Travel blog Pošumaví Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa - Klatovy

V Klatovech, které založil král Přemysl Otakar II. v roce 1260 žije přibližně 22 tis. obyvatel. Klatovy jsou díky své poloze někdy též nazývány jako "brána Šumavy". Největším turistickým lákadlem jsou Klatovské katakomby.

Tip:
   Trasy Klatovy a okolí (77)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi
> Cyklotrasy   > Pěší trasy

Jižní Čechy
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Jižní Čechy

Šumavou z Dobré Vody do Rejštejna.

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Na hory

Slunečná a Polom od Stodůlek
Slunečná a Polom od Stodůlek  •  Fotografie (91)  • Foto: Bohumir
Údolí Křemelné od Stodůlek

Jaro na Šumavě má něco do sebe a když je naděje na přijatelné počasí, nedá se sedět doma za kamny. Ráno dubnového dne s modrými okny v našedlé obloze není sice tou nejlepší pozvánkou na výlet, ale projít se po zimě Jarní přírodou je o hodně lákavější. Autobus od sušického nádraží do Železné Rudy odjíždí na minutu přesně a já jsem jediným cestujícím. Další tři nastupují na nábřeží ve městě a po několika minutách se již dívám na kopečky nad údolím říčky Volšovky, kterým vládne rozložitý Svatobor. Míjíme Petrovice, nad nimiž vystupuje bělostná věž původně románského kostelíka a po chvilce autobus vjíždí na hartmanické náměstíčko. Obec je známá horskou synagogou a zajímavý je i gotický kostel sv. Kateřiny. Silnice stoupá k Dobré Vodě a poté se již dívám za odjíždějícím autobusem. Procházím liduprázdnou osadou ke kostelu sv. Vintíře, ve kterém je překrásný skleněný oltář. Připojuje se ke mně jediná živá bytost v okolí, kterou je mazlivá černobílá kočka. Nabírám si vodu ze zdejšího známého pramene a loučím se s milým doprovodem.

Kolem hřbitovní zdi stoupám po modré na louky nad osadou. K severu se otevírá pohled do hlubokého údolí na velkou část Svatoborské vrchoviny. Za dobré viditelnosti jsou odtud vidět i Brdy, ale dnes to zatím není dobré. Stoupání končí u lesa, kterým se prochází na rozcestí u Pustiny. Napravo od cesty se pozvolna rozpadá kdysi dávno hezký dům a stojí tu křížek. Nad hlavou se mně prohání černé mračno a nedaleký vrchol Křemelné je zahalen v šedé mlze. Cesta pokračuje mezi lesem a loukami až k velkému prostranství. Tady je hranice NP Šumava, ale to nebránilo k založení jakési skládky všeho možného. K jihu je vidět Poledník a jeho okolí. Cesta pokračuje po poničené úzké asfaltce až k rozcestí, kde stával Malý Babylon. Loučím se s modrou a po zelené sestupuji k bývalým Stodůlkám. Jaro dorazilo i do těchto končin. Několik kvetoucích lýkovců provonělo okolí. Devětsily již odkvétají a petrklíče a blatouchy se chlubí prvními květy. Lesy se střídají s loukami, na kterých byla dopadová plocha střel. Likvidace těch nevybuchlých ještě nezačala a tak mě tabule s varováním doprovázejí až na rozcestí u bývalé osady Stodůlky.

Procházím místy s božským výhledem na značnou část Šumavy. Na severozápadě jsou vidět Pancířský hřbet, Špičák, Jezerní hora, na západě Sklářský vrch, Slunečná, Polom, dále k jihu Poledník se svými sousedy. Na severu vykukuje vrchol Březníku za ním Vysoký hřbet a přímo nade mnou jižní svahy hory Křemelné. K tomu se přidává divukrásné údolí říčky Křemelné. Je to taková šumavská pohádka. Bonusem je změna oblohy do modré s plujícími bílými obláčky. U Stodůlek se směr mé cesty obrací k východu a pokračuje téměř po rovině. Lesy se střídají s loukami a občas se objevují výhledy do údolí. Svahy Křemelné jsou stále více pokryté kameny a menšími skálami. Po pravé straně začíná plot zimní jelení obory. Les končí a mezi dvěma starými stromy se bělá kaplička. Kdysi tu stála osada Zadní Paště a kaplička byla znovu postavena v roce 2011. Otevírají se nové pohledy na hory Šumavy jižním a východním směrem. Dívám se na Oblík, Spálený a Sedelský vrch a o něco dále i Huťskou horu.

Kolem cesty jsou velké Pastviny, které opět střídá les. To už o sobě dává vědět Paštěcký vodopád. Tak je tato divoká bystřina označená v mapách. Potok i jeho přítoky jsou v tomto období přeplněné vodou a pospíchají prudkým svahem k řece. V desítkách malých vodopádů a kaskád se voda řítí úzkým korytem, valí se přes kameny aby občas zmizela mezi kořeny stromů. Kratičké rovinky ji trochu zpomalí, ale opět zrychlí a v okolí je slyšet její šumivá píseň. Nakonec zmizí v hustém lesním podrostu a spojí se s divokou říčkou. K bystřině je možné sestoupit jen v její horní části na několika místech levého břehu. Louky v okolí jsou silně podmáčené a procházet tudy nelze. Dolní část je zcela nepřístupná. Je to hezké místo, kde se člověk rád zastaví. Zbývá doplnit vodu a pokračovat lesem k východu. Za lesem jsou opět dosti velké Pastviny a místo hezkého rozhledu. Kdysi tu stála osada Přední Paště, ze které zbyl křížek, několik starých stromů a znovu postavená kaplička. Dívám se do kraje, na východě jsou Dračí skály nad řekou Otavou, o něco dál Javornická hornatina, hrad Kašperk a Sedlo s rozhlednou. Na jihu je kromě Huťské hory vidět i Sokol.

Měl bych odtud začít se sestupem do údolí Otavy, ale můj záměr mění šipka na stromě, která zve ke „ kapli u štoly“ a to se nedá odmítnout. Klopýtám po kamenité cestě, která po několika minutách přechází na přijatelnější povrch. Lesy v okolí jsou smíšené a okolí je plné kamenů a skalisek. Asi po kilometru jsem u kaple. I tahle byla nově postavena. Nedaleko je hluboká jáma, zřejmě v ní je vstup do štoly, kde se těžilo zlato. Chvilka posezení se sice hodí, ale čas je neúprosný. Zkouším sestoupit k jihu po louce, někde tam musím narazit na moji zelenou. To se daří a tak pokračuji do údolí řeky. Cesta prochází pod skalními stěnami v několika obloucích a konečně mám před sebou most přes Otavu. Poslední úsek nemám rád, jde se po silnici a je tu docela provoz. Několik aut se dřevem mě tlačí do příkopu a tak jsem rád, když se po necelé půlhodince objeví první domek Rejštejna. Do odjezdu autobusu zbývá skoro hodina, tak pokračuji podél řeky do nedalekého Radešova, který je konečnou tohoto výletu.

Plánovaný oběd v Rejštejně se nekonal. Všechny místní restaurace byly zavřené. Na jaře turisté moc nechodí a pro místní se otevírá až večer. Zájemci o ubytování ale v Rejštejně uspějí.

Jedná se o jednu z nejhezčích túr v okolí hory Křemelné, výhledy jsou jedinečné a když nezlobí počasí, tak to prostě nemá chybu. Rád se do těchto pohádkových končin vracím.

Délka cesty je kolem 20 kilometrů s převýšením okolo 200 metrů. Jde se z větší části po značených cestách a převážně lesem. Je dobré si vzít mapu KČT č. 65 Šumava – Povydří.

Poslední aktualizace: 14.6.2016
Autor: Bohumir

Hartmanice

Příspěvky z okolí Šumavou z Dobré Vody do Rejštejna.

Uprostřed hlubokých lesů postavený a do skleněné krásy oděný (Svatý Vintíř a Dobrá Voda)
Dobrá Voda či Poutní místo „Malé Lourdy“ uprostřed hlubokých lesů? Šumava a její skleněný oltář, který nemá v Evropě obdoby.   Dobrá Voda je malá osada, část města Hartmanice. Před rokem 1989 sem téměř po čtyři de…
Rozcestí Rovina leží při silnici č. 190 asi 1,5 kilometru od šumavské vsi Dobrá Voda, asi 3 km jihozápadním směrem od Hartmanic. Rovina je zaniklá osada, kde bývalo osm stavení, v nich žilo 67 obyvatel. Dosud j…
Muzeum Šimona Adlera bylo vybudováno v Dobré Vodě v roce 1997 jako památník židovského historika a rabína Dr. Šimona Adlera, který se zde narodil a v roce 1944 se stal obětí holocaustu v koncentračním táboře Osv…
Dobrá Voda - dříve Breznich. Nový název získala až na základě objevu pramene dobré (léčivé) vody. 0d 14. století je poutním místem. Na místě , kde bývala kaple z roku 1618 byl postaven barokní Ko…
Rovina na Šumavě? I to člověka může potkat, i když by to třeba nečekal v této části rozsáhlého pohoří. Možná proto ten název.   Asi padesátimetrová rovinka, ideální příležitost k odpočinku a občerstvení pro každéh…
Můžeme přijet autem až k muzeu, kde se nachází parkovací plocha pro pár aut. Muzeum provozuje městský úřad v Hartmanicích a bylo vybudováno v roce 1997 jako památník židovského historika a rabína Dr. Šimona Adlera…
Na Šumavu. Předem se přiznám, že tentokrát to bylo autem, tedy přesněji VW Transporterem ve větší skupině. Problém zimní návštěvy sice spočíval ve faktu, že zima byla mizerná, takže než…
Na místě bývalé dřevěné kaple dal v roce 1706 Karel František Villani vybudovat kostel Sv. Vintíře, který byl v roce 1735 povýšen na kostel farní. Dobrá Voda se tak stala poutním místem, …
Dobrá Voda je starým poutním místem. Kostel sv. Vintíře v Dobré Vodě, jediný tohoto zasvěcení na světě, je od poloviny devadesátých let opět živým duchovním střediskem celého kraje. Interiér kostela je obohacen o umělecké unikáty: rozměrný skleněný oltář, čtrnáct skleněných plastik s tématikou křížové cesty a socha sv.…
Dobrá Voda, osada nedaleko Hartmanic je místem, s kterým je úzce spjata osoba sv. Vintíře.  Svatý Vintíř žil na přelomu 10. a 11. století. Byl to benediktinský mnich a poustevník a do historie se zapsal tím, že p…
Snad jeden z nejkrásnějších šumavských rozhledů se otevírá z vrchu Březník, který ční do výšky 1.006 m nad Hartmanicemi v okrese Klatovy. Velmi dobře je odtud vidět do údolí Otavy a na pohraniční hory, směrem …
Vintířova skála na vrcholu Březníku (1006 m n. m.) u Hartmanic (3 km jihozápadně) je starým poutním místem. Své jméno má po sv. Vintíři, který v letech 1040 - 1045 zde žil v poustevně pod skalou. Sv. Vintíř (němec…
Vintířova kaplička
Vintířova kaplička pod vrcholem Březníku (1006 m) u Hartmanic se nachází více než 1 km jihozápadním směrem Nad Dobrou vodou. Původní dřevěná kaplička na místě poustevny mnicha Vintíře, byla v 50. letech zničena - …
Bylo by jistě škodou navštívit město a nevidět kapli na místním hřbitově. Patří totiž mezi ty, které upoutají na první pohled. Kaple se nachází ve středu hřbitova a nad ní je koruna starého…
První písemná zmínka o městě je z roku 1320. Kostel byl postaven v gotickém slohu v 15. století, ale nelze vyloučit, že tady stál o něco dříve. V 18. století prošla svatyně barokní…
Při tomto výletě se seznámíme se životem židovské komunity, která byla kdysi neodmyslitelnou součástí života v Hartmanicích a v okolí. Výlet můžeme začít u místního infocentra, před kterým lze i dobře zaparkovat a…
Hartmanice        Když jsme na kolech spouštěli z Dobré Vody, dost dobře jsme nevěděli, co nás na konci více jak dvoukilometrového klesání čeká. Nebo lépe řečeno, pohled do mapy nám sice napověděl, že tam bude m…
Když jsem hledala ztracené fotky synagogy v Hartmanicích, našla jsem jiné - jak jsme jednou z Hartmanic vyrazili na úžasný výlet. Kamarád Milan je skoro místní, zná tam spoustu věcí a tak nám tehdy - na podzim r. …
Horské městečko Hartmanice leží v okrese Klatovy, asi 10 km jihozápadně od Sušice na horní Volšovce (levý přítok řeky Otavy), ve výšce 712 m nad mořem v CHKO Šumava při hranici Šumavského…
Cílem tohoto výletu je šumavské město Hartmanice. Památkou, kterou chceme navštívit, je horská synagoga, která je jedinou dochovanou na Šumavě O osadě je první písemná zmínka již v roce 1219 a město patří k nejsta…
  Horská synagoga v Hartmanicích nedaleko Sušice je velice zajímavá stavba, kulturní památka oceněná porotou soutěže Stavba roku 2006. Právem.V roce 1881 přišla Hartmanicko – kundratická židovská obec s myšlenkou postavit v Hartmanicích synagogu. A to se podařilo během tří následujících let. Od roku 1883 dům modlitby pro více než 200 obyvatel židovské víry, později truhlárna a …
V Hartmanicích mají dvě kašny, V popisu pro turisty jsou označovány jako kašna horní a dolní. Ta starší je kašna horní. Byla sem umístěna v roce 1884. V jejím sousedství je socha sv. Jana z…
Při stavbě programu letošní dovolené jsem řešil návštěvu zpřístupněných šumavských slatí.S ohledem k faktu,že dovolené trávíme ve složení-táta+dva synové(27 a18) a říkáme jim „pánské jízdy“, není s prosazením prog…
Silnice ze Sušice do Železné Rudy je poloprázdná, když po ní míříme do osady Dobrá Voda. Dnes je naším cílem hora Křemelná ( 1125 m.n.m.) a její Sněžné jámy. Tato oblast byla ve středověku nejzápadnějším místem re…
Kousek od křižovatky silnice Železná Ruda - Hartmanice s odbočkou na Prášily je místo, kde kdysi stávala obec Skelná (Glaserwald). Dnes již nestojí, neboť ji srpy a kladiva smetly z povrchu Země. Nyní je zde pou…
Obec Annín leží na pravém břehu řeky Otavy ve výšce 596 m n. m. pod vrchem Mouřenec (617 m). Nachází se asi 6 km jižně od města Sušice v okrese Klatovy na samé hranici CHKO Šumava. Historie osad…
Osada vznikla koncem 18. století, kdy kolem skelné hutě, vystavěné Lorencem Gattermayerem v roce 1739, vyrostly první obytné domky. Panství v této oblastivlastnil mimo jiné i rod Lobkoviců, který zavedl v obci výr…
Čeňkova Pila leží na soutoku říčky Křemelné s řekou Vydrou 4 km od Rejštejna v Šumavských pláních v okrese Klatovy v nadmořské výšce 670 m. Soutokem Křemelné a Vydry tu vzniká řeka Otava. V 19. století byla při pl…
Kašperk
Soutěž 2 body
Zříceniny rozlehlého gotického hradu Kašperk stojí na vysokém skalnatém ostrohu nedaleko Kašperských Hor v Plzeňském kraji. Kašperk je otevřen denně kromě pondělí od dubna do října.…