Žilinský kraj

Cestování na Slovensko 2022

Na severu Slovenska naleznete Žilinský kraj. Sousedí s Českou republikou a je tedy skvělým místem pro vaši dovolenou a výlet, pěší turistiku i cykloturistiku. Za návštěvu stojí Oravský hrad, dřevěný kostel ve Svatém Kříži, Malá Fatra a Velká Fatra nebo Chočské vrchy.

Turistika Žilinský kraj
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Památky a muzea Ubytování Slovensko
Turistické cíle / Mapa Slovenska Jánošíkovy diery, Velký Rozsutec Demänovská ledová jeskyně

Oravské Beskydy
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Oravské Beskydy

Na pltích po Oravě

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Za kulturou

Plť - © Alena Janischová
Plť - © Alena Janischová  •  Fotografie (11)  • Foto: Magdon

Nejprve se musíte dopravit do Oravského Podzámku nebo do Hornej Lehoty. Nejpohodlněji autem.

Plavba na pltích patří k zážitkům, které by si turista na Oravě neměl nechat ujít. Plavbu si domluvíte telefonicky na číslech +421 911358182, +421 905358182 nebo na místě pod Oravským hradem, kde vás v určený čas vyzvedne automobil pltníků a odveze proti proudu řeky do obce Horná Lehota, kde je nástupní místo na pltě. Po nezbytné bezpečnostní instruktáži se vyplouvá na pontonech z kmenů. V dřívějších dobách pltníci sváželi pltě svázané z karpatských horských smrků, které byly velmi ceněné při stavbách např. i v Budapešti, ale dřevo a další zboží, hlavně sůl z Polska, se vozilo až k Černému moři. Dálkové plavby skončily rozpadem Rakousko-Uherska a další obchodní plavby po vybudování Oravské přehrady v roce 1953.

Instruktáž před plavbou

Na 3,5 km trase, která trvá asi hodinu se vám dostane zajímavého výkladu o historii pltníctva na Oravě i o místech na řece, kterým je třeba se vyhnout. Plavbu můžete zakončit prohlídkou Oravského hradu stojícího na 120 m vysoké skále nad řekou.

Míst pro ubytování je celá řada. Jsou zde hotely, penziony nebo soukromé chaty a pokoje k pronajmutí. My jsme byli ubytováni v pronajaté chatě v Kubínských holích, přes www.limba.sk

K jídlu je zde celá řada příležitostí, my jsme se najedli zde:

www.kolibapodlampasom.sk

Líbilo se nám hlavně to, že nám vyšlo počasí

Cena plavby pro dospělé je 12 €, další ceny a informace jsou na www.plte-orava.sk

Cena vstupenky na hrad pro dospělé je v sezóně 5 € a mimo sezónu 6 €, s kaplí je vstupné pouze v sezóně 6 €. Další informace o slevách otvírací době a akcích jsou na www.oravskemuzeum.sk

Poslední aktualizace: 13.4.2014
Autor: Magdon

Horná Lehota

Příspěvky z okolí Na pltích po Oravě

Horná Lehota – renesanční zámeček  (renesančný kaštieľ)
Horná Lehota – renesanční zámeček (renesančný kaštieľ)
Nevelká historická oravská obec Horná Lehota, ve které žije necelých šest stovek duší a která se nachází v okrese Dolný Kubín, je známá sice hlavně jako startovní místo slavných oravských pl…
Projíždíme Slovenskem. Konečně jsme oba v důchodu, máme spoustu času, tak jsme si na to vyhradili 5 - 6 týdnů. Chceme navštívit dřevěné kostelíky, hrady, hory a vůbec vše, co zajímavého na trase najdeme. Teď se vrací…
Projíždíme Slovenskem. Konečně jsme oba v důchodu, máme spoustu času, tak jsme si na to vyhradili 5 - 6 týdnů. Chceme navštívit dřevěné kostelíky, hrady, hory a vůbec vše, co zajímavého na trase najdeme. Oravský h…
Sjíždění některých slovenských řek na dřevěných pltích je už dlouhodobě velice oblíbenou atrakcí. A je to docela pochopitelné, protože se zde nabízí spojení relaxace s poznáním čarokrásné přírod…
Ideme na Oravský hrad , ktorý je perlou na oravského regiónu a zároveň patrí k najkrajším hradom na Slovensku.Dostaneme sa sem autom , ktoré je možné si nechať pod hradom v Oravskom Podzámku na stráženom,platenom …
Kostol sv. Jána Nepomuckého v Oravskom Podzámku - v 2. polovici 13. stroročia vznikol v Oravskom Podzámku dvojloďový románsky kostol Panny Márie v skalnej Stráni oproti hradu na západ. Kostol slúžil pre poddaných…
Oravský hrad stojí nad obcí Oravský podzámok na 112 m vysokém strmém vápencovém bradle v okrese Dolný Kubín. První písemné údaje o hradu pochází z roku 1267, kdy byla vybudována nejvýše položená č…
Múzeum šľachtických kočiarov a saní v Oravskom Podzámku - bolo otvorené 1.5.2008 - môžete tu vidieť 21 kočiarov a saní. Pri každom kočiari je popis o aký druh kočiara ide, kde bol vyrobený, na čo a komu slúžil. Pri kočiaroch a saniach je veľa figurín v historických kostímoch, aby nám lepšie priblížili dobu, v ktorej sa kočiare používali .Dozvedeli sme sa, že koče mali rôzne…
ORAVSKÝ HRAD se vypíná na skalnatém bradle nad hladinou řeky Oravy. Byl oddávna opevněným Hradiskem, chráněným ze severu sklanatým masivem a z jihu polokruhovým zemským valem. Je na strategicky důležitém místě u…
U tohoto "tipu" na výlet jsem na rozpacích, zda ho vůbec psát. Ale i negativnízkušenost je zkušenost a možná díky tomuto článku bude někdo jiný na Oravskémhradě spokojenější než my.(v radách pro cestovatele jsem n…
Pohoří Oravská Magura je tvořeno z třech podcelků: Budín, Kubínská Hole a Parác. Tento horský celek se táhne ve výrazném mohutném hřbetě jihozápadním směrem od Oravské přehrady až po …
Pojedete-li z Podbielu do Zuberce, všimněte si vlevo za prvně jmenovanou obcí zajímavé technické památky zvané Františkova huta. Ruině bývalé železárny místní říkají Hámor. Historie hutě sahá do 18. století, do do…
Náhorní planina Svorad se rozprostírá na pomezí Liptova a Oravy mezi Grúněm u Malatiné a obcí Veľké Borové. Z jihu ji lemují Chočské vrchy, na severu přechází do Oravských Beskyd. Planina nikdy nebyla zalesněná.…
Zatímní průběh zimy zdaleka nepřipomíná onu Ladovskou zimu, není to tak dlouho nicméně sněhy sezony 2005/6 už dávno odtekly a následující zima 2006/7 byla skoro stejně mizerná jako ta…
Doliny Prosiecká a Kvačianská přetínají příčně Chočské vrchy, které jsou pátým nejvyšším pohořím na Slovensku. Bez velké časové a fyzické zátěže se dají obě doliny projít v jednom dni. Na okružní túru ve směru …
Ráztocký vodopád najdete přibližně 60 metrů od ústí Ráztocké doliny do Kvačianské doliny. Ráztocká dolina, označovaná někdy jako Ráztoka nebo Hajská dolina, je úzký vápencový kaňon zkracující cestu do jeden a půl …
V horní části Kvačianské doliny v Chočských vrších se kousek od modře značené turistické cesty nacházejí dva unikátní vodní mlýny. Postavené jsou pod soutokem tří potoků Hutianky, Borovianky a Ráztockého (soutok…
Nejvyšší vrchol Chočských vrchů, výrazně se zvedající nad Oravskou vrchovinou a Liptovskou kotlinou, 17 km jihovýchodně od Dolného Kubína. Vrchol má tvar nepravidelné pyramidy s mno…
Na Veľký Choč (1.608 m n. m.) se dá vystoupat z Vyšného Kubína, Jasanové, Valaské Dubové, Likavky a z Lúček. Jako výchozí místo jsme si zvolili poslední jmenované, které bylo nejblíže našemu penzionu. Abychom nemu…
Krasové údolí dlouhé 4 km v Chočských vrších, které je suché, bez vody. Ta teče neprobádanými podzemními prostorami a teprve v dolní části údolí vyráží vyvěračkou. Je to státní přírodní rezervace o rozloze 379,9…
Po článku „Jak se bydlí svišťům ve Žiarské dolině“ se pokusím v dalším svém příspěvku přiblížit Jastrabí dolinu v Chočských vrších z „motýlí“ stránky. Chočské vrchy jsou jednou z nejzachovalejších přírodních lok…
Hrad nacházející se Na Vrchu Sestrč v Chočských vrších. V současné době se na tomto místě nacházejí jen zříceniny hradu, který byl vystavěn v 13. století. Je to rovněž nevýše položený hrad na Slovensku. Nachází s…
Vydáváme se kousek od největší turistického centra v Roháčích od Zuberce. Od Zuberce vyjedeme asi 6 km směrem na chatu Zverovka, kde se může zaparkovat a nebo se dá parkovat na placeném parkovišti asi 1 km od Zver…
Nevýznamnější turistické středisko v oravské části Západních Tater v Zuberecké kotlině (Podtatranské brázdě). Obec s 1200 obyvateli. Přímé východiště do skupiny Sivého vrchu a do Roháčské doliny nebo Skorušínských vrchů. V obci je bezpočet možností ubytování: hotely penziony, ubytování v soukromí (viz internetová adresa výše, v základních informacích o této lokalitě). U obce…
Datum v kalendáři ukazuje 4.6.2005, naším dalším místem určeným pro poznání krás Slovenska se stal nejvyšší vrchol Chočských Vrchů „Velký Choč“ – 1611 m.n.m. Je 4:15 hodin ráno a my se setkáváme na stanoveném m…
Horní Orava. Před šedesáti lety bídný horský kraj. Nicotná kamenitá políčka, rozsáhlé Pastviny porostlé jalovcem, hluboké lesy. Drsné, nevlídné podnebí, dřevěnice a „drotári“. Obživa v lese, mal…
Horská obec rozprostírající se na pomezí národního parku Malá Fatra a CHKO Kysuce. Skládá se z několika roztroušených osad. V minulosti jich TERCHOVá měla více jak 120. První zmínka o obci pochází z roku 1580, tehdy spadala pod Strečno-Gbeľanské panství. Za druhé světové války fašisté obec vypálili. Byla poškozena značná část zdejších domů. V letech 1947-1950 se obec začala z…
Osada, nacházející se v podhůří Chočských vrchů, byla založena kolem roku 1279 a leží při stejnojmenné přečerpávací vodní nádrži pod hrází Liptovské Mary. V okolí můžete navštívit m…
Přehradní jezero o ploše 22 km2 se prostírá v Liptovské kotlině, 3 km západně od Liptovského Mikuláše. Vodní dílo nese jméno po jedné ze zatopených obcí, kdysi sídla Liptovské župy. Nejhodnotnější objekty ze zatop…