Mistr Zapadlík a Fiatmánie

Tipy na výlet, Hrubý Jeseník




Kam a jak jedeme?

Poslední exponát
Poslední exponát
lupa

Do Vikýřovic, muzea silnic. Už jsem o muzeu psal vícekrát, protože to nemáme ze Šumperka daleko, kousek od výpadovky na Rapotín (a dál Ostrava či Jeseník). V podstatě jsem si udělal po práci velmi skromnou vyjížďku na kole.

Za čím jedeme?

Již zaplněný dvůr
Již zaplněný dvůr
lupa

Když se na webu objevila zpráva, že Muzeum silnic chystá na počátek léta dvě výstavy, z nichž jedna bude zcela stěžejní ani na okamžik jsem nepochyboval, že výprava na odpolední vernisáž bude nutností. Dne 4.6.2014 v 17 hodin proběhlo zahájení hned dvou výstav. Začnu tou méně podstatnou – Fiatmánie v malé výstavní síni muzea. Druhá výstava v nově otevřené velké výstavní síni pak věnovaná Maestru Václavu Zapadlíkovi.





Jak a kde jsme se najedli a ubytovali?

Tipy na ubytování v okolí

Díky snaze pracovníků (a pracovnic) muzea bylo při vernisáži nachystané drobné občerstvení přímo v místě, nicméně jsem z vrozené skromnosti požil jen dvě jednohubky a trubičku...

Co se nám nejvíce líbilo a co naopak ne?

1000 MB
1000 MB
lupa

Zahájení výstavy proběhlo velkolepě, již před 17 hodinou byl poměrně slušně zaplněný dvůr muzea, dostavila se řádka veteránistů se svými klenoty. Vzhledem k tématu jedné z výstav byla k vidění řada vozidel značky Fiat (ale i jiné značky, převážně Škoda, ale k vidění i exotický Austin Healey).

Rapid
Rapid
lupa

Konferenciérka nejdřív ve stručnosti omluvila neúčast pana Zapadlíka, protože zrovna má nějaké zdravotní patálie, nicméně naznačila možnost, že by se Maestro mohl ve Vikýřovicích objevit někdy koncem června.

Po té představila zábřežského sběratele Aleše Titzla, který má na svědomí výstavu věnovanou italské značce. No a pak už se většina účastníků vydala do interiérů muzea.

Multipla
Multipla
lupa

Samozřejmě mě vrtalo hlavou, jaké Fiaty se můžou umístit do malé výstavní síně v patře, ale po vstupu do místnosti se vše vyjasnilo. Ovšem řada diváků byla stejně jako já mile překvapena. Stěžejní část výstavy jsou totiž modely Fiatů všeho druhu, tedy v podstatě hračky, lidově zvané angličáky (kovové), ovšem i pár plastových. Celkem logicky jde o modely autíček starších typů, kdy si auta ještě zachovávaly určitou osobitost. Sbírce dominuje kultovní pětistovka v různých variacích třebas i carabinieri, závodní, taxi ale i zdravotní verze (asi jen pro doktora).

850
850
lupa

Dá se najít i Topolino, ale i novější typy (slavný Fiat 131 Abarth). K tomu je výstava plná různých propagačních materiálů, typových štítků, poklic kol, volantů aj. Návštěvník se zřejmě bude divit, co se dá tak nashromáždit. Zlatým hřebem je vzorně opravený motor Fiatu 850...

lupa

To lepší jsem si nechal nakonec. Jako mladý hošík jsem, asi jako velká řada dospívajících mužů, sledoval různé motoristické časopisy a kromě vystřihovaných obrázků formule 1 se mi vždy líbily velké barevné obrázky většinou na zadních barevných obálkách časopisů jako byla Motoristická současnost či Automobil. Nejčastějším kreslířem byl tehdy Václav Král, ten většinou maloval takové ty průhledové obrázky, nebo obrázky víceméně novodobých typů. Pak ovšem k němu přibyl další autor – Václav Zapadlík. Na rozdíl od prvně jmenovaného se věnoval převážně kresbám starších značek a mimo samotných vozů to byl čím dál častěji i přímo celé výjevy, kde hrál automobil hlavní roli. Celkem logicky to byl hlavně výjevy ze slavných závodů. Kdo neměl tedy to štěstí, mohl si tak alespoň představit atmosféru takových slavných závodů, jako byly Targa Florio, či Mille Miglia, představit si závodní trať Brooklands, ale i Indianapolis, když byl ovál ještě z cihel, Nüburgring měřil 22 km nebo na Monze se jezdilo na klopené dráze. Kromě slavných značek, které neupadly v zapomnění (Bugatti, Mercedes, Ferrari, Porsche aj.) si vzpomene i na polozapomenuté značky (Delage, Duesenberg, AutoUnion (což je ovšem dnešní Audi), Napier, Delahaye atd.). Věhlas Václava Zapadlíka dávno přesáhl hranice naší země, a paradoxně (jak to tak chodí), je jeho práce v cizině ceněna zřejmě víc než u nás. Údajně výstava ve Vikýřovicích je snad teprve druhá větší výstava u nás. Ovšem kdo malířovo dílo zná, nediví se, proč se mu říká Maestro. Kromě samotné výstavy určitě diváka zaujme i samotný velký výstavní sál. Nový prostor vznikl v podkroví jihozápadního křídla objektu bývalého statku a vlastně tím byla dokončena stavební část úprav hlavní budovy Muzea silnic.

Ostatní informace

A ze předu
A ze předu
lupa

Výstavy jsou vysloveně koncipovány na prázdniny. Ta větší, Zapadlíkova by měla trvat do konce srpna (23.8.), Fiatmánie ještě o něco déle (19. září). Muzeum je otevřené út – so 10.00-16.00 hod. Vstupné dospělí 50,- Kč, zlevněné 30,- Kč, rodinné 110,- Kč.

lupa

K dispozici je kniha V. Zapadlíka s kresbami karoserií za 270,- Kč, během vernisáže byl k prodeji i kalendář (sice 2014), barevný formát A2 za hubičku (90,- Kč). A kdo by toužil po zážitku v muzeu s něčím navíc, může si naplánovat návštěvu na pátek 27.6. 2014, kdy muzeum chystá v době od 16.00-22.00 hod. Muzejní noc.



Další informace

neumístěno
Náročnost:
rodina s dětmi
Délka:
vycházka (do 6 km)
Druh:
za kulturou
Jak se Vám tam líbilo ?

Komentář:

Vyhledání vlakového spojení
Odkud:
Kam: Vikýřovice u penzionu
(vzdálenost od místa: 0.3 km)
Datum: Čas:

Diskuse k výletu Mistr Zapadlík a Fiatmánie

05.06.2014 08:59
...nejsem znalcem výtvarného umění, ale to co tvoří p. Zapadlík (je dle mého laického názoru) prostě fenomenální!!!
05.06.2014 18:27
Vzhledem k tomu, že v inkriminovaný den jsem stěhoval právě dostudovanou (vítězně, samozřejmě) dceru z VŠ kolejí, vernisáž jsem prošvihnul. Rozhodně to ale hodlám napravit. Nejsem sice žádným velkým automobilovým nadšencem, ale Mistr Zapadlík je prostě Mistr Zapadlík ...

Nadpis: (nepovinný)

Vaše jméno:

Email: (nezobrazí se)

Text:

Sledovat diskusi e-mailem
Váš email:
Sledování můžete kdykoliv zrušit jedním kliknutím.
Email:
Heslo:
Vytvořit účet Zapomenuté heslo
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. další informace