Rakovník

První písemná zmínka o Rakovníku je z roku 1252. Roku 1992 bylo historické centrum města  vyhlášeno městskou památkovou zónou. Rakovník má v současnosti přibližně 17 tis. obyvatel. Nejznámější památka v okolí Rakovníka je určitě hrad Křivoklát.

Tip:
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Leontýnský zámek / Zámek Olešná Ubytování Rakovník
Turistické cíle / Mapa Rakovník Zřícenina Týřov / Zámeček Svatý Hubert CHKO Křivoklátsko

České středohoří, Žatecko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti České středohoří, Žatecko

KŘIVOKLÁTSKÝMI LESY Z ŘEVNIČOVA DO LAŠOVIC

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Do přírody

Fotografie (8)  • Foto: správce

Foto: správce

Vážení přátelé turistiky i Turistiky, rád bych Vás pozval na výlet nádhernou přírodou Křivoklátských lesů. Do Řevničova se dostaneme vlakem a u nádraží započneme naše putování. Nejprve se vydáme po zelené značce, která nás dovede až na rozcestí Kluk. Zde se napojíme na červenou značku, která přichází zprava a jde po ní vlevo. Červená značka nás povede krásnými lesy a než dojdeme k Merklovu prameni, tak dvakrát přejdeme bývalou lesní železnici. Merklův pramen se nachází v lese, kde bývaly dříve dokonce lázně. Od pramene půjdeme dále po červené značce a viaduktem podejdeme naposledy železniční trať, tedy bývalou lesní železnici.Stále po červené značce, společně s modrou, jdeme až do Krásné doliny, která je opravdu krásná a nachází se zde také soustava rybníků. Stále jdeme po červené značce, až na rozcestí Belšanka- hájovna. Zde změníme barvu značky na modrou, respektive se odpojíme jen od červené, protože modrá nás sem doprovodila. Po modré značce jdeme přes rozcestí Marvany a dojdeme po ní až do cíle výletu, k nádraží Lašovice. V nohách máme 17,5 kilometru, ale hlavu vypucovanou.

Jdeme především za krásnou přírodou Křivoklátských lesů, za klidem, který tu panuje a také za krásně udržovaným Merklovým pramenem. Pověst o něm, si můžete přečíst na informační tabuli, která je u něj.

Jídlo nejlépe neseme na zádech, protože není možnost nikde nic cestou koupit.

Šel jsem v zimě, což bylo nádherné, ale v létě si to určitě zopakuji. Bude v tom ještě jeden velký rozdíl, budu asi potkával lidí, což se mi teď nepodařilo, nepotkal jsem za celou dobu nikoho.

Vlak dom Řevničova jezdí z Rakovníka nebo od Kladna a z Lašovic jede vlak do Berouna nebo Rakovníka, odkud je přípoj na Kladno a Prahu.

Foto: správce

Pokud si myslíte, že nádraží Řevničov je v Řevničově, tak to bohužel není. Do obce je to 4,5 km, takže autobusem příjezd nedoporučuji. Nádraží Lašovice se nachází od stejnojmenné obce 2 kilometry.

Poslední aktualizace: 27.1.2017
Autor: správce

Řevničov

Příspěvky z okolí KŘIVOKLÁTSKÝMI LESY Z ŘEVNIČOVA DO LAŠOVIC

Řevničov
Řevničov leží v okrese Rakovník mezi Rakovníkem a Slaným. Pokud pojedete po E48 z Prahy do Karlových Varů (nebo opačně), tak obcí budete projíždět. Místní území bylo nejspíš osídl…
Vydáváme se asi padesát kilometrů západně od Prahy po karlovarské silnici. Ve středověku byl Řevničov křižovatkou erfurtské obchodní stezky a cesty z Dřevíče na Křivoklát. V obci samotné stojí za obdiv mnoho domů,…
Zakládající listina obce je ze 4. listopadu 1325 a byla vydána králem Janem Lucemburským. Obec byla založena podle tehdejšího nového způsobu ? práva purkrechtního lokátorem Přibyslavem ze Štědré, který se stal jejím prvním r…
Řevničov je jedna z mála našich obcí, o nichž bezpečně víme, kdy přesně byly založeny. V případě Řevničova 14. listopadu 1325 Král Jan Lucemburský vydal listinu, v níž pověřil Přibyslava ze Štědré založením vesnice Rzewniczow. Kostel sv. Petra a Pavla byl již v roce 1352 zmiňován jako farní a je tudíž zřejmé, že jeho historie je určitě starší. Původně byl samozřejmě gotický a…
Vrch Louštín se nachází zhruba 2 km jihovýchodně od Krušovic. Je to nejvyšší vrchol pohoří Džbán. Na jeho vrcholu stávalo pravěké hradiště, pravděpodobně v době bronzové, zhruba 800 let př.n.l. Král Václav I. si zde ve 13. století nechal postavit lovecký hrádek. R. 1506 již je uváděn jako pustý. Trvalé osídlení zde nikdy nebylo, nikdy zde nebyla voda. Byl zde kamenný val,…
Jdeme na vrch Louštín, který leží asi 4 km od Lužné u Rakovníka. Výchozí bod je z obce Lužná.  Jdeme na vrch Louštín 537 m/ n. m. Na tomto vrchu jsem byl už několikrát a patří k mým oblíbeným místům. Ve 13. stolet…
Výrazná budova základní a mateřské školy v Krušovicích, postavená na členitém půdorysu v historizujícím slohu, s hodinovou věží a kamennými portály, se nachází uprostřed obce. Tato škola, nese jméno "Husova škola“ a post…
Historie pivovaru sahá až do roku 1517, kdy místní šlechta mohla na základě Svatováclavské smlouvy začít vařit pivo. V rámci exkurze v pivovaru se dozvíte vše od roku 1548. Císa…
Královský pivovar Krušovice je jedním z deseti nejstarších evropských pivovarů. Pivo se tady bez přerušení vaří od roku 1581. Pivovar tak v roce 2021 oslavil 440. narozeniny. Sládci při výrobě piva…
Merklův pramen najdete 3,5 km od obce Lužná II nedaleko Rakovníka. Nejlepší výchozí místo k pramenu je od restaurace Lebeda naproti nádraží v Lužné. Zde najdete rozcestník a cesta k pramenu je značena na naučném okruhu Do Lužné za párou. Merklův pramen - objevil v počátkem 19. století lesní adjunt Jiljí Merkl, v sousedství pramene byla vybudována lázeňská budova se dvěma…
Povodím Kačáku 1 – k prameni Při toulkách Kladenskem a Berounskem často chodíme kolem Kačáku, na mapách jmenovaném Loděnice. Ondyno dostali jsme se do debaty, který název je ten správný, zda se horní tok nazývá K…
Na rozhlednu Mackova hora. Rozhledna. Káva a fidorka jako medaile pro děti za výstup. Vše u pokladny. Bylo to super celé. Jen je škoda, že od nádraží ČD Nové Strašecí nevede lépe značená cesta. Výlet na Mackovu horu Po loňských úspěšných výletech děvčata z MC Paleček v Rakovníku připravila nové výlety a k tomu vymyslela i vandrpas. Skvělé! Přečetla jsem si rozpis výletů a…
Na víkend 12.5. a 13.5. pro nás muzeu ČD připravilo jízdy zvláštními vlaky s historickými lokomotivami z Prahy Masarykova nádraží do muzea českých drah v Lužné u Rakovníka. Jízdní řád: směr Lužná   směr …
Naše společná cesta začíná na Exitu 32 rychlostní silnice R6. Odtud směřujeme na Nové Strašecí, Ruda a Lužná. Po přibližně 4,5 km od konce obce Rudy se objeví odbočka Doprava, po které pojedeme a dostaneme se na k…
Hředle je vesnice s necelými šesti sty obyvatel v oblasti Podžbánska. Najdeme ji zhruba 60 km od Prahy po karlovarské silnici, ve vesnici Krupá na velké křižovatce zvané Na Šustně zahneme Doprava. Ve vsi narazíme na unikátní opukovou architekturu; z opuky zde jsou jak stavení hospodářská, tak i obytné domy. Obec také byla a je i dnes střediskem těžby opuky. Pokud se vydáte ze Hředlí dále směrem na Kroučovou, narazíte po p…
Když se tak dívám na dnešní mládež, která sedí jen u počítače, přitom toho ví strašně málo, je mi opravdu k vzteku. Hrají interaktivní hry, samé honičky, střílečky, občas kouknou na kamarád(k)y na webkameře, přepo…
V obci Lužná u Rakovníka bylo v roce 1997 v bývalém lokomotivním depu vybudováno železniční muzeum Českých drah se zajímavou expozicí historických železničních vozidel. Tyto historické vozy jsou především z býva…
Obec Krupá leží ve Středočeském kraji v okrese Rakovník, asi dva kilometry západně od Krušovic, při silnici č. 6 (E 48). Obec je položena v nadmořské výšce 363 metrů nad mořem. První písemná zmínka o obci Krupá …
Dříve vznikaly rozhledny v místech dalekého rozhledu, dnes ovšem vznikají i v místech, která pro ně nejsou příznivá. Jednou z takových rozhleden je Mackova hora u Nového Strašecího. Tato rozhledna byla vybudována …
Na dnešní výlet jedeme autobusem č. 304 nebo 405 ze Zličína do zastávky Nové Strašecí, Palackého. Od zastávky se vydáme ulicí Ú…
Kamenné řady u Kounova, resp. u železničního nádraží Mutějovice, jsou jedinou památkou tohoto druhu ve střední a východní Evropě a již proto stojí za návštěvu. Dojedete k nim po karlovarské silnici, zhruba 45 km od Prahy sjedete na Mutějovice a dojedete na nádraží, kde zaparkujete auto. Pokud samozřejmě rovnou nejedete vlakem, který sem ovšem vzhledem k odlehlosti místa nejede nijak zvlášť často a navíc budete muset absolv…
Rozhledna Mackova hora u Nového Strašecí stojí asi km od nádraží ČD. Věž byla postavena r. 2001 telekomunikační společností Telefonica O2. Vysoká je 36 m a vyhlídková plošina je ve výšce 21 m, na kterou vede 98 schodů. Za dobré viditelnosti je výhled na Říp, Lovoš, Milešovku, Klínovec, přírodní park Džbán, křivoklátské lesy, Nové Strašecí, atd. Konstrukčně ji navrhl ing.…
Svou cestu ke kamenným řadám začněte na nádraží (zastávce) Mutějovice - ale pozor, nádraží nehledejte v Mutějovicích, musíte pár kilometrů pokračovat z Mutějovic do kopce. U nádraží je umístěna první tabule znaučné stezky „Kamenné řady u Kounova". Pokud jste nepřijeli vlakem, ale autem, můžete jej u nádraží zaparkovat. Kounovské kamenné řady se nacházejí nad Kounovem na náhorní plošině zvané Na rovinách. Kounovské řady k…
V osadě Dolní Ročov, jež je součástí obce Ročov stojí klášter Nanebevzetí panny Marie, patřící řádu poustevníků svatého Augustina. Klášter nechal v roce 1373 založit Albrecht z Kolovrat. V období husitských vále…
Zámek se nachází na východě obce, severně od říčky Olešná, nedaleko od kostela Sv.Martina, který je v centru obce. Barokní zámek nechala v letech 1750 - 60 přestavět ze staršího sídla hraběnka Marie Anna z Molla…
Muzeum T.G.M. v Rakovníku najdete nedaleko Husova nám. a v těsné blízkosti Chrámu sv. Bartoloměje a Pražské brány. Muzeum nabízí své expozice ve třech podlažích a ve výstavním prostoru Mansardy pod střechou muzea.…
Mariánský sloup stojí volně v prostoru Husova náměstí, které tvoří střed historické části města Rakovníka. Tato vrcholně barokní skulptura je z roku 1749 a je tvořena středním pilířem, který je završen sousoším Panny Marie a čtyřmi úhlopříčně situovanými konzolami se sochami sv. Václava, Víta, Prokopa a Vojtěcha. Západní průčelí spodní části sousoší je zdobeno plas…
Rakovník leží ve Středních Čechách, jihozápadním směrem od Kladna. Město se rozkládá u západního okraje chráněné krajinné oblasti Křivoklátsko a pod vrcholky kopců Rakovnické pahorkatiny. Východním směrem od města se rozprostírá les a západním směrem můžeme kromě lesů vidět ovocné sady a severozápadním směrem také rozlehlé plochy chmelnic. Nedaleko jihozápadního okraje města bylo vybudováno nevelké letiště. Nedaleko východního okraje města je vybudováno několik menších rybníků a Bar…
Křivoklát
Soutěž 2 body
Hrad Křivoklát je jedním z nejstarších a nejvýznamnějších hradů u nás, ve středověku byl oblíbeným sídlem mnoha českých knížat a králů. Hrad je významnou kulturní památkou na Rakovnicku v…