Hora Stráž a kamenná zmije.

Tipy na výlet, Šumava

Stráž, kamenná zmije
lupa

V jihozápadní části Nepomucké vrchoviny, na severovýchodním svahu hory Stráž ( 716 m.n.m.), se nachází víska Ústaleč. Na malé návsi je kaplička, nedaleko od ní hezký pomník padlým ve světové válce a kolem domky postavené z velké části v minulém století. Nás ale dnes zajímá právě výše jmenovaná hora. Pod jejím vrcholem je sídlo tajemné kamenné zmije. Některý z hrabat Taafů z nedalekých Nalžovských Hor zde nechal postavit velkou kamennou lavici, naproti ní dnes již zřícenou stavbu a vše obklopovala kamenná zídka ve tvaru kruhu. S trochou fantazie se lze přenést o dvě století zpět a vybavit si přibližně obraz v době vzniku této zajímavé stavbičky. Právě do těchto míst vede náš dnešní výlet.

Cestou na Stráž

Od kapličky se vydáváme po modré značce směr Kolinec. Kousek za vsí vcházíme do převážně smrkového lesa. I když podzim značně pokročil, občas se do tašky přesunují hříbky  a další druhy hub. Zřejmě jsme i v ráji houbařském. Asi po 1,5 km odbočujeme z cesty a volně lesem stoupáme k vrcholu. S přibývající výškou houstne i mlha a některá místa jsou přímo pohádková. Celý les je plný omamné vůně tlejícího listí, trávy mění zeleň ve špinavě žlutohnědou. Několik vývratů vystupuje z bílé záplavy a jejich kořeny  jsou snad z pohádek o přízracích. Před námi z mlhy vystupuje malý bukový hájek a naše kroky zastavuje kamenný kruh. Vkročení do kruhu není vůbec jednoduché, mám pocit, že vstupuji do jiného světa. Jedna myšlenka za druhou se prohánějí v rychlém sledu hlavou. Jako by mně někdo vložil do ruky klíč, kterým lze pootevřít dvířka tohoto tajuplného místa. Mlčíme a jen šumění větru narušuje posvátný klid. Pověst praví, že si za své sídlo tuto horu vybrala královna zmijí. Byla větší než ostatní z její družiny a s lidmi v okolí hory vycházela v dobrém po celá staletí. Až zde do služby nastoupil nový myslivecký mládenec. Zmije a hlavně její zlatá korunka vstupovala i do jeho snů. V touze po slávě i nebývalém úlovku ji hledal. K setkání údajně došlo právě v místech, kde je dnes kamenná lavice. Padl výstřel a napadený had zaútočil. Zmije lovce pronásledovala až ke krutěnické myslivně, do které v hrůze doběhl. Od těch dob již zmiji nikdo nespatřil. Zdali se proměnila před lidskou zlobou v kámen či se s družinou odebrala jinam, zůstává otázkou. Ta, co se po okolí rozhlíží z rohu kamenné lavice, nám neodpoví. Ale pohlazení její hlavy spojené s přáním je možné uskutečnit na místě. Pro zpáteční cestu si vybíráme východní svah, po kterém sestupujeme do Krutěnic a odtud po silnici, kolem nově upraveného hotelu, se vracíme na začátek cesty.

Jídlo, pití i ubytování je možné v jezdeckém hotelu v Krutěnicích, ale z pohledu cen to je spíše pro horních „ deset tisíc“. A tak jsme si malou svačinku a pití nesli na zádech.

Les na svahu Stráže
lupa

Turisté sem moc nechodí, málokdy zde někoho potkáte. Hora i její okolí jsou prostě bez chyby. Navíc zmije plní malá lidská přání. Ale pozor, nesmí být zištná nebo s úmyslem druhému ublížit. Ty se v každém případě obrací proti původci. Nesnáší lidskou závist, zlobu a nenávist. Proto varování pro ty, co z úkrytu anonymity sázejí ke článkům  na turistice pětky, ale i těm dopisujícím, co vykrádají práce jiných a podvádějí nejen ostatní, ale především sami sebe. Po takovém pohlazení by mohla i ožít.

Spolužití

Cesta je dlouhá asi 4 kilometry. Převážně vede lesem, ale ze svahů pod lesem jsou velmi pěkné výhledy především východním směrem. V lese je i dost ptačích obyvatel. Za vsí jsme se setkali se strakami a v lese se sojkou a strakapoudem a s mnoha těmi menšími. A něco málo hub jsme také našli. Vše je na mapě KČT č. 64 ŠumavaŽeleznorudsko.