Fakultní nemocnice Olomouc 2 (nové objevy)

Tipy na výlet, Střední Morava - Haná

zoom-pohled na Olomouc z heliportu
lupa

Druhý výlet do olomoucké fakultní nemocnice mi přinesl nejen poznání další nemocniční „ubikace“, ale i několik nových zajímavých objevů, o které se teď s vámi rozdělím. Potvrdil jsem si tím, že jako běžný turista bych se do FNOL klidně podíval i dobrovolně, protože má co nabídnout. I když zdejší památky a technické zajímavosti asi nikdy nebude konkurovat historickému centru hanácké metropole. Pro upřesnění ještě musím uvést, že následující řádky popisují – víceméně – jen jeden „všední“ srpnový den a totéž platí i pro drtivou většinu fotogalerie. A doufám, že veškeré neveselé kapitoly tohoto – i toho následného – výletu se mi podaří raději nezmiňovat.

FNOL v odrazu monobloku

V pondělí ráno přijedu do Olomouce a vzápětí se dozvídám, že na veškeré mimopacientské aktivity mám pár hodin, protože pak budu trvale připojen k pojízdnému nosiči chemikálií. Rychle tedy absolvuji několik nutných vyšetření a hned volám kvůli upřesnění termínu prohlídky zdejšího střešního heliportu, kterou mi jeden známý zajistil. Žádný problém nevznikl a výstup k oblakům mě čeká za nějakých pětačtyřicet minut. Jít si sednout někam na kafe mi přijde jako zbytečně ztracený čas, a proto se vydám obkroužit část areálu FNOL v místě, kde by se měl nacházet jeden z mnoha oblíbených olomouckých fortů. Dostal jsem se z boku téměř nad pevnost, ale dál to – z důvodu domovní zástavby – nešlo.

vstupní most fortu
lupa

Druhý pokus už byl úspěšný a já radostně zjistil, že brána běžně nepřístupného Fortu Tafelberg – někdejší věznice a dnešního nemocničního archivu – je dokořán. Byla to výzva vstoupit, kterou prostě nešlo odmítnout. Viděl jsem v areálu auto a několik lidí a ani mě v té chvíli nenapadlo, že je otevřeno hlavně kvůli brigádníkům sekajícím trávu a pracovníkům, kteří upravovali interiéry. Fort má být široké veřejnosti zpřístupněn zřejmě až v roce 2015, ale tabulka o zákazu vstupu byla díky dokořán otevřené bráně opravdu neviditelná. Prošel jsem si tedy hlavní příkop mezi reduitem (hlavní budova) a valem, prohlédl dřevěný vstupní most na zděných pilířích, zavítal na apelplatz a nakoukl mezi hradby. Tím byl ovšem můj volný čas skončil a musel jsem se vrátit k chirurgickému monobloku, kde jsem měl domluvené rande.

střešní heliport

Návštěva střešního heliportu byla určitě zajímavým zážitkem. Chyběl snad jen přistávající vrtulník, ale nechtěl jsem nikomu přát nic zlého. I tak jsem ho v následujících dnech slyšel přilétnout několikrát. Heliport je zařízením záchrané služby, vybudovaným spolu s budovou pod ním v roce 2004. Krom návštěvy neobvyklé technické zajímavosti jsem měl možnost podívat se na nemocnici z ptačí pespektivy. A při výhledech na Olomouc – i v podobě zrcadlení v části monobloku – se až tajil dech. Prý je úžasné se odsud dívat na novoroční ohňostroj. Rád tomu věřím.

mezi hradbami
lupa

Pak už je čas se vrátit do prostor pevnosti na Tabulovém vrchu. Naštěstí bylo stále otevřeno, a tak jsem se rychle vydal do té části, kde má úvodní krátká prohlídka skončila. Zatím mi vycházelo vše … snad jen sekáči se mohli snažit víc, protože tak popálený od mladých kopřiv jsem už dlouho nebyl. K mému velkému překvapení se mi nenásilnou formou podařilo nahlédnout i do chodby uvnitř hradeb a dvou „interiérů“ pevnosti. Ve chvíli, kdy jsem měl projitou většinu fortu a spokojeně debatoval s pracujícími, mé šťastné momenty toho dne „odlétly v dál“. No prostě přišel nějaký důležitý člověk s papíry v ruce a … vyhodil mě. Byl to však v každém případě „selský hřbet“, protože způsob, kterým to učinil, rozhodně nepotvrdil výchovu v aristokratické rodině. Proto jsem ho mírně zaignoroval a prohlídku pevnosti – byť v mírně zrychleném tempu – dokončil. Stálo to za to a v budoucnu si to rád – a s průvodcem – znovu zopakuji. Zájemce o bližší informace o minulosti, současnosti i budoucnosti Fortu Tafelberg si dovolím upozornit na odkaz http://www.turistika.cz/mista/olomouc-fort-tafelberg-pevnost-tabulovy-vrch.

návšteva bufetu

Poté jdu – kolem „hrobu známého vojína“ (v tomto případě známého kapitána) – tento turisticko-poznávací úspěch vychutnat do nedalékého baru (to bych rád, ale jednalo se jen o venkovní posezení nemocničního bufetu) a studený lahvový Budvar v této chvíli více než potěší. Vyřídím telefonát s rodinou a pokračuji dál. Jak jsem se zmínil v prvním díle tohoto fakultativního výletopisu, rád bych vypátral původ drobné zděné hexagonální stavby u transfuzního oddělení. A pátral jsem dlouho a intenzivně. Po návštěvách samotného oddělení vedle i ředitelství nemocnice jsem měl dvě neověřené informace. Podle jedné se mělo – snad - jednat o památkově chráněnou kapličku, která nemá s nemocnicí nic společného. Podle druhé mi může pomoci jen vedoucí investičního odboru. Toho jsem sice nezastihl, protože byl zrovna na zasloužené dovolené, ale získal jsem na něho kontakt. A po návratu z dovolené mi vše potřebné ochotně prozradil.

altánek
lupa

Jedná se tedy o zahradní altán. Posledního Mohýkána – ze sedni kousků – této zajímavé drobné zahradní architektury, který zde vyrostl na počátku minulého století. Bohatí a významní olomoučtí občané si totiž tenkrát nechávali tyto altánky stavět stejně, jako se dnes budují venkovní bazény u rodinných domků. V tomto případě se navíc jednalo o altán u vily, která patřila významnému nakladateli a vydavateli Romualdu Prombergerovi. Tzv. Prombergerovau vilu – včetně zahrady, ve které altán stál – poté využívala nemocnice jako závodní školku.

východ slunce

Z hlediska turistického je můj výlet u konce. V nejbližších dnech už pořídím jen pár výhledových fotografií na historické centrum Olomouce a uvidím dva zajímavé východy slunce a jednu bouřku. Při třetím výletu už mě nečeká ani to, takže vlastně mohu – a musím – být s takto prožitým pondělkem plně spokojen.

Tipy na ubytování v okolí

Olomouc stověžatá
lupa

Ubytovna na olomoucké onkologii patří - alespoň co se sociálních zařízení týče - k tomu nejhoršímu, co jsme kdy v životě spatřil (a to jsem vojnu prožil v kasárnách z doby Marie Terezie). Denní stravu jsem měl zabezpečenu v rámci stokorunového poplatku a zejména snídaně a večeře mají ke švédskému stolu opravdu hodně daleko.

pevnostní bastion
lupa

Z pochopitelných důvodů se mi toho nelíbilo více, ale jednu věc – kterou jsem zažil při třetím pobytovém výletu – prostě zmínit musím. Velmi se mi nelíbila jedná snědá „turistka“, která v odpoledních hodinách navštívila onkologické oddělení. Pokus vybrat kompletně pacientům ledničku, kam si ukrývají balíčky jídla, přivezené příbuznými a přáteli na přilepšenou, se jí sice nevydařil, ale ukradla alespoň část rohlíků, které měly být na večeři a nádobky s tekutým mýdlem z obou záchodů. Naštěstí to neviděl Kocáb a jemu podobní, protože by nám všem jistě byla ve prospěch tohoto etnika okamžitě snížena nemocenská – a zvýšeny daně - nejméně o dvacet procent. Na opačném pólu stojí návštěva pevnosti Fort Tafelberg. Prošel jsem si ji – až na zmíněný závěr - naprosto sám, v klidu a po svém. Myslím, že toto se už mě ani vám asi hned tak nepodaří.

Všechny atrakce jsem měl zdarma. Heliport je - pochopitelně - běžně nepřístupný, na Fort Tafelberg můžete nahlédnout přes pletivovou bránu a z jednoho úseku nad hlavním valem a altánek je volně přístupný (interiér ne, ten už je kompletně za mřížemi). Takže kromě jedenácti stovek, které mě zatím stál pobyt, je to o nákladech na dopravu. Myslím, že letos tímto způsobem překonám i náklady na běžnou zahraniční dovolenou. Koneckonců za hranice ČR se letos nepodívám poprvé od roku 1990, protože alespoň do Polska jsem zajížděl každoročně.