Travel blog Jeseníky Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Šumperk
Šumperk leží na řece Desná u západního okraje oblasti Hrubý Jeseník, má přibližně 30 tis. obyvatel. První zmínka o městu je z roku 1281.
Tip:
  Tipy na výlet (281)
   Trasy Šumperk a okolí (302)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi
> Cyklotrasy   > In-line brusle   > Pěší trasy
Hrubý Jeseník
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Hrubý Jeseník

V Pekařově na pouti, napodruhé

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody Na hory

Včelařská stanice Pekařov
Včelařská stanice Pekařov  •  Fotografie (95)  • Foto: Bobkart

Do Pekařova. Malá víska, vlastně jen osada je jen stínem své minulosti, kdy vesnice s německým názvem Beckengrund byla daleko větší obcí. Vylidňování podobných vesnic začalo vlastně již po polovině 19. století. Kdy se v níže položených místech začala více rozvíjet průmyslová výroba a kdy se obyvatelé vzdávali nejisté obživy na kamenitých políčkách a hledali jistější práci ve fabrikách. Samotnou zkázu završil poválečný odsun německy mluvících obyvatel horského pohraničí. Pekařov je dnes jen shlukem pár chalup v kopcích nad lázeňskými Velkými Losinami nad údolím Desné kterým se říká Hanušovická vrchovina. A protože jdeme na pouť, měli bychom zapojit vlastní pohybový aparát, ačkoliv asi valná část výletníků Zvolí pohodlí osobního dopravního prostředku.

Flašinety jsou občas výstavné kousky

Už jsem o Pekařovské pouti zmínku napsal, ale opakování je matkou moudrosti a když se při příležitosti návštěvy kamaráda naskytla myšlenka navštívit tuto akci, netrvalo rozhodování zase tak dlouho. Aby jsme to pojali výletně, vlakem do Velkých Losin a pak po svých do kopce. Je to nějakých 6 kilometrů, čili žádná dálka, když se projdeme i lázeňským parkem, užijeme si pár zajímavostí i tam. Za parkem je nutné vydržet provoz po cca kilometrovém úseku silnice pod Žárovou. Jak je zavřené Červenohorské sedlo, jezdí se tu víc, ale dosti z automobilů jsou zřejmě i návštěvníci poutě. Pak už se odbočí na lesní cestu a vzhůru k cíli.

Pekařovská pouť je se vším všudy, tedy i s hojností jídla a pití, takže hladovku určitě nikdo držet nemusí. A protože jsme téměř místní, ubytujeme se doma.

Foto: Bobkart

Již nějakou dobu vyvíjí pod Jeseníky (na jižním úpatí) chválihodnou osvětovou a vlastivědnou činnost občanské sdružení „Obnova kulturního dědictví údolí Desné“. Hlavním cílem je přinést místnímu obyvatelstvu povědomí o kraji, kde žijí. V poválečných letech byly Jeseníky dosídleny obyvateli z celé republiky, i nově přišedšími z ciziny (Volyňští Češi, z Rumunska), kteří příliš kraj neznali. I komunistický režim se nijak nestaral o zdejší tradice, které si beztak nenávidění Němci odnesli sebou, noví obyvatelé pak zvláštní kulturu nevytvořili, protože proletářský internacionalismus byl důležitější. Nicméně neznamená, že vše německé muselo být špatné, vždyť nakonec dodnes se mnoho toho co zde vytvořili užívá. Nakonec i ta lidová kultura měla svůj půvab. Jednou z prvních akcí výše uvedené společnosti byla i obnova poničených kaplí, kostelíků, křížků a božích muk. Nejvíce je to vidět právě na kostelíku v Pekařově, který už byl v podstatě na spadnutí. A když už byl kostelík opravený (téměř), přibyla myšlenka pořádat sem nějakou pouť spojenou i s akcí, která by do krásného místa přilákala i neznalé výletníky.

Po jistou dobu v Pekařově působil varhanář Franz Kolb (a synové). Takový varhanář měl poměrně dost práce v létě, když objížděl okolní kostely a opravoval (a stavěl) nástroje v těchto objektech.

V zimě to bylo horší (dopravně), tak aby si něco vydělal, stavěl doma kolovrátky, čili flašinety. První kolovrátky vznikaly (jednoduché) už koncem středověku. Movitější jedinci si pak pořizovali jednoduché tzv. Flétnové hodiny. Hodinový mechanismus otáčel ciferníkem a hřebíčkovým válcem, který přes vahadlové páčky otevíral retné píšťaly a zároveň i měchy, které vháněly vzduch. Dalším vývojovým stupněm byly ptačí automaty, přes které se kolovrátky vyvinuly k složitějším zařízením. Největšího rozmachu flašinety dosáhly v druhé polovině 19. století. Kolovrátky (u nás) obsluhovaly i četní váleční veteráni z války 1866. Bylo jich prý tolik, že žebrota musela být silně regulovaná. Právě výrobce Franz Kolb patřil k významným producentům těchto hracích poloautomatů. A právě na tuto tradici v Pekařově navázali ve formě mezinárodního setkání flašinetářů.

Každoročně v polovině srpna (a podobně) sem tedy dorazí již několik svérázných „muzikantů“. Franz Kolb vyráběl flašinety, kde hudební záznam obstarával válec s výstupky, které otevíraly vahadla a píšťaly. Jiné systémy využívají pohyb perforovaného papíru nebo kartonu. Jak otvor dorazí k vahadlu, píšťala se otevře. Vlastně je to takový děrný štítek. Forma v provedení na dlouhém pásu dovoluje poměrně snadné a rychlé střídaní různých melodií, poměrně i složitých a dlouhých. U těch válečkových se musí měnit váleček, který ale není zas tak rozmanitý (hlavně délkou skladby, která se vlastně neustále opakuje). Ve světě vychází stále řada melodií na kartonových pásech, jedna taková skladba ale přijde i na několikatisícový obnos.

A whiter shade of pale

V Pekařově dnes můžeme vidět kolovrátky jednoduché až k ke krásným ozdobným strojům, téměř malým varhanám. Flašinetáři nejsou jen z Čech a Moravy, dnes sem zajíždějí i Rakušané, Němci, Poláci, či Slovinci. Akci podporuje již i Olomoucký kraj, přijíždí sem i trhovci naštěstí povětšinou s tradičními výrobky, ne tedy vietnamské šunty. Jednotliví účinkující na krátkém vystoupení představí svůj nástroj a po té předvedou své kousky v akci.

Akce je obohacena i o divadelní představení (pro děti), vystoupení větších souborů apod. Letos přibyla i výstavka veteránů. Součástí, vlastně začátkem poutí je i mše v renovovaném kostelíku, která ovšem není povinná (hlavně pro nás atheisty). Procesí se koná od kostela sv. Jana Křtitele ve Velkých Losinách.

Naposledy jsem byl v Pekařově na pouti asi před šesti léty. Za tu dobu přibylo jak vystupujících tak návštěvníků. Pouť je sice jen jednou do roka (tedy zase až další sezónu), ale okolí Pekařova je půvabné i jindy. Samotné vstupné se neplatí, zpoplatněné je parkování automobilů. Občerstvení je ale lákavé a nakonec nějakou almužnu musíme odložit pro samotné flašinetáře.

Poslední aktualizace: 15.8.2016
Autor: Bobkart

Jindřichov

Příspěvky z okolí V Pekařově na pouti, napodruhé

Pekařovská pouť
Jedná se o pouť, tudíž se musíme podřídit kalendáři, letošní pouť se bude konat 15. srpna 2011, takže zatím máme čas, ale můžeme si udělat poznámku v kalendáři. Do Pekařova nejede žádný…
Osada spadající pod obec Jindřichov se nachází v nadmořské výšce 680 m. Přístup je možný po silnici mezi Žárovou a Pustými Žibřidovicemi (v nejvyšším bodě odbočka na rozcestí). Je zde několi…
  Kaple byla postavena v 1. polovině 19. století. Po odsunu německého obyvatelstva po 2. sv. válce přestala být využívána. Po r. 1989 už hrozila její celková zkáza. Od podzimu 2003 probíhá její obnova zásluhou občanského sdružení pro Obnovu kulturního dědictví údolí Desné, obce Jindřichova, Skautů, obcí v údolí Desné a dalších bezejmenných pomocníků. Samotný Pekařov, nedaleko…
Většina pomníků Velké války, dnes jí říkáme 1. světová v našich končinách vznikla v průběhu 20. let minulého století. Nicméně ne všechny osady a vsi byly natolik movité, aby si zaplatili nějaký monument již v této…
Studenec je jižním předvrcholem Pekařovského vrchu u vesnice Pekařov mazi výraznými vrcholy Žárovcem (793) a Ucháčem (1009). Vrchol Studence je tvořen soustavou malých skalek a balvanů, jižní svah pokryt řadou ka…
Technicky vzato nejde o jedno místo, ale spíš o úsek silnice s číslem 3697, tedy jde o silnice okresního významu, ačkoliv zas tak podřadná cesta to není. V době kdy se např. opravovala silnice přes Červenohorské s…
Dojeli jsme autem nad Žárovou v Horním Bohdíkově. Jezdí sem i autobus.Pěšky jsme se vydali ke kapličce sv. Anny směr Potůčník.Vyrazili jsme od kostela sv. Anny po červené TZ. Byla dost zablácená a tak jsme šli chv…
Pusté Žibřidovice jsou sočástí jindřichova na Šumpersku. Leží v údolí stoupajícím z údolí Moravy až do kopců s krásnými výhledy na Jeseníky a Králický Sněžník. Najdeme zde obytné domy, rekreační budovy i větší res…
Barokní stavbu z r. 1735 inicioval a financoval Jan Ludvík ze Žerotína. Orientovaná jednolodní stavba s polygonálním závěrem. Kvadratická vestavěná Věž s barokní bání. Bohatě členěná fasáda s lesénami, věž zdobená pilastry. Loď a presbyterium s valenými klenbami a výsečemi. Fasáda v lodi i strop vyzdobeny štukami. Hlavní oltář nese obraz, který je údajně přemalovanou prací Ignáce Raaba (1715-1787). Významný český malíř – je…
První pohled může poněkud kolemjdoucího zmást. Celkem klasicky pojatá Pieta, tedy Madona s mrtvým Ježíšem na vrcholu točitě drážkovaného sloupu působí před kostelem v Pustých Žibřidovicích jako klasické náboženské téma. Ovšem brzy odhalíme, že římsa, na které je sousoší umístěné je vyplněná nápisem „HELDEN DES WELTKRIEGES“, a v kamenné zídce pod ohradní zdí kostela je zasazená deska se jmény válečných obětí. Sloup stojí na…
Nejvyšší část vesnice Žárová na Šumpersku. Je zde několik domů, farma a malá kamenná kaple podobná třeba té v Ramzové. Turistické značení odtud vede buď východně k Pekařovu a dále na Tři…
Většina turistů, kteří se pohybují po turistických značkách východně od Hanušovic zná poměrně dobře studánku a kapli sv. Anny, která byla po převratu obnovena, trošku v opomění zůstává stejnojmenná kaple v Horním Bohdíkově, ačkoliv kolem ní prochází stejná červená značka z Hanušovic a Potůčníku, směřující dále na Pekařov. Ta prochází právě rozcestím Nad sv. Annou, od kterého je to ke studánce kousek. Podle všeho v místě té …
Zatímco první polovina letošního října příliš nelákala k sáhodlouhým výletům, závěr měsíce se snaží v omezené míře dohnat, co babí léto zanedbalo. Určitou nevýhodou je přeci jen již znatelně kratší den a pokud je …
Dřevěný kostel v obci Žárová jsme si prohlédli během dovolené v Jeseníkách. Kostel byl postaven okolo roku 1610 , když do té doby v obci žádný nebyl. Žárovský dřevěný kostelík je menší a než kostel archanděla Michaela v Maršíkově. Z hlediska stavebně historického je naopak v mnoha ohled…
Dřevěná kaple sv.Anny u pramene tzv. svaté vody, dojdete k ní po žluté tur.zn. z obce Potůčník nebo z žel.zast.Potůčník. Poutní místo je zde historicky doloženo již v 17.st, původně zde byly jen obrázky na stromech. Od 30. let 20. století tu stávala malá dřevěná kaple podobného vzhledu jako současná, která byla postavená v roce 1991 nákladem potomků bývalých obyvatel obce. Původní kaple po …
Obec Jindřichov s třinácti stovkami obyvatel najdete severovýchodně od městečka Hanušovice v okrese Šumperk. Tato obec sice vznikla až v II. polovině 19. století, ale její součástí je také vesnice Habartice, která…
Dnes spolu navštívíme skalní vyhlídku, která nejenže je dobře dostupná, patří k nejkrásnějším v oblasti, ale navíc je výhled z ní svým způsobem i unikátní. Místo se nazývá Tři kameny podle téměř třicet metrů vysok…
Název není zcela originální, jen v Šumperském okresu najdeme min. jedny další. Výrazné skalisko na vrcholu ve skupině Ucháče v Keprnické klenbě Hrubého Jeseníku. Spolu s vedlejší Jelení skalkou vytváří jižní vrcholy nad Přemyslovským sedlem. Výhledy zejména do Přemyslovského sedla a na protější Černou stráň ale i dále, na východě k Pradědské hornatině s Pradědem, Dlouhými…
Malá vesnička Potůčník je dnes v podstatě již jen osadou chalupářů nad městečkem Hanušovice, ale ještě na počátku 21. století tady trvale žily asi dvě desítky obyvatel. Dodnes se zde ovšem nachází jedna zajímavá h…
Příběh Krobotova filmu se sice odehrává ve Vikanticích, ale různých zastrčených vesniček a téměř zaniklých podhorských osad se v okolí městečka, proslaveného výborným pivem, najde dost a dost. Na dnešní podobě toh…
Cílem tohoto výletu je zaniklá sudetská vesnička, která se nacházela na vrcholu mezi Kopřivnou, Rejcharticemi a Horním Bohdíkovem (pro ty, co potřebují jako vodítko trošku větší obce, uvádím zjednodušenou verzi: Š…
Prvotřídní výhledový vrchol v Hanušovické vrchovině mezi Potůčníkem a Hynčicemi nad Moravou. Vlastně jsem na něj vylezl mimochodem, neb jsem se jel podívat na opravu kaple v Potůčníku (dle zmínky turisty Thomíka).…
  Při pohledu z okna se ani nechce věřit, že ještě před dvěma měsíci dosahovaly venkovní teploty takových hodnot, že se člověk při pohybu otevřeným terénem cítil asi jako eskymo bez obalu. Vraťme se tedy na "chvil…
Historie lázeňství ve Velkých Losinách sahá až do 16. století a zdejší lázeňští hosté vždy vyhledávali v termálních lázních jedinečné léčebné účinky sirných minerálních vod 36,8 °C teplých.…
Loučná nad Desnou je podhorská obec vyhledávaná turisty jak v letním tak i v zimním období. Obec najdeme v údolí řeky Desná, pod vrcholkem Mravenečníku ( 1342 m.n.m.) a severovýchodním…
Velké Losiny jsou podhorskou rekreační a lázeňskou obcí a najdeme ji severním směrem od města Šumperku. Obec je známá nejenom díky lázním, ale také díky zdejšímu zámku, ve kterém probíhaly č…
Lázeňské městečko, ležící severovýchodně od Šumperku, vítají do svého léčebného prostředí nejen pacienty, ale také turisty. K léčbě chorob nervového systému se zde užívá termálních sirovodíkových pramenů, které zd…
Město Hanušovice se rozkládá v údolí řeky Moravy, na úpatí Hanušovské vrchoviny a severním směrem od města Šumperk. Součástí města jsou okolní malé obce a osady a to Hynčice nad Moravou,…
V obci Maršíkov, situované v okrese Šumperk v prostředí plném krás a zajímavostí, je největší dominantou a pozoruhodností zároveň místní roubený Kostelík svatého Michala, postavený převážně…