Město Blansko nabízí kvalitní turistickou infrastrukturu, bohatý kulturní život i množství sportovních zařízení. Je ideálním výchozím bodem pro výlety do Moravského krasu.  V této významné krasové oblasti už bylo objeveno přes 1 000 jeskyní. Jen několik jich je zpřístupněno veřejnosti a navštívit tak můžete  Punkevní jeskyně s propastí Macocha (hloubka 138 metrů), Kateřinská jeskyně a mnoho dalších přírodních památek.

Turistika Blansko  Doporučujeme
Tipy na výlety Blansko Chaty a chalupy Blansko
Turistické cíle Ubytování Jižní Morava
Pěší trasy / Cyklo trasy Okružní trasa Moravský kras

Moravský kras a okolí
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Moravský kras a okolí

Boskovice - soukromý empírový zámek

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

Zámek Boskovice jsme navštívili během celodenního pobytu v tomto městě. K zámku se dá dojít pouze pěšky, jelikož zde platí buď zákaz vjezdu nebo řidič, který sem vjede. Parkovat lze na náměstí či v přilehlých uličkách a pak už je to na zámek pár desítek metrů.

Zámek Boskovice je třetí panské sídlo ve městě, které je zároveň nejmladším z nich. Tato empírová stavba vznikla až v první čtvrtině 19. století na místě ženského dominikánského kláštera. Za jeho vznik vděčíme rodu Ditrichštejnů a dodnes patří druhému a poslednímu šlechtickému vlastníku, původem francouzskému rodu Mensdorf–Pouilly.

Zámek byl tedy postaven na místě kláštera s kostelem, který se začal stavět v roce 1682. Po smrti zakladatele kláštera Jana Bohuše se vdova Zuzana znovu vdala a se svým novým manželem Valterem Xaverem z Ditrichštejna stavbu do roku 1694 dokončili.

Klášter byl zrušen císařským nařízením Josefa II. roku 1784 a na počátku 19. století byl dokonce zbořen. V té době přestala náročným Ditrichštejnům postačovat jejich boskovická rezidence a tak v letech 1819 – 1826 nechal František Xaver z Ditrichštejna přebudovat objekt bývalého kláštera v zámek.

V roce 1850 vymřeli boskovičtí Ditrichštejnové po meči a prostřednictvím příbuzenských svazků přešly Boskovice na francouzský šlechtický rod Mensdorf–Pouilly.

Po roce 1948 vlastnil boskovický zámek stát, v devadesátých letech však byl zámek svým původním šlechtickým majitelům vrácen.

Boskovický zámek je pozoruhodnou kombinací starší hmoty barokního kláštera s na počátku 19. století dominujícími empírovými idejemi. Starší struktura předurčila čtyřkřídlý půdorys budovy, jenž byl v době vzniku zámku vyloženým anachronismem. Nádvoří obíhají v přízemí na třech stranách zazděné arkády. Z průčelí zámku vystupují mělké rizality s trojúhelníkovými štíty, fasády jsou členěny kordonovými římsami, přízemí zdobí bosáž. Okna rámovaná, zdobená římsovými a trojúhelníkovými frontony, v ose vjezdu vysoký pilastrový řád. Směrem ke hradu navazuje na zámek park, v němž hrabata Mensdorf–Pouilly zřídila empírový skleník s prosklenými arkádami a novogotickou jízdárnu.

Ze vstupní sloupové síně vede trojramenné schodiště, zdobené antickými sochami a obrazy s alegorickými náměty, do reprezentačních místností prvního patra. Z nich je nejvýznamnější hlavní taneční a hudební sál, který vyplňuje prostor dvou podlaží vstupního rizalitu. Sál je zdoben iluzivní malbou, tzv. grisailem. Dalšími pozoruhodnými prostorami jsou růžový salónek, pánský pokoj, rodinný salónek, dětské ložnice, jídelna a knihovna se štukovými stropy, tapetovanými stěnami, iluzivní malbou a cennými soudobými mobiliáři. V zámeckých sbírkách jsou mj. deponovány cenné obrazy nizozemské provenience s náměty války proti Turkům a podobizny rodu Mensdorf–Pouilly z druhé poloviny 19. století. Cenný sběratelský soubor představuje zámecká knihovna s více než 10.000 svazky.

Pod skleníkem, prakticky naproti penzionu Pod zámkem, jsme si ještě prohlédli Panský dvůr, dnes je zde Restaurace , kde jsme se dobře naobědvali. Je to komplex bývalých hospodářských budov a čeledníku, vybudovaný v 17. století. Uprostřed čelní fronty je zdoben kamenným erbem rodu Dietrichštejnů. Přízemní čtyřkřídlová budova s centrálním dvorem s dnes zasklenými a částečně vyzděnými arkádami je pokryta sedlovou střechou, která je do dvora prolomena empírovými vikýři. To už byla poslední budova, patřící k zámku, kterou jsme si prohlédli a potom jsme se už vydali na hrad. K zámku ještě patří jízdárna a také Klášter, dnes penzion Pod zámkem.

V pokladně zámku jsme koupili turistickou známku a dostali pěkné razítko do památníku. Za 10 minut už začala prohlídka, naše průvodkyně byla skvělá. Tak nějak přirozeně nám pověděla historii zámku, v jednotlivých pokojích jsme se dověděli vše potřebné k vystaveným exponátům, beze spěchu, ale i bez zbytečného zdržování. Pokoji zámku jsme v klidu proplouvali jako loď na klidném moři a za mírného větru a všemu jsme perfektně rozuměli.

Po 45-ti minutové prohlídce jsme se ještě šli podívat do Zámeckého parku, ze kterého je pěkný výhled na město Boskovice. Tady by mohla prohlídka zámku skončit... Omyl.

K zámku patří ještě zámecký skleník, který dříve sloužil jako stavení ovčíren. Po vyhoření roku 1829 bylo přebudováno v klasický skleník s prosklenými arkádami a předloženým kruhovým bazénem. Skleník původně sloužil jako zámecká oranžérie. Dnes je stavba majetkem města a slouží pro kulturní a výstavní účely. Skleník jsme našli pod zámkem, je to výrazná žlutá budova, u které stojí památný strom.

REZERVACE VSTUPU

OTEVÍRACÍ DOBA

Duben a říjen - pouze pro objednané skupiny nad 25 osob

Květen všední den - zámecký areál otevřen od 9.00 do 16.00 hodin Začátky prohlídek (nevztahuje se na prohlídky předem objednané) 10.00, 11.30, 13.00, 14.30 hodin

Květen víkendy ( i svátky) až srpen - hlavní sezóna - zámecký areál otevřen od 9.00 do 17.00 hodin

Září všední den - zámecký areál otevřen od 9.00 do 16.00 hodin

Září víkendy - zámecký areál otevřen od 9.00 do 17.00 hodin

Začátky prohlídek ( nevztahuje se na prohlídky předem objednané ) 9.30, 10.30, 11.30, 13.00, 14.00, 15.00, 16.00 hodin.

VSTUPNÉ

Plné 90,- Kč

Snížené 55,-Kč (děti do 15 let, osoby nad 60 let, studenti do 26 let, invalidé)

Děti do 6 let a tělesně postižení s doprovodem mají vstup zdarma.

Nejsou zde žádné fotografie, jestli k tomuto příspěvku nějaké vlastníte, nahrajte je.
Poslední aktualizace: 21.8.2014
Autor: jirkacek

Boskovice

Příspěvky z okolí Boskovice - soukromý empírový zámek

Hrad Boskovice.
Za okny se sype sníh a druhý jarní den nás opět vrátil do zimy. Kromě toho leží na stolku vedle mě dvě roušky na obličej. S cestováním bude možná i na delší čas konec. Co zbývá je návrat do…
Boskovice - hrad
Boskovice leží v okrese blansko přibližně 40 km severně od centra Brna. Město bylo založeno jako podhradí začátkem 13. století, dnes v něm žije zhruba 11000 obyvatel. Historické centrum města včetně židovského ghe…
   Za mlhou času, v dobách kdy husté porosty stromů neobývalo mnoho lidí, se zrodila pověst. U říčky Bělé sídlyl ptáčník Velen. Posléze dostavše v majetek lesy …
Jedná se o poslední exemplář dubu letního, které zde v předhradí byly v minulosti vysázeny. Jeho stáří je odhadováno na 160 let a za památný strom byl vyhlášen v roce 2007. Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.86 Okol…
Boskovice, půvabné jihomoravské město na Malé Hané, nabízí svým návštěvníkům nejen neuvěřitelné množství historických památek, ale také několik cenných památných i krásných, a doposud „nezařazených“, …
Tento příjemně nenáročný výlet se dá absolvovat i opakovaně a nikdy se neomrzí. Tedy zvláště pokud se ho zúčastní někdo, kdo má hodně rád krásně romantické a poměrně rozlehlé gotické hradní zříceniny. Dokonce i ty…
Je místem, kde stál vůbec první boskovický hrad. Dodnes jsou po něm pozůstatky rozlehlého hradního příkopu, který obepíná celý vrchol. V okolí vrcholu roztroušeny zbytky kamenného zdiva, které bylo využit…
Nachází se ve východním příkrém svahu Hradního kopce, přímo pod Boskovickým hradem. Kolem prochází červeně značená turistická cesta, která sem vede od rozcestí z boskovického náměstí. Odtud…
Vypíná se nad údolím říčky Bělá a vytváří jedinečnou siluetu zdejšího kraje. Nejvyšší bod dosahuje 487 m nad mořem. Na jeho vrcholu byl vybudován první boskovický hrad, zvaný Bašta. Dodnes…
Aktualizace: duben 2012 Letní kino v Boskovicích je největší v České republice. V provozu je od roku 1960. Promítací plátno bylo v době svého vzniku největším ve střední Evropě. V roce 1982…
Návštěvníci Boskovic – a zejména ti, kteří se rekrutují z řad příznivců historických památek – bývají tímto jedenáctitisícovým jihomoravským městem většinou nadšeni. Mezi ty nejoblíbenější pamětihodnosti pak patří zřícenina zdejšího hradu, který bychom ovšem možná měli správně nazývat hradem Novým. Nedaleko od něj se totiž nachází místo, kde zřejmě stával hrad dávno před tím.…
Pilské údolí je malebné zalesněné údolí, které se nachází nedaleko Boskovic. Celé údolí je dlouhé asi 3 kilometry a protéká jím řeka Bělá. Dříve se zde nacházelo množství průmyslových objektů (sklárna, pila, mlýny). Ve střední části údolí byla vytvořena rekreační zóna pro takzvanou krátkodobou relaxaci. Přirozeným středem této části je rybník s hrází a jezem nacházející se u bývalého mlýna. Návštěvníci mohou posedět na lav…
Neogotická panská jízdárna je součástí areálu boskovického empírového zámku, jehož dnešní podoba pochází z 30. let 19. století. Díky tomu je také – coby architektonicky hodno…
Památných stromů najdete dnes už v malebném městečku Boskovice několik; tím prvním se ovšem stal – dne 13. srpna roku 2005 - jinan dvoulaločný (Ginkgo Biloba Pendula), v klidu si rostoucí u…
Již v sobotu večer se celkem výrazně oteplilo a sníh šel pomalu – ale jistě - dolů. I v noci bylo slyšet, jak smutně okapává ze střech a stromů k matičce zemi. Přesto bylo ráno ještě …
Boskovický zámek je jedním z nejcennějších a nejpůvabnějších empírových zámků u nás, nebo minimálně na Moravě. Ctitelé tohoto slohu jistě navíc dokáží naplno ocenit jeho vzácnou slohovou…
    Pěkná prosklená budova se sloupovím - (kdysi oranžérie a zámecký skleník) - byla v roce 2002 kompletně zrekonstruována a dnes je využívána k rozličným kulturním účelům a také výstavám. Hladina jezírka ve velik…
Boskovice nabízejí svým návštěvníkům neuvěřitelné množství památek všeho druhu. Například návštěvník zdejšího empírového zámku může navíc relaxovat v zámeckém parku i v zámeckých zahradách…
Nachází se nad městem v okolí překrásného empírového zámku ve svahu Hradního kopce. Zdejší park je rozdělen na dvě části. První část je v předpolí zámku a je celoročně přístupná. V ní se nac…
Nachází se v zámeckém parku a vytváří dominantu jeho východní volně přístupné části. Jde o rozlehlou prosklenou přízemní budovu se sloupovím, která slouži…
Titulek tohoto článku jsem si – jak si mnozí z vás jistě povšimli - vypůjčil od pánů Cimrmanologů. Obdobným způsobem, byť trošku jinými slovy, se tam v jedné nejmenovaná hře o nejmenované polární expedici těší nej…
Boskovice - panská rezidence
Návštěva Boskovic mě vždy potěší. I když jsem zde už byl mnohokrát, v prohlédnutí si tohoto města za umělého osvětlení, jsem měl dlouhodobě rest. Fotografie nejsou zcela noční, spíše večerní, ale v tomto ročním období to lze stejně poznat jen podle hodin na vyhlídkové věži místní radnice. K možnosti večerně-nočního focení Boskovic jsem se konečně dostal díky tomu, že v Boskovicích teď bydlí můj synátor, kterého je potře…
Tak k nám zase po nějaké době přijel ten pán s paní, co mě vždycky dovezou něco dobrého. Můj páníček a panička jim vždycky z legrace říkají babičko a dědo a vyčítají jim, že si rozmazlují a překrmují své jediné vn…
Na úvod článku, kterým bych rád představil stálou expozici Muzea Boskovicka, je potřeba uvést pár konkrétních informací i osobních pocitů. Muzeum je nevelké, velmi pěkné a příjemné. Najdete ho v barokní budově hra…
Nachází se v dolní části bývalé židovské čtvrti. Po rozsáhlé rekonstrukci a památkové obnově je dnes zpřístupněna veřejnosti. Patří mezi nejvýznamnější objekty svého druhu u nás. Unikátní…
Boskovice najdeme na Střední Moravě západním směrem od města Prostějov. Město Boskovice se rozkládá na pomyslné hranici mezi Boskovickou Brázdou a Drahanskou vrchovinou. Město je na východní a jižní straně obklo…
   Budíme se do překrásného rána. Celý rozespalý přijímám od manželky žejdlík s černým mokem a vycházím na balkón, abych začátek dne tradičně odstartoval dalším hřebíčkem do mojí truhličky. Ty moje floky maj…
Goticko-renesanční zřícenina hradu Boskovice se nachází ve stejnojmenné městě v Jihomoravském kraji. Zřícenina boskovického hradu je otevřena od června do srpnu každý den, v září denně kromě pondělí a v říjnu o …
Empírový Zámek Boskovice se nachází ve stejnojmenném městě v Jihomoravském kraji. Návštěvníci si mohou zámek prohlédnout od června do září každý den kromě pondělí. K vidění je jediná empírová historická expozice…