Travel blog Pošumaví Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa - Klatovy

V Klatovech, které založil král Přemysl Otakar II. v roce 1260 žije přibližně 22 tis. obyvatel. Klatovy jsou díky své poloze někdy též nazývány jako "brána Šumavy". Největším turistickým lákadlem jsou Klatovské katakomby.

Tip:
   Trasy Klatovy a okolí (77)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi
> Cyklotrasy   > Pěší trasy

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Šumava

Rozhledna Bolfánek

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Do přírody

Rozhledna Bolfánek  •  Fotografie (8)  • Foto: hessyee

Vydáváme se autem z Kdyně u Domažlic do Chudenic

Historie: Na vrchu Zďáru (587 m) u Chudenic stávala kaplička svatého Wolfganga (jméno později počeštěno na Bolfánek). Pověst uvádí, že když se vracel řezenský biskup Wolfgang z Prahy, kde na přání knížete Boleslava II. vysvětil v r. 973 prvního českého biskupa Dětmara, přenocoval tu v jeskyňce pod skalou. Nedaleko byla studánka s léčivou vodou, ke které přicházeli poutníci zblízka i zdaleka.

Cesta na rozhlednu

V letech 1722 - 1725 postavil zde František Josef Černín podle plánu černínského architekta Maxmiliána Kaňky velký poutní kostel, který byl však za náboženských reforem císaře Josefa II. v roce 1782 uzavřen. Kostel chátral a byl v roce 1810 zbořen až na věž, které místní obyvatelstvo pojmenovalo Bolfánek. V roce 1845 byla věž (původně s cibulovitou věží) zvýšena na 45 metrů a tesařským mistrem Janem Kubátem změněna na nynější podobu. Stala se záhy velmi oblíbenou rozhlednou a to především díky nádhernému výhledu na panorama Šumavy. V roce 1829 sloužil u kaple slavnou staroslovanskou mši Josef Dobrovský.

V letech 1950-51 byla věž opravena. V následujících desetiletích stavba chátrala a až v r. 1991 obec Chudenice zahájila postupnou rekonstrukci. Nejdříve byly zajištěny omítky, byla osazena vstupní mříž a na bývalý kůr bylo vsazeno velké okno. V letech 2001 a 2002 dostala celá rozhledna nová okna.

Nejlépe jídlo do batohu, občerstvení v restauraci Chudenice

Krásná příroda, historie místa, opravená rozhledna, v lokalitě se nachází též Americká zahrada s nádhernými stromy a rostlinami

Cena na rozhlednu symbolická, lze zakoupit suvenýry, pohledy a p.

Poslední aktualizace: 15.3.2014
Autor: hessyee

Nýrsko

Příspěvky z okolí Rozhledna Bolfánek

Obrázky ze Šumavy – kámen dotyku v Nýrsku
Kámen doteku se v Nýrsku nachází nedaleko místního koupaliště u cesty pro pěší a cyklostezky na břehu kanálu (potůčku) z řeky Úhlavy. Jedná se o hladký opracovaný kámen, který vybízí k pohlazení, posezení, zamyšle…
Nýrsko je původní pohraniční osada, která vznikla při brodu přes řeku Úhlavu na staré obchodní stezce spojující Čechy a Bavorsko. První písemná zmínka o obci je z roku 1327. Nýrsko leží v západní části Š…
Nýrsko leží v Západních Čechách, jihozápadním směrem od města Klatovy. Město se rozkládá u západního okraje Šumavy a u toku řeky Úhlavy. Město je obklopeno zalesněnými stráněmi kopců. Od jižního kraje města se zve…
Pseudobarokní zámek se nachází ve vsi Bystřice nad Úhlavou na Klatovsku v Plzeňském kraji. Dvoupatrová zámecká budova má obdélníkový půdorys, střední rizalit a boční křídlo. Před zámkem je vstupní…
Bystřice nad Úhlavou je obec, která se nachází severně od města Nýrska, v širokém údolí řeky Úhlavy. V poslední době se často psalo o zdejším zámku, který byl dokonce v minulých letech…
V místě, kde se dnes nachází zámek, stála původně tvrz. O té je první písemná zmínka v roce 1339. Zřejmě se jednalo o částečně dřevěnou stavbu. Ta byla v roce 1440 přestavěna v gotickém…
Poutní kapli Nejsvětější Trojice v Bystřici nad Úhlavou jistě nikdo nepřehlédne. Nachází se na návrší východně nad obcí. Na vrchol je možné vyjít polní cestou od zámku nebo kolem ústavu pro…
Profesor JUDR. Antonín rytíř Randa je nejvýznamnějším rodákem obce. Narodil se 8. 7. 1834 a zemřel 6. 10. 1914 v Dobřichovicích. Od roku 2006 jej připomíná pomník na návsi nedaleko zámku. Pomník je proveden v černém a šedém granitu. Je vysoký 3,7 metrů a jeho autorem je výtvarník Václav Fiala. Na pomníku jsou popsány základní údaje o této významné právnické osobnosti. Nedaleko pomníku je menší kaplička a přes ulici stavení …
Muzeum šumavského pivovarnictví bylo otevřeno v červenci 2015 a vzniklo ve zrekonstruované tvrzi v Dešenicích. Kromě cenných artefaktů spojených s výrobou a pitím piva si v novém muzeu návštěvníci prohlédnou třeba i přesnou kopii šenku z počátku minulého století. Za pozornost ale stojí i samotná budova rozlehlé dešenic…
Městys Dešenice, který se nachází v nadmořské výšce 505 metrů na samém okraji Šumavy pod vrchem Prenetem, žije okolo 700 obyvatel.   Zajímavá místa a objekty se najdou všude, jenom v době naší návštěvy byla doba k…
Sv. Jan Nepomucký byl generální vikář pražského arcibiskupa, mučedník katolické církve a také jeden z českých zemských patronů. Datum jeho narození není přesně známo, ale úmrtí ano. Stalo se tak přesně před 623 lety, 20. března 1393. Pocházel ze vsi Pomuk, dnešního Nepomuku, městečka v západních Čechách, které v té době spadalo pod cisterciácký klášter. Místo narození i následn…
Tvrz se nachází v obci Dešenice na Klatovsku v Plzeňském kraji. Tvrz tvoří rozsáhlý komplex budov, v jádru gotických ze 14. století, s Velkou čtyřhrannou třípatrovou věží. Tvrz není veřejnosti přístupná. Historie…
Když jsme doma relaxovali mezi hlídáním dvou skupin vnoučat, ozvali se kamarádi a vytáhli nás na výlet. To je prý nejlepší relaxace. Souhlasili jsme s nimi i proto, že jsme se už dlouho neviděli. Sraz jsme měli na…
          Nýrsko – malý vyhlídkový okruh  Krásná trasa malého vyhlídkového okruhu u Nýrska vede od Informačního centra po zelené turistické značce ke zřícenině hradu Pajrek, dále pak po vlastním značení k vyhlídc…
Zřícenina hradu Pajrek stojí na konci táhlého hřebene nedaleko Nýrska na Klatovsku v Plzeňském kraji. Pajrek patřil mezi hrady s jednoduchým půdorysem, jeho jádrem byla mohutná hranolová věž, která plnila obytnou …
Přehrada Nýrsko byla postavena na toku řeky Úhlavy asi 4 km jižně od Nýrska a 19 km jihozápadně od Klatov. Za hrází vzniklo jezero o maximálním objemu 21 mil. metrů krychlových. S…
Pěšky vyrážíme po silnici č. 190 z města Nýrsko, která nás dovede pod hráz Nýrské přehrady. A následně se napojujeme na turistickou trasu, která nás lesem dovede ke zřícenině Pajrek. Lze …
Přehradní nádrž Nýrsko byla vybudována v letech 1964 až 1969 jižně od města Nýrsko v údolí řeky Úhlavy.   Vodní nádrž slouží především jako zdroj pitné vody pro Klatovsko a Domažlicko, proto je zde koupání a ostatní vodní rekreační činnost zakázána.   Kromě Úhlavy dodávají nádrži své vody také Svinský a Zelenský potok. Další její funkcí je také částečná ochrana před povodněmi. …
Skalní jezírko u Pocinovic
Malebné skalní jezírko najdeme v oblasti Jezvického lesa, jež se rozkládá jihozápadním směrem od obce Pocinovice v Chodsku. V oblasti lesa se v minulosti těžila železná ruda a jezírko vzniklo zatopeních bývalého…
Nejnižší ze tří vrcholů na trase červené značky ve směru od Železné Rudy směrem na Klatovy (Pancíř, Můstek, Prenet) se zvedá do výšky 1.071 m asi 10 km severoseverozápadně od Železné Rudy…
Na Klenové, asi 13 km od města Klatovy, najdeme nejen rozsáhlou zříceninu středověkého hradu, ale i novogotický zámek, ve kterém je expozice moderního umění nejen významných, ale i začínajících umělců a …
Rozlehlé Šumavské podhůří má, kromě jiných pozoruhodností, na svém území i několik poměrně velkých hradů. V jeho západní části, nad pravým břehem řeky Jelenky, asi 2 kilometry jihovýchodně od městečka Janovice nad…
Jezvinec ( 739 m.n.m.) je nejvýše položené místo Všerubské vrchoviny, které se zvedá severozápad…
Hrad a zámek Klenová se nachází na Klatovsku v…
Vrch na státní hranici s Německem dosahuje 1293 m n. m., leží 8 km západně od Hojsovy Stráže. Ostrý je zdaleka nápadný, má morfologicky výrazný tvar - dvojhrotý holý vrchol, rozdělený hlubokým sedlem. Nižší vrchol (1241 m n. m.) leží na bavorské straně, vyšším vrcholem prochází státní hranice. Dříve byl též zván Ossa, Jezerní hora, Prsa Matky Boží a sedlo Vlčí propast.…
Romantické údolí středního toku Bílého potoka (jeden z toků napájejících údolní nádrž Nýrsko) s jediným vodopádem na Šumavě, vysokým téměř 14 m, leží asi 4 km jižně od Hojsovy Stráže a asi 10 km severozápadně od Ž…
Černé jezero
Přírodní rezervace Černé a Čertovo jezero (175 ha) byla vyhlášená již roku 1911 k ochraně dvou z osmi šumavských jezer ledovcového původu na úbočích Jezerní hory (1343 m). Černé jezero (zvané též Bystřické, Dešenické,…
Známý vrchol Železnorudska ve vypíná do výšky 1.202 m nad stejnojmennou rekreační obcí asi 4 km severně od Železné Rudy. Na svazích Špičáku byl vybudován rozlehlý lyžařský areál, který nabízí na celé řadě různor…
Klatovy leží v Západních Čechách, jižním směrem od Plzně. Klatovy jsou známé pěstováním tak zvaných klatovských karafiátů. Kolem západního okraje města protéká řeka Úhlava. V nedalekém okolí města se zvedaj…