval jsem i o tom, že nechám auto pod Pokličkami, ale vzpomněl jsem si, jak mi kamarádka tuhle ve Sloupu vyprávěla, že je někde v těchto místech vykradli, plán jsem radši změnil.

pařízek

Zaparkoval jsem na již oblíbeném místě proti obecnímu úřadu a vyrazili jsme po zelené značce. Chvilku po silnici, před místní hospodou ale doleva na lesní cestu a z kopce. Údolí bylo stísněné, ale cesta pěkná.

V údolí bylo, i přes jasné podzimní poledne, dost šero. Pokusy o vyfocení okolních skal troskotaly. Jen ten pařez se povedl.

Coural jsem se a kochal, Pavlínu jsem dohnal až u rozcestníku k Jestřebickým pokličkám. Byl to kousek, ale nápis varoval před cestou špatnou a strmou. Měl pravdu. Až nahoru jsem se ani nepokoušel vyškrábat (to Pavlína tam byla). Rýma se ještě pořád hlásila. Ale na dohled jsem byl, mám je alespoň zezdola. Tu nápadnější, i tu méně. Musel jsem se opřít o strom, abych, udýchán, vůbec ty obrázky udržel.

Cesta dolů byla, pokud možno, ještě horší. Byl jsem rád, že jsem se octl zase v údolí. To se po chvilce otevřelo a konečně se mohly pořizovat obrázky bez problémů. Vojtěšský důl v podzimním hávu je pěkný.

Sešli jsme do Vojtěchova. Roubenky jsou tu pěkné, ale těch drátů. Nakonec jsem si odnesl je další psí cedulku a usmyslel si, že je začnu sbírat.

Jestřebické pokličky

Pejsek tam buď nebyl, nebo byl tak rychlý, že nebyl vidět. Na chvíli jsme si sedli na lavičku, přendal jsem si cigarety do tabatěrky a šli jsme dál. Červená značka vedoucí k Pokličkám se naštěstí vyhnula silnici a po pěšinkách, místy s pěknými výhledy, vedla kolem Pšovky.

Došli jsme k Pokličkám. Gratuloval jsem si, že jsme auto nechali v Jestřebicích. Za celou cestu jsme potkali asi tak šest lidí, ale tady byl Václavák. A parkoviště naprosto narvané. Nahoru k Pokličkám jsme nešplhali, byli jsme tam už mnohokrát, navíc bychom museli jít po schodech v zástupu. Našli jsme modrou značku a Kokořínský důl opustili. Suchý pařez jistil cestu, aby skála nespadla.

Pěšinka byla příjemná, stoupání bylo stále, ale nikoli strmé. Kolem skály, ale špatně fotitelné. Dost velké kontrasty světla a stínu v sevřeném údolí.

Jestřebické pokličky

V jednu chvíli se pěšina na pasece rozdvojovala, značku nebylo kam umístit, údolí se rozšířilo a mi odbočili místo doleva Doprava. Chybičku jsme poznali za chvilku, značku jsem zahlédl na druhé straně údolí. A mířila z něj ven. Nebylo těžké se napojit na správnou cestu. Navíc s pěkným výhledem.

Tentokrát byl kopeček příkřejší, ale kolem, v hustém lese, pěkné skalky. Ale byla tma. Na vršku, už vlastně v Jestřebicích, jsme potkali pejska a první lidi od Pokliček. Šli s košíkem na houby. K autu jsme došli už po silnici, Pavlína se pozdržela, počkal jsem na ni před hospodou, jestli nebude chtít nanuka nebo limonádu. Zamířila přímo k autu. Ještě musela zajistit bezpečný výjezd ze stání (za tu zatáčku jsem opravdu neviděl) a za hodinku jsme byli doma.

V tomto případě jsme kráčeli ukojit neuhasitelnou chuť mé ženy po výletech a to všechno v krásné podzimní přírodě Kokořínského dolu.

Na výletě na jedno dopoledne jsme se samozřejmě neubytovávali. Občerstvení lze, alespoň v sezóně, pořídit v Jestřebicích ve dvou restauracích.

Vojtěšský důl

Tady opravdu není nic, co by se mohlo nelíbit. Může se nepovést jenom počasí.

Vstupné se tu neplatí nikde. Výstup k Jestřebickým pokličkám nedoporučuji s malými dětmi, natož s kočárkem. Jde to jít i z parkoviště u Pokliček (těch nejznámějších), ale pozor, bývá tu narváno a asi se tu opravdu i krade.

Poslední aktualizace: 19.8.2011

Dobřeň

Příspěvky z okolí Z Jestřebic do Kokořínského dolu a zpět

Skalní Kalvárie pod Jestřebickými pokličkami (Jestřebice / Vojtěchov)
Půvabný skalní reliéf Kalvárie se nachází na půli cesty mezi obcemi Vojtěchov a Jestřebice - tedy na středočeském Kokořínsku - a rozhodně stojí za vidění. Jeho atraktivitu ještě zvyšuje skutečnost, že v blízkosti …
V Jestřebicích bylo pod mrakem, ale už ani nekrápalo. Tohle ještě hlášená studená fronta nebyla. Podařilo se mi najít pěkné místo k parkování a vyrazili jsme po modré. Ještě než jsme vyšli z vesnice, Pavlína měla nějaké řeči o tom, že chtěla do skal, a tady žádné nejsou. Byly vzápětí. Značka odbočila z polní cesty Doprava, do rokle, kde byly všude kolem. Ale obrázky nejsou,…
Neděle 15. 8. 2021 - dopoledne V noci mne vzbudila zima, že jsem přes sebe přehodila ještě jednu tenkou deku. Ještě v 8 bylo v autě 15 stupnů a to už je venku zase pěkné horko. Zajímalo by mne, kolik bylo v 5. V n…
Podzimní Kokořínsko, Jestřebice – Nedvězí a zpět.  Je pozdní ráno, mlhavý konec října. Přijíždíme s Karlem do Jestřebice. Karel parkuje auto před restaurací  U Šálků a vyrážíme po silnici s cyklo 0012 směrem n…
Turistický rozcestník, který se nachází pod skalním útvarem Pokličky, ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po červené značce ve směru Mělník, Chloumek, kokořínský důl, Kokořín dolina - Vojtěchov, Ráj, hrad Houska a po značce modré, která se zde rozděluje do tří směrů. Tj. západně ve směru Jestřebice, Tři koně, U Spláneho vrchu, Horní Vidim, Chudorazy, východním směrem ukazuje…
Turistický rozcestník, který se nachází přímo u skalního útvary Pokličky, ukazuje turistům cestu po modře značené okružní trase Pokličky, Švédský val, Mšeno, Bílka, Náckova rokle, Pokličky a západním směrem na Jes…
Výlet je vlastně okružní trasou a tak výchozí i cílové místo můžeme zvolit podle způsobu přepravy do oblasti. Já jsem se rozhodl pro městečko Mšeno, které je dostupné autem, vlakem i autobusem. Od centrálního roz…
Pískovcové útvary nad kokořínským dolem, západně od obce Vojtěchov. Vznikly selektivním zvětráváním pískovců, za což může vyluhování železa z třetihorních vyvřelin podzemními vodami a vysrážením hydrátu oxidu žele…
Pšovka protéká kokořínským dolem, je zaříznutá do turonských pískovců. Na mnoha místech vytváří močály, v níž rostou chráněné rostliny a žijí chránění živočichové. Krajinu dotvářejí drobné architektonické památky.…
Z Dubé na Kokořín. Ve Vojtěchově zaparkovat a vydat se po zelené na kalvárii.Potom pokračovat autem k eszonímu kempu U splávku. Zde parkovat a vydat se po zelené na kopec na Jeskyně Nedamy. Vyplatí se vylézt i nahoru, kde stával hrad.Pokračovat autem do obce Jestřebice, kde se dobře najíte u Drákulovy krčmy. Potom vyjedete z Jestřebic jen kousek. U autobusové zastávky zaparkujete a vydáte se na skalní stůl. Dále autem do Horní Vidim.Parkování na návsi.Obejdete zámek a v lese vede stezka po lávkách.Poz…
Mšenské pokličky
Asi 3 km od hradu se nad Kokořínským dolem nacházejí zajímavé geologické útvary: Mšenské pokličky. Název dostaly podle nedalekého městečka Mšena. Každý čtenář je jistě zná, protože se často stávají námětem fotog…
Vojtěchovský rozcestník je křižovatkou dvou cest.Zelená TZ vás povede do Jestřebic a dále, v druhém směru pak do Mšena.Modrá TZ vás dovede k 500 m vzdálenému rozcestníku Vojtěchov-Boudecký mlýn, z něhož můžete pokračovat po červené nebo zelené TZ dále. V opačném směru pak pokračuje do Planého dolu (2 km) Střezivojic (5,5 km) a Nedvězího (9,5 km).
Osada Vojtěchov sa rozprestiera na Kokořínsku asi 3,5 kilometrov severozápadne od mestečka Mšeno,ktorého je súčasťou.Cez osadu preteká riečka Pšovka a stretávajú sa tu turisticky značené chodníky.Vojtěchov má prib…
Turistický okruh okolo Kokořínských pokliček.Od parkoviště v Kokořínském dole "pod Pokličkami ",,se vydáme po modré Tz do rokle Apatyka.Vystouápme přes Náckovu rokli k útvarům Obří hlava a Žába, potom dále, opět…
Rozcestník na zeleně značené turistické trase, která tvoří uzavřený okruh přes Mšeno, Vojtěchov, Jestřebice, Kokořín a Sedlec, označuje odbočku k jeskyním a bývalému Skalnímu hradu Nedamy. Odbočku najdeme kousek od skalisek asi 1 km po zeleně značené trase severně od Doliny pod hradem Kokořín. Jeskyně Nedamy jsou po značené odbočce celkem snadno přístupné a po výstupu nad…
Nedamy
Dvě jeskyně v pískovcových blocích nad kokořínským dolem.V době třicetileté války sloužily jako útočiště lidu před Švédy.V té době byly uměle rozšířeny. Schůdky vytesanými ve skalní…
Rokle dostala své jméno podle množství léčivých bylin, které zde byly hojně sbírány. Teplotní inverze v rokli je Příčinou, že se zde vyskytují pro tuto oblast netypické horské a podhorské rostliny. Na jaře se prohřívá jen horní vrstva vzduchu, proto tu zůstává ležet dlouho sníh. V létě zase do ní stéká studený vzduch a teplý stoupá vzůru. To způsobuje vegetační inverzi, tedy…
Prúsečná skála sa nachádza v chránenej oblasti Kokořínsko.Ide o vytesanú cestu v pieskovci,ktorú údajne vytesali švédsky vojaci počas tridsať ročnej vojny aby sa mohli ľahšie dostať z vozmi k táborisku, čo bolo ne…
Močidla jsou nejznámější boční údolí Kokořínského dolu a to zejména díky své frekventované poloze. Začíná u rozcestí Pokličky a prochází jižním okrajem střední části dolu až k rozcestí…
Pro milovníky přírody a turistiky nabízíme několik informací o překrásném místě, kterým je CHKO Kokořínsko - ráj turistů. Představíme vám nyní ta nejzajímavější a nejnavštěvovanější místa této oblasti: kokořínsk…
Stylová restaurace v designovém hotelu s kapacitou 35 míst. Hotel Kokořín leží uprostřed malebné přírody pískovcových skal a překrásných jezírek přímo pod hradem Kokořín. Jen 40 km vzdálený od Prahy. w…
Auto necháme na parkovišti pod Kokořínem v Kokořínském Dole a od místní občerstvovny vyrazíme po zelené značce do kopce k lesu a mezi skály. Část cesty je společná s místní červenou značkou, tvořící naučný okruh, o který si můžeme případně naši cestu prodloužit. Popsaný je tento okruh zde: https://www.turistika.cz/turisticke-trasy/detail/okruzni-stezka-v-okoli-kokorinskeho-dolu…
Sobota 14. 8. 2021 - odpoledne Po zajímavé dopolední procházce a po obědě jdeme na další zhruba stejně dlouhou procházku, tentokrát na druhou stranu od silnice. Začínáme tím, že stoupáme k hradu Kokořín, který byl ve 2. čtvrtině 14. století postaven na skále. Používán byl asi do poloviny 16. století. Za tu dobu ho nikdo neopravoval a tak postupně chátral, až za…
Po návštěvě posvátné  hory  ŘÍP (viz předchozí článek) následovalo pár  dalších výletů  (pěšmo i na kole)  v prostředí,  které bylo zcela jiné, než u nás, na Moravě. Bohužel nám tři dny …
Když jsme v červnu smutně a předčasně opouštěli oblast Mělnicka a Kokořínska, kterou několik dní skrápěl velmi intenzivní déšť, slíbili jsme si, že se sem ještě letos vrátíme. Stalo se tak hned na počátku září a p…
Osada Ráj  Ráj je v současnosti Mšena, ale dříve samostatná obec v dnešní době zde trvale žije asi 10 trvale bydlících osob. Dříve převážně německy osídlená, za 2. sv. války pohraniční "říšs…
hrad kokořín
Soutěž 2 body
Kokořín aneb romantická rekonstrukce historieIluzi tajuplného hradu, po jehož Ochozu se prochází sličná dívka s nepřítomným pohledem, v případě Kokořína ani nepotřebujeme vytvářet. I když jedno podobné vyprávění o bílé postavě, která se zjevuje na Ochozu věže, mezi místními také s…
Hrad Kokořín se nacházi uprostřed hlubokých lesů severně od stejnojmenné obce. V našem případě začínala cesta z Doksů u Máchova Jezera směrem na Mladou Boleslav. Hned v první obci Oboře…
Zámek Houska stojí na Zámeckém vrchu uprostřed lesnaté krajiny. Zámek Houska leží v jižní části Českolipska v Libereckém kraji. Masivní zámecký objekt má čtyřúhelníkový půdorys s uzavřeným středním nádvořím. Cenná je Zelená světnice s malbami ze 16. století, rytířský salonek, obdivovaná je hradní kaple s restaurovanými malbami. V areálu se uskutečňuje řada sezónních akcí, v let…