Tipy na výlet, Kladensko Rakovnicko

lupa

Rabštejn nad Střelou leží v přírodním parku Horní Střela, obtékán ze tří stran řekou, na cestě mezi Manětínem a Žluticemi. Patří mu jedno prvenství: je nejmenším městem v ČR a nejspíše i ve střední Evropě. S počtem obyvatel, který se už od počátku devadesátých let pohybuje mezi 20 a 30 "kousky", by stěží dal dohromady třeba jen fotbalové družstvo:-)

Rabštejn nad Střelou

Přesto, že jde o městečko počtem obyvatel zanedbatelné a rozlohou neveliké, bylo by trestuhodné opomenout je, pokud navštívíte některou z památek v okolí, např. Manětínský zámek, klášter v Plasích či Mariánskou Týnici.

Cesta k Městečku vede lesy, kde po stráních uvidíte obří kameny, povalené kmeny, husté a sytě zelené kapradiny, tu a tam zurčí potůček; romantika jako řemen.

lupa

Městečku samotnému co chybí na velikosti, to zde najdeme "v obsahu": může se pochlubit unikátním Kamenným Mostem přes řeku Střelu, židovským hřbitovem, bývalým klášterem servitů, barokním zámkem, loretánskou kaplí či zříceninou gotického hradu ze 14. století, z níž si dnes můžeme prohlédnout dochované ruiny bašty a obranné věže.

Rabštejn nad Střelou

Pokud sem zavítáte v létě, nezapomeňte si plavky. Koupel v čisté Střele a slunění se na skalách a kamenech kolem ní má cosi do sebe. Právě tak i procházka zdejšími poměrně "divokými" lesy.

lupa

Co se jídla týče, není vůbec k zahození piknik na břehu Střely. Pokud trváte na teplé kuchyni nebo byste chtěli uprostřed zdejší přírody strávit delší dobu, nemusíte si zoufat. Navzdory malému počtu obyvatel je zde hned několik možností občerstvit se nebo ubytovat:

Trochu zklamání zažije turista v okamžiku, kdy zjistí, že nepřístupný je jak barokní zámek (který je dnes v soukromých rukou), tak budova kláštera.

A ježto jak klášter, tak zámek jsou nepřístupné, vstupy vaše peněženka neutrpí. Otevře se jen při koupi turistické známky, buďto na ranči Havraní kámen, nebo v penziónu U Laury, případně v manětínském infocentru.