Žďár nad Sázavou

Žďár nad Sázavou leží v centru Českomoravské vrchoviny a v jihozápadní části chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy. Nejznámější památkou je Poutní kostel svatého Jana Nepomuckého na Zelené hoře, který byl zapsán do seznamu UNESCO.

Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Vítochov / Vysočina aréna Ubytování Žďár nad Sázavou
Turistické cíle / Info z regionu Šiklův Mlýn / Velké Dářko Pramen řeky Sázavy
Českomoravská vrchovina
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Českomoravská vrchovina

Bystřice nad Pern. - rozhl. Karasín - Zubštejn

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Do přírody

Kašna na náměstí
Kašna na náměstí  •  Fotografie (24)  • Foto: JaraII

Bystřice nad Pernštejnem patří k těm větším a možná i zajímavějším městům na vysočině, ale kromě celkem pěkného náměstí přímo ve měste nejspíše nic nezaujme. Příroda a turistické trasy v okolí stojí více za prozkoumání.

První část cesty z Bystřice k rozhledně Karasín je poměrně složitá na orientaci. Turistická trasa totiž ke Karasínu žádná nevede a proto je nejlepší vzít to po "polňačkách" směrem k rozhledně která je již od Bystřice dobře vidět. Chvílemi je cesta celkem do kopce, a občas trošku hůř prostupná, ale dost záleží jak moc sejdete z té optimální trasy. Pokud pro vás bloudění po neoznačených polních a lesních cestách není, pak je tu možnost jít celou cestu naopak (tedy po modré značce kolem říčky Bystřice) a pak se svézt autobusem, nebo lze jít z Bystřice do Karasínu po silnici.

Kostel sv. Vavřince

Karasín je nová rozhledna, postavená spolu s lyžařským svahem. Ochoz rozhledny je otevřen denně od osmi hodin ráno do osmi hodin večer. Rozhledna má 128 schodů, vysoká je 28,2m s tím, že vyhlídková plošina je ve výšce 25m. Při dobrém počasí rozhledna nabízí i bufet - takže ráj.

rozhl. Karasín I

Odtud už cesta vede pěkně po značené (červeně) turistické cestě, navíc celkem oddychově jen po rovince, či spíše z kopce až do Víru. Cestou uvidíte hráz vodní nádrže Vír. Vír jako město opět nic moc, zaujme protékající Svratka a nějaké ty vyhlídky nad městečkem, jako turistická základna pro dvou až třídenní dovolenou by se ale doporučit dal a to hlavně díky okolí které všemi směry něco nabízí.

Z Víru, stále po červené značce nás čeká cesta trochu do kopce, cesta ke třem zříceninám. Kdo zná turistické známky, tak může být potěšen že všechny tři tyto zříceniny svou známku mají. Právě to mě na toto místo přivedlo, ale upřímně, z první zříceniny Pyšolec jsem byl celkem zklamaný. Jedná se o klasickou zříceninu uprostřed lesa, kterých jste už nejspíše viděli mnoho. Přesto historie hradu je celkem zajímavá. Hrad byl původně rozsáhlý, postaven v raně gotickém slohu v první polovině 13. století. Problém několika V historických pramenech je o něm zmínka až v roce 1350, kdy byl hrad už rozbořený. V této době hrad několikrát změnil majitele aby byl v roce 1359 obnoven. Roku 1446 přešel ve vlastnictví pernštejnského panství. Právě toto byl konec Pyšolce, protože Pernštejni se soustředili na svoje rodové sídlo Pernštejn a hrad Pyšolec postupně chátral. V roce 1464 je hrad už zmiňován jako prázdný a pustý.

Nedaleko se nachází další zřícenina - Zubštejn. Cestou k němu projdeme zajímavou, zapomenutou, vesničkou Kobylnice. Je tu opravdu krásně.. trochu mrtvo. Zubštejn byl mimořádně rozlehlý hrad. Původní název hradu byl Kámen, později změněn na Zubrštejn, později zkomoleno na nynější Zubštejn. Historické prameny se rozcházejí a tak není úplně přesně jasné kdy byl hrad založen. Podle některých informací hrad v první polovině třínáctého století sloužil k ochraně obchodní cesty, vedoucí Podél řeky Svratky z Brna do Poličky. Podle jiných jsou první nepřímé zmínky o hradu až z roku 1344. V roce 1351 byl již pobořený hrad zadluženými majiteli prodán. Roku 1358 získal hrad moravský markrabě Jan Jindřich, za jehož éry byl hrad opraven. Poté opět střídal majitele. Za husitských válek byl hrad poškozen, nicméně Pernštejnové jej opravili a zvelebili. V 16. století se ale hradu stala osudnou finanční krize Pernštejnů. Poslední zmínka o obydlení hradu je z roku 1522, v roce 1547 se již o hradu píše jako o pustém.

Od Zubštejna nás čeká ještě pěkná cesta kolem potoka Bystřice po modré značce. Cestou uvidíme dalšá zříceninu - zříceninu Aueršperk, na jejíž prozkoumání už nebylo tolik času (ale podle různých zápisů a internetu se dá posuzovat jako nejméně zajímavá pro obyčejného turistu). Celou trasu ale asi doporučuji jít naopak a v Karasíně se svézt autobusem do Bystřice nad Pernštejnem.

Především je to romantický výlet po zříceninách okolo Vírské přehrady, které jsou vcelku blízko sebe. Hlavními lákadly je rozhledna Karasín a Zřícenina Zubštejn. Velice pěkná je pak modře značená turistická cesta.

Něco k snědku se dá pořídit v bufetu rozhledny Karasín (ne však oběd !), Další možnost je ve Víru, kde jsou potraviny, restauraci jsme tam však neobjevili. Jediným místem pro oběd tak pravděpodobně zůstává Bystřice pod Pernštejnem.

Trošku za očekáváním zůstaly zříceniny Pyšolec a Aueršperk, které lákají turistickou známkou, ale bohužel takových zřicenin je po republice hodně. Vše vynahradil nádherný Zubštejn. Rozhledna Karasín nabízí také pěkný výhled.

Rozhledna Karasín

rozhl. Karasín II

Rozhledna je otevřena denně od osmi hodin ráno do osmi hodin večer. Nabízí i bufet a vstupné na rozhlednu je za symbolickou jednu korunu.

Zříceniny Pyšolec, Zubštejn a Aueršperk

Tyto zříceniny jsou celoročně volně přístupné

Více informací z okolí na turistice.cz:

Rozhl. Karasín fotografie

Bystřice nad Pernštejnem

Příspěvky z okolí Bystřice nad Pern. - rozhl. Karasín - Zubštejn

Cyklotrasy Zubří stezky na Bystřicku
Cyklotrasy Zubří stezky na Bystřicku Zubří stezky, to je síť různorodých cyklistických tras, které provedou nadšené bikery, ale i turisty a rodiny s dětm…
I v pravděpodobně nejteplejší den letošního léta jsme vyrazili otestovat svou turistickou výdrž na menší výlet po Vysočině. Jako výchozí bod jsme zvolili Bystřici nad Pernštejnem, kde jsme si hned cestu (bohužel nepříliš) klimatizovaným autobusem museli vynahradit dobrou točenou zmrzlinou a prohlédli si přitom také nově upravené náměstí. Pak jsme se vydali po žluté…
Bystřice nad Pernštejnem leží pod východními vrcholky Českomoravské vrchoviny, východním směrem od města Nové Město na Moravě. Severním směrem od města byla na řece Svratce postavena dvě vodní díla, přehradní ná…
Bystřicko, často nazývané Zubří zemí, patří k jednomu z nejatraktivnějších regionů na Vysočině. Ať už díky své malebné přírodě či různým památkám. Honosí se dokonce titulem EDEN - Europea…
Výjezd pro zdatnější příznivce putování na kole vedemalebným kopcovitým terénem, přes čtyři rozhlednya vyhlídky, ze kterých se pokocháte pohledem nalabyrint lesů, luk, vesniček a cest…
Cesta přes hluboké údolí Svratky vás zavede doŠtěpánova nad Svratkou, který byl rudním revírem aprůmyslovým centrem pernštejnského panství. V okolíŠtěpánova, Čepí, Švařce a Koroužném najdete meziskálami mnoho býva…
Hřbitovní kostelík Nejsvětější Trojice v Bystřici nad Pernštejnem nechal vystavět pro zdejší evangelíky již v letech 1613-1615 tehdejší držitel zdejšího panství Jan Čejka z Olbramovic. Z tohoto období se zachoval…
Cyklotrasy Zubří stezky na Bystřicku - "Za malebností" Poznejte hrad Pernštejn v Nedvědici a hrobku Pernštejnů v Doubravníku, kryté dřevěné lávky, malebnou kraj…
Cyklotrasy Zubří stezky na Bystřicku - "Za vyhlídkami" Výjezd pro zdatnější příznivce putování na kole vede malebným kopcovitým terénem, přes čtyři rozhledny a …
Cyklotrasy Zubří stezky na Bystřicku - "Za historií a lidovou architekturou" Cyklovýlet po historických památkách, technických zajímavostech a perlách místní li…
Cyklotrasy Zubří stezky na Bystřicku - "Za historií" Tato trasa vás zavede po historických, architektonických a technických památkách a zajímavostech regionu. P…
Cyklotrasy Zubří stezky na Bystřicku - "Za relaxací" Nenáročná relaxační trasa, která vás zavede k odpočinkovým místům v blízkém okolí Bystřice nad Pernštejnem.…
Nachází se uprostřed hlavního Masarykova náměstí a vytváří jeho dominantu. Sousoší je datováno rokem 1727. Sloupu vévodí socha Panny Marie a okolo ní se nacházejí na podstavci čtyři patroni města (sv. Jan Nepomucký, sv. Vavřinec, sv. Šebestián a sv. Florián). Poblíž sloupu je i hlavní turistický směrovník. Turistická mapa KČT 1:50 000 č.48 - Žďárské vrchy
Nachází se uprostřed bystřického náměstí a jeho expozice se vztahuje ke zdejšímu regionu. Zvláštností je geologická expozice umístěná ve sklepních prostorách objektu. Sídlí zde i velice…
Celodenní výlet, během kterého můžete navštívit různé sportovní areály a inspirovat se k dalšímu aktivnímu programu. Na osvěžení využijte přírodní koupaliště a na vyplavení adrenalinu třeba lanový park. Neminete aniunikáty jako je památník posledního vlka.TRASABystřice, nám. – Domanín (4) – Borovinka (5) – Janovičky(7) – Písečné (9) – Velké Janovice (12) – Malý Lísek (14) –Lísek (15) – Koníkov (20) – Zuberský rybník (25) – …
  Procházka po Bystřici nad Pernštejnem Bystřice nad Pernštejnem leží pod východními vrcholky Českomoravské vrchoviny, východním směrem od města Nové Město na M…
Nachází se na západním okraji města ve Sportovním areálu. K dispozici jsou zde celkem tři bazény. Největší je 25 m dlouhý plavecký, pak je zde relaxační a dětský bazén. Okolo je rozlehlá…
Mariánský sloup, dominující Masarykovu náměstí a pocházející z roku 1727, je zde již zmíněn v samostatném příspěvku. V horní části náměstí stojí pod stromy novodobé kamenné sousoší Piety s reliéfní postavou sv. Josefa s Ježíškem v náručí na zdobeném volutovém podstavci. Kašnu v dolní části náměstí pak zdobí rovněž novodobé sousoší sv. Cyrila a Metoděje s vyzlacenými nápisy…
Pohádková alej v Bystřici nad Pernštejnem je situována podél cesty od Centra EDEN ke koupališti, nebo také od města k vlakovému nádraží.Je to zábavní atrakce pro děti, podél aleje je dese…
Betonová socha Zubra, jejímž autorem je Michal Olšiak ze Žďáru nad Sázavou, vznikla v roce 2015 u Bystřice nad Pernštejnem. Čtyřmetrový zubr má své místo v lokalitě Lužánky, vpravo u cesty k farmě Eden, poblíž dětského lanového parku u Pohádkové aleje. Zubr je symbolem tohoto regionu – Zubří země. Je také ve znaku Bystřice nad Pernštejnem a ve znaku Pernštejnů, kteří tu měli rozsáhlá panství. Socha byla odhalena 20. září…
Koncem června 2022 byl dokončen a zpřístupněn veřejnosti tzv. park miniatur hradů, který je zbudovaný v bočním údolíčku pod výukovým areálem Eden, nacházející se při jihozápadním okraji…
Vracíme se z Moravy už pomalu domů. Jedeme z Předklášteří, je hrozné horko, chceme se někde vykoupat a také bychom se zastavili v nějakém minipivovaru. Podle mapy se zdá, že vykoupat by se nechalo v rybníku Argentina …
Nachází se asi 300 m severně od vlakového nádraží. Prochází tudy červeně značená turistická cesta, která vede jedním směrem kolem Sportovního areálu do centra města na náměstí. Opačným…
Centrum EDEN vzniklo z bývalého statku Mitrovských v Bystřici nad Pernštejnem. Polorozpadlá budova sloužila jako školní statek zdejší zemědělské SOŠ a VOŠ. Po…
Nejlépe se do centra EDEN, které najdete v Bystřici nad Pernštejnem, dostanete vlakem, nebo autem. Vlakové nádraží je od Edenu vzdáleno j…
Slavnosti slunovratu aneb Svatojánskou noc chystají o víkendu 20. a 21. června v nově otevřeném centru EDEN v Bystřici nad Pernštejnem. Slavnost má podtitul nejmagičtější noc v roce a bude…
Centrum EDEN je ekologicko-zábavní park. Centrum vás provede od minulosti do budoucnosti, je zde panský dvůr, replika horácké vesnice z konce 19. století i moderní ekopavilon připomínající pyramidu. Všechno v Centru Eden je interaktivní, na vlastní kůži si můžete vyzkoušet cokoli od práce kováře až po výrobu piva. V ar…
Dali jste si letos předsevzetí odvábit své ratolesti od počítače, ale nevíte, čím je zaujmout? Návštěva centra EDEN v Bystřici nad Pernštejnem tento oříšek rozlouskne za vás! Děti si zde užij…
Předpokládám, že v Rožnovském skanzenu byl každý. Zjednodušeně se dá tento areál k němu přirovnat. Něco mu do Rožnova chybí, něco je navíc. Horácká vesnička s replikami původních domů včetně vnitřních expozic ho p…