Vzkříšení samoty Berhof (Josefová)

Tipy na výlet, Hrubý Jeseník




Kam a jak jedeme?

Autokar ze Šumperka
Autokar ze Šumperka
lupa

Autobusem skoro až na místo. V tomto případě asi ostatní nebudou mít to štěstí co já. Když jsem dostal pozvánku na otevření nové Naučné stezky u Josefové, váhal jsem asi 2 sekundy, kolegy z práce jsem se nechal odvézt do Hanušovic, zdejší lesní společnost pak vypravila speciální autobus až do místa určení. Následovatelé sem asi v drtivé většině dorazí po svých, nejspíš po zelené TZ značce od Branné, cyklistům bych doporučil lesní cestu od Františkova, automobilistům je v normální době vjezd zapovězen – což je dobře.





Za čím jedeme?

lupa

Za vydatné, hlavně finanční a technické pomoci Lesů České republiky byla 8.10. 2014 slavnostně otevřena naučná stezka Josefová (Neu Josefsthal). Na výrobě informačních panelů se podíleli studenti SPŠ-VOŠ v Šumperku a jejich zásluhou vzniklo, dá se směle říci velmi pěkné dílo. Osada Josefová byla založená v lůnu nejvyšších moravských hor v r. 1732. Území patřilo k Liechtenštejským državám, a jméno tedy dostala po knížeti Josefu Adamovi. Protože už jedno Josefovo Údolí existovalo, proto Nová. Osada byla založena kolem sklářské huti. V okolí bylo celkem dostatek materiálu pro výrobu (písek, suroviny na potaš), k tavení bylo potřeba dřeva a toho bylo v okolních lesích poměrně dost. Sklárna fungovala a do 90. 18. století. Obyvatelé po zániku výroby ale zůstali, přeorientovali se na chudé zemědělství a zejména dřevařství. Tato činnost byla hlavním zdrojem obživy po většinu času osídlení Josefové. V posledních letech existence byla tato činnost dovedena do svým způsobem k dokonalosti. Koncem 19. století byl v lesích kolem Branné zřízené dvě větve lesních železnic, které dovážely vytěžený k materiál k hlavní trati Hanušovice Jeseník. Jedna z těchto železnic zamířila i k Josefové.

lupa

Hlavní těžba probíhala ve svazích Trojáku, ke stahování ze svahu sloužila úvraťová pozemní lanovka či železnice. Lesní dráhy sloužily zhruba do poloviny 30. let 20. století. Po roce 1935 byly železné díly povětšinou sneseny a odprodány, na některých místech byly pozůstatky zařízení ještě nějakou dobu k vidění. Lesní železnice nahradily lesní cesty a automobilní technika. Lesní cesty často kopírovaly bývalé trasy tratí. Osídlení v Josefové přetrvalo v podstatě až do konce 2. světové války, po odsunu Němců osada v podstatě zanikla, zůstala jen hájovna, kterou tu najdeme dodnes. Ve 30. letech osda měla asi 17 domů, měla dokonce i školu, kam docházeli i žáci z okolních obydlí (Zadní Aloisov). Výuka tehdy probíhal dvakrát týdně, 7 hodin denně, učitel sem docházel z Nových Losin (přespal na hájovně). Není bez zajímavosti, že okolí Branné nebo i Staroměstsko posloužilo za inspiraci spisovateli Vladimíru Körnerovi. Někde tady se odehrávají jeho známé novely (Adelheid, Zrození horského pramene – to asi u Stříbrnic, Zánik samoty Berhof). Josefová má být právě tím Berhofem.

Hájovna v Josefové a náš značkařský předseda
Hájovna v Josefové a náš značkařský předseda
lupa

V rámci budování naučné stezky ovšem nebyly jen zhotoveny naučné panely. Určité revitalizace se dočkalo celé území bývalé Josefové. Již při příchodu (od hájovny) návštěvníka zaujme renovovaný kamenný most přes Hučavu, prostranství za mostem je vyčištěné a najdeme zde obnovené základy bývalé školy. Dalším a zřejmě nejzajímavějším místem bude můstek na svážnicové železnici, tvůrci prý sháněli koleje kde se dalo. Opravy se dočkala i výklenková boží muka nebo kamenný křížek. Poslední zastavení krátké, ale obsažné naučné stezky je u skal na okraji Josefové. Postupně se z panelů a obrázků dozvíme řádku zajímavostí nejen z historie samotné Josefové, ale i něco o dřevařství a sklářství.

Jak a kde jsme se najedli a ubytovali?

Luxusní interiér autokaru
Luxusní interiér autokaru
lupa

V rámci slavnostního otevření bylo připraveno bohaté menu (chlebíčky, jednohubky, trubičky tyto zdarma, nápoje za úplatu). Běžný návštěvník asi už takovou obsluhu mít nebude, bude se muset spolehnout na vlastní občerstvení, nebo využít jednoho z mnoha podniků v Branné, nebo restauraci u X-parku ve Františkově.

Co se nám nejvíce líbilo a co naopak ne?

Tabule NS u hájovny
Tabule NS u hájovny
lupa

Otevření stezky proběhlo ve velmi důstojné, ale i srdečné atmosféře, kromě děkovných lesáckých proslovů byly k slyšení fanfáry lesních rohů, historické perličky přinesli učitelé z průmyslovky, perličku z vyprávění učitele z Nových Losin přednesl historik Drahomír Polách, přítomní byli i potomci původních obyvatel ze Spolkové republiky, nechyběl patrně poslední stálý (český) obyvatel dnes soukromé hájovny. Mezi tím probíhaly malé kulturní vložky zpěvu s kytarou. Samotný průchod stezkou je nenáročný, tabule i artefakty jsou rozmístěné kolem zelené TZ z Branné, zapomněl jsem uvézt i ukázku štětované cesty u mostu svážnice. Maličkou chybičku snad vidím, jen v tom, že se naučná stezka nezmiňuje o velmi zajímavých skalách, kde vlastně stezka končí. Tvůrci ale vznesli poznámku, že by časem chtěli pokračovat, tak uvidíme.

Ostatní informace

Jezírko
Jezírko
lupa

O chybějícím popisu skal si naštěstí čtenář Turistiky může něco dozvědět v tradičně obsažném popisu Františka Lysáčka (nechal tu na jednom patníku autogram). O historii Josefové i na nových výborných webovkách (www.neu-josefsthal.cz). Veškerý výdaj činila jen zpáteční jízdenka z Hanušovic, bo autobus tam i zpět byl zdarma. Nicméně z marnotratnosti něco stály oslavné čtvrtky, v lesním prostředí a na horách je to malá povinnost.

Opravený most
Opravený most
lupa

Do Josefové dorazila i početná výprava šumperských turistů. Ti používají k výpravám moderní autokar s restauračním vybavením. Zájemcům o historii lesní železnice bych odkázal http://jt.brno-online.cz/jt/kolstejn/index.html.



Další informace

neumístěno
Náročnost:
rodina s dětmi
Délka:
celodenní výlet (15-20 km)
Druh:
na hory, na kole
Jak se Vám tam líbilo ?

Komentář:

Vyhledání vlakového spojení
Odkud:
Kam: Branná
(vzdálenost od místa: 3.59 km)
Datum: Čas:
loading...

Diskuse k výletu Vzkříšení samoty Berhof (Josefová)

09.10.2014 18:20
Výborný článek o výborné akci. Mám radost z té nové NS a určitě se tam zase někdy podíváme. A s tím patníkem jsi mne dorazil - že jsem si ho vůbec nevšiml, to se tedy divím...
Re:
09.10.2014 19:34
Mě ho ukázal kamrád z Bratrušova, normálně je tak mrňavý, že bys ho přehlédl. Musí se hledat u jedné zdi u cesty. V době kdy jsi na Josefové byl mohl být vesele zarostlý. Ostatně stejný je k viděni na Bystřinách, jaks ho obdivoval. Konkrétně se vztahují k princi Ferdinadu z Liechtenštejna. Mimo to, moc se mi líbilo údolí mezi Josefovou a Františkovem, tedy kolem dolního toku Hučavy. Jel jsem tam vlastně poprvé, už si plánuju to projít pěšky nebo na kole, kdy toho bude k vidění určitě víc než z autobusu.

Nadpis: (nepovinný)

Vaše jméno:

Email: (nezobrazí se)

Text:

Sledovat diskusi e-mailem
Váš email:
Sledování můžete kdykoliv zrušit jedním kliknutím.
Email:
Heslo:
Vytvořit účet Zapomenuté heslo
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. další informace