Svitavy

Svitavy leží na řece Svitavě, na hranici mezi Čechami a Moravou. Samotně město Svitavy se začalo budovat v polovině 13. století. Centrum Svitav je městskou památkovou zónou. Nejslavnějším svitavským rodákem je Otakar Schindler.

Turistická oblast: Svitavsko

Tipy na výlety Svitavy / Trasy  Litomyšl / Hrad Svojanov Ubytování Svitavy
Turistické cíle / Mapa Svitavy Moravská Třebová / Zámek Litomyšl Bohuňovské skály

Hrad Cimburk a Městečko Trnávka

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Fotografie (63)  • Foto: Franta

Z České Třebové odjíždíme po kolejích dvěma natřískanými vagony do Třebovic. Přední vůz pokračuje dále na Lanškroun. Ten náš stoupá pod Třebovské stěny - Hřebečovský hřbet a podél něj pokračujeme přes obce se zajímavými názvy - Anenská Studánka, Trpík, Mladějov do Moravské Třebové. Opravdu nevíme, na co se máme z oken vlaku dívat dřív : jestli na divukrásnou výseč krajiny se Zábřežskou vrchovinou, Suchým vrchem a levou podkovou " Králíčáku" anebo na druhou stranu, kde se vrch za vrchem mění dramaticky osvícené panoráma Hřebečovského hřebene...

V Moravské Třebové jsou opět mraky na spadnutí a tak pokračujeme do nejzaššího cíle našeho dnešního výletu - do Městečka Trnávky se zříceninou hradu Cimburku ...

zříceniny hradu Cimburka a výhledy - 1.kolo

V silném nárazovém vítru pokračujeme z nádražíčka kolem kostela sv.Jakuba - ( to je zajímavé, v Č.Třebové měli kostel zasvěcený stejnému světci, v tomto kraji bylo jméno Kuba zřejmě velmi oblíbeno) - do středu městečka. Statut města mělo jen ve středověku, nyní je to středně velká, úhledně upravená obec se zajímavými zákoutími, mají tu ale vedle sebe 2 hospody ! Ta první slouží sice jen žíznivcům, ale ta druhá je restaurací a dokonce se v ní po celý den vaří !!

My odkládáme oběd na pozdější hodinu a napřed jdeme po žluté značce obcí k rozcestníku s info tabulemi o hradě Cimburku a pak přes upravované náměstíčko stoupáme k poslednímu domu. Odtud značka vybíhá strmě vzhůru přes les na hradní kopec, Janu hrozně bolí koleno a tak to vzdává a zůstává mne čekat dole v obci.

Pod notně zatáhlým nebem jdu na kopec. Stoupání po chvilce ustává, napříč pasekou s výhledem, pak zatáčka vlevo, vycházím na zpevněnou cestu u vysílače a k mému překvapení je jen pár desítek metrů za ním areál hradní zříceniny. ( Tak to tedy Jana udělala velikou chybu, tohle by přece zvládla levou zadní !) Je odsud krásný výhled na kotlinu s Chornicí a Jevíčkem, ohraničenou hřebeny kopců - této oblasti se říká " Malá Haná"...

Foto: Franta

Oválný vrchol kopce je ozdoben malebnými zříceninami hradu Cimburka, ze kterých se zachovala hlavně celá jedna monumentální stěna patrového paláce, na předním vršku pak kruhová bašta s hradbami s velkou věžovitou branou, tato věž byla ale hranatá. To vše je vystavěno z tmavého lomového kamene," křísnutého" sem tam cihlou. Areál je obklopen příkopem, jehož přední část hyzdí betonové řady - zdáli to vypadá jako hromadný hrob - a ono tu prý stávalo letní divadlo a ty betonové sokly jsou zbytky po lavičkách !

Než se pustím do prohlídky zřícenin a focení, poučím se z tabule o historii hradu. Kdy byl přesně založen, to nikdo neví, ale prvním důležitým pánem na něm byl nějaký Bernard, který tu sídlil zač.14.století. Ten pak ale podlehl vnadám a svodům své nevěsty z Koryčan pod Buchlovskými horami a přestěhoval se za ní. Určitě nezanedbatelným lákadlem bylo i převeliké věno bohaté nevěsty - jmenovala se Sabinka - které mu umožnilo vystavět hrad poblíž Koryčan. Také tento hrad se jmenoval Cimburk, ale aby se to nepletlo, tak byl nazván " Novým" a peněz na jeho stavbu bylo tolik, že se ženichovi podařilo téměř přesně - ( ale v mnohem menším měřítku) - okopírovat podobu královského Bezdězu ...

A jak to bylo dál s tím "starým" Cimburkem, jehož zříceninu si právě prohlížím ? No, přibližně tak jako s jinými hrady : v dobách 30.leté války se sice hrad ubránil švédským vojskům, pak byl ale stejně opuštěn, sídlili na něm jen úředníci a pak tu v roce 1776 moc hořelo a to byl konec kdysi mocného hradu. Zůstaly jen zbytky zřícenin, které naštěstí můžeme obdivovat dodnes ...

Foto: Franta

Po obejítí jeho trosek ještě několik zajímavých výhledů na okolní krajinu a pak už spěchám dolů za Janou a líčím jí, o co všechno přišla. Společně odcházíme do restaurace na dobrý oběd. Pak se venku dělá hezky a tak vyrážíme na procházku na horní konec obce, kde jsem předtím z výše zahlédl nějaký rybníček. A ono je to místní koupaliště i se "skokanským můstkem", areál ale nutně potřebuje menší opravy. Ulicí se dostáváme k hlavní cestě a zpevněnou cestou pod hradní kopec. Cesta evidentně obloukem přes les míří k tomu vysílači a to už Jana neodolá - noha nenoha - a tak 2.kolo na zříceniny Cimburka !! Tentokráte s účastí toulavého sluníčka a pak se šťastnou Janou dolů do městečka. Míjí nás karavana výletníků - každý řídí kočárek s malým dítětem - na nádraží pak čekáme přes hodinu na spoj do M.Třebové. ( Předtím jsem si opomenul v jízdním řádu přečíst dovětek o rozdílu spojů v prac.dny a svátek). Abychom se při čekání nenudili, společnost nám dělají 2 puberťačky, z nichž jedna čeká na milence a ta druhá 14 - letá slečna ji dělá ochranku, aby se sama nebála. Konečně přijíždí náš spoj, z vlaku vystupuje blonďatý galán s čírem a my spokojeně odjíždíme do posledního cíle naší cesty - do města Moravská Třebová ...

Na oběd jsme se stavovali v centru Městečka Trnávky v restauraci " U Valacha". Prostředí příjemné, ceny převelice rozumné, jídlo velmi dobré, obsluha rychlá a příjemná ... dáváme 5 hvězdiček a vřele doporučujeme !!!

Hrad i městečko si rozhodně nenechte ujít, něco by se ale mělo udělat se zachovalými "troskami" po tom letním divadle v areálu hradní zříceniny !

Vstup na hrad je - ač to zní naprosto neuvěřitelně - zcela zdarma !

Poslední aktualizace: 5.7.2011
Autor: Franta

Městečko Trnávka

Příspěvky z okolí Hrad Cimburk a Městečko Trnávka

Městečko Trnávka
Městečko Trnávka je i přes svůj název obcí. Obec tvoří i několik osad a malých obcí ležících v blízkém okolí Městečka Trnávka a to Bohdalov, Lázy, Ludvíkov, Mezihoří, Nová Roveň, Pacov, Pěčíkov, Petrůvka, Plech…
Romantická zřícenina kamenného gotického hradu na podlouhlém vrcholu nad Městečkem Trnávka bývá též nazývána Starý Cimburk nebo Trnávka. Hrad byl založen někdy na přelomu  13. a  14.…
Obec Městečko Trnávka se rozprostírá v okrese Svitavy v Pardubickém kraji. Prochází tudy železniční trať Česká Třebová-Skalice nad Svitavou, ale také autobusová Doprava ve směru Jevíčko…
Od roku 2016 zdobí a nehyzdí Městečko Trnávka poněkud netradiční morový sloup. Přeci jen menší obec nemohla ve svých zdrojích konkurovat movitějším sídlům, ačkoliv na dílo určitě přispěl i nějaký místní mecenáš. Celkové náklady nesla obec, která také složila vydržovací kapitál, který spravoval místní farář. Samotné dílo vytvořil v roce 1731 Severin Tischler, původně ze Svitav (1705–1742?3). Sochař působil v nedaleké Moravské…
Cesta pěšky z Hanušovic do Rakouska (díl 3.)Mírovskou částí Zábřežské vrchoviny do Trnávky, pak dále přes Hušák až do JevíčkaJe opravdu příjemné mít na cestě možnost spát v posteli. Vím, že takový luxus si moc neužijeme, tak proč nevyužít takové možnosti? A následující noc by měla být také ve znamení pohodlí. Co je trochu nepohodlné, tak ten slejvák, který celou noc panoval. A …
  V centru dnešního sídla kdysi stávala dědinka Stará Trnávka, další jménem Nová Trnávka zde přibyla na začátku 14.století a obě se staly součástí panství hradu Cimburka, jehož pánem byl Ctibor z Trnávky. Ke spojení vsí došlo roku 1918 a o 11 let později i k přejmenování obce na Městečko Trnávku. Nejen dosud zachovalé zříceniny hradu, shlížející na ni z blízkého kopce, ale i te…
Po prohlídce České Třebové přijíždíme do Městečka Trnávky - shlédnout zříceninu Cimburk. Vlak stoupá k Třebovským stěnám  přes několik obcí   - do města Moravská Třebová , pak pokračujeme přes pár…
Malá půvabná kaple sv. Marka se nachází na horním (výškově i orientací vůči světovým stranám) okraji vesničky Lázy, nacházející se ve svitavském okrese. Kaplička pochází z počátku 19. století, kdy zde byla postave…
Zřejmě jen velmi pozorný turista zaregistruje téměř na severním okraji vesničky Lázy nenápadně skrytou klasicistní pilířovou Kalvárii z roku 1833, resp. to, co se z ní dochovalo. Tato památka bývá sice občas označována jako kamenný Krucifix, ale z její podoby je zřejmé, že označení Kalvárie je přece jen správnější. Mezi částmi, které už dnes, bohužel, obdivovat nemůžeme, patří …
Jak už je v Lázech u Městečka Trnávky „dobrým zvykem“, také socha Panny Marie Immaculaty s Ježíškem v náručí pochází z 19. století, konkrétně z roku 1877. Stojí vedle autobusové zastávky v severní části centra obc…
Socha sv. Jana Nepomuckého v Lázech u Městečka Trnávka není obvyklou barokní památkou, ale sochařským dílem, které zde nechali vztyčit manželé Florián a Veronika Procházkovi v roce 1845. Klasicistní socha stojí na…
Jeden z půvabných smírčích křížů najdeme také pár metrů severně od malé vesničky Petrůvka, která leží v těsné blízkosti pomyslné česko-moravské hranice a je dnes již považována za část Městečka Trnávky. Tento kamenný – poměrně malý, ale až robustně působící - smírčí kříž je od května roku 1958 pamětihodností chráněnou a bývá často označován za kříž cyrilometodějský. Jedná se o …
I malá vesnička s několika málo desítkami obyvatel dokáže občas překvapit velmi zajímavou - i když poměrně nenápadnou a neznámou - památkou. To je také případ Petrůvky na Moravskotřebovsku. Nedaleko silnice, spoj…
Rozstání je malá podhorská obec s 230 obyvateli a najdeme ji pod vrcholky Zábřežské vrchoviny, jihovýchodním směrem nedaleko města Moravská Třebová. Obcí protéká Malíkovský potok, jež u j…
Ačkoliv je Rozstání celkem nepatrná obec pod vrchem Horka poblíž silnice z Moravské Třebové do Jevíčka, má skoro všechno podstatné jako plnohodnotná obec. Kromě obecního úřadu tedy knihovnu, hospodu a snad jen kostel musí nahradit zvonička a nějaký ten svatý za dědinou. Ale ještě mají vlakovou zastávku, byť poněkud mimo obec. V tomto případě je svatý ještě ve vesnici, byť u jejího severozápadního konce, tedy tam kde vesnička…
V malé vísce Rozstání, nacházející se nedaleko Moravské Třebové, mnoho pamětihodností nenajdeme. Zdejší klasicistní pískovcový sloup se sochou sv. Rocha a reliéfní výzdobou podstavce je však od roku 2012 dokonce památkou nejen kulturní, ale i státem chráněnou. Jedná se o kvalitní kamenosochařskou práci neznámého regionálního autora z roku 1832. Celá památka je tvořena několika …
Jedeme do Moravské Třebové, což v našem případě (v neděli ráno z Brna) obnášelo rychlík do České Třebové a poté lokálku tak trochu zpátky do Moravské, přičemž nám ale v Brně nebyli schopni ani přes opakované urgence prodat jízdenku na správnou trasu (tedy ne s přestupem již ve Skalici), takže jsme to nakonec vyřešili až se sympatickým panem průvodčím v posledním vlaku -…
Radkov - zřícenina hradu (Radkovské hradisko)
Zřícenina hradu Radkov patří k „nejtajemnějším“ středověkým objektům Moravy. Hrad se v žádných písemných pramenech nevyskytuje a je možné, že zanikl již před svým dokončením. Je také ovšem…
Chornice je větší obcí s 830 obyvateli a najdeme ji v oblasti nazývané Malá Haná, severovýchodním směrem od města Jevíčko a jihovýchodním směrem od města…
Vraní hora - hrad
Hradní vršek zaujme každého poutníka cestujícího z Bouzova na Moravskou Třebovou či na Jevíčko.Má ideální strategickou polohu uprostřed údolí, jímž vedla jedna větev Trstenické stezky. Přístup k hradu je buď od…
 Do města přijíždíme vlakem a do jeho centra jdeme pěšky, v něm záhy přicházíme na hlavní Moravskotřebovské náměstí. Z tmavých mraků na obloze vyklouzlo slunce a prosvěcuje celou tu nádhe…
Pokud se někdy podíváte do Moravské Třebové, rozhodně stojí za to podívat se na tuto renesanční perlu i z výšky. Na vrchu Pastvisko, který ovšem na mapách Kčt nese název Nad Boršovem je od r. 2009 otevřena rozhledna, která nabízí pěkné výhledy na okolí města. K rozhledně je nejjednoduší použít výstupovou cestu od Moravské Třebové a to dvěma turistickými značkami, červenou a zelenou. Obě procházejí po ulici pod zámkem, takže…
Bývalý hrad Plankenberk,nebo Plankenberg byl postaven v Nectavském údolí v roce 1391 markrabětem Janem ke střežení obchodní stezky.Rokem 1421 opěrný bod husitů a po roce 1476 zbořen. Zachovány menší zbytky zdí,roz…
  Při našem pobytu v Moravské Třebové jsme měli, kromě poznávání města, možnost podívat se i na několik zajímavých míst v okolí. Jedním z nich byl vrch Pastvisko ( 516 m.n.m.), na kterém stojí Rozhledna Pastýřk…
Jedná se o barokní zvlněnou stěnu, třemi krucifixy před ní, sochou Krista, žehnajícího Boha Otce nad ní a sochami Madony, Jana Evangelisty a dvou andělů po stranách. Tento jedinčný sochařský celek se připisuje J. Pacákovi a pochází z období kolem roku 1730. Tvoří dominantu zdejšího unikátního komplexu pozdně gotických, renesančních a barokních památek nacházejících se ve svahu Křížového vrchu.Z nejvyšší části Křížového vrc…
  Při našem pobytu v Moravské Třebové nám byla, mimo jiné, doporučena vycházka na Křížový vrch. Jedná se o jeden ze značených okruhů městem a jeho okolím. Cesta začíná u zámeckého areálu a dovede návštěvníka k …
Renesanční zámek se nachází ve městě Moravská Třebová na Svitavsku v Pardubickém kraji. Zámek je patrový trojkřídlý objekt s mohutnou věží i zbytky zdiva středověkého hradu. V zámecké galerii jsou sbírky…
Moravská Třebová leží na Severní Moravě a na pomyslné hranici mezi Moravou a Čechy, severozápadním směrem od města Olomouc. Město se rozkládá pod západními vrcholky Zabřežské pahorkatiny. V…
Bouzov
Hrad Bouzov na Olomoucku je typickým romantickým sídlem se všemi znaky adaptace z konce 19. století, zvýrazněné cimbuřím, arkýři, střílnami, bezpočtem věží a bašt, parkem a dvěma dlouhými mosty, které se klenou n…