Brno-venkov

Brno je statutárním městem, které je druhým největším městem v České republice, co do počtu obyvatel i svou rozlohou. Sídlí zde Jimoravský kraj, v jeho centrální části vytváří samostatný okres Brno-město. V Brně se nalézá soutok dvou řek Svitavy a Svratky. Dominantou města je hrad a pevnost Špilberk. Mezi další oblíbené turistické cíle patří katedrála svatého Petra a Pavla, hrad Veveří či vila Tugendhat, která byla zapsána i na seznam světového dědictví UNESCO.

Turistika Brno-venkov Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety Obora Holedná / Park Lužánky Přírodní koupaliště v Komárově
Pěší trasy / Cyklo trasy / Videotrasy Brněnské podzemí / Holasecká jezera Brněnská přehrada - lodní doprava

Jižní Morava
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Jižní Morava

Kolem Vojkovického náhonu z Rajhradu do Vojkovic

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Do přírody

Rajhradský klášter
Rajhradský klášter  •  Fotografie (22)  • Foto: pasatur

Rajhradskému nádraží dominuje objekt sladovny

Území mikroregionu Rajhradsko je považováno za absolutní placku rozkládající se jižně od moravské metropole. Dnes téměř bezlesé území s občanými sady a vinohrady rozhodně nepatří k turistickým magnetům Brněnska. Pokud sem návštěvník zavítá, pak většinou přijede K Rajhradskému klášteru a zde shlédne zajímavou expozici o písemnictví na Moravě, případně se dozví i něco nového o zdejším Benediktýnském opatsví a jeho knihovně. V nedávné době však Mikroregion zde vybudoval hvězdicovou naučnou stezku s cílem upozornit na další zajímavá místa v okolí. Osou území je tu nejenom protékající řeka Svratka, ale i tzv. Vojkovický náhon, což je neregulované řečistě bývalé řeky. Podél jeho toku jsem se jednou vypravil a prošel část této stezky, kterou jsem nasměroval od vlaku z Rajhradu k vlaku do Vojkovic. Doporučenou trasou jsem byl mile překvapem a od té doby jsem ji prošel ještě několikrát.

Rajhrad - kašna na Městečku

Výlet začneme na rajhradském nádraží a Masarykovou ulicí dorazíme na hlavní křižovatku k městskému úřadu. Zde se zlomíme vpravo a nejstarší částí obce zvanou Na městečku směřujeme k rajhradskému klášteru. Po historickém Pitrově mostě přejdeme bývalé koryto řeky a nově vysázenou alejí přijdeme k benediktýnskému klášteru. Za vstupní branou se nám otevře rozlehlé nádvoří kláštera s dominantou kostela sv. Petra a Pavla. Při dalším pokračování trasy přetneme dnešní Vojkovický náhon a starou lipovou alejí podél zděného klášterního plotu pokračujeme na Holasice. Na konci aleje odbočíme na nově zbudovanou pěšinu, která v minulosti vedla uprostřed zdejších lužních lesů. Na konci po lávce přejdeme opět náhon a vystoupáme do obce Holasice. Za ní po úpatí stráně a lužním lesíkem přijdeme k idilické přírodní tůni neméně poetického názvu Ludmila. Od ní pak drobnými lesíky sady a vinohrady dorazíme na okraj Vojkovic, kde nás opět uvítá tok náhonu. Kolem něho dorazíme k historickénu dosud funkčímu mlýnu. Za ním ležící lužní lesík je místním biocentrem a nazývá se Vojkovická vrbovna. Za ní byl v nedávné době zbudován romantický mokřad s pěšinkami a lavičkami. Od mlýna pak dojdeme ke kostelu a přes náves pak pokračujeme ulicí na zdejší vlakovou zastávku. Celková délka tohoto nenáročného výletu je i s drobnými odbočkami 9,3 km.

Možnost občerstvení, stravování i ubytování je možné v Rajhradě a ve Vojkovicích. V Rajhradě je několik velice slušných restaurací podél trasy, stylová restaurace Taverna je i v předpolí kláštera. Pro milovníky sladkostí pak doporučuji Babiččinu cukrárnu na hlavní Masarykově ulici.

Trasu lze asolvovat v kterémkoliv ročním období. V blízkém okolí náhonu lze vidět drobné lesíky, které jsou zbytkem bývalých rozlehlých lužních lesů, jež se kolem tehdejšího řečiště Svratky rozkládaly. Na historických mapách se dá zjistit, že klášter z velké části obepínaly lesy s řadou ramen a vodních tůní. Silně mendrující náhon, který odebírá velku část vod řece Svratce, celkem líně putuje zdejší plochou krajinou. Má charakter regionálního biocentra a je nejvýzmamnějším přírodním územím Rajhadska.

Rajhradský klášter - kostel sv. Petra a Pavla

Expozice Památníku písemnictví na Moravě v Rajhradském klášteře je přístupná celoročně - více informací zde. Vlakové zastávky leží na trati ČD č. 250 z Brna do Břeclavi a ve všední dny zde jezdí vlaky co půl hodiny a o víkendu po hodině - jizdní řád. Podrobná mapka trasy výletu se zdejšími zajímavostmi je pak zobrazena zde.

Celá vycházka se nachází na turistické mapě KČT 1:50 000 č. 87 Okolí Brna-Slavkovské bojiště a Ždánický les ve čtverci B1 a podrobné turistické mapě GOL 1:25 000 Židlochovicko.

Poslední aktualizace: 24.10.2014
Autor: pasatur

Holasice

Příspěvky z okolí Kolem Vojkovického náhonu z Rajhradu do Vojkovic

Tůň Ludmila
Tůň Ludmila se nachází v ploché údolní sníženině nivy řeky Svratky jižně od obce Holasice v nadmořské výšce 187 m. Má tvar nepravidelné ledviny a její celková rozloha je 6,5 ha. V minulosti…
Od jara 2019 prochází též i Holasicemi značená turistická trasa. Jedná se dokonce i o červeně značenou magistrálu směřující z Brna do Mikulova, která je součástí mezinárodní poutní trasy zvané Svatojakubská cesta. Ta sem byla přesunuta z trasy, která vedla dříve východně od obce po protipovodňové hrázi vedouc…
Vojkovický náhon je silně meandující tok, který odebírá vodu z řeky Svratky nad jezem mezi Rajhradem a Rajhradicemi. Je veden částečně ve starém korytě Svratky pravobřežně od současného…
Původně na místě dnešní kaple stávala v minulosti dřevěná zvonice. V roce 1840 se obec rozhodla na jejím místě postavit zvonici zděnou. Byla to už malá kaplička s oltářkem, obrazem sv.…
Holasice jsou větší obcí s 1120 obyvateli. Obec navazuje na jižní okraj města Rajhradu a jeho katastr se rozkládá v prostoru mezi řekou Svratkou a železničním koridorem Brno - Břeclav.…
Tento kamenný kříž byl zbudován v roce 1810 nákladem zdejších občanů Josefa a Kateřiny Fričových a  nachází se u příjezdové komunikace do Holasic v těsné blízkosti čerpací stanice a mostu přes železniční trať. V minulosti stával u hřbitova zřízeného za epidemie cholery. Původně byl pojatý ve velkorysejším provedení se sloupkovitou ohrádkou. Měl nadační funkci. Hřbitov byl však zanedlouho roku 1…
Nachází se v horní části obce na náměstí Rudé armády. Byl zbudován na památku 62 rudoarmějců, padlých zde při osvobozovacích bojích dne 25. dubna 1945. V roce 2018 pak proběhla nákladná…
Objekt památníku se nachází západně od obce Opatovice v malém remízu uprostřed polí. V minulosti však stával na okraji rozlehlého Opatovického lesa, který byl později z větší části vykácen a nahrazen poli. Dochovala se pouze malá část ve formě několika drobných lesíků, které leží jižně od objektu. Památník představuje pískovcový sloup se stříškou stojící na podstavci provedený v gotickém slohu. Je vzpomínkou…
Když byl v roce 1916 vykácen listnatý lužní les mezi obcí Holasice, rajhradským klášterem a řekou Svratkou - nazývaný Spodní les, byla celá odlesněná plocha přeměněna na pole. Ta byla obdělávána klášterním velkostatkem. Holasičtí nesli vykácení lesa dlouhou dobu velice těžce. Les jim poskytoval dříví, trávu, houby a také zkrášloval vzhled v okolí obce. Cesta, která z Holasic ke klášteru zůstal…
Rajhrad - pomník generála Kozyra
Během 23. dubna 1945, v době bojů o Brno, se sovětské jednotky probily až k Rajhradu. Zástupce náčelníka štábu 53. transylvánského sboru gardový generálmajor Maxim Jevsejevič Kozyr obdržel…
Nenáročná trasa vedoucí po absolutní rovině vede nejprve městem Rajhradem ke zdejšímu dominantnímu klášteru, za ním pak kolem řeky Svratky do Rebešovic a za nimi pokračuje bývalými lužními…
Nachází se v bezprostřední blízkosti vlakového nádraží na jižním okraji města. Ze šesti stanovišť odjíždí všechny spoje IDS JMK jak do Brna, tak do obcí severní části…
Trasa vycházky vede od rajhradského nádraží po hlavní ulicí do centra na křižovatku k městskému úřadu. Zde se pak dá vpravo do staré části města zvaného Na městečku a pokračuje ulicí přes…
Trasa začíná u vlakového nádraží v Rajhradě. Odtud směřuje po hlavní Masarykově ulici až na výraznou křižovatku k Městskému úřadu. Zde zahne vpravo pod železniční most a Benedikinskou ulicí…
Tato pamětní deska na nádražní budově byla odhalena v roce 1988 jako připomínka na 150. výročí uvedení do provozu první parní lokomotivy na našem území, symbolického jména Moravia. Její zkušební jízda na ještě nedokončené trati do Brna se uskutečnila dne 11. listopadu 1838. Pod tímto názvem dnes jezdí po kolejích Jihomoravského kraje nové vlaky IDS JMK.GPS: 49°5'4…
Jedeme na jih od bývalé moravské metrpole Brna do široké nivy řeky Svratky do míst, která byla po několik staletí spjata s významným rajhradským Benediktinským klášterem. Výlet začíná na…
Trasa výletu vede z Rajhradu kolem rajhradského kláštera, přes obec Holasice do Vojkovic. Osou vycházky je pak Vojkovický náhon, který se vine rovinatou krajinou údolní nivy řeky Svratky a…
Nacházejí se poblíž obce Opatovice, ležící jihovýchodně od města Rajhradu na Brněnsku. Zdejší smírčí kameny připomínají nelehkou dobu švédských válek. Okolím tehdy táhla vojska, která…
Rajhrad byl v roce 2000 povýšen na město a v současné době tu žije 2800 obyvatel. Město najdeme jižním směrem od Brna a severně od města Židlochovice. Rajhrad se rozkládá na pravém břehu řeky Svratky a kolem sever…
V souvislosti se vzrůstajícím významem rajhradského kláštera byla ve 13. století založena nová osada, která dostala název Čeladice. Nacházela se na ostrově mezi mlýnským náhonem a hlavním…
Vojkovice nad Svratkou jsou velkou zemědělskou obcí s 1102 obyvateli a najdeme ji severním směrem nedaleko města Židlochovice. Obec se rozkládá na pravém břehu řeky Svratky a od jejího toku…
Byl postaven nákladem rajhradského kláštera za probošta J. Pitra v roce 1760. Jedná se o kamenný most se třemi pilíři a ledolamy. Vyprojektoval a postavil jej vídeňský inženýr Josef Aneis.…
Tento cestopis je vzpomínkou na putování jižní Moravou, které se vydařilo nejen proto, že počasí vyšlo až nadstandardně a že k vidění bylo pozoruhodností v množství neočekávaném. A přitom se …
Ora et labora nejenom v Rajhradě Benediktinský klášter v Rajhradu, dominanta zdejší krajiny, byl založen Břetislavem I. v roce 1045 a je nejstarším na Moravě. Svou dnešní podobu získal za druhé světové války. Jedn…
Rajhrad - chrám sv. Petra a Pavla
Soutěž 2 body
Ačkoliv vznik rajhradského kláštera je kladen někam do první poloviny 11. století, mnoho z té doby není v exteriérech ani interiérech k vidění (konkrétně nic, jedna hlavice románského sloupu v klášterním muzeu). Dnešní podoba sahá do barokní doby, již v první polovině 17. století nabývá komplex budov raně barokní formu, další opravu přinesly léta 1690-92 (v r…
Turistický rozcestník se nachází před areálem Benediktinského kláštera Rajhrad.Jedná se spíše o směrovník, který určuje vzdálenosti míst, na která se dostatete po červené turistické značce, kterou naleznete jen na…
Rajhradice - Loučská zvonice
Nachází se na široké návsi bývalé obce Loučka, která je dnes součástí obce Rajhradice. Původně zde stávala dřevěná zvonička, nová zděná zde byla postavena roku 1848. Před první světovou válkou měla zvon s letopočtem 1865, obrazy sv. Barbory a Ježíše Krista a nápis „S. Barbara – Ora pro nobis!“. Původní zvon byl za války v roce 1916 zabaven pro válečné účely. Nový zvon daroval v roce 1920 tehdejší…
Státní zámek Židlochovice Státní zámek Židlochovice patrí k nejzachovalejším zámkum Evropy a spolecne s historickými bažantnicemi a oborami pro vysokou zver vytvárí ojedinelý lovecký komplex, navazující na stale…
Vydala jsem se autobusem z Brna do zhruba 20 km vzdálených Židlochovic na dřevěnou rozhlednu Akátová věž. Rozhledna Akátová věž se nachází na kocpi Výhon v nadmořské výšce 355 m.n.m. a je součástí turistického okr…