Mělník

Město Mělník se rozkládá ve Středočeském kraji na soutoku řek Labe a Vltavy. První zmínka o Mělníku je již z roku 1000. Dnes zde žije přibližně 20 tis. obyvatel.

Tip:
Tipy na výlety Mělník / Trasy  Hrad Kokořín / Zámek Mělník Chaty a chalupy Kokořínsko
Turistické cíle / Mapa Mělník Mšenské pokličky / Veltrusy Víkendové pobyty Kokořínsko

Pustý zámek, Nedvězí a další méně známá místa Kokořínska

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Do přírody

Zakšín, východiště turistických cest
Zakšín, východiště turistických cest  •  Fotografie (25)  • Foto: trempik

Vycházku zahájíme u hostince na zastávce autobusu v Zakšíně. Červená značka nás vede lesem k bývalému Bukoveckému mlýnu, u něj uhýbá vlevo a začínáme stoupat ke skalnímu hrádku Pustý zámek. Po směrové odbočce dojdeme ke skalní průrvě, kterou se protáhneme a vystoupáme na nepatrné zbytky skalního hrádku s vytesanými světničkami ve skalním masivu. Z hrádku jsou omezené výhledy.

Po návratu na křižovatku cest pokračujeme po červené značce na rozcestí Rač s možností výhledů z okrajů skalních plošin do okolí. Od rozcestí Rač vede značka Panenským hřebenem a přivede nás k dalšímu turistickému rozcestí Panenský hřeben. Zde uhýbáme vpravo a nejdříve jdeme dolů, abychom posléze mezi skálami v hlubokém dole a po chvíli lučinatým svahem vystoupali na vrch Nedvězí s jedinečným kruhovým rozhledem.

Pustý zámek
Pustý zámek  •  Foto: trempik

Z vrcholu Nedvězí sejdeme do osady Nedvězí s pěknými roubenými chalupami. Červená značka nás dovede k rozcestí Dražejov. Zatáčíme vpravo a nyní po modré značce jdeme pohodlnou cestou k rozcestí před Střezivojicemi. Tady v zatáčce silnice modrá pokračuje do Střezivojic, my uhýbáme vlevo a žlutá značka nás provede osadou Kostelečky k rozcestí Nad Kostelečky.

Od rozcestí Nad Kostelečky žlutá značka sestupuje do dolu Skalní město. Stezka se vine pod skalními bloky, často mění směr a dosyta si užijeme krátké sestupy a výstupy. Procházíme zajímavým skalním dolem, neustále je co obdivovat. Přijdeme až k jeskyni zvané Kamenný úl. Do ní je sice krátký, ale poměrně obtížný přístup jištěný chatrným zábradlím, proto je na zvážení každého z vás, zda se do jeskyně podíváte.

Dále pokračujeme stále po žluté značce až na rozcestí Zbrázděný vrch. Zde máme volbu, jak pokračovat dál. Doporučuji jít po žluté značce pohodlnou cestou přes zajímavou osadu Olešno na rozcestí Ráj, kde je možnost občerstvení. Druhou variantou je dojít na rozcestí Ráj přes Planý důl.

vstup na skalní hrádek Pustý zámek

Z rozcestí Ráj pokračujeme po žluté značce na Mšeno. Jestli si závěr vycházky zpestříte procházkou alespoň částí Cinibulkovy NS nechám na vás. Já se vždy rád proplétám skalním bludištěm naučné stezky.

Od rozcestí Na Rovinách dojdeme společně po modré a zelené značce do centra Mšena, cíle vycházky. Na závěr si můžete dát v cukrárně na náměstí zmrzlinu.

Kokořínsko je oblíbená turistická oblast. Některá místa nemají o návštěvníky nouzi, jiná jsou naopak opomíjená. V této oblasti se můžeme setkat s kaňonovitými údolími, nazývanými doly hlubokými 50 – 100 m, s pískovcovými skálami a zajímavými rozhledovými místy. Najdeme zde známé tvary zvětrávání pískovců, jako jsou okna, brány a pokličky.

Procházkou touto krajinou objevíte i tajemné skalní úkryty, často člověkem rozšiřovanými v jeskyně. Na vycházce navštívíme zajímavý důl Skalní město, který dle mého názoru patří k nejhezčím na Kokořínsku, není-li nejpěknější a nejtajuplnější.

Pustý zámek
Pustý zámek  •  Foto: trempik

Prohlédneme si skalní hrádek Pustý zámek, který neměl dlouhé trvání. Nezapomenutelným zážitkem je překrásný kruhový rozhled z vrcholu Nedvězí. Za dobrých podmínek je možno dohlédnout až 100 km daleko.

Možnost uhašení žízně a zahnání hladu je až na známém, oblíbeném a hojně navštěvovaném místě Ráj, kde v současnosti fungují dvě restaurace.

Vybavte se na cestu dostatkem jídla i pití, ona taková svačinka na výhledové plošině má také něco do sebe.

Zaujaly mě daleké výhledy do kraje z Nedvězí. Zajímavým místem s omezeným rozhledem je skalní hrádek Pustý zámek, za kterým při cestě na Rač jsou skvělé výhledy ze skalních plošin do údolí a do okolí.

Procházka tajuplným dolem Skalní město s jeskyní Kamenný úl je určitě pěkným zážitkem.

Výstup do jeskyně Kamenný úl je poměrně krkolomný a obtížný, bez baterky to také není ono.

Poslední aktualizace: 16.9.2013
Autor: trempik

Medonosy

Příspěvky z okolí Pustý zámek, Nedvězí a další méně známá místa Kokořínska

Rozcestí v Osinalicích
Osinalice jsou malou rekreační vesničkou s chovem koní, ve které trvale žije asi 11 lidí. Osinalice jsou částí obce Medonosy v okrese Mělník. Osinalice jsou známé tím, že už před druhou světovou válkou byly výletn…
Každoročně si vyjedeme alespoň na jeden výlet na Kokořínsko.Tentokrát nás zlákal vrch Nedvězí,tyčící se nad stejnojmennou obcí.Aby jsme si užili borových lesů a pískovcových věží,vzali jsme to poněkud zeširoka Uhl…
Skalním městem Planý důl – Kostelečky Skalním městem v CHKO Kokořínsko vede žlutá turistická značka směrem od Planého dolu k rozcestí Pod Kostelečky, nebo naopak, samozřejmě. Od jihu je přístupné po zelené od Dob…
Vrchol bez porostu s dokonalou 360st. Vyhlídkou, jihozápadně od obce Dubá. Dokumentace uvádí, že je z vrchu vidět až 1/3 území Čech. Na Nedvězí je možné téměř až pod vrchol vyjet autem do stejnojmenné vesničky, kt…
Pro všechny, kteří se pohybují v okolí Kokořína jsou tu 3 tipy na výlet, který spojujeme v jeden. Nejdříve doporučuji se v obci Harasov zastavit u jezera a jít se podívat na pískovcové skály. Dále po silnici směr …
Zalesněný hřbet Rač, 2 km jihových. od Zakšína nad údolím Liběchovky, relativní výška 145 m. Má skalnaté srázy a pískovcové věže. V místech, kde železitý pískovec tvoří souvislou okrajovou náhorní desku, je možno …
Pozůstatky skalního hrádku Zakšín známějšího jako Pustý zámek v pískovcových stěnách Rače nad údolím Liběchovky, 4,5 km od Dubé. Hrádek byl založen již před pol.13. stol. Ještě do konce 13. stol. zaniká. K obnově …
Ačkoliv je kamzík vysokohorským živočichem, můžeme se s ním setkat i v našem blízkém okolí…
Ves Dražejov je 5 km jižně od Dubé na okraji pískovcové plošiny nad Pramenným dolem. Připomínána r. 1402. Ves zcela vyhořela v r. 1832. Z okrajových stavení vedou mezi skalami nouzové cesty do dolu. Lidová archite…
Vesnička Medonosy leží v hlubokém údolí Liběchovky, vkrajujícím se mezi kopce Ralské pahorkatiny v CHKO Kokořínsko, na samém konci okresu Mělník a Středočeského kraje (dál už je okres Česká Lípa). Patří pod ně tak…
Střezivojice je vesnice ve Středočeském kraji, asi 6 km jižně od obce Dubá. První písemná zmínka o ní pochází z roku 1407, založena byla ve 14. století Berky z Dubé. Během 30. leté války…
Tento rozcestník stojí uprostřed Střezivojic. Obce, která byla prohlášená vesnickou památkovou zónou. Památkově chráněné jsou některé zdejší usedlosti, např. usedlost č.p. 6 s hospodářskou budovou, stodolou a ohradní zdí, dům č.p. 8 s chlévy, špýcharem a stodolou a další. Ve středu obce stojí výklenková kaple a na jejím severním okraji při silnici do Dubé stojí nově opravený…
Dolní Vidim se nachází v překrásné přírodě - v Chráněné krajinné oblasti Kokořínsko. Nachází se nedaleko obce Horní Vidim - a jak již název napovídá, je níže položená než Horní Vidim. V Dolní Vidimi najdeme hodn…
Byla zase chuť na nedělní výlet. Kokořínsko je poměrně na dosah a ještě je tam pár míst, která zatím unikla naší pozornosti. Cestou jsem si vzpomněl na článek, ve kterém se tvrdilo, že hojně pěstovaná řepka neblaze působí na zvěř. Že se po ní chová jako opilá. Právě z takového porostu se na silnici vyřítila bažantí slepice, která se opile opravdu chovala. Málem jsem ji přejel, brzdy naštěstí fungují dobř…
Poklidný zářijový pátek, čerstvý podzimní vítr čechrá záclony a z repráků se line libozvučný GG Allin se svým parádním albem Brutality And Bloodshed For All. Skvělá deska plná bezdůvodného násilí, neúcty k ženám a oslavy nihil…
Zajímavý barokní zámek se nachází v obci Vidim, v části Horní Vidim, na Mělnicku ve Středočeském kraji. Zámek je rozlehlá patrová budova na půdorysu písmene H, západní zámecké křídlo je dvoupatrové s vysokou hranolovou věží, která je zakončena cibulovitou bání. Před hlavním vstupem s bohatě zdobeným vysokým průčelím je architektonicky řešený parter se sochařskou výzdobou z…
O tomto místě jsem se dozvěděl díky jednomu svému koníčku. Nevede sem žádná turistická značka, ani sem neukazuje žádná šipka z obce Vidim. Přístup je tak nenápadný, že kdo o něm neví, tak ho snadno přehlédne. Víte…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, tentokrát Vás pozvu na malou procházku okolím obce Želízy. Na počátek trasy se dostanete autobusem z Prahy- Holešovic s přestupem v Tupadlech. My jsme se zde zastavili při ces…
Občas má člověk pocit, že se stal oním biblickým Jobem, kterému je souzeno jen samé soužení. Naposledy jsem se takto cítil v polovině června, kdy jsme vyrazili s přáteli na čtyřdenní výlet do světa pískovcových sk…
Dubá leží v Severních Čechách, jižním směrem od města Česká Lípa. Městečko najdeme u východního okraje chráněné krajinné oblasti Kokořínsko, nedaleko rekreační oblasti Máchova Jezera. Dubá je vyhledávaným poklidný…
Cesta Kokořínskem Město Dubá, i když leží na okraji CHKO Kokořínsko, je dobrým výchozím bodem pro toulky zajímavou a fotogenickou kokořínskou přírodou a není to poprvé a doufám že ne naposled, kdy sem ráno kolem …
Popis zámku: Obec Brocno neleží na žádném hlavním tahu. Od Štětí je vzdálena asi 7 km východním směrem. Zámku tvoří objekt obdélná budova se dvěma kratšími křídly směřujícími k severu. Je kryta valbovou střecho…
Pískovcové útvary nad kokořínským dolem, západně od obce Vojtěchov. Vznikly selektivním zvětráváním pískovců, za což může vyluhování železa z třetihorních vyvřelin podzemními vodami a vysrážením hydrátu oxidu žele…
Mšenské pokličky
Asi 3 km od hradu se nad Kokořínským dolem nacházejí zajímavé geologické útvary: Mšenské pokličky. Název dostaly podle nedalekého městečka Mšena. Každý čtenář je jistě zná, protože se často stávají námětem fotog…
Vítejte na hradě HouskaTajemný, magický, prokletý či pekelný. Všechny tyto přívlastky má hrad jménem Houska, který byl zpřístupněn široké veřejnosti teprve roku 1999. Přestože nepatří mezi největší či nejkrásnější…
Zámek Houska stojí na Zámeckém vrchu uprostřed lesnaté krajiny. Zámek Houska leží v jižní části Českolipska v Libereckém kraji. Masivní zámecký objekt má čtyřúhelníkový půdorys s uzavřeným středním nádvořím. Cenná je Zelená světnice s malbami ze 16. století, rytířský salonek, obdivovaná je hradní kaple s restaurovanými malbami. V areálu se uskutečňuje řada sezónních akcí, v let…
Pro milovníky přírody a turistiky nabízíme několik informací o překrásném místě, kterým je CHKO Kokořínsko - ráj turistů. Představíme vám nyní ta nejzajímavější a nejnavštěvovanější místa této oblasti: kokořínsk…
Máchovo jezero je velmi oblíbenou a navštěvovanou turistickou lokalitou. Rozkládá se v nadmořské výšce 266 m, má rozlohu 284 ha. Dosahuje hloubky 12 m. Bylo založeno v roce 1366 Karlem IV. v rašeli…
Bezděz
Hrad Bezděz, který je národní kulturní památkou, stojí na 604 metrů vysokém kopci Velký Bezděz. Hrad se nachází na Českolipsku v Libereckém kraji. Hrad Bezděz je jedním z našich nejcennějších hradů. Nejvzácnější č…