Kroměříž

Město Kroměříž získalo přezdívku Hanácké Athény. Historické jádro města leží na pravém břehu řeky Moravy. Nejvýznamnější památkou Kroměříže je do UNESCO zařazený Arcibiskupský zámek se zahradami. V Kroměříži najdeme i zachovalou židovskou čtvrť.

Tipy na výlety Kroměříž (71)  Zámek Chropyně / Kazatelna v Chřibech Ubytování Kroměříž
Turistické cíle / Mapa Kroměříže Bystřice pod Hostýnem / Svatý Hostýn Rozhledna Kelčský Javorník

Východní Morava
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Východní Morava

Procházka Holešovem a návštěva zámku

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

farní kostel
farní kostel  •  Fotografie (88)  • Foto: Franta

Jedeme do Holešova, města, ležícího mezi úrodnými poli Hané. Pokud byste ale odtud chtěli zamířit dál k severovýchodu, už byste měli mít u sebe pas : jen několik kilometrů za městem se totiž k nebi vypínají zalesněné svahy Hostýnských vrchů a ty už se - jak známo - nacházejí na "výsostném území" Valašské republiky...

Z busu vystupujeme u Pivovarské restaurace a kolem měšťanských domů a farního kostela Nanebevzetí P.Marie jdeme hlavní ulicí k vlakovému nádraží naproti dalšímu účastníku výletu - paní učitelce ve výslužbě - Janině to mamince a mojí milé tchýni.

Foto: Franta

Stejnou cestou se už společně vracíme ke kostelu. Je otevřeno a tak nakouknu dovnitř a shlédnu interiér. Pak na náměstí k fontáně s velikou koulí a do infocentra. Cedule nám ukazují směr k synagoze, bohužel jsme nějak moc zabráni do rozhovoru a tak přicházíme až k říčce Rusavě. Po asfaltové silničce kráčíme proti jejímu proudu až k zajímavému mostku, vedoucímu už do polí. Tu židovskou památku jsme nějak minuli, nezbývá, než si ji nechat na příště ... Napravo už nás ulice vyvádí kolem nějakého starého stavení a zámecké kovárny k našemu hlavnímu cíli - holešovskému zámku a jeho parku. Vedle stojí opravená budova bývalého kláštera a kostel sv.Anny.

Takže do pokladny pro vstupenky a za chvilku nám začíná prohlídka a je nás ni jen deset. Pan kastelán je doopravdickým praprapravnukem maršála Radeckého z Radče, nejlepšího vojevůdce, jakého kdy Rakousko mělo. Po širokém schodišti nahoru do 1.patra a do již opraveného hlavního zámeckého sálu, kde jsme usazeni na pohodlné židle a z úst pana Radeckého hltáme historii města a zámku. Je vidět, že je panu kastelánu jeho povolání koníčkem a jeho poutavý a strhující výklad nemá jediné hluché místo ! ( Navíc je mi od něj - k mé veliké radosti - dovoleno fotit v zámeckých interiérech, takže k článečku přikládám i několik "exkluzivních foteček".)

Hlavní sál má rozlohu 29 x 14 x 10 m, v době opravdu nedávné prošel rekonstrukcí a doslova září novotou. Konají se v něm rozličné akce, nyní jsou v něm vystaveny obrazy s židovskou tématikou. Zámek se dostal do vlastnictví města před 6 lety, kdy byl odkoupen od poslední majitelky. Ta ho získala po převratu díky restituci a protože neměla na opravy, zámek celých 15 let chřadl a chátral. Městu se zatím podařilo za cenu asi 250 miliónů kč upravit přízemí, zámecké sklepy a prostory 1.patra. Na další opravy byla vyčíslena suma půl miliardy. Na řadu přijde oprava zámecké střechy a celého 2.patra, kde v budoucnosti povede prohlídkový okruh zámeckými komnatami a nezapomene se přitom ani na zámeckou zahradu. Rozloha francouzského parku s průhledy a vodními kanály tvaru trojzubce, ovocných sadů - které jsou velmi cenné, protože pamatují Rakousko - Uhersko - a obory totiž zaujímá rozlohu téměř 40 ha a je po kroměřížských zahradách největší v regionu.

Holešov zažil svoji největší slávu za vlády rodu Rottalů. Pan hrabě byl nejvýznamější moravský šlechtic a jeho tituly - nejyšší.moravský hejtman,sudí, prokurátor etc...etc ... hovoří za vše a to ještě ve Vídni zaujímal jedno z nejvyšších míst mezi úředníky u královského dvora ! Protože byl na rakouském území kromě jiného vlastníkem dolů, které vynášely, mohl si dovolit koupit -(nejen) - holešovské panství. V r.1650 tu začíná stavba velikého, raně barokního zámku, jeho dostavby se ale už nedožil. Za dalších členů rodu se zámek stal významným kulturním střediskem - do Holešova jezdilo panstvo na koncerty soudobé hudby, na operu, hrálo se tu divadlo a dokonce i balet !

Foto: Franta

Město nebylo za 30.leté války vážněji poškozeno. Díky Janu Sarkandrovi, zde působícím, bylo velitelem vojska - který byl také Polákem - upuštěno od rabování. (Nebohý Sarkander ale později zahynul mučednickou smrtí). Co ale nedokázala cizí vojska, to se povedlo vzbouřeným Valachům a město se ocitlo na pokraji zkázy. Hrabě Rottal byl ale tvrdý a nekompromisní mocipán. S přesilou 40 tisíc vojáků valašské vzbouřence obklíčil a tvrdě potrestal : 200 z nich bylo popraveno a zbytek násilně přestěhován. Ti největší "raubíři" dosídlili vsi Rajnochovice a Rottalovice - nynější Rusavu - a ty největší "darebáky" poslal přímo do Holešova, kde museli makat na odstranění jimi způsobených škod !!

Později panství přešlo do vlastnictví uherských rodů a poslední majitelce byl zámek odňat až po "vítězném únoru" a ona strávila dlouhá léta v komunistickém kriminálu. Zámek pak vlastnil stát. Střídali se tu různé instituce i školy a došlo zde snad k největší "rozkrádačce" v rámci republiky - z původního vybavení nezůstalo na zámku skoro nic - byla vybourávána dokonce i unikátní a vzácná kachlová kamna !!

v ulicích města

Tolik stručně o historii a naše prohlídka pokračuje. Nyní nás čeká prohlídka 3.komnat s klenutými stropy, vyzdobenými nástropními malbami a freskami. Jsou na nich zobrazeny výjevy z antické mytologie a všechny lemovány bohatou štukaturou. V těchto místnostech zrovna končí výstava zajímavých obrazů Karla Gotta. S úcty k Mistrovi proto jen foto stropů... Přecházíme na chodbu a do dalších sálů s malbami na stropech. Některé sálky jsou pronajímány ke kulturním akcím a slavnostem a mají vestavěny bary, v jiných vidíme původní vybavení, které se podařilo dohledat a navrátit zpět do Holešova. Navštěvujeme místnost v jedné z věží, kde nás čeká prohlídka interiéru barokní skříně - kupodivu se do něj vešly jen čtvery tehdejší šaty ! V některých sálech je umístěnadalší výstava a tak jsou vzácné exponáty soustředěny v jednom ze salónků. Poté navštěvujeme "černou" zámeckou Kapli, kde vidíme na sěnách a oltáři opravdové skvosty...

Následuje zestup do velmi rozlehlých Zámeckých sklepení. K našemu překvapení zde vidíme veliký klub Drive o mnoha místnostech, sloužící ke koncertům, "diskoškám" i jiným kulturním vystoupením. Unikátní zrcadlový sál s toaletami a raritou - kde jinde u nás můžete vidět "hajzlík" z 21.století v kombinaci s původní renesanční zdí ?!? Dále prohlídka šaten pro hostující umělce a divadelníky a nové točité schodiště. Pan kastelán přidává historku o své aktivitě, kdy při nočních návštěvách zámku hraje roli majitele panství, zlého hraběte Rottala a kterak mu pan režisér Vorlíček po shlédnutí jeho vystoupení vysekl velikou poklonu, když přítomným umělcům řekl: " No, vidíte - Radecký - to je pan herec ... a vy jste jenom komedianti !!!"

Foto: Franta

Na závěr se vracíme zpět do pokladny, kde je nám předveden starý prevét, po staročesku - fuj, až se to stydím psát - se nazýval "výsernicí"... Na velkém obrazu na zdi tu visí obraz nejvyššího Moraváka v hanáckém kroji. Byl jím nějaký Drásal - měřil 2 m a 44 cm a když odcházel z chalupy, tak si klíče schovával za komín a v baráku se mohl pohybovat jen po čtyřech !

A to už se loučíme s panem kastelánem - prohlídka trvala neuvěřitelnou 1 hod a 50 min !! Bohužel překrásná Salla Terrena zůstala našim zrakům skryta, probíhají tam o sobotách svatební obřady a jen dnes jich tady mají 14 !!!

Odcházíme na prohlídku parku a kanálů a poté na chutný oběd a na bus k domovu. Cestou vidíme ještě menší parčík se secesní základní školou a starou Kapli, která je "přizdobena" prackami sprejerů...

Velice dobře jsme se napapali v Pivovarské restauraci, kde i zahrádka. Pozor - WC tu není označeno slovy "dámy" a "páni", ale DRACI a DRAČICE ...

Holešov i zámek rozhodně stojí i za opakovanou návštěvu, ročně na zámku proběhne až 240 akcí !!

Vstup pro dospělého na prohlídku činí 70 kč, důchodci platí 40 kč.

Poslední aktualizace: 21.8.2011
Autor: Franta

Holešov

Příspěvky z okolí Procházka Holešovem a návštěva zámku

Holešov - kaple sv.Martina
 Holešov je městem mnoha historických památek, z nichž návštěvníci vyhledávají hlavně areál holešovského zámku s parkem nebo židovskou synagogu, ale ostatní sakrální památky už míjejí téměř bez povšimnutí. Což je š…
  Nacházejí se jižně od hlavního kruhového objezdu v centru města, ale jsou odhlučněny bloky domů, a tak zde vládne klid. Oáza zeleně s trávníky, stromovím a chodníky zaujímá téměř celý lichoběžníkový prostor park…
  Ukrývá se pod stromy v centrální části Smetanových sadů a je poslední památkou na bývalý městský hřbitov. U kostela Nanebevzetí Panny Marie na hlavníkm rynku se sice nacházel menší hřbitov, ale ten už obětem tři…
Je nejrušnější ulicí města táhnoucí se od kruhového objezdu na náměstí Dr.E.Beneše západním směrem až na konec holešovské místní části Všetuly a dosahující celkové délky více jak 3 km. Nás ale bude zajímat jen jej…
Projíždíte - li Holešovem a chcete se dobře najíst, můžete si zajít na dobrý oběd do restaurace v blízkosti centra na Masarykově náměstí, kde stojí u hlavní cesty Restaurace Starý Pivovar. Je to původem pivo…
   Jihovýchodní stranu náměstí Edvarda Beneše v Holešově zdobí trojlodní chrám Nanebevzetí Panny Marie. Je také jeho největší dominantou, neboť tato mohutná sakrální kulisa rynek více než oživuje – na náměstí s…
Město Holešov se nachází na rozhraní Hané a Valašska. Procházíte - li historickým náměstím Dr. E. Beneše, v jeho středu zaujme trojlodní barokní stavba s jedinou věží - zdejší farní kostel Nanebevzetí Panny Marie s přistavěnou Černou…
 Při procházce hlavním holešovským náměstím, pojmenovaným po E.Benešovi, vás kromě historických památek nejspíš zaujme také zajímavě členěná fasáda domu, stojícího u kruhového objezdu na jv straně rynku naproti …
Jeden z nejtěžších MTB maratonů v ČR vůbec, převýšení cca 3200 m na 115 km, táhlá i prudká stoupání i technické sjezdy. Jeden z nejhezčích závodů série Kolo pro život. Trasa je vedena přes…
Umělecky mimořádně hodnotný zámek se nachází ve městě Holešov na Kroměřížsku ve Zlínském kraji. Zámek je čtyřkřídlá budova s mansardovou střechou uzavírající arkádový dvůr, která si ještě…
Zajímavou lokalitou ve městě Holešově je i zámek s rozlehlým francouzským parkem. Ve volně přístupném parku v zámecké zahradě, na  levém rohu před vchodem do zámku zaujme Červe…
 Město Holešov se svými téměř 12 tisíci obyvateli nepatří mezi největší sídla Zlínského kraje, ale významem některých svých památek předčí i ta daleko lidnatější. My se ale nyní nebudeme věnovat žádné z nich, al…
Zámek byl postaven ve 2. pol. 17. století na čtvercovém půdorysu s arkádovým nádvořím a čtyřmi nárožními věžemi jako raně barokní architektura s renesančními prvky. V první polovině 18. století byl upraven ve slohu vcholného baroka. Kolem zámku je rozsáhlý zámecký park s hvězdárnou a zámeckou Oborou, která je rovněž…
Trasa začíná u Billy, kde jsme nechali auto a vydali se směr Žopy po červené značce. Prošli jsme malebnou vesničkou Žopy a kolem paintballového hřiště šli stále po červené do lesa. Je to stoupání, ale nic hrozného…
Přijeďte do Holešova večer a od 20 do 21 hodin se můžete dalekohledem rozhlížet po obloze z místní Hvězdárny, stojící v Růžové zahradě - zámeckého parku. Protože jsou prostory hvězdárny menší, vejde se sem jen …
 Téměř dvanáctitisícové město Holešov se může pochlubit mnoha významnými stavebními památkami. K nejznámějším a nejnavštěvovanějším patří zámek, rozlehlá zahrada s vodními kanály ve tvaru trojzubce a židovská syna…
Okrasnou Zámeckou zahradu v Holešově s rozlehlými vodními plochami, alejemi stromů a květinovými záhony, doplňovala také sochařská výzdoba a četná malá zahradní architektura. V r. 1959 byl jeden ze zahradních altá…
Zámek v Holešově byl v 17. a 18. stol. za hrabat z Rotalu monumentálně barokně přestavěn na representační sídlo rozsáhlého panství. Pořádala se zde řada společenských akcí, pro které byl zřízen také zámecký orches…
Velice zajímavým tipem na výlet může být dvanáctitisícové město Holešov, ležící na rozmezí rovin Hané a kopců Valašska a necelých dvacet kilometrů od „unescové“ Kroměříže. Toto pozoruhodné…
Pátek 6. 10. 2023 Ota se v televizi v Toulavé kameře dozvěděl, jak zajímavý je Holešov a jak hezký je tu zámek. Jen ho udivilo, že on, rozený Přerovák, o tom nemá tušení a jak je možné, že…
Nacházíte - li se ve městě Holešově, v centru náměstí Dr. E. Beneše s mnoha zajímavostmi  zaujme ozdoba - kruhovitá fontána. Je obklopena lavičkami, tak se stala odpočinkovým, pěkn…
Holešovský zámek je 4 křídlá 2 patrová budova s mandsardovou střechou, obestupuje obdelníkové nádvoří. Z nároží vyčnívají 6 boké věžice. Zámek je obklopen Hlubokým vodním příkopem se dvěma mosty. Z příkopu se…
  Většina návštěvníků holešovského feudálního sídla po prohlídce nakoukne do zámecké zahrady a uspokojena letmým pohledem na unikátní vodní kanál půdorysu trojzubce chvátá v dál. Což je škoda - za kanálem se totiž…
Dominantu města - barokní zámek v Holešově obklopuje od počátku 17. století rozlehlý zámecký park se zahradou. Přes zámeckou zahradu členěnou na tři části, procházíte kolem množství kanálů, lipovou alejí stromů, 1 …
Holešovský zámek s krásným parkem mne láká často, na koncerty i výstavy. V parku každoročně výstava veteránů pod patronátem hasičů z Němčic. Pohodová. Holešov dobře přístupný všemi dopravními prostředky. Ale proto…
  Tentokrát jedeme na výlet, který vymyslela moje drahá, leč stále ještě marodná choť. Na jeho přípravu měla dostatek času, neboť od začátku července, kdy ji operovali nohu, uplynuly už dva měsíce a dnes se na kal…
Holešovská Stará, též Šachova Synagoga patří k nejstarším stavbám svého druhu na Moravě. Podle nedochovaných zpráv byla vystavěna v r. 1560 a to na místě dokonce starší stavby, která lehla popelem. O výstavbě se zmiňuje jeden z textů výzdoby hlavního sálu. Stavba má tedy renesanční jádro, r. 1615 byla přistavěna předsíň hlavního sálu a nad ním ženská galerie. Nové úpravy dostala r. 1725 s novou klenbou sálu či oken v gal…
Pokud máte rádi muzea, zajímavým turistickým cílem je malé Muzeum kovářství v Holešově.  Je to Zemanova kovárna, stojíci v blízkosti zámecké zahrady. Otevřena pro veřejnost je od roku 2012 a překvapení je, že vám…
Od poloviny 17. stol. byla budována na východní straně zámku rozsáhlá Zámecká zahrada. Rozkládá se na velké ploše. Původní raně barokní zahrada byla později změněna na francouzský park, byla…