Žilinský kraj

Cestování na Slovensko 2022

Na severu Slovenska naleznete Žilinský kraj. Sousedí s Českou republikou a je tedy skvělým místem pro vaši dovolenou a výlet, pěší turistiku i cykloturistiku. Za návštěvu stojí Oravský hrad, dřevěný kostel ve Svatém Kříži, Malá Fatra a Velká Fatra nebo Chočské vrchy.

Turistika Žilinský kraj
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Památky a muzea Ubytování Slovensko
Turistické cíle / Mapa Slovenska Jánošíkovy diery, Velký Rozsutec Demänovská ledová jeskyně

Velká Rača (Veľká Rača) 1236m.n.m. v zimě.

Tipy na výlet Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody Na hory

Vrchol Velké Rače 1236m.n.m.- rozcestník na polské straně, v pozadí Vysoké Tatry

Pojedeme se podívat na nejvyšší horu Kysuckých Beskyd - Velkou Raču 1236m.n.m. Leží na Slovensko - polském pomezí a na Moravu to je odsud taky jenom kousek. Jak se jí ale dostat pod kůži?

Autem - ze silnice Čadca - Žilina odbočit v Oščadnici a pokračovat přes celou předlouhou obec až na její konec (asi 8 km), nechat se vést směrovkami ke spodním stanicím lanovek buď na Dedovku nebo Ľalíky. Od obou jsou nástupní místa na zamýšlenou trasu, my dnes dáme přednost té od Ľalíků. Poslední parkoviště s poměrně malou kapacitou se nachází asi 0,5 km za točnou autobusu, vede k němu příjezdová cesta mírně vpravo. Abychom ji nezdolávali zbytečně, je hned na začátku opatřena závorou, je - li zvednutá, není co dodat.

Chaty pod Velkou Račou, nad vlekem od Dedovky

Železnice sem nevede žádná, nejbližší nádražíčko Oščadnica je 8 km vzdálené. Má sice jméno po obci, ale tu asi jakživ nikdy nespatří, protože je od ní daleko a navíc nezdolatelnou bariéru tvoří místní dřevařský podnik, ležící hned za řekou Kysuca. Na nejbližší autobusový spoj je to odsud zhruba 0,5 km, po vystoupení z vlaku projdeme můstkem přes řeku Kysuci, pak doleva a rovně po místní komunikaci na starou hlavní silnici Čadca - Žilina. Spojů tam jezdí, na místní kysucké zvyklosti, poměrně dost a „v raze bídy" , když se nám bude zdát dlouhé čekání na autobus na Ľalíky, nic nezkazíme, když využijeme spoje na Dedovku, leží sice jinde, ale cíl je od ní přibližně stejně vzdálený.(trasa z Dedovky viz níže)

Autobusem - částečně je to popsané výše, ale info si vyžaduje uvést jako docela vhodnou možnost nastoupit na bus už v Čadci na vlakovém nádraží. Stojí tam i mezinárodní rychlíky, takže dostat se sem i odsud není problém. A odpadá nutnost ukončit túru v místě nástupu, což se nám v případě V. Rače snadno může stát.

Pěšky - tak právě tuhle libůstku jsem si nechal na závěr. Z točny Ľalíky se vydávám na začátku popsanou příjezdovou cestou k lanovce. U lanovky mám dvě možnosti : buď se nechat vyvézt za 200 Sk ( teď už 6 EUR) a být za něco přes 5 min. nahoře a nebo si to vyšlapat po svých přes 1600m dlouhou sjezdovkou až k horní stanici (výškové převýšení 407m) pěšky po jejím samém okraji. Jelikož je brzo ráno, lyžaře abys málem hledal svíčkou, rozhoduji se pro většinu lidí ne moc přijatelnou a někdy tak trochu i nebezpečnou pěší variantu, doufajíc, že se mi podaří zachytit do foťáku nějaké zajímavé záběry a taky za vším byla i obava z dlouhého sezení na sedačce v dnešním mrazu, kdy teploměr klesl pod - 14°C. To jsem si ještě původně myslel, že jízda trvá 20 min. až nahlédnutí na net doma mně vyvedlo z omylu. Fotek ale stejně nakonec nebylo zas tak moc, ale teplíčko jsem si udělal báječné. Navíc díky inverzi se spřibývajícími metry oteplovalo i okolí a u horní stanice bylo už jen kolem -2°C.
Od ní výše se napojuji na zelenou TZ k vrcholu Velká Rača. Kráčím mírně vzhůru po chodníku uježděném od běžek a ušlapaném od bot turistů z minulých dnů, dnes jsem tady sám. Na vrchol je to kousek - asi 1,5 km, zpočátku bukovým lesem, později už kolem notně větrem ošlehaných nevysokých smrčků. Samotný vrchol zatím umožňuje skoro ničím nenarušované výhledy a pro fajnšmekry zde stojí i miniaturní asi 3 metry vysoká rozhledna.

A to je to, za čím jsme sem dnes vyšli: Na první pohled nás upoutá přehršel vrcholů ve Vysokých Tatrách, pak se proti slunku trošku ztrácí rozlehlá Malá Fatra a Javorníky a naopak sluncem zalité Beskydy všech přídavných jmen ze Slovensko – česko – polského pomezí, snad v okruhu 100km. Vrcholy jako Lysá hora, Skrzyczne, Pilsko nebo Babia hora se týčí nad mlékem zalitou krajinou jako strážní věže a nemůžou se na tu krásu pod sebou vynadívat

Chaty pod Velkou Račou, nad vlekem od Dedovky

Možnost občerstvení se nabízí za zloté chatě polské Horské služby, která se krčí v závětří vrcholu. Ještě nedávno tam „brali“ i slovenské koruny a divil bych se pokud by současné době odmítali Euro. V čase mé návštěvy (úterý 13.1.09‘) tam bylo sice otevřeno, ale hosti žádní. Z Velké Rače sestupuji opět po zelené TZ, minu horní stanici lanovky Ľalíky i kótu Hladká (972m.n.m.), za kterou se „zelený“ chodník láme dolů na Ľalíky. I tuto odbočku nechávám bez povšimnutí a pokračuji níže až k chatám u horní stanice lanovky od Dedovky. Zde se nabízí mnoho možností, kde utratit penízky za případné občerstvení, je však třeba mít na paměti, že zdejší areál Snowparadise se úspěšně řadí na druhé místo v drahotě na Slovensku. Pokud se nám to nelíbí, případně ještě nemáme hlad, můžeme pokračovat v sestupu třeba klouzáním se po sjezdovce do Dedovky, nebo do stejného místa dojít následováním žluté TZ, pravda, pokud se nám její počátek podaří najít.

Jedničku zaslouží samozřejmě výhledy do KRAJINY z vrcholu Velké Rače. Tak blízko Vysokým Tatrám jsem ještě v zimě na horách nebyl. Mínus dávám za poškozené turistické značení a uvítal bych častější výskyt značek lépe řečeno slovních info (tabulek u rozcestníků, kde se člověk vlastně nachází a kam se eventuelně vydat)

Sjezdovka od horní stanice Ľalíky k chatám pod Račou

A co ještě nabízí Veľká Rača? Od horní stanice lanovky Ľalíky se na vrchol V. Rače se dá vyškrábat i na běžkách, jen to chce mít trochu více kondičky a zkušeností, sjezd zpátky se asi neobejde bez občasného zabloudění mezi okolní porost, soudě dle stop zanechaných ve sněhu. Od horní lanovky máme pak parádní možnost využít celé šířky školní sjezdovky, která nás dovede až k chatám. Zde pokud máme sil na rozdávaní si můžeme dát ještě bonus v podobě několika hřebenových tras, třeba na Vyhlídku nebo Kamennou, bohužel jsou koncipovány tak, že se někam dojede, pak otočka a po stejné trase zase zpátky

Poslední aktualizace: 19.1.2009
Autor: krtek2

Klubina

Příspěvky z okolí Velká Rača (Veľká Rača) 1236m.n.m. v zimě.

Veľká Rača
Veľká Rača, (polsky Wielka Racza) - nejvyšší slovenský vrchol Kysuckých Beskyd (1236 m n. m.). Z polského pohledu se hora nachází v Živeckých Beskydech (Beskid Źiwiecki) a je zde nevyšším vrcholem v podcelku - s…
Wielka Racza, (česky Velká Rača, slovensky Veľká Rača) – nevyšší vrchol (1236 m n. m.) - skupině Rači (pasmo Wielkiej Raczy) což je podcelek Živeckých Beskyd (Beskid Źywiecki). Ze slovenského pohledu je to nejvyšš…
Štrnásť kilometrov zjazdoviek, deti zadarmo či SUPER SEZÓNKA za 139 €. To všetko vás čaká v stredisku Snowparadise Veľká Rača, ktoré prichádza s ponukou nových služieb za skvelé ceny. …
Schronisko wybudowano w 1934. Wiosną 1945 r. zostało trafione pociskami artyleryjskimi i następnie rozszabrowane. Niszczało do 1964 r., kiedy to podjęto decyzję o jego generalnym remoncie. Położone jest na wysokości 1236 m n.p.m., w pobliżu szczytu Wielkiej Raczy w Beskidzie Żywieck…
Kaplnka sv.Júda Tadeáše na Veľkej Rači  14.1.2017  Svatý Juda Tadeáš byl posledním ze dvanácti apoštolů Ježíše Krista a je patronem v beznadějných případech.  Kaplička se nachází nad areálem Snow Paradise Veľká Rača Dedovka v Kysuckých Beskydech. Přístupna je pěšky nebo lanovkou, která vede nad sjezdovkou.  Dřevěná kaplička ručně postavená na způsob starých kysuckých obydlí skvěle zapadá do KRAJINY. Autorem je Ján Hečko a vysvěcená byla 3.3.2012.  Kaplička je otevřená a každý turista i nevěřící zd…
Schronisko PTTK na Wielkiej Raczy - turistická chata pod vrcholkem Wielkiej Raczy (slovensky: Veľká Rača), v Živeckých Beskydech (Beskid Źywiecki – ze slovenského pohledu v Kysuckých Beskydech). Chata leží na pols…
Veľká Rača  1236 m n.m.  14.1.2017  Velká Rača (sl. Veľká Rača, pol. Wielka Racza) je nejvyšší slovenský vrch Kysuckých Beskyd . Velkou část pokrývá národní přírodní rezervace vyhlášená v roce 1976 . Vrcholem hory prochází státní hranice Slovenska a Polska.      Jedeme do Snow Paradise Veľká Rača Dedovka. Tady využijeme lanovku pro lyžaře a vyvezeme se nahoru na sjezdovku. Odtud míříme pěšky kolem sjezdovek, míjíme dřevěnou kapličku a pokračujeme po zasněženém svahu dále. Dorazíme k další lanovce, …
              Veľká Rača (Wielka Racza, 1 236,1 m n. m.)   20.1.2013   nejvyšší slovenský vrch Kysuckých Beskyd   Jedeme na lyžařský zájezd do Snow paradise Veľká Rača. Jelikož nelyžujeme a chceme uniknout z městské inverze, rozhodneme se vyšlápnout si na vrch Veľká Rača.  Od autobusu v Dedovke jdeme k vlekům koupit lístek na lanovku (8€) a nasedáme. Míříme vzhůru a pod…
Hala na Małej Raczy – velká polana (paseka) na severovýchodních svazích Małej Raczy ve skupině Velké Rači (grupa Wielkiej Raczy) což je podcelek Živeckých Beskyd (Beskid Źywiecki). Polana sestupuje z hřebene Małej…
Mała Racza (slovensky: Malá Rača, 1153 m n. m.) – vrchol ve skupině Velké Rači (pasmo Wielkiej Raczy) což je podcelek Živeckých Beskyd (Beskid Źywiecki). Ze slovenského pohledu se nachází v Kysuckých Beskydech. Vr…
Orło (slovensky Orol – 1119,7 m n. m.) ​​– vrchol ve skupině Velké Rači (pasmo Wielkiej Raczy) což je podcelek Živeckých Beskyd (Beskid Źiwiecki). Ze slovenského pohledu se nachází v Kysuckých Beskydech. Na někter…
Lanovka Veľká Rača - Dedovka bola uvedená do prevádzky 13. decembra 2002. Je to typ osobnej vysutej jednolanovej dráhy obežného systému s pevným uchytením štvormiestnych sedačiek s nástupným pásom. Výrobný typ lan…
Malá kaplnka neďaleko vrcholovej stanice Dedovka Veľká Rača Oščadnica. Ide o novú kaplnku postavenú v roku 2012 tradičnými postupmi z dreva bez použitia klincov. Materiá pozostával z guľatiny, hoblín, bukových kol…
Rozhľadňa na Dedovke je súčasťou rekreačného areálu Dedovka Veľká Rača lyžiarskeho strediska Snowparadise Veľká Rača. Nájdete ju neďaleko vrcholovej stranice lanovky spolu s ďalšimi atrakciami (detské ihirisko, bo…
Pekné bezplatné detské ihrisko pri vrcholovej stranici lanovky Dedovka lyžiarskeho strediska Snowparadise Veľká Rača. Nájdete tu viacero zaujímavých prvkov: ratrak so šmykľavkami, vežu na lezenie, lanovú stability…
Lanovkou z Oščadnice - Dedovky sa vyvezieme pod Veľkú Raču.Tu sa nachádza Snou Park. Hlavnou atrakciou letnej sezóny je bobová horská dráha. Štart bobovej dráhy je vpravo od vrcholovej stanice lanovky. V bud…
Najdlhšia bobová dráha na Slovensku. Trasa je nielen poriadne dlhá (1300 m), ale  aj poriadne rýchla. Môžete dosiahnuť rýchlosť až 40 km/hod, rýchlosť vozíka si regulujete sami pomocou páky. Vozíky sú dvojmiestne.…
Neváhajte a zúčastnite sa rozprávkového slalomu pomedzi čarovné postavičky v detskej lyžiarskej škôlke a možno práve vy vyhráte pohár Macka Račka a ďalšie pe…
Jedným z typických znakov dedinky Oščadnice je viacero krásnych drevených kaplniek roztrúsených po osadách chotára. Jedna z najnavštevovanejších je tá v sedle Príslop, najmä pre jej jednoduchú dostupnosť z vrcholo…
Hala Śrubita (slovensky Zrubitá) – polana (odlesněná, dnes bývalá pastvina) v Živeckých Beskydech (Beskid Zywiecki) ve skupině Velké Rači (pasmo Wielikej Raczy) v blízkosti sedla przełęcz Śrubita (980 m n. m.) na …
  Penzion Dedovka  20.1.2013  Penzion Dedovka se nachází při Snowparadise Veĺká Rača.   Při návratu z Veĺké Rači jsme si dali chutné menu za 4,5€ (kuřecí vývar, řízek s bramborem) v Penzionu Dedovka. Příjemné …
Wielka Czerwenkowa (slovensky: Veľká Červenková - 1131 m n. m.) – vrchol ve skupině Velké Rači (grupa Wielkiej Raczy) což je podcelek Živeckých Beskyd (Beskid Źiwiecki). Ze slovenského pohledu se nachází v Kysuc…
Bugaj (slovensky: Bugaj - 1140 m n. m.) – vrchol ve skupině Velké Rači (pasmo Wielkiej Raczy) což je podcelek Živeckých Beskyd (Beskid Źiwiecki). Ze slovenského pohledu se nachází v Kysuckých Beskydech. Vrchol s…
Przełęcz Przegibek – (990 m n. m.) široké sedlo ležící mezi třemi vrcholy v Živeckých Beskydech (Beskid Zywiecki) ve skupině Veľká Rača (pasmo Wielkiej Raczy). Najdeme jej asi 500 metrů od slovenské hranice. Leží …
Ski areál se 14 sjezdovými tratěmi v délce 14 km, kde si přijdou na své jak pokročilí jezdci, tak začátečníci. Středisko se sestává ze tří lokalit - Dědovka, Marguška, Láliky. Celková…
Jediný Slovenský orloj sa nachádza na Rínku sv. Michala Archanjela v Starej Bystrici na Kysuciach. Orloj bol otvorený v lete 2009. Po Prahe a Olomouci tak vznikol ďalší orloj v stredoeurópskom priestore. V srdci o…
  Skanzen se nachází ve Staré Bystrici části Vychylovka, kde byly svezeny roubenky z kysucké oblasti. Skanzen doplňuje lesní úvraťová úzkorozchodná železnice, která svážela dřevo z okolních…
Trojmezí je místo kde se setkávají tři státy a to Česká republika, Polsko a Slovensko a najdeme jej východním směrem od nejvýchodnější obce naší republiky od…
Hrčava je nejvýchodnější obcí České republiky. V blízkosti obce jsou státní hranice s Polskem a se Slovenskem. Hraniční přechod s Polskem Hrčava ? Jaworzynka mohou použít jen pěší, cyklisté a malé motocykly. Obcí…