Rakovník

První písemná zmínka o Rakovníku je z roku 1252. Roku 1992 bylo historické centrum města  vyhlášeno městskou památkovou zónou. Rakovník má v současnosti přibližně 17 tis. obyvatel. Nejznámější památka v okolí Rakovníka je určitě hrad Křivoklát.

Tip:
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Leontýnský zámek / Zámek Olešná Ubytování Rakovník
Turistické cíle / Mapa Rakovník Zřícenina Týřov / Zámeček Svatý Hubert CHKO Křivoklátsko

Kladensko Rakovnicko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Kladensko Rakovnicko

Hrad Krakovec

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

Fotografie (19)  • Foto: Tanathos

Naše společná cesta začíná ve městě Rakovník. Odtud míříme na obce Lubná, Příčina, Petrovice, Zavidov. V Zavidově po přejetí železničního přejezdu odbočíme vlevo, směrem na Krakov. V Krakově u městského úřadu odbočíme vpravo a pokračujeme směrem na Krakovec. Na náměstí v Krakovci je velké parkoviště, kde odstavíme za poplatek vozidlo a dále pokračujeme na hrad pěšky. Pěší cesta je po rovině a přímá. Cestou mineme Restauraci U Hradu, odkud je Hrad Krakovec vidět v celé své kráse.

Foto: Tanathos

Hrad Krakovec byl pravděpodobně založen roku 1381, za rok jeho dokončení se nejčastěji uvádí rok 1383, kdy byla vysvěcena kaple. Jíra z Roztok, křivoklátský purkrabí a oblíbenec krále Václava IV., vedoucí královské huti si na nízkém skalním ostrohu vystavěl sídlo nemající do té doby obdoby, a které v mnoha směrech předběhlo svou dobu. Došlo ke snížení počtu obranných prvků na minimum. Chybí zde mohutná obranná věž, ta která se zde nalézá jen stěží mohla hrad ochránit. Byl kladen maximální důraz na komfort, na hradě se nachází 26-27 místností. To vše činí z Krakovce jeden z vrcholů české hradní architektury 14. století. Krakovec byl samotným Jírou nazván „Chalúpka“. Roku 1410 jej kupuje Jindřich Lefl z Lažan, roku 1414 zde pobýval a zde i kázal Mistr Jan Hus před svým odjezdem do Kostnice. Leflové drželi Krakovec do roku 1437, poté ho vlastnil husitský hejtman Jan Bleh z Těšnice a od roku 1447 Kolovratové celých 100 let, roku 1548 patří Lobkovicům. Dnes hrad vlastní Česká republika.

Stavba nevyniká rozlohou ani zachovalostí a výbavou svých komnat, neupoutává mohutným opevněním, vysokými věžemi ani romantickou polohou. Patřil však k našim nejluxusnějším hradům. Z toho důvodu byly i jeho obranné prvky sníženy na minimum a důraz byl především kladen na obytnou složku stavby. Do hradu se vjíždělo po padacím mostě přes vykopaný hluboký příkop. Na prvním nádvoří byla studna a věž, která sloužila k obraně. Nacházelo se zde 26 pokojů a dalších osm místností bylo ve sklepě. Nejzajímavějším prvkem objektu je řešení klenby v kapli. Majitelé Krakovce se často měnili, což se odrazilo i na architektuře stavby, i když v negativním slova smyslu, kdy spíše hrad chátral. V roce 1548–1565 vznikly nové renesanční štíty, ale třicetiletá válka opět objekt zpustošila. Na konci 17. století se hrad dočkal nové červené keramické střešní krytiny (odtud název Červený hrádek). Stavební úpravy pokračovaly až do roku 1720, kdy byl hrad opět připraven k obývání. V roce 1783 jej však zasáhl blesk a hrad vyhořel, zůstaly jen obvodové zdi a některé klenby. Tehdejší majitel Václav Karel Hildprant již obnovu nezrealizoval a tak se z hradu stala zřícenina. V roce 1915 pod vedením architekta dr. Karla Kuhna začaly zajišťovací práce rakovnickou pobočkou Klubu českých turistů a tyto práce v různé míře pokračují prakticky doposud. Viz např. nový dřevěný most z roku 2005.

Zdroj: cs.wikipedia.org/wiki/Krakovec_(hrad)

Cestou jsme nevyužli žádné stravovací a ubytovací zařízení.

Na nádvoří hradu Krakovec se mohou dostat i vozíčkáři.

Otevírací doba

Krakovec

Příspěvky z okolí Hrad Krakovec

Limíkovy střípky z cest - 11. díl - Krakovec a Víska
https://www.youtube.com/watch?v=jOsVEXs45yA 11 díl Limíkových střípků z cest nás zavede na zříceninu hradu Krakovec, který je zajímavý především tím, že se …
Po silnici 229 z Rakovníka směrem na Kralovice odbočíme asi po deseti kilometrech v obci Zavidov a pokračujeme směrem na Krakov, kterým projedeme a pokračujeme ještě asi dva km a již jsme u cíle naší cesty a tou j…
Současná doba nepřeje žádným pořádným aktivitám. Neměli bychom se sdružovat, hospody jsou zavřené, ani u okénka si nelze dát točené pivo. Na výlety sice chodíme, ale v podstatě se pohybujeme v místech nám známých.…
Středočeská obec Krakovec leží v okrese Rakovník, kterou podle písemným pramenů založil král Jan Lucemburský.                                                            Velkým lákadlem je stejnojmenný hrad, tedy j…
Hrad Krakovec byl na skalní ostrožně nad soutokem Šípského a Krakovského potoka na Rakovnicku vybudován křivoklátským purkrabím Jírou z Roztok, pravděpodobně v letech 1381 – 1383. Toto, ve své době skutečně nákladné a lu…
Nedávno jsem si tu v příspěvku jednoho z mých kolegů přečetla, že prý vlastně na Krakovci kromě toho, že se tam točila pohádka "Ať žijí duchové", není co vidět. Domnívám se, že je třeba…
Nevýrazná zřícenina hradu Angerbach stojí na ostrohu nad soutokem dvou potoků nedaleko Kožlan v Plzeňském kraji. Hrad patřil mezi tzv. přechodné typy a skládal se ze dvou částí, neměl věž a rychle zastarával. Prvn…
Rybník o velikosti 3,6 hektaru vznikl přehrazením toku Javornice, která je levobřežním přítokem řeky Berounky a její délka je 81,4 km. Vožehův rybník byl vybudován v letech 1813 – 1817 a nachází se 1 km východně o…
Město Kožlany se nachází na západě České republiky, a to asi 40 km od Plzně, na rozhraní okresů Plzeň-sever a Rakovník. Okres Plzeň-sever nemá svoje okresní město, okresní úřad je umístěn v Plzni. Kožlany leží…
Ojedinělý zážitek v krásném údolí řeky Berounky. Přijeli jsme na kole z Kralovic. Středně náročná trasa. Možno bez problémů též autem až na místo. Místo má úžasnou atmosféru, je zde absolutní klid a krásná okolní …
Krašov
Půvabné zříceniny hradu Krašov stojí na skalnatém ostrohu nad levým břehem řeky Berounky jihovýchodně od Kralovic na Plzeňsku. Krašov je jedním z nejstarších šlechtických hradů u nás. Hrad měl rozsáhlé hospodářské Př…
Naše společná cesta začíná na Exitu 61 dálnice D5. Odtud směřujeme cestou do Rokycan, Oseka, Březiny, Bezděkova, Břas, Újezda u Svatého kříže. Dále směřujeme na Liblín, Kozojedy a po přibližně kilometru za Kozojed…
  Jedinečná silueta hradu Krašova, majestátně zhlíží do kraje, na vinoucí se tok řeky Berounky. Tu pod hradem skromně doplňuje Brodeslavský potok. Datování vzniku hradu je položeno do prvé třetiny třináctého sto…
Odpolední procházka - dlouhá zhruba 16,5 km, pro cyklisty nevhodná. Cestou navštívíte přírodní zajímavost Skryjská jezírka na Zbirožském potoce  a zříceninu hradu Týřov,  jednoho z nejvýznamnějších hradů Českého k…
Snad nejkrásnější zřícenina u nás (dle mého skromného názoru) se vypíná na ostrohu nad Berounkou v blízkosti vesnic Týřovice a Skryje, v CHKO Křivoklátsko. Jde …
Rakovník leží ve Středních Čechách, jihozápadním směrem od Kladna. Město se rozkládá u západního okraje chráněné krajinné oblasti Křivoklátsko a pod vrcholky kopců Rakovnické pahorkatiny. Východním směrem od města se rozprostírá les a západním směrem můžeme kromě lesů vidět ovocné sady a severozápadním směrem také rozlehlé plochy chmelnic. Nedaleko jihozápadního okraje města bylo vybudováno nevelké letiště. Nedaleko východního okraje města je vybudováno několik menších rybníků a Bar…
Naše cesta začíná na dálnici D5 Exit 41 Cerhovice, odbočíme směrem na Kařez/Zbiroh. Řídíme se dle ukazatelů až dojedeme do Zbiroha. Z kruhového objezdu odbočíme výjezdem na Zvíkovec a dále pokračujeme směrem na Te…
Muzeum T.G.M. v Rakovníku najdete nedaleko Husova nám. a v těsné blízkosti Chrámu sv. Bartoloměje a Pražské brány. Muzeum nabízí své expozice ve třech podlažích a ve výstavním prostoru Mansardy pod střechou muzea.…
Mariánský sloup stojí volně v prostoru Husova náměstí, které tvoří střed historické části města Rakovníka. Tato vrcholně barokní skulptura je z roku 1749 a je tvořena středním pilířem, který je završen sousoším Panny Marie a čtyřmi úhlopříčně situovanými konzolami se sochami sv. Václava, Víta, Prokopa a Vojtěcha. Západní průčelí spodní části sousoší je zdobeno plas…
Pražská brána
Pražská brána byla vybudována jako součást středověkého opevnění města. Původně stály v Rakovníku brány čtyři - Vysoká, Pražská, Svatojilská a Lubenská (poslední dvě jmenované byly v devatenáctém století strženy). Na místě původní dřevěné brány Zákostelské neboli Záměstské, byla v roce 1516 vystavěna kamenickým mistrem Janem a tesařem Jakubem Měšteckým nová, dvanáct metrů…
Nejvyšší brána v Rakovníku (Vysoká) měla svou dřevěnou předchůdkyni, která původně stávala západněji, v místech dnešního hostince "U zeleného stromu". Byla postavena v letech 1518 ? 1524 a na její stavbě se podíleli mistr Jan Chochola z Prahy, mistr Vít z Nového Města Pražského a mistr Pavel z Loun. Je to monumentální, 46 m vysoká šestipodlažní stavba, která je zakončena…
Zříceniny kdysi významného královského hradu Týřov stojí na nevysokém ostrohu nad soutokem řeky Berounky s Úpořským potokem. Týřov se nachází na Rakovnicku ve Středočeském kraji. Týřov patří k nejstarším hradům kaste…
Zámek se nachází na východě obce, severně od říčky Olešná, nedaleko od kostela Sv.Martina, který je v centru obce. Barokní zámek nechala v letech 1750 - 60 přestavět ze staršího sídla hraběnka Marie Anna z Molla…
Mariánský Týnec
Klášter nese jméno podle původní kaple zasvěcené panně Marii. Leží ve stejnojmenné obci, která se rozkládá mezi třemi velkoměsty, Karlovými Vary, Plzní a Prahou. Zmíněná kaple byla postavena roku 1186. Po husits…
Co si budeme vykládat, asi každý si tu představí Rudolfa Hrušínského coby svérázně moudrého všeuměla Proška. V prosklených vitrínách se seznámíte s rodinou O…
Mezi Kralovicemi a Břasy na Plzeňsku se nad pravým břehem řeky Berounky nachází na zalesněném ostrohu malebná zřícenina hradu Libštejna. Na tento hrad se můžeme dostat od obce Liblín, kde je nad řekou Berounkou …
Křivoklát
Soutěž 2 body
Hrad Křivoklát je jedním z nejstarších a nejvýznamnějších hradů u nás, ve středověku byl oblíbeným sídlem mnoha českých knížat a králů. Hrad je významnou kulturní památkou na Rakovnicku v…
Naše společná cesta začíná na Exitu 32 rychlostní silnice R6. Odtud směřujeme na Nové Strašecí, Ruda a Lužná. Po přibližně 4,5 km od konce obce Rudy se objeví odbočka Doprava, po které pojedeme a dostaneme se na k…
Křivoklát je jedním z nejstarších a nejvýznamnějších hradů českých knížat a králů, jehož počátky sahají do 12. století. Za panování Přemysla Otakara II. vznikl rozsáhlý, velkolepý královský hrad, jenž byl výrazně přestavěn Václavem IV. a později velkoryse dobudován Vladislavem Jagellonským. Křivoklát byl nekolikrát těžce poškozen požárem. Stal se obávaným vězením a jeho význam …