Travel blog Pošumaví Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa - Klatovy

V Klatovech, které založil král Přemysl Otakar II. v roce 1260 žije přibližně 22 tis. obyvatel. Klatovy jsou díky své poloze někdy též nazývány jako "brána Šumavy". Největším turistickým lákadlem jsou Klatovské katakomby.

Tip:
   Trasy Klatovy a okolí (77)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi
> Cyklotrasy   > Pěší trasy

Blatenskou pahorkatinou v okolí Těchonic.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Těchonice, kostel sv. Filipa a Jakuba
Těchonice, kostel sv. Filipa a Jakuba  •  Fotografie (36)  • Foto: Bohumir

Těchonice, náves s kostelem

Blatenská pahorkatina ve své západní části je krajinou, která doslova pohladí každého návštěvníka. Rozsáhlé louky se střídají s lesíky. Údolí vyplňují potoky, na kterých je vždy několik větších či menších rybníků. Jsou plné ryb a na jaře kolem břehů plují tisíce pulců. Meze ve velké části obsadily husté křoviny, kde svá hnízda ukrývá mnoho ptačích druhů. Nad kvetoucími loukami poletují desítky motýlů a v trávě se na slunných místech vyhřívají ještěrky. Ve stínu lesa se pase opatrná srna a poblíž se skrývá její potomek. Pod oblohou je slyšet zpěv skřivánka a ještě výše majestátně plachtí několik káňat.A všude kolem jsou menší či velké žulové balvany. Z vyvýšenin je vidět do všech světových stran a neopakovatelné jsou odtud pohledy k jihu na majestátní hory Šumavy. Ve vesničkách jako by se zastavil čas. Děda u rybníčka sedí s vnučkou a okolo nich se batolí housata. Zpod vrat občas zaštěkne voříšek oznamující příchod cizinců. Mrštná kočka přeběhne přes silnici a ze zídky se zvědavě rozhlíží. A na všechnu tuhle nádheru shlíží z vysokého komínu čapí rodinka. A člověk jakoby obracel listy v knize „ Země zamyšlená“ od Ladislava Stehlíka. Tady nejsou frází slova klid a mír, zde stále zní ona krásná, nikdy nekončící píseň o domově.

Těchonice, kostelní věž

A jsme tu zase. Tentokrát jsme si vybrali okolí Těchonic a ještě než vyjdeme, zacházíme ke kostelíku sv. Filipa a Jakuba. Byl postaven v raně gotickém slohu, někdy v polovině 13. století. Z té doby se zachoval presbytář. Nynější podobu získal barokní přestavbou v 18. století. Kdysi tu údajně stála i tvrz v místech farní budovy. Zajímavá je socha sv. J. Nepomuckého na břehu rybníka, na jehož hladině se zrcadlí kostel. V obci je i několik zajímavých domů, především bývalé statky. Ze vsi jdeme směrem na Žďár a ze silnice odbočujeme doleva na krásnou travnatou polní cestu. Před námi je kopec Kovařík ( 543 m.n.m.) a jeho lesy. Převahu mají sice smrky, ale rostou zde i nádherné duby a jeřáby. Vrchol necháváme vpravo a scházíme do údolí Mlýnského potoka. Na západě máme Horu ( 675 m.n.m.) jednu z nejkrásnějších hor celé pahorkatiny. Přicházíme do Camberova. Jsou to vlastně jen dvě budovy a rybník. Při břehu se to černá pulci a na hladině jsou sem tam bílé květy lakušníku. Opravený mlýn svítí bělostí a druhá budova je zřejmě penzionem. Odtud znovu stoupáme po louce ke kovaříckému lesu, kterým pokračujeme až před ves Žďár. Kus staré polní cesty je vyznačen velkými kameny, ale nová doba ji už neužívá. Vždyť po louce to jde lépe. Žďárská náves je malá, s kapličkou a pomníkem padlým ve světové válce. Kdysi jistě hezký barokní statek je v žalostném stavu. Pokračujeme za ves, po silnici na Strážovice a na nejvyšším bodě stoupání přecházíme na louku. Máme odtud Šumavu jako na dlani. Tak alespoň z těch hodně známých je to Boubín, Huťská hora a Poledník. Z těch bližších Borek, Svatobor, Sedlo, Javorník a desítky dalších. Tak tohle místo nemá chybu. Scházíme k potoku, který teče od Radlic a vracíme se polní cestou do Těchonic.

Jídlo a pití je nutné mít na zádech v batohu, ale vycházka je to krátká a tak se lze najíst v nedalekých Nalžovských Horách. A to platí i pro ubytování.

Když se člověk začne toulat Blatenskou pahorkatinou, tak je z toho láska na celý život. I když by se nějaká ta chybička jistě našla, je to jako s milovanou ženou, prostě ji nevidíte. No a když stojíte na nějakém tom pahorku a máte před sebou Šumavu, tak se i srdíčko na chvilku zastaví.

Těchonice, křížek na návsi

A teď ještě několik informací. Kostel je otevřen pouze v době bohoslužby. Ta je v neděli ve 14,00 hod. U obce jsou tzv. „ Draha“, bývalé obecní Pastviny s poměrně zajímavou flórou. Jsme v kraji žuly a tak není divu, že právě z tohoto kamene jsou drobné sakrální stavby skoro na každém kroku. Karel Klostermann psal o vsi v románu Vypovězen. Je zde známý ochotnický divadelní spolek. Popisovaný výlet je na mapě KČT č. 68 Pootaví. Délka cesty je přibližně kolem 6 až 7 km. A to je tak všechno.

Poslední aktualizace: 10.5.2011
Autor: Bohumir

Nalžovské Hory

Příspěvky z okolí Blatenskou pahorkatinou v okolí Těchonic.

Románská rotunda ve Zborovech.
Zborovy jsou středně velká obec, kterou najdeme přibližně 3 km východně od městečka Plánice. I když první písemná zmínka o tomto místě je až z roku 1418, je jisté, že zde už více jak 200 let stála románská rotunda. Byla údajně postavena kolem Roku 1200 a o jejím původu se píše ve dvou legendách. V jedné se udává, že stavitelem byl Jaroslav ze Šternberka, ale tu můžeme vyloučit…
Obec Těchonice se nachází asi 4 km severně od Nalžovských Hor. Nejzajímavější stavební památkou je kostel sv. Filipa a Jakuba. Byl postaven v raně gotickém slohu, někdy v polovině 13. století. Z tohoto období se…
Původní rotunda byla postavena kolem roku 1200 v románském slohu. První barokní přestavba byla provedena v 17. století. Byla obnovena klenba presbytáře a kupole nad lodí. Po roce 1778 přibylo patro věže, došlo k ú…
Víska Zborovy je známá z románu Prokopa Chocholouška "Dvůr krále Václava". Leží asi 15 km severně od města Sušice v nadmořské výšce 577 m v okrese Klatovy. První zmínky o vísce se datují do let 1…
Zborovy jsou jednou z nejstarších vsí v této oblasti. Nachází se necelé tři kilometry východně od městečka Plánice. V obci samotné i v jejím blízkém okolí je několik drobných sakrálních…
Rybník o rozloze 68,38 ha je největším rekreačním Rybníkem v okrese Klatovy. Leží jihovýchodně od Klatov u obce Hnačov. Rybník poskytuje mnoho příležitostí k vodním sportům a rybolovu. Je vyhled…
Ves Zborovy je rozložena v širokém údolí s potůčkem při silnici z Pačejova do Plánice. Na jižní straně od vsi se zvedá zalesněný vrch Chlum ( 637 m.n.m.) a na severu hřeben Hrádku ( 622 m.n…
Samotná ves Velenovy patřila již ve 13. století klášteru sv. Jiří na Pražském hradě. Vyplývá to z listin králů Přemysla Otakara I. a Václava I. O vsi toho historie moc neříká. Zmínka o jednom z vlastníků, Radslavu…
Víska Nicov leží v okrese Klatovy 2 km jihovýchodně od Plánice v nadmořské výšce 550 m. Nicově stojí poutní kostel Nanebevzetí Panny Marie, který je významnou ukázkou vrcholného baroka. Byl vys…
V okolí tohoto malého městečka je několik velmi hezkých a zajímavých míst. Jedním z takových je i Nový rybník, který se nachází jen několik desítek metrů na severozápad od města. Lze k němu…
Krajina kolem městečka Plánice je plná překvapení. Jedním z těch větších se pro nás stala hora Hora ( 675 m.n. m.), která se nachází asi 5 km jihovýchodně od Plánice. Čas od času si pro výlet vybíráme místa, kam t…
Ballymotte - Prašivice Nedaleko Nalžovských Hor se dá na kopci nad Rybníkem v lese nalézt umělá zřícenina hradu Prašivic. Tuto umělou zříceninu nechal vystavět JUDr. Ludvík Taaffe. Jed…
Zavlekov leží asi 5 km západně od Nalžovských Hor v okrese Klatovy poblíž toku říčky Bradlavy 590 m n.m. První zmínky o vsi pocházejí z roku 1334. Tehdy ji držel vladyka Dluhomil z Velhartic, kte…
Při průjezdu obcí Zavlekov si nelze nevšimnout romantické zříceniny, která se vypíná na skále nad frekventovanou silnicí. Bohužel hlavní silnice protínající obec je velice hlučná, tak romantiku a k ní patřící klid…
Podzim se svým proměnlivým počasím již nedává moc šancí na delší výlety a tak si vybíráme zajímavá místa v našem okolí. Jedním takovým je i město Plánice. Nalézá se v západní části Nepomucké vrchoviny, přibližně 15 km východně od Klatov. Jeho historie údajně začíná první písemnou zmínkou již v roce 1144 a již od počátku místo spravoval cisterciácký řád z kláštera v Pomuku. Ten…
Pomníky obětem světových válek jsou ve městě dva. Ten starší se nachází v severní části městečka a dojde se k němu uličkou z náměstí. Stojí uprostřed trávníku na kamenném podstavci. Nad ním…
Do lesa Prašivice za umělou zříceninou hradu Balymotte hraběte Taffa jsme vyrazili ze zvědavosti co to vlastně nějaký umělý hrad je. Na náměstí v Nalžovských horách jsme zaparkovali auta a pěšky vyrazili smě…
Městečko Nalžovské Hory leží v okrese Klatovy asi 11 km západně od Horažďovic v nadmořské výšce 514 m. Původně zde stávaly dvě vsi - Nalžovy a Stříbrné Hory. Charakter jim propůjčovaly doly leží…
Nalžovské Hory jsou částečně rozloženy na severním svahu návrší Na Haldách. To je protkáno několika uličkami, které míří k hlavní ulici. Tou je hodně vytížená hlavní silnice první třídy č.…
Barokní zámek se nachází v obci Nalžovské Hory na Klatovsku v Plzeňském kraji. Zámek je čtyřkřídlá budova s dvoupatrovým průčelím, nad kterým se tyčí velká hranolová věž se čtyřmi nárožními polygo…
Místní hřbitov je umístěn jižně od města na mírném svahu. Při jeho dolní straně vede silnice do Hrádku u Sušice. Kolem hřbitova je nízká kamenná zeď. Při západní straně je ve zdi umístěno…
Křížové cesty ve většině případů začínají na úpatí kopečku a kapličky jsou rozesety na svahu. Na konci křížové cesty bývá Kalvárie, někdy i Boží hrob. V Nalžovských Horách je křížová cesta…
Kostel stojí na okraji plochého návrší v JV části městečka. Původně zde byla stará kaple a na jejím místě nechal postavit Norbert z Pöttingu mezi roky 1721 až 1723 barokní kostel sv.…
Jižně od Nalžovských Hor u silnice do Hrádku u Sušice je po pravé straně turistický přístřešek. Silnice tady dosahuje vrcholu stoupání a za ostrou zatáčkou míří do údolí. I když to na první…
Letovy jsou menší vsí, která se nachází jeden kilometr jihozápadně od Nalžovských Hor. Moc se o minulosti tohoto místa neví. V první písemné zmínce z roku 1373 jsou zmiňováni tři bratři,…
Hrad Rabí
Hrad Rabí Znovu sedíme v naší škodověnce „Feďovi“ a pokolikáté už míříme na milovanou Šumavu, majíce pocit, že…
Žinkovy (zámek)
Soutěž 2 body
Romantický zámek je perlou obce Žinkovy na Plzeňsku. Zámek s Věžemi ve stylu francouzské hradní architektury a arkádami se zrcadlí v hladině rybníka. Zámek je pseudorenesanční dvoupatrová trojkřídlá stavba. Kole…
Sušice leží v Západních Čechách, západním směrem od města Strakonice. Město se rozkládá na okraji Šumavského podhůří a na soutoku Otavy s Roušarkou. Městečko je známé továrnou na výrobu zápalek značky Solo. Sušice bylo hornické město a v jeho okolí byly naleziště zlata. Město obklopují zalesněné stráně kopců zvedajících se nad městem. U jižního a severního okraje města jsou…
Pozdně gotický Hrad Velhartice patří k ojedinělým dílům české hradní architektury. Hrad se nachází na Klatovsku v Plzeňském kraji. Hrad Velhartice lze navštívit v dubnu a říjnu pouze o víkendech a svátcích a v kvě…