Tipy a novinky Chaty a chalupy DěčínChaty a chalupy  Mapa Děčín

Děčín leží severovýchodně od Ústí nad Labem nedaleko statní hranice s Německem. Děčín leží na obou březích řeky Labe a je zde důležitý říční přístav, odkud lodi doplují až do Hamburku. Děčín vytváří pomyslnou hranici mezi dvěma chráněnými krajinnými oblastmi a to jsou Labské pískovce a České středohoří.

Trasy Děčín (128)
Děčínsko a Lužické hory
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Děčínsko a Lužické hory

Vysoká Lípa a okolí

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Do přírody

Vysoká Lípa
Vysoká Lípa  •  Fotografie (14)  • Foto: bezprezdivky

Ráno, po vydatné snídani, ze které zbylo i na svačinu, jsme konečně vyrazili na výlet.

Plán byl jednoduchý. Od hotelu po žluté značce, která se pod skalním hradem Šauštejn spojí s červenou a dál už po té červené. Tu jsme měli opustit v Mezní Louce. Tam měla být ta krásná hospoda s bezvadným kančím gulášem, kterou mi se slzami v očích doporučovala kamarádka Maruška. Teď už se tam nějakou dobu nedostane, co chvíli bude rodit.

Jak bylo naplánováno, tak jsme i vyšli. I pohled na skalní hrad, ještě z údolí, byl pěkný.

koliba
koliba  •  Foto: bezprezdivky

V lese se opravdu žlutá značka potkala s červenou a my jsme je opravdu sledovali. Ale jen opravdu chvilku. Červená odbočovala Doprava a Pavlínu jsem musel zase obracet. Vyrazila, jak je jejím zvykem, bujaře vpřed a odbočky si prostě nevšimla. Neodpustil jsem si to a donutil ji vrátit se až k velice dobře viditelné šipce.

Vzápětí se pohodlná a mírně stoupající cesta změnila v pěšinku vedoucí do nehorázného krpálu. Došlo i na úvahy ve stylu: „Kterej blbec si tohle vymyslel.“, ale nahlas jsem nesměl nic říct. Ten blbec jsem byl já.

Tak jsem alespoň, abych zakryl své obtíže při stoupání, fotil. I ta cesta byla malebná. To červené vpředu je Pavlína. Na nějakou dobu jsem ji viděl, když se zastavila u výhledu na skalní okno ve skalisku, na kterém stával hrad.

skalní hrad

Vyšplhal jsem se na pěšinku vedoucí pod hradním skaliskem a dorazil až k odbočce na hrad. Byla to kombinace žebříků a schodů vedoucí skoro kolmo nahoru. Předpokládal jsem, že Pavlína hradnímu kouzlu neodolala, a že si na ní nějakou chvíli počkám. Z hradu zrovna sestupovala velmi početná skupina německých turistů ověšených svačinami, fotoaparáty a dětmi. Překvapila mě, nešla nahoru, i jí přehnaný turistický ruch odradil (já se navíc vymlouval na to, že je kouřmo a stejně tam není nic vidět). Stejně jsme ale počkali, až se hlučná skupina alespoň trochu vzdálí. Následující schody, schované do té doby milosrdně za zatáčkou, byly ještě horší. Sklon tak 75o, šířka zanedbatelná, tu a tam zatáčka. Když jsem se vyškrábal nahoru, Pavlína už byla kdoví kde a já se svou závratí jsem se ocitl na pěšince zhruba metrové, nahoru skála, dolů sráz. Čím dál větší, pěšinka mírně stoupala. Skály jsem se držel, dokonce jsem se chvílemi pokoušel i o obrázek, ale bylo kolem poledne, a to na krajinky opravdu světlo není.

Nahoře byla silnička, a odbočka na Malou Pravčickou bránu. U ní odpočívadlo, na které jsme se naštěstí vešli. Dohnali jsme totiž německou výpravu. Posvačili jsme, počkali, až odejdou a šli jsme se taky podívat. Ale i bez Němců tu bylo rušno. V bráně pořád někdo pózoval, i obrázku jsem se vzdal. Vrátili jsme se k silničce a pokračovali po červené značce.

Stoupali jsme, mírně, ale neustále. Po levé straně by byl za menšího oparu výhled do údolí, ale teď se opravdu moc nevyvedl. Asi na půlkilometrovém úseku se nám tu ozývali krkavci. Pátral jsem po nich, ale ten jediný, kterého jsem zahlédl, proletěl kolem dost rychle. Ale i tak se bylo na co dívat. Ještěr jakýsi tu na nás číhal.

cesta
cesta  •  Foto: bezprezdivky

Konečně se kopec zlomil a začali jsme klesat k Mezní Louce. Občas i velmi razantně, jednou tu byl dokonce žebřík. Trochu nepozorně jsme se podívali na mapu a tak jsme byli nakonec překvapení, že jsme v Mezní Louce byli v cuku letu. Pavlína se mi zamíchala do davu (cesta bez lidí, po které jsme pár kilometrů šli, totiž na chvíli skončila). Potom se rozčilovala, že jsem ji hned nenašel. Hnán pudem a hladem jsem zamířil k hospodě, o které bájila kamarádka Maruška. Hrubé zklamání. Srubové stavení tam bylo, ale někdo ho koupil a rekonstruoval, bylo těsně před otevřením. V přilehlém bufetu se sice vařilo, ale do slibovaného kančího guláše za nízký peníz to mělo daleko. Dali jsme si pití a pak za rohem sežvýkali housku se salámem, která zbyla od snídaně.

ještěr
ještěr  •  Foto: bezprezdivky

Po modré značce, která tu, z našeho směru, začíná, jsme měli dojít až do Vysoké Lípy. Zpočátku z kopce, cesta pohodlná, ale je to i trasa k lodičkám plujícím po řece Kamenici, takže i před hlavní sezónou lidí plno. U rozcestí, které usměrňovalo přísun plavců už ale bylo liduprázdno. K lodičkám to odtud bylo po žluté Doprava, my jsme pokračovali osamoceně po modré doleva. Po pár stech metrech ale zrada, značka zamířila nekompromisně Doprava a do kopce. Po malebném mostku nás dovedla dokonce na asfaltku. Samozřejmě jsem z mapy věděl, že to tak bude. Asfaltka směřuje k hotelu Zámeček, kde se i nutné občerstvení dalo předpokládat. Ale s pokračujícím stoupáním jako by i vzduch houstl. To by tedy neměl. Z lesa jsem vyšel na louku, Pavlína už zase vepředu, a esmeska mi prozradila, že jsem v Německu. Naštěstí mi nikdo nevolá. Až u Zámečku, který je skoro na kopci jsem zjistil, proč vzduch houstne. Na severu, na německé straně, se to bouřkově černalo. Ale zahrádka tu byla příjemná a bezprostřední nebezpečí zatím nehrozilo. Jen sem tam vzdálené hřímání bylo slyšet.

Přívětivou zahrádku jsme opustili za chvíli, Pavlína spěchala, podívat se na Vyhlídku Ptačí kámen, já se zdržel obrázkem, ale došel jsem ji včas, když se z vyhlídky vracela, aby konstatovala, že je zarostlá a nic z ní není vidět. Ta bouřka v pozadí je už docela vidět. Míjeli nás i turisti koňmo. Ve Vysoké Lípě je, podle cedulek, několik majitelů koníků, kteří sobě i svým zvířátkům přispívají takto k obživě. Já ala jejich zákazníkem být nemůžu, koně mám natolik rád, že bych pod sebou žádného padnout nenechal. Ti, kteří unesli rytíře v plné zbroji, už se nerodí.

Pavlína utekla, bouřka se, alespoň pokud bylo z lesa slyšet, blížila, ale už to bylo blizoučko. Dokonce u mraveniště jsem se zdržel, ala na obrázky bylo moc šero. Na konci lesa mě odměnil výhled na Růžovský vrch. Tam bouřka zatím nehrozila. Při pohledu na krásnou lesostep na opačné straně cesty už to vypadalo jinak.

rozcestí

Pavlína čekala na autobusové zastávce před hotelem. Měl jsem klíče od pokoje a sedět na zahrádce se jí samotné nechtělo. Ještě jsme zapředli „učený“ rozhovor o tom, co za domek to vlastně stojí na dvoře hotelu.

Mně to připomínalo venkovskou faru (tak nějak baroko), Pavlína samozřejmě tvrdila, že kecám. Došli jsme na zahrádku před hotelem trochu obnovit tekutiny, zeptali se i majitele, ale ten nevěděl. Pavlíně jsem odevzdal klíče, ať se jde vysprchovat, sám jsem ještě chvilku zůstal. Během chvilky, než jsem z vysvětlivek k mapě zde zakoupené zjistil, že se jedná pravděpodobně o původní rychtu (fara tu nikdy nebyla), začaly se sbíhat mraky nejen od severu, kde už byly vidět hodnou chvíli, ale další bouřka se vyrojila i od jihovýchodu. Na chvíli byl pěkný pohled na siluetu Jedlové, která odtud není zrovna blízko.

Dopití piva jsem si načasoval přesně na chvíli, kdy se nad námi obě bouřky srazily. Ještě jsem volným krokem došel mezi kapkami ke vchodu, vrátil půllitr a pak jsem jen z bezpečí pozoroval, co se venku odehrává.

že by šla bouřka?

Když jsem vyšel ven, zjistil jsem, že před hotelem zastavují, kochají se a fotí i otrlí motorkáři. Ale tady překážely dráty a vlastně i ta silnice. Popošel jsem kousek k východu (tam, kde byla včera Pavlína na podvečerní procházce) a ejhle. Bylo to bez drátů, silnice a v ideálním osvětlení. Málokdy je takové štěstí. Ještě rybníček a malý hřbitov tu Pavlína hlásila, ale došel jsem jen k rybníčku. Dál se cesta už moc svažovala a já byl docela uťapaný a věděl jsem, že mě ještě dneska jeden kopec čeká. Vrátil jsem se k hotelu, ještě jsem pohovořil s Pavlínou, která mě opravdu při svém rozhlížení se z okna nečekala. Myslela si, že razím rovnou do koliby. A já jí v sousedství ještě vyfotil její oblíbené rododendrony.

V kolibě jsem se nezdržel nijak dlouho, konec konců jsem měl zítra řídit. Sešli se místní, probíralo se, kde padaly kroupy a kde ne (tady prý ano, to, že nahoře ne jsem dokazoval na obrázky z fujinky), ale odebral jsem se ještě před devátou hodinou. Začalo se smrákat a padala mlha. Z postavy, kterou jsem potkal, a která neslo něco dlouhého na rameni, se vyklubal člověk se stativem a nadupaným foťákem, který se vracel z lovu. Věděl jsem, že dělám vlastně pitomost, ale nedalo mi to, cestou nahoru jsem taky spoušť několikrát zmáčknul. On to ten můj aparátek někdy umí, někdy se prostě přepne na neskutečnou citlivost, obrázky jsou sice trochu zrnité, ale mají svůj půvab. A hlavně to světélko na konci (stromového) tunelu mi dávalo šanci, že se sem ještě vrátíme.

Růžovský vrch

Šli jsme hlavně vypadnout z města a pokochat se. Myslím, že se nám to povedlo téměř dokonale.

Ubytování v hotelu Lípa bylo více než vyhovující. I snídaně naprosto vyhovovaly. Jen trochu jednotvárný (pořád stejný) jídelní lístek trochu kazí dojem. Jedli jsme tak různě a v mé stravě hrály výraznou roli škvarkové placky.

Je tu krásně. Jedinou drobnou vadou byla nepřítomnost dobrého a levného kančího guláše v Mezní Louce. Těšil jsem se na něj.

Vstupné jsme tu neplatili nikde, k placeným částem Np České Švýcarsko jsme se moc nepřiblížili. Platí se určitě za plavbu po Kamenici a možná i u Pravčické brány.

Poslední aktualizace: 24.9.2012

Růžová

Příspěvky z okolí Vysoká Lípa a okolí

Dolský mlýn - cesta a kulturní památka
Při cestování po národním parku České Švýcarsko na území kolem Kamenice by neměla chybět ani vycházka k Dolskému mlýnu.  Dolský mlýn stál na soutoku Kamenice s Jetřichovickou Bělou. Vede sem několik značených cest…
Dolský mlýn je jedním z nekrásnějších míst u nás. Nachází se v přírodě Českého Švýcarska a v jeho těsné blízkosti protéká říčka Kamenice. Šum protékající Kamenice, zpívající ptáčci a krásná příroda Českého Švýcars…
Tuto naučnou stezku jsme si prošli na jaře r. 2013. Moc se toho za posledních 6 let nezměnilo. Snad jen zřícenina mlýna možná vypadá jinak. Jinak vypadá i Pastevní vrch, kde je od r. 2018 zajímavá rozhledna. Možná…
22.8.2015 Po včerejší velké túře nepotřebujeme hltat kilometry, dnes si chceme trošku užívat, to však nebrání včasnému odjezdu, ačkoliv přeci jen si dopřejeme i rané kávičky u naší chatičky. Abychom splnili i resty v místě ubytování, provedeme zevrubnou obhlídku chřibského kostela, který je zasvěcen sv. Jiří. Ne zcela vídaným je u kostela pomník nějaké války z roku 1859. Jestli se nepletu, tehdy jsme (coby součást Rakouska)…
V minulosti byli obyvatelé tak zvaných přifařených obcí nuceni chodit na bohoslužby do vzdálenějších obcí, kde byl kostel a fara. Cestě, kterou se chodilo se ří…
Jako trvalá připomínka na události II. světové války zůstala v NP České Švýcarsko linie lehkého opevnění budovaná v letech 1937-8. Důvodem budování linie opevně…
Nenáročná trasa ( pokud ji jdete v tomto směru, v opačném, může být náročnější stoupání v úseku Dolský mlýn - Vysoká Lípa) velmi vhodná pro rodiny s dětmi. Trasa vás provede lesními cestami v úseku kolem říčky Kamenice mezi Dolským mlýnem a Starým mlýnem v Jetřichovicích, kde nyní stojí stylové ubytování. Po napojení na hlavní silnici žlutá značka pokračuje až do centra Jetřich…
Malá Pravčická brána je trochu opomíjený pískovcový skalní útvar.Nachází se poblíž Vysoké Lípy a dá se tam také zajet lesní cestou na kole,což není náš případ. Zajímavější je spojit…
Vysoká Lípa  Malebná náhorní vesnička dnes slouží především k rekreaci.Pojedeme autem.Z Vysoké Lípy se rozbíhají turistické stezky do kouzelných míst Národního parku České Švýcarsko.…
Opět tůra přírodou Českého Švýcarska - tentokrát jeho odlehlejší část blíž Saskému Švýcarsku.Jedná se o trasu z Vysoké Lípy - na rozcestí pod loupežnický hrádek (Šaunštejn), jdeme dále po žluté zde se můžeme rozhodnout jít dál po žluté nebo odbočit a projít přes Šaunštejn - Malou Pravčickou bránu a pokračovat na mezní louku, odsud 6 km na Pravčickou bránu.
Nějak neveselo bylo, nic moc se nedařilo, i když léto bylo, Pavlína dokonce i do z důvodu dovolené zavřené ordinace chodila, aby splnila jakési limity pojišťovenské (a to měla mít tu dovolenou). Až jsem se zeptal,…
Vysoká Lípa  je vesnička ze které  se rozbíhají turistické stezky do kouzelných míst Českosaského Švýcarska. Severně od obce na červené turistické trase se nachází skalní loupežnický hrad Šaunštejn s nádherným výh…
Ferdinandova soutěska se nachází mezi Srbskou Kamenicí a Dolským mlýnem. Po roce 1881 tu byla zahájena plavba na člunech - turisté jí využívali,aby se dostali ze Srbské Kamenice do Dolského mlýna,oblíbeného výl…
Do Vysoké Lípy, odkud jsme měli naplánovány dva větší výšlapy, jsme přijeli v brzkém odpoledni. Potřeboval jsem se rychle občerstvit, i Pavlína měla žízeň, ale zároveň už chtěla na malý výlet. Prohlásil jsem, že d…
Zalesněný skalnatý kopec nad Vysokou Lípou, kde kdysi stával neznámý zámek, z kterého se dochovaly pouze zbytky sklepení. Na vrcholu je několik skalních vyhlíde…
Vyrážíme  z Vysoké Lípy po cyklostezce 3029 kolem skalního hradu Šaunštejn kouzelnými lesními cestami směrem k saské hranici. Po několika kilometrech přejíždíme můstek přes říčku Křinici a jsme v Sasku. Cyklostezk…
Ten druhý den jsme chtěli napravit zabloudění z loňska. Nějak jsme přehlédli značku a viděli jiné krásy, než jsme předpokládali. Ale dneska budeme pozorní, však ten okruh, který jsme si usmysleli, projdeme. Den by…
Naším cílem je skalní plošina s vyhlídkou nad údolím řeky Kamenice zvaná Ptačí kámen. K této vyhlídce se můžem dostat po modré TZ jak z Vysoké Lípy tak letoviska Mezní Louka. Našim východiskem byla odbočka ze si…
Na Šauenštejn. To jest do oblasti Českého (Českosaského Švýcarska). Skalní oblast na severní hranici naší republiky patří zaslouženě k nejpřitažlivějším oblastem u nás. Při našem cyklozájezdu do Chřibské jsme nemohli opomenout nějakou zříceninu či hrad, kterých tu také pár najdeme. Výchozím místem je blízká Vysoká Lípa, či nedaleké Jetřichovice, tedy téměř centrální oblast Českého Švýcarska. Jak už bylo naznačeno, k cíli jsme dorazili kolmo, …
Neuběhlo ani čtrnáct dní a blížil se prodloužený červnový víkend. Já nic, Pavlína nic, ale nevydržela ona a vlastně mi vynadala, že chce někam jet a já se nestarám. Povídám: „Vysoká Lípa láká, že jo.“ Konečně že jsem se prý dovtípil. Líbilo se nám tam oběma. Domluva na termínu byla rychlá, vyjedeme ve čtvrtek, to už nebudou návaly na silnicích, vrátíme se v neděli. Nažhavil…
Zbytky skalního hradu Šaunštejn, nazývaného také Loupežnický hrad, stojí na mohutném pískovcovém bloku v Jetřichovických stěnách nedaleko Vysoké Lípy na Děčínsku v Ústeckém kraji. Vrcholo…
Při svém putování CHKO Labské pískovce  jsem využil trasu naučné stezky Růžová. Z Kamenické Stráně vede NS málo používanými lesními cestami, které mě dovedly na Rozcestí U Obrázku, kde stojí mohutná přes 300 let stará borovice. Na ní je připevněn obrázek Anděla strážného. Proto ten název. Při příchodu na rozcestí upoutá pozornost nový smírčí kříž, který je v blízkosti mohutné…
Loupežnický skalní hrad Šaunštejn se  rozprostírá na několika skalních masivech, spojených železnými můstky. Uprostřed vrcholové plošiny stála v  minulosti  dřevěná hlavní budova s věží, po níž dnes zbyly jen základy v podobě malé místnosti. Hned vedle pak najdete vytesanou, dosti hlubokou prohlubeň, která pravděpodobně sloužila jako skladiště obilí.  Přístup do hradu je…
Oblast našeho zájmu se nachází v CH.K.O. LABSKÉ PÍSKOVCE na Děčínsku.Projedeme Jetřichovicemi do Vysoké lípy, tam na parkovišti necháme auto a jdeme na Loupežnický hrad-ŠAUNŠTEJN.Cesta je dobře značená.Samozřejmé …
Jeli jsme s dědou z Teplic autem přes Děčín a Hřensko do Vysoké Lípy a od motorestu jsme šli pěšky na loupežnický hrad Šaunštejn jsou tam vytesané místnosti z hladomornou a pěkná vyhlídka na okolní lesy a skály na…
Dolský mlýn u Jetřichovic,je dnes již ruina mlýna,v němž se natáčela Pyšná pricezna.I přes značnnou zchátralost,má svů tajemný půvab.Nyní se dokonce jedná o tom,zda bude zařazen do seznamu památek UNESCO.Dostanete…
Další s úžasných tras vedoucích Českým Švýcarskem. Vyrazíme  od rozcestníku uprostřed Jetřichovic a vydáme se po červené turistické značce, abychom vystoupali na Mariininu vyhlídku (původně sloužila jako požární pozorovatelna), od ní se vydáme dále po červené k další vyhlídce na Vileminině stěně (pojmenované po majitelce panství Vilemině Kinské), na dalším rozcestníku…
Obec a rekreační místo v krásné pískovcové krajině, severozápadně od České Kamenice. Připomínána je koncem 14. století jako majetek hradu Sokolí. V roce 1778 byla zničena Prusy. Původně …
Cesta vede Českým Švýcarskem a je dlouhá zhruba 17 km. Trasa může být i pro rodiny s dětmi, ale jsou zde místa, která jsou trochu nebezpečená. Výchozí bod je…