Deštěm smáčená Kadaň.

Tipy na výlet, Krušné hory a Podkrušnohoří

Kadaň, hrad
lupa

Jak daleko do minulosti sahá osídlení tohoto místa a jeho okolí se již asi nikdy nedozvíme. Skutečností je, že zde byl od pradávna brod přes řeku Ohři a jistě ho využívali i lidé v dávnověku. Z archeologických nálezů dnes víme, že zde lidé žili již v 18. až 13. století př. Kristem a v osadě u řeky se střídala jedna kultura za druhou. Našli se zde pozůstatky kultury knovízské, bylanské, halštatské a laténské. Sídlili tu i Keltové, které vystřídali Germáni, ti zde údajně žili až do 6. století po Kristu Zřejmě následovali Slované a k první písemné zmínce o místě již nebylo daleko.

Kadaň, radnice

Již ve 2. polovině 12. století chránil brod hrad, který byl postaven na skále, nad levým břehem řeky. Hrad byl v této době v držení rytířů johanitského řádu. O důležitosti místa jistě dobře věděl král Přemysl Otakar II. a mezi roky 1260 až 1270 bylo nad původní trhovou osadou založeno královské město. Na hradě po této době začal působit kadaňský purkrabí. V roce 1362 vyhořelo město a při požáru byl poškozen i hrad. Na kadaňském hradě pobýval i císař Karel IV. se svojí družinou, a to v roce 1367 a v roce 1374. Kadaň od císaře získala významná městská práva, které městu potvrdil i král Václav IV. Ve městě v této době žili převážně němečtí katolíci a v době husitských válek bylo město roku 1421 husity dobyto.

Kadaň, kostel Povýšení sv. Kříže
lupa

Výrazný rozvoj města začal po roce 1469, kdy se stal kadaňským purkrabím Jan Hasištejnský z Lobkovic. Ten zde působil celé půlstoletí a v této době byl založen Františkánský klášter. Občané Kadaně se v 16. století stali podílníky na těžbě rud v oblasti Krušných hor a to také městu dopomohlo k jeho rozkvětu. Války nikdy nic dobrého nepřinesly a to také platí,pro Kadaň. Za třicetileté války bylo město několikrát oběma stranami vydrancováno a postihly jej i další válečné události. A nezůstalo jen u válek. V roce 1361 město vyhořelo a velké požáry postihly město ještě několikrát. Při posledním velkém požáru v roce 1811 byla zničena velká část města. Klid zde nebyl ani v období první republiky a po II. světové válce došlo k odsunu značné části německého obyvatelstva. Přesto si město zachovalo svoji středověkou tvář a patří mezi nejvíce dochovaná historická města v celé zemi. Od roku 1978 je městskou památkovou rezervací.

Kadaň, Katova ulička
lupa

Jeden den, který navíc celý propršel, je na poznání města, jakým je Kadaň, poměrně málo. A tak jsme alespoň chtěli poznat nejznámější památky tohoto zajímavého místa. Naše vycházka začíná u hotelu Mova v novější části města. Cestou k městským hradbám procházíme kolem kostela Stětí Jana Křtitele. Kostelík zde již stál koncem 12. století a jeho dnešní vzhled je z let 1812 až 1813. Poté již vstupujeme barbakánem z roku 1458 do starého města. Jedná se o předsunuté opevnění bývalé Žatecké brány, která byla zbořena v roce 1832. Pokračujeme na náměstí a tady člověk neví kde začít. Většina domů má gotické prvky a každý nabízí něco zajímavého. U několika domů se zachovalo podloubí. Každého jistě na první pohled upoutá Radnice s 53, 7 metrů vysokou gotickou věží. Budova byla kdysi tržnicí a po požáru v roce 1361 se stala Radnicí. Současný vzhled dostala při úpravách v roce 1811.

Kadaň, barbakán Žatecké brány

Další dominantou náměstí je původně gotický kostel Povýšení sv. Kříže ze 13. století. Ten byl následně přestavován v roce 1520 a opět postaven v raně barokním slohu v letech 1654 až 1684 a konečnou podobu dostal při úpravách mezi roky1746 až 1755. Kazatelna a hlavní oltář jsou raně barokní. Výjimečnou církevní památkou je pozdně barokní Sloup Nejsvětější Trojice z let 1750 až 1753. Kašna na náměstí se jmenuje Šlikovský rybník. Barokní balustráda se na kašnu dostala ze zámecké zahrady v Klášterci nad Ohří v roce 1882. Hezká je i nedaleká menší kašnička pro pejsky.

Kadaň, bašta
lupa

Z náměstí pokračujeme k Mikulovické ( Svaté ) bráně, která je jedinou zachovalou ve městě. Věž hranolovitého tvaru je zakončena vysokou valbovou střechou. Poslední výrazná oprava proběhla mezi roky 1877 až 1878. Vycházíme ze starého města a jdeme parkem k bývalému Františkánskému klášteru. Procházíme kolem výklenkových kaplí křížové cesty z konce 17. století. V parku je i několik smírčích křížů a blíže klášteru socha sv. Jana z Nepomuku. Kaple sv. Jana Křtitele před klášterem je z roku 1641. Samotný klášter s kostelem Čtrnácti svatých pomocníků je národní kulturní památkou. Gotická svatyně byla dokončena v roce 1480 a je nejstarším poutním místem v Čechách. Dnes v klášteře sídlí městské muzeum.

Kadaň, cestou ke starému městu

Vracíme se na náměstí ke Katově uličce. Je dlouhá 51 metrů a v nejužším místě má pouze 66,10 cm. Tento rozměr ji řadí na první místo v zemi. Po projití uličkou se dostáváme na městské hradby. Středověké opevnění města je ze 13. století, bylo doplněno v 15. století během husitských válek. Obepíná skoro celé město a je přerušené pouze na severozápadě starého města. Zachovalo se několik bašt a dělových věží. Po hradbách se dostáváme ke Kadaňskému hradu. O něm je první zmínka z roku 1289. Nádvoří obepínají čtyři křídla s dvoupatrovým palácem a velkou čtverhrannou obytnou věží. Hrad byl několikrát přestavován a od roku 1757 zde byly kasárny. Poslední větší přestavba proběhla v letech 1816 až 1818. V tomto roce bylo přistavěno i křídlo stájí.

Kadaň, domek na hradbách
lupa

Deštík přidal na vydatnosti a tak ještě stiháme dojít ke kostelíku sv. Anny. Ten stojí na místě dřevěného hřbitovního kostela a byl postaven v letech 1592 až 1600. Poté již opouštíme staré město a jdeme k bývalému klášteru alžbětinek. Barokní kostel sv. Alžběty a sv. Rodiny byl postaven mezi roky 1753 až 1755 a naše putování za památkami Kadaně končíme u transformátoru z roku 1908. K zajímavým památkám města jistě patří i bývalý minoritský klášter. Jeho počátky jsou v roce 1234. V roce 1784 byl klášter zrušen a kostel v roce 1786 rozbourán. A to je konec povídání o Kadani.

Byli jsme ubytování v hotelu Mova, kde jsme se i stravovali. Vařili tam dobře a prostředí hotelu bylo příjemné.

Kadaň, budova fary
lupa

Kadaň je velmi pěkné město a i když nám celý den dosti pršelo, tak se nám tady líbilo. Především procházka po hradbách je kouzelná. Většina domů města je opravená a dá se říci, že i s čistotou ulic tady nemají větší problémy.

Kadaň, fontána na náměst
lupa

Informační centrum je v budově Radnice. Trochu nás zklamalo městské muzeum v klášteře, které bylo zavřené a nikde nebylo oznámené proč. Počasí nám nedovolilo návštěvu rozhledny na Svatém vrchu. I tak než se celé město projde, tak to je jistě kolem 5 km. Kadaň je na mapě KČT č. 7 Žatecko.