Travel blog Pošumaví Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa - Klatovy

V Klatovech, které založil král Přemysl Otakar II. v roce 1260 žije přibližně 22 tis. obyvatel. Klatovy jsou díky své poloze někdy též nazývány jako "brána Šumavy". Největším turistickým lákadlem jsou Klatovské katakomby.

Tip:
   Trasy Klatovy a okolí (77)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi
> Cyklotrasy   > Pěší trasy

Jižní Čechy
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Jižní Čechy

Šumava na kole – Modrava-Poledník-Prášily-Srní-Antýgl-Modrava

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody Na kole

údolí Roklanského potoka
údolí Roklanského potoka  •  Fotografie (77)  • Foto: Marfi

Modravu najdeme necelých 30 kilometrů jižně od Sušice na soutoku Modravského a Roklanského potoka, jejímž soutokem začíná kouzelná říčka Vydra a musím přiznat, že nás toto místo očarovalo.

rozhledna Poledník

První den jsme zahájili v místním infocentru, které si opravdu tento název zaslouží. Krásně zakomponovaná budova s možností posezení před, včetně možnosti schovat se před nepohodou, otevřeno každý den, v letních měsících 8,00hod až 17,30hod. Velice ochotné slečny vám poradí, koupíte zde od suvenýrů, přes mapy, nápoje až po pláštěnku, nebo lepení na kola. Samozřejmostí jsou zdarma jízdní řády autobusů a cyklobusů, propagační materiály, veřejný internet a my zde pořídili turistickou známku číslo 61 Modrava. A kdyby jste dorazili když je zavřeno, je před infocentrem dotyková obrazovka, kde se dozvíte vše potřebné o okolí a můžete přes webku poslat elektronickou pohlednici.

Jezerní potok
Jezerní potok  •  Foto: Marfi

Od infocenta jsme pokračovali po mostě přes Roklanský potok a kolem dřevařského muzea, z Modravy pak údolím Roklanského potoka. Je to po červené turistické značce (cyklostezka 2113) po asfaltové cestě, cesta je pohodová s malým převýšením nádherným údolím. Podél potoka je výhled na Modravské slatě a stojí za to občas se zastavit a pokochat se. Po cca pěti kilometrech pokračujeme podél Javořího potoka po stejné cestě. Po dalším cca kilometru přijedeme na rozcestí Tmavého potoka (1030m.n.m.). Cyklostezka odbočuje Doprava na Oblík (modrá turistická značka). Červená pokračuje rovně, ale cesta je v období 16.11. až 15.7. uzavřena z důvodu hnízdění tetřeva hlušce. Cesta se začíná zvedat, nejdříve mírně, ale každým dalším šlápnutím je to horší a horší, ale kdo chce vidět Rozhlednu Poledník a hlavně rozhled zní, nic jiného mu nezbývá. A když už to nejde, tak hrdě tlačíme. :o) . Přes Rozcestí Pod Oblíkem kam vede odbočka žluté turistické značky, se dostaneme na rozcestí Předěl kde cyklostezka zatáčí vlevo a k Poledníku nám zbývá posledních jeden a půl kilometru po zelené. Poslední část cesty před rozhlednou je zelená jen podle turistické značky, okolní lesní porosty jsou zle poničeny orkánem Kyrill, ale snad už se blýská na lepší časy a příroda sama pomalu zaceluje rány.

Dominantou Polední hory (1315 m.n.m.), je 37 metrů vysoká vyhlídková věž Poledník. 227 schodů vás dovede až na vrcholový Ochoz bývalého vojenského objektu, který byl součástí rozsáhlého komplexu určeného k elektronické ochraně západní hranice. Tento komplex byl z velké části demolován v průběhu rekonstrukce v roce 1997 až 1998, kdy byl objekt odkoupen Národním parkem Šumova a upraven do dnešní podoby. V laminátových nástavbách věže, které věži vtiskli její jedinečný vzhled, je dnes infocentrum a výstava připomínající, bývalý účel objektu. Ke koupi je zde turistická známka číslo 97 Poledník a v přízemí občerstvení, které nás moc nenadchlo. Poměrně draho a polévka za moc nestála i když byla vylepšená mouchou.

Prášilské jezero

Nejvyšší bod dnešního výletu jsme nechali za zády a hned se jelo veseleji. Cca kilometr se vracíme po stejné cestě a na rozcestí odbočujeme vlevo po červené a stále po cyklostezce 2013 na Prášily. Místy je sjezd velice prudký a je rozhodně bezpečnější ztratit nějakou tu chvilku a kolo tlačit. Po dalších dvou kilometrech je odbočka na Prášilské ledovcové jezero, které rozhodně stojí za to vidět. Při rychlém sjezdu lze odbočku lehce minout, tak se vyplatí dávat pozor. K jezeru je to mírně do kopce, ale už cesta je lemována krásnými výhledy na Jezerní potok. Poslední část je určena pouze pro pěší a kola zanecháváme na připraveném odpočívadle. U jezera si chvilku odpočineme a pokocháme okolní přírodou, kde se tichá krása vodní hladiny prolíná s příkrými břehy, rozeklanými kameny a popadanými stromy.

Vrátíme se zpět na cyklostezku 2013 a pokračujeme dolů z kopce, až dojedeme k silnici a tam se cyklostezka stáčí do leva a po kilometru a půl jsme v centru další malebné šumavské vesničky Prášily. Infocentrum se nachází v centru obce a je zde mimo jiné k dostání turistická známka 63 Prášily a 506 Prášilské jezero. Nedaleko je penzion Michal s posezením venku, kde jsme se docela dobře najedli a k množství turistů i docela rychle. Krásná je nedaleká botanická zahrada a chov zubrů a pro milovníky historie je zde archeopark zaměřený na Keltskou kulturu.

botanická zahrada v Prášilech

Z Prášil se vydáváme do Srní po nedávno otevřené cyklostezce číslo 33, která z velké části vede souběžně z místní silnicí. Cesta je mírně zvlněná a velice pohodová, jen poslední kousek před Srním vede po silnici z dlažebních kostek. V centru obce je opět krásné infocentrum kde kupujeme další turistickou známku 62 Srní. Nedaleko je krásný kostelík Nejsvětější Trojice z let 1804-1805 typický šindelovým krytím návětrné strany. Dáváme pivko a pokračujeme dále po cyklostezce 33 na Antýgl. Cyklostezka zde vede po místní silnici, provoz je docela velký, ale většina řidičů jsou též cyklisté takže docela ohleduplní. Kupodivu i řidiči autobusů – cyklobusů jezdí opatrně, evidentně si nechtějí přejet potencionální zákazníky.

Dolní Antýgl nabízí krásné výhledy na říčku Vydru a autokemp, kde kupujeme turistickou známku 98, dáme si pivko a polívku a už nás čeká jen závěrečné táhlé stoupání na Modravu.

Výlet je to trochu náročnější, délka cca 45 kilometrů, celkové převýšení 1037 metrů, nejvyšší bod 1313 metrů nad mořem – Poledník, nejnižší v Srní 810 m.n.m., ale na druhou stranu zvládl to i náš sedmiletý synek. V nejhorším případě jde vzít za vděk cyklobusem, který docela často brázdí zdejší silnice a výlet ukončit v Prášilech, v Srní, nebo z Antýglu.

kostelík Nejsvětější Trojice v Srní

Ubytovali jsme se v Modrém penzionu na Modravě, a fakt super. Nové vybavení, v penzionu prodejnička, kde paní každý den vařila polévku, lívance... Cenově dostupné rozhodně můžeme doporučit.

Šumava je kouzelný kout naší vlasti, o tom není nejmenší pochyb a vychvalovat místní přírodu je jako nošení dříví do lesa. Úžasná jsou místní infocentra, z otvírací dobou více než vstřícnou turistům, vybavená, člověk se tam dozví vše potřebné i spoustu informací o místní floře, fauně a celém ekosystému. Dalším obrovským plusem jsou cyklobusy, které opravdu brázdí křížem celou oblast a v časech který mají smysl.

Rozhledna Poledník – otevřeno květen až říjen denně 10,00 – 16,00 hod, v červenci a srpnu do 18,00hod vstupné 30,- Kč zlevněné 15,- Kč

Poslední aktualizace: 27.8.2012
Autor: Marfi

Modrava

Příspěvky z okolí Šumava na kole – Modrava-Poledník-Prášily-Srní-Antýgl-Modrava

Modrava
Modrava, Filipová Huť Krásy přírody  Jedli jsme v restauraci na Modravě. Ceny běžné, jídlo výborné.  Nádherná příroda a když se vyjde včas, tak i klid. Platilo se pouze parkování a jídlo. Koukněte na videoVýlet na…
Náš první výlet při letošní návštěvě Šumavy byl na rozhlednu na Poledníku. Ten je totiž jedním z mála šumavských vrcholů, kam vede cyklostezka až pod rozhlednu. Auto necháváme na parkovišti u Hradlového mostu  Rechle za Modravou. Sedáme na kola a po Otavské cyklostezce míříme na Modravu. Dále pokračujeme po cyklostezce 2113 podél Roklanského potoka na Javoří pilu. Odtud na Bavorskou cestu a přes Předěl na Polední horu zvanou Poledník. Tady si vychutnáme výhledy na okolní šumavské hory, využijeme Fotopo…
Letošní začátek prázdnin nás zavedl do půvabné šumavské vesničky Modrava, konkrétně do Modrého penzionu, který se na týden stal naším domovem a výchozím bodem pro poznávání tohoto koutu Šumavy. Modravu najdeme ne…
Trasa vhodná pro horská kola začíná příjemným mírným stoupáním v údolí Modravského potoka. Poté Vás po lesní cestě dovede přes Černou horu až k Prameni Vltavy. Poté trasa pokračuje zpět přes Kvildu.
Naprosto skvělá trasa vedoucí z Modravy kolem Roklanského potoka s odbočkou na Tříjezerní slať a dále po žluté pod Oblík, kde změníte značku na modrou a pokračujete na Tmavý potok.Odsudse pohybujete v prvním pásmu národního parku a po červené vystoupate až nahoru na Poledník. terén je celou dobu po starších lesních asfaltových cestách, výborně schůdný. Náročnější část přichází …
Jedná se o zimní trasu. Naštěstí i v zimě na Šumavě počítají s tím, že ne všichni tam vyráží s běžkama a tak určité cesty zpřistupňují i pro pěší - jsou protaženy pluhem, takže tam není příliš velká vrstva sněhu a…
Cílem našeho výletu byla Modrava a její malebné okolí. Zvolili jsme 10km okruh kolem Modravy, který byl poměrně hojně navštěvovaný, ale velmi krásný a poučný. Na tomto okruhu je totiž hned několik zastávek s informačnímí tabulemi, které nás seznamují například s historií této oblasti. Přímo v Modravě je…
  Myslím, že bych se na tom shodla s mnohými z vás, že Šumava má opravdu nádherná místa a že se na ta místa rádi vracíme.Jedno z takových míst je Modrava.Jako dopravu je lepší zvolit auto, autobusem nebo kombinací…
Otava, Vydra, Antýgl, Filipova huť, Modrava, Březová hora, bývalá hláska.V Čeňkově Pile už je živo. Vidíme po dlouhé době turisty. Původně pila na dřevo, s později vybudovanou elektrárnou. Roku 1937 b…
Otavská cyklostezka - Jihočeská část Otavská cyklostezka je jednou z páteřních cyklostezek Jihočeského kraje. Jihočeská část otavské cyklostezky začíná na Modra…
Ochutnejte tradiční jídla z různých koutů světa. Z kvalitních čerstvých surovin od šumavských farmářů Vám připravíme poctivou domácí či rafinovanou francouzskou kuchyni, ale i americké, arabské či…
Výlet začínáme na Modravě stoupáním po červené turistické značce od Roklanského potoka k Modravské studánce. Po cestě míjíme informační tabulku s připomínkou dnes již neexistující vesničky…
Na Šumavě je hodně krásných míst, a tak si můžeme vybrat podle svých sil kratší procházku nebo delší výlet. Jeden z kratších pochodů, který můžeme zvolit třeba i v případě, že sebou má…
Soutok Roklanského a Modravského potoka
Půvabné šumavská vesnička Modrava, skrývá téměř ve svém centru velice kouzelné místo, a to soutok Roklanského a Modravského potoka, jež dává vzniknout malebné říčce Vydře. Najdeme ho na konci centrálního parkovišt…
Jedeme autem na Šumavu. Konkrétně na Modravu. Uprostřed obce je poměrně veliké parkoviště. Avšak v turistické špičce je i toto parkoviště plné. Doporučuji tedy jet v brzkých hodinách. Cena…
Středně náročná, 14 km dlouhá trasa. Většinou vede po asfaltových cestách, vhodných i pro cyklisty. Jen při výstupu na Oblík a sestupu z něj náročnější terén. Z centra Modravy nabereme po červené turistické značce směr Poledník. U rozcestníku Roklanský potok (most) neodbočujeme na Antýgl, ale stále držíme západní směr. Za posledními staveními Modravy, ještě než přijdeme ke…
Vystoupat na vrchol Velkého Roklanu by chtěla většina návštěvníků Šumavy. Není to úplně jednoduché ale dá se to. Já jsem zvolil pěší variantu natěžko s částečným přejezdem bavorské strany…
Obec a rekreační středisko Modrava leží v nadmořské výšce 980 m v údolí při soutoku Modravského, Roklanského a Filipohuťského potoka. Nachází se v okrese Klatovy asi 20 km západně od Vimperka. Původně dřevařsk…
Filipova Huť by se dala spíše přirovnat k seskupení jednotlivých samot. Vznikala jako osada při sklářské huti na duté sklo v r. 1785. Název je odvozen od majitele panství Filipa Kinského. V 19. století huť zanik…
Kanál, vystavěný schwarzenberským projektantem Josefem Rosenauerem v letech 1799-1800, zpřístupnil pro těžbu rozsáhlé lesní porosty v okolí Modravy, kam nevedly v té době žádné pozemn…
Fotopoint NP Šumava Hradlový most - Rechle se nachází při silnici Antýgl - Modrava  Je zde možnost se nechat vyfotit a fota následně stáhnout, poslat či umístnit na FB.Na fotu je aktuální místo, datum, čas a tepl…
Hradlový most - rechle - Vchynicko - tetovský kanál Jsme na Šumavě, stojíme na břehu řeky Vydry a nasloucháme šumění vody v jejím balvanitém korytu. Slunce tu vítá nejen nás, ale i desítky, snad i stovky pěšíc…
Z technického hlediska velmi zajímavý objekt leží na řece Vydře asi 2 km nad Antyglem. Jedná se o důležitou součást Vchynicko-Tetovského plavebního kanálu, která sloužila k zachytávání polen plavených řečištěm V…
Rybárna je bývalá hájovna postavená do tvaru písmene U, typického pro schwarzenbergské lesovny. Nyní je z ní rekreační zařízení. Leží při Roklanském potoku, cca 2,5 km od Modravy. Její název…
Když se řekne Šumava, vybaví se každému pohoří na západě Čech. Jeho charakteristickým znakem jsou jezera ledovcového původu, která se nikde jinde u nás nenacházejí. Ještě významnější je ovšem skutečnost, že na úze…
Asi 3 km severozápadně od Modravy se na ploše 5 ha rozkládá vrchovištní rašeliniště pojmenované podle tří rašelinných jezírek, z nichž největší má rozlohu 7 arů. Rašeliništěm prochází po povalovém…
Dvorec Antýgl, dřevěná rázovitá usedlost, leží na počátku Naučné stezky Povydří ve výšce 928 m nad mořem při silnici ze Srní do Modravy v klatovském okrese v Šumavském národním park…
Jezerní slať
Jezerní slať je velmi pěkné rozvodnicové vrchovištní rašeliniště, které se rozprostírá v horském sedle mezi Kvildou a Horskou Kvildou. Jezerní slať je součástí národního parku Šumava. Rašeliniště bylo vytvořeno…