Moje oblíbené
 Travel blog Kolín žije Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Kutná Hora
Kutná Hora je významná památková rezervace zapsaná na seznam UNESCO. Ve středověku byla Kutná Hora díky těžbě stříbra jedním z nejvýznamnějších a nejbohatších českých měst. Dominantou města je Chrám Sv. Barbory.
   Trasy Kutná Hora a okolí (22)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi
    > Cyklotrasy   > In-line brusle   > Pěší trasy

Pardubicko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Pardubicko

Obora bílých jelenů

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Do přírody

Tentokrát nás kroky zavedli do obce Žehušice na Kutnohorsku. Celá rodina se sem dostane jednoduše autem z města Kutná Hora. Je to cesta na 15 minut. Stačí vyjet z Kutné Hory směrem na Přelouč a následně u zámku Kačina odbočit doleva na Žehušice. Pokud dá někdo přednost chůzi po svých, potom vyjdeme z Kutné Hory po červené značce směrem na zámek Kačina. Na tomto zámku se můžeme zastavit, ale doporučuji po cestě zpět. Úskalím výletu na bílé jeleny je čas. Pokud chceme vidět krmení jelenů a tedy je vidět pěkně z blízka, je potřeba se k oboře dostat v deset hodin, kdy se obora otevírá veřejnosti a kdy krmení začíná. Po jedenácté hodině se pak jeleni odeberou do rozlehlé obory a už je s největší pravděpodobností neuvidíte. Tedy po červené značce se dostaneme na Kačinu a pak už zbytek cesty musíme podél silnice na Rohozec a Žehušice.

Za čím jedeme?? Tak jak jsem řekl, v první řadě jsme se vydali za bílými jeleny. Pokud se dostaneme v potřebný čas na místo, projdeme bránou a čeká nás zakoupení vstupného, které není nijak drahé. Pro studenty dělá 20 Kč na osobu. Pán, který nám prodal vstupné chvilku čekal, kdo všechno příde. Pak nás poslal za zábradlí a odvážně vstoupil mezi jeleny. Nutno říci, že jeleni už jsou očividně zvyklí, že v danou dobu dostanou krmení, ale i tak když proti Vám stojí jelen s mohutným parožím, je třeba být ve střehu. No ale obyčejného smrtelníka do ohrady samozřejmě nepustí. Vy se můžete dívat (a fotit či natáčet) tato impozantní zvířata, jak se prohání, zápasí spolu a pak se postupně krmí obilím, které jim tam pán nasype. Jeleni jsou nádherní, čistě bílí, ale vlivem křížení s hnědými jeleny jsou někteří i hnědí či strakatí. Když se nabažíte jelenů, pokračujeme dále po oboře. Nejsou tu pouze jeleni. Ale když budeme mít štěstí uvidíme i černé daňky (my teda bohužel měli smůlu), takže sme rychle pokračovali k dalšímu výběhu. A tady jsme zůstali fascinovaně stát. Byli tu divočáci. Ne že bychom nikdy žádného neviděli, to ho potkáte celkem bez problémů, ale potkat takového kolosa, který se procházel tady, to by si asi přál málo kdo, kdo sebou nemá flintu. Těžko ho popisovat, to se musí vidět. Když se nabažíte černé zvěře, ještě vás pak přivítají tři různé druhy bažantů. Ti byli překrásní, ale neradi se fotili. Pořád pobíhali sem a tam.Tak jsme to vzdali a došli jsme do poslední atrakce. Tou je místnost, kde jsou vystaveny trofeje. Obora v Žehušicích se pyšní sbírkou paroží, které by jí mohl závidět ledasjaký zámek. Je zde možnost si domluvit i projížďku v kočáře po oboře, ale tu jsme oželeli. Kdo se nabažil krásné zvěře, vydá se asi na zpáteční cestu. Na zpáteční cestě vřele doporučuji se zastavit na zámku Kačina. Jedná se o relativně rozlehlý zámek, ve kterém se nachází expozice zemědělství, ale zároveň rozsáhlá a nádherná knihovna. Milovníci knih si jistě přijdou na své. Když budete mít štěstí na průvodkyni (a budete na prohlídce asi tak 2 - jako my), dostanete se možná i na místa, kam se normálně nechodí. Takhle se nám poštěstilo vidět starou lékárnu, barokní divadlo, a rozestavěnou kapli. Možná někoho zaujme, prož zdůrazňuji to divadlo, ale asi je na místě říci, že jiné barokní divadlo u nás už je pouze v Českém Krumlově. Tedy je to veliká vzácnost. A vůbec tento nenápadný zámek skrývá spoustu zajímavostí. A kdo se nabaží i kultury, ten ať vyrazí zpět do výchozího bodu - Kutné Hory.

Ubytování snad není ani třeba, vše se dá pohodlně stihnout za jeden den i s Dopravou a cestou. A co se týče jídla, kdo si vezme na cestu svačinu, neprohloupí, ale jinak po cestě není problé se zastavit v některé z hospůdek, které se tu nacházejí jak naproti zámku, tak i v Žehušicích.

No mě osobně se nejvíc líbil ten divočák. Ale jelikož jsem knihomol, tak sem rozhodně ocenil i krásnou knihovnu.

Jak již bylo řečeno výše, cena vstupného do obory je pro studenty 20 Kč. A kdo by chtěl na Kačinu, tak opět studentské vstupné dělá 30 Kč.

Nejsou zde žádné fotografie, jestli k tomuto příspěvku nějaké vlastníte, nahrajte je.
Poslední aktualizace: 4.9.2010
Autor: Kulda

Žehušice

Příspěvky z okolí Obora bílých jelenů

Žehušická obora s bílými jeleny
Do vesnice Žehušice, 10 km vzdálené od Čáslavi, 13 km od Kutné Hory. Dostanete se sem pohodlně autem i autobusem. Poslední prohlídka obory byla možná 11.6.2011, nyní je veřejnosti bohužel nepřístupná z důvodu rek…
Most byl postaven v r.1822, dodatečně na něj byla postavena socha  sv. Jana Nepomuckého  V r. 1998 započala dlouho očekávaná oprava mostu přes řeku Doubravu.…
Žehušice jsou vzdálené od Čáslavi 9 km a od Kutné Hory 13 km. Tato vesnice (městys) má 533 obyvatel a spadají pod ní Bojmany. Protéká zde řeka Doubrava. Najdete zde smíšené zboží, 2 obchody s potravinami, pizzerii…
Obec Žehušice s tvrzí a zámkem s oborou se nachází 6 km severně od Čáslavi. V r. 1661 koupil Žehušice Michal Osvald Thun-Hohenstein, kterému původní žehušická tvrz nevyhovovala a tak si dal na okraji obory ze 16.s…
Žehušice jsem navštívil v letních měsících při cyklotoulkách po kraji.Narodil jsem se v jedné nedaleké obci a byl jsem zvědav co se zde změnilo oproti mým vzpomínkám z mládí. V jednom předešlém tipu jsem zmiňoval most přes Doubravu z roku 1822 a dnes připomenu Pomník padlým vojínům v I.světové válce. Jeden z místních hostů v nedaleké Pizzerii Pod Kostelem vyprávěl,že Pomník padlým vojínům ve světové válce 1914 - 1918 byl pořízen z darů obecního zastupitelstva, darů místních občanů, darů rodáků mimo …
Tato malá vesnice spadá pod vesnici Žehušice. Je vzdálená 10 km od Čáslavi a 14 km od Kutné Hory. Protéká tu řeka Doubrava a je zde obora. Když máte štěstí, hlavně v říjnu, můžete zde pozorovat bílé jeleny, od kterých vás dělí pouze plot. Bojmany jsou klidná vesnice, která má 74 obyvatel. Najdete zde smíšené zboží, hospodu a hřiště s kolotočem, ping-pongovým stolem a menší…
Honosný empírově upravený zámek se nachází v obci Žehušice na Kutnohorsku ve Středočeském kraji. Zámecká stavba má půdorys písmene H; střední část zámku je dvoupatrová, na ni kolmo navazují boční křídla, která jso…
V severní části obce směrem na Bojmany se nachází malý rybník. V současné době…
TVRZ VLAČICE Tvrz. Vlačická tvrz má své počátky již ve 14. století. Její dnešní podoba pochází z větší části z přelomu 19. a 20. století, kdy byla adaptována na sušárnu čekanky. Původní je pouze část obvodového z…
  Rád se do těchto míst vracím,vždy to byla oáza klidu a lidé  v letních měsících tato místa využívala ke koupání a rybaření...  Jak splav nalézt? …
Nový rybník vznikl jako zásobárna vody pro bývalé zahradnictví.Byl doplňován v…
Panský rybník v minulosti sloužil jako zásobárna vody pro známé Vyčapské zahradnictví. Bohužel po převratu toto zahradnictví ukončilo činnost jako místní…
Zajimavé místo na křižovatce cest mezi obcí Vlačice - Čáslav . Je zde krásný pohled východním směrem na město Čáslav. Na západě se tyčí Železné hory.  V historicky známé Bitvě u Chotusic (r.1742) tudy táhla Rakouská armáda na Prahu.   Rakušané pochodovali od Ronova k Čáslavi. Prušáci pochodovali od Podhořan na Starkoč a dále přes ZBYSLAV, Výčapy, podél Doubravky, k Žehušicům. Od Ronova k Čáslavi pochodovali Rakušané a v časných ranních hodinách stáli při Brslence u cesty na Vlačice až k potůčku od…
Bývalá škola ve Zbyslavi Novorenezanční budova bývalé školy je dvoupodlažní stavba z roku 1880,Žehušickým Thun Hohensteinům ji roku 1880 zbudoval architekt Josef Míča ve stylu francouzské novorenesance nákladem 42.000 zlatých. Svojí architekturou patří tato škola k nejhezčím v celém regionu Kutnohorska.
ZBYSLAV je jedna z nejstarších obcí regionu připomínaná již v roce 1131 olomouckým biskupem Jindřichem Zdikem. Máteli chvilku času za vidění stojí Kostel…
https://youtu.be/ni8wnUhVFrMŠpýchar byl postaven v roce 1788 na příkaz Františka Josefa II, který vydal patent, tedy nařízení, že každý poddaný, který má ornou …
Skalní útvar Obří postele
Nedaleko Zdechovic, po modře značené cestě do Svobodné Vsi, se nachází skalní útvar Obří postele. Jedná se o tzv. kamenné stádo rozseté poměrně na velké ploše.…
Čáslav najdeme ve Východních Čechách, jihovýchodně od města Kutná Hora. Město se rozkládá na obou březích řeky Brslenky. Ve městě a jeho blízkém okolí je vybudováno několik různě Velkých rybníků. U jihozápadního…
Koncem I. poloviny měsíce září jsem podnikl, již zcela tradiční, výpravu za zajímavými památkami zemí českých. Pro velký úspěch v loňském roce jsem opět zvolil za základní stanoviště výpravy…
Zámek Kačina je nejlépe přístupný autem. Z Kutné Hory jedeme směrem na Svatý Mikuláš a hned za ním se nachází Kačina se zámkem. Zámek Kačina má tři prohlídkové okruhy a velký park, kde se…
Svatý Mikuláš je středočeská obec v okrese Kutná Hora, ve které žije něco přes 700 obyvatel a která je poprvé písemně zmiňována v roce 1307. Na území této obce se nachází zajímavá…
O posledním víkendu památek jsem vyrazil již tradičně, protože potřetí, do kdysi královské Čáslavi. A rovněž již tradičně – protože také potřetí - mě doprovázel kamarád Milan, který si tentokrát hodlal zejména rozšířit vzdělání v oboru Chrám sv. Barbory v Kutné Hoře. Na naši výpravu jsem se velmi těšil, protože památky románského původu u nás na severu Moravy moc k mání nejsou a ani gotických věžových tvrzí se tu zrovna…
Zámek Kačina, který stojí nedaleko Kutné Hory ve Středočeském kraji, je národní kulturní památkou. Zámek Kačina je jedním z nejvýznamnějších empírových zámků u nás. Zámek má podkovovitý půdorys s čtvrtkruhovými ko…
Čáslav je české město ležící ve Středočeském kraji v okrese Kutná Hora, v nadmořské výšce 231 m n. m. V roce 2015 mělo 10 000 obyvatel. Založeno bylo v roce 1264 za vlády Přemysla Otakara II. při jedné z hlavních zemských stezek spojujících Čechy s Moravou. Město má už od počátku gotický vnitřní půdorys, velké centrální náměstí, kterému dominuje Radnice a k němu připojena…
Město Čáslav ( 49° 54' 42" s. š. 15° 23' 42" v. d.) leží ve středních Čechách asi 90km od Prahy Autem - by nám cesta z Prahy neměla trvat víc než hodinu a půl jelikož se jede po dobré silnici - jízdní dobu může ovlivnit dopravní situace. V Čáslavi je možné parkovat na náměstí na placeném parkovišti.   Vlakem - Čáslav leží na trati mezi Prahou a Brnem. Přes den ve špičce…
Na konci klidného náměstíčka v obci Jakub - Církvice je ojedinělá románská církevní stavba, která v Čechách nemá obdoby. Kostel svatého Jakuba byl postaven ve 12. století v osadě s původním názvem Vrch Svatého Jak…
Zajímavý zámek stojí na východním okraji vsi Filipov na Kutnohorsku ve Středočeském kraji. Zámek je obdélná budova s převýšenou střední částí a štíhlou hranolovou věží, jejíž hlavní průčelí je obráceno do parku. Z…
Zámek Žleby tvoří dominantu městečka Žleby, které se nachází na rozhraní Středočeského a Pardubického kraje, 25 kilometrů od Kutné Hory. Zámek je možné navštívit v dubnu a říjnu pouze o víkendech a od května do …
Sedlecká kostnice má pohnutou historii. Původně to byl hřbitovní kostel zdejšího cisterciáckého kláštera. Původně gotická stavba z konce 14. století se skládá ze dvou kaplí postavených nad sebou. Hřbitov byl vša…
Kutná Hora leží ve Středních Čechách, jihovýchodním směrem od Prahy. Kutná Hora se rozkládá nedaleko severního okraje Středočeské pahorkatiny. Městem protéká řeka Vrchlice, na které je u jihozápadního okraje města…