Moje oblíbené
  Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Zlín a okolí

Krajské město Zlín leží ve východní části Moravy, na rozhraní Hostýnských a Vizovických vrchů. Svou polohou zasahuje do tří národopisných oblastí - Valašska, Hané a Slovácka. Svým charakterem má však nejblíže k Valašsku. Město proslavil Tomáš Baťa. Unikátní je místní funkcionalistická architektura, která nemá jinde v republice, ale ani ve světě obdoby.

Tip:

Fryštácká přehrada
Fryštácká přehrada  •  Fotografie (74)  • Foto: Franta

Foto: Franta

Začátkem února se sluneční paprsky konečně probojovaly přes oblačnou oblohu ven i v sobotu, proto neváháme a vyrážíme na kratičký výlet do okolí Zlína. Volba padá na návštěvu Fryštácké přehrady, která se nachází asi 4 km severně od krajského města a v osadě Malý Kostelec staví hned u hráze autobus. Po vystoupení přecházíme rušnou komunikaci na břeh, lemovaný stromovím a odtud se snažíme ulovit ty nejhezčí snímky vodní nádrže. Jak jsme správně předpokládali, je v tom mraze celá celičká pokryta ledem... ale - (a to jsme už nedomysleli) - na ledě se nachází také sněhová pokrývka (v poslední dny ve Zlíně sněžilo) a obrázky nejsou úplně podle našich představ. Ostatně - Fryštácká přehrada stejně není až tak impozantním vodním dílem: po pěti letech prací byla dokončena r. 1938 jako zásobárna vody pro Zlín a okolí, sypaná hráz je vysoká necelých 23 m, její délka slabých 200 m, vodní plocha zabírá 62 ha a její vzdutí jen o maličko překračuje délku jednoho kilometru.

Ale co je malé, je i milé, o čemž by mohli vyprávět členové cechu, zabývajícího se sportovním rybolovem, a trávící zde v sezóně veškerý volný čas. V poslední době, kdy je krajské město zásobovano pitnou vodou především ze Slušovic, začalo se uvažovat o tom, že by se Fryštácká vodní nádrž stala nádrží rekreační. Ale jak už to bývá, jednání prozatím vyšuměla do ztracena... Nu což - v dnešním třeskutém mrazivém dni jsme tu s manželkou sami, a tak si užíváme procházku. Po břehu pokračujeme až k mostu, po kterém vede již zmíněná rušná komunikace do Fryštáku. A který rozděluje přehradu na hlavní vodní plochu a východní zátoku. Je obklopena stromovím a zdá se oázou klidu. Jak vidno z mostu - to samé se nachází i v severozápadním cípu Fryštácké přehrady, ale protější most už naštěstí není přístupný veřejné Dopravě. Jana, která se bojí rušného provozu, se vrací stejnou cestou k domkům osady zpět, já to risknu, ale chvílemi se cítím jak na trní, neboť někteří účastníci silničního provozu si "řidičák" nezaslouží!

Foto: Franta

Z Malého Kostelce po úzké silničce pokračujeme do toho většího Kostelce, jehož první domy ční z horizontu asi půl kilometru nad námi. Ve skutečnosti se jedná o spojené obce jménem Kostelec-Štípa, které jsou součástí našeho krajského města. Obec je to veliká - vždyť v ní žije asi 1850 obyvatel, a také pamětihodná. Její centrum se může pochlubit zrekonstruovaným Mariánským náměstím s barokním poutním kostelem Narození Panny Marie, klášterem, starým kostelíkem a hřbitovem se zajímavou hrobkou Seilernů. A také blízkou ZOO Lešná. Ale tam my nejdeme - naše cesta klesá hlavní částí Kostelce k místním lázním. Což o to, zástavba rodinných domků je pestrá - vedle starých rodinných domků se nachází i lukrativní vilky, ale památek a jiných zajímavostí tu nět. Za pozornost stojí jen parčíkovitě upravený střed obce s Památníkem obětem válek a bustou T.G.M. O něco níž přicházíme k zastávce MHD, odkud se budeme vracet zpět do Zlína. A protože máme ještě skoro hodinku čas, jdeme se osvěžit do restaurace U Staňků na okraji starých Kosteleckých lázní. Prameny sirnaté vody s velkým obsahem sirouhlíku zde byly objeveny už roku 1742. Jak lidé záhy zjistili - k pití byla voda fujky, ale měla blahodárné účinky při koupeli. Postupem času zde vznikly menší lázně, které dosáhly největšího věhlasu na konci devatenáctého a na začátku dvacátého století, kdy byl jejich majitelem Jan Kovář, lékař z Kroměříže. Na konci druhé světové války byly poničeny, po ní obnoveny a po převratu r.1948 zestátněny. Díky nedostatečné údržbě historické budovy zchátraly, některé byly zbořeny a když se r.1964 staly majetkem Vítkovických hutí, dosloužily, neboť tento podnik postavil velký lázeňský objekt nahoře na kopci. V torzu starých lázní obnoven provoz až po "sametové" revoluci.

Na procházku starým areálem už nemáme čas, neboť jsme rádi, že se můžeme na chvilku ohřát a vypít si pivko v hospodě, která je dnes narvána k prasknutí. Nejsou to ale hosté lázeňští, ale účastnící mezinárodních závodů v lukostřelbě (i slovenština zde zazněla), což mne více než udivilo: dodnes jsme netušil, že by se v mrazu dalo střílením z luku zahřát! (Až příště uteču manželce v zimě někam do "hory", vezmu sebou křivák a špagát, a zrobím sobě luk a šípy. A střelbou po okolí se vnitřně rozohním tak, že mi možná přestane i kapat z nosu!) Po opuštění lokálu projdeme okolo cukrárny, kterou jsme při svých návštěvách ještě otevřenou neviděli a ze zastávky MHD odjíždíme do centra Zlína. Zatímco manželka pokračuje spokojeně k domovu, její choť ještě nemá pobytu na čerstvém vzduchu dost, a tak se jde ještě pocourat městem. Ulicí Potoky, plnou starých vil, zamíří Ostrým tempem k bizarní skulptuře u Městského divadla a Svatojánské soše pod hrází Kudlovské přehrady. Odtud přes rušnou Štefánikovu do parku nad přehradou, průzkum zbytku ulice Hluboká, návrat zpět a průchod ulicí na Požáře (zde zajímavé prvorepublikové vilky) na začátek Hradské. Po ní k Městským lázním a okolo Kolektivního domu a vily J.A.Bati a stadionu s novou sochou běžce - E.Zátopka až na konec Hradské v samém centru města...

Tentokrát jsme měli svačinu sebou a pitný režim doplnili jen v restauraci U Staňků na okraji Kostelce.

Fryštácká přehrada v zimním hávu byla zajímavá, stejně tak lázničky Kostelec a nasvícené centrum a ulice krajského města.

Nepatrný obolus zaplacen jen za cestu busem k přehradě a zpět od lázní do Zlína.

Poslední aktualizace: 3.5.2015
Autor: Franta

Zlín

Příspěvky z okolí Od Fryštácké přehrady do Kostelce... a kratičce Zlínem

Výlet podél vodní nádrže ve Fryštáku a procházka Kostelcem u Zlína
Sobotní den s krásně modrou oblohou a zasněženou krajinou nás láká na menší výlet v okolí Zlína. Můžeme vyrazit až v poledne, v době Frantových vycházek, takže zbývá otázka kam ? Nakonec se shodnem na…
Známá vodní nádrž Fryšták se nachází u silnice mezi Fryštákem a Kostelcem - asi osm km vzdálenou místní částí od města Zlína. Přehrada slouží jako záložní zdroj pitné vody. Vodní dílo leží na dvou …
Bus-zastávka Lukoveček, malá, ale hodně zajímavá a činorodá obec. Třeba: Když někde uvidíte Spolek ochotníků Lukoveček, nenechte si ujít. Malé muzeum místní historie, časté výstavy místních (a zajímavých) výtvarní…
  Ve skutečnosti není samostatnou vodní nádrží, ale součástí Fryštácké přehrady, která byla poblíž Kostelce u Zlína zbudována na Fryštáckém potoce jako vodárenská nádrž. Stalo se tak mezi léty 1935 – 38, kdy vod…
  Den předtím jsem si v domnění, že bude na zítřejší červencový čtvrtek pěkné počasí, v práci nahlásil dovolenou. Původně jsem počítal s tím, že si hrb pořádně protáhnu po hřebenovce Hostýnek, ale už cesta domů ze zaměstnání těmto plánům uštědřila krutý škrtanec: přes centrum Zlína se totiž hnala bouřka a děsivá oblaka nad městem připomínala výjev z bájí o Mordochovi – však …
Spojená a rozsáhlá obec Kostelec-Štípa je místní částí města Zlína. Zatímco Štípa se může pochlubit poutním kostelem, zrekonstruovaným Mariánským náměstím, starým kostelíkem a hřbitovem s hrobkou Seilernů, v sam…
   Město Fryšták, vzniklé připojením Horní a Dolní vsi a dědiny Vítová (Lukoveček se odtrhl) v současné době čítá na 3 500 obyvatel. První zmínka o místě pochází už z roku 1356, vznik římskokatolické farnosti se d…
V kouzelné venkovské krajině nedaleko Zlína se nachází obec Kostelec, kde najdete ideální podmínky pro pěší turistiku, cykloturistiku. V jeho nejbližším okolí možno navštívit zajímavou ZOO Lešná, zříceninu hradu L…
Chsete - li se podívat do tropického pralesa, nemusíte ani do Ameriky, stačí, když si uděláte výlet do zlínské ZOO - Lešná. Od roku 2006 je zde vybudován nový prosklený pavilon - Tropická hala Yucatan …
  Na nečekanou zajímavost můžete narazit třeba... když si potřebujete odskočit na malou! Nevěříte? Při průzkumu starých pavilonů lázní v Kostelci jsem za posledním předlouhým stavením vyrazil po lávce přes potok. …
Jedeme téměř na nejnavštěvovavnější zoo v české repulice.Od holešova jedeme autem do Fryštáku kde odbočíme na silnici č. 491.Po dvou kilometrech vidíme travnaté parkoviště.AUTOBUSEM:Ze Zlína odjíždí do zoo autobus…
Zoo Zlín je jedna z nejoblíbenějších v České republice. Je rozdělena na kontinenty a tak postupně projdete Afriku, Evropu, Asii a Střední i Jižní Ameriku. Chlubí se tropickou halou Yukatan a nádherným zámkem Lešná…
Po prohlídce zdejšího zámku se procházíme zámeckým parkem se ZOO. Hned na začátku areálu naproti objektu zámku - vlevo zaujme nová Zátoka rejnoků. Expozice je domovem dvaceti mořských rejnoků Siba ománská. Je zde …
 Kde leží lázně Kostelec? Určitě je bude znát každý návštěvník ZOO Lešná, neboť čtyřpatrová budova nových lázní je skutečně nepředhlédnutelnou dominantou návrší nad hlavní silnicí. Pokud vyjedete nahoru na…
Zámek Lešná je klenotem areálu zlínské zoologické zahrady. Zámek doplněný o menší budovy a další drobné objekty, rozptýlené v parku, tvoří architektonicky ucelený soubor pohádkového ladění. Hlavní zámeckou dvoup…
Cílem tohoto výletu je kombinace půvabně romantické hradní zříceniny s možná nejkrásnější a nejsympatičtější zoologickou zahradou u nás. Dá se říct, že pro většinu z nás se jedná o takřka ideální tip na (nejen rod…
  Je 15.3.2020, brzké nedělní ráno. Venku je hezky a my měli s manželkou naplánovánu návštěvu Přerova a jeho památek. S ohledem na zákaz provozu restauračních zařízení (vždyť bychom se tam s odpuštěním neměli a…
Tuto ZOO rádi s manželem   navštěvujeme, nachází se  kousek od našeho bydliště    u města  Zlína. Městskou Dopravou se dostaneme až před areál ZOO. Od hlavní brány a pokladny procházíme zámeckým parkem z pr…
   Ne, nezveme vás na výlet na daleký černý kontinent - ( kde bychom na to my a možná většina z vás vzali, že ?!? ) - ale do ZOo Lešná, ve kterém byla v sobotu 21.9.2012 veřejnosti slavnostně otevřena 2.část expoz…
  Že máme my, Valaši, velmi kladný vztah ke zvířátkům, je jevem všeobecně známým. My ale nemilujeme jen naše domácí mazlíčky, ovečky a jinou domácí havěť, ale máme též v oblibě všelijaká zvířátka exotická. Za shlé…
V půli měsíce září jsme se po čase opět vydali na prohlídku zlínské zoologické zahrady umístěné v malebném prostředí zámeckého areálu Lešná. Minulý rok nám návštěva ZOO nevyšla, předloni to bylo kvůli nedostatku č…
  V sobotu 22.9.2012 byla v ZOo Lešná slavnostně otevřena druhá část expozice Etiopie. Najdeme ji při obdivování zvířat z "černého" světadílu. Jak už je širší veřejnosti jistě známo, ve zdejší zoologické zahradě n…
Vzhledem ke vzdálenosti mezi Luhačovicemi a Štípou – tedy přibližně třicítce kilometrů – se nabízejí zejména všechny možnosti Dopravy silniční. Já osobně jsem využil automobilu. Tento výlet - převážně sakrálního z…
Příznivci zvířátek mají šanci zavítat do ZOO Lešná u Zlína nacházející se v městské části Lešná u silnice 491 mezi Fryštákem a Slušovicemi i v netradiční dobu. Při procházce s večerní atmosférou, kdy je rom…
   Po dohodě s chotí, kam že bude směřovat dnešní výlet - k největšímu poutnímu místu za periférií Zlína a pak ke starým lázním v Kostelci - nastupujeme do prostředku MHD. Výhled z okna ven napovídá, že právě za…
 Kostel Narození Panny Marie ve Štípě je nejvýznamnějším poutním místem v nejbližším okolí krajského města Zlína. O jeho vznik a výstavbu se nejvíce zasloužila donátorka Lukrecie Nekešova z Landeka. Tato šlechti…
Větrný mlýn stojí u čp. 130 asi 500 m jihovýchodně od obce Štípa, která leží severozápadně od Zlína. Byl postaven v letech 1958 - 60 štípským starousedlíkem Kristiánem Kovářem. Složen…
Zoo Lešná Zlínská zoologická zahrada je nejnavštěvovanější a nejkrásnější místo celé Moravy. Areál zoo se rozkládá v historickém lešenském parku, ve kterém roste více než1 140 druhů dřevin a okrasných bylin. Rom…
Zlín leží na Jižní Moravě, jihovýchodním směrem od města Přerov. Město se rozkládá v severní části Vizovické vrchoviny a na obou březích řeky Dřevnice. Město je známé obuvnickou Baťovou továrnou, každoročním fes…