Travel blog Pošumaví Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa - Klatovy

V Klatovech, které založil král Přemysl Otakar II. v roce 1260 žije přibližně 22 tis. obyvatel. Klatovy jsou díky své poloze někdy též nazývány jako "brána Šumavy". Největším turistickým lákadlem jsou Klatovské katakomby.

Tip:
   Trasy Klatovy a okolí (77)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi
> Cyklotrasy   > Pěší trasy

Blatenskou pahorkatinou na horu Slavník.

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Do přírody

Slavník, pohled od jihu
Slavník, pohled od jihu  •  Fotografie (55)  • Foto: Bohumir
Velešický rybník

V rozlehlé Blatenské pahorkatině se při jejím jihozápadním okraji vypíná nad okolím hora Slavník ( 627 m.n.m.). Vyrůstá ze zvlněné roviny, která se rozkládá v údolí řeky Otavy od Horažďovic až po Budětickou vrchovinu. Samotný Slavník znamená pro tento kraj totéž, co Říp pro celou zem. Jeho posvátnost má počátky v dávné historii a není jistě náhodou, že jednomu z mnoha skalních útvarů se říká „ Pohanský stůl“. Podle některých historiků tudy mohla procházet hranice slavníkovského panství. Spisovatel Ladislav Stehlík se o Slavníku zmiňuje v Zemi zamyšlené. Navíc je hora vidět z mnoha míst nad údolím Otavy. Takový podnět pro výlet se nedá odmítnout. A tak jednoho Jarního, slunečného rána směřujeme na sušickém nádraží. Cesta vlakem je rychle za námi a po necelé hodině vycházíme ze zastávky v Jetenovicích směrem k západu.

Polní cesta odtud prochází mezi loukami k Boubínskému lesu. Je odtud hezký výhled k severovýchodu na vrchol Chlumu s rozhlednou. Značky tu nevedou a hlavní slovo patří kompasu. Po průchodu lesem přecházíme silnici a odtud máme již Slavník jako na dlani. Před námi je rozsáhlá pastvina, přes kterou procházíme pod elektrickým vedením. Stezka mezi křovím je vítanou změnou a po té se dostáváme na hráz Velešického rybníka. Hezký výhled na jeho hladinu, naši horu a kostelík v Pačejově je milým zpestřením. Konečně je tu polní cesta, sice kolem lánu kvetoucí řepky, ale jistě nás vede pod východní svah Slavníku. Při okraji lesa se rozbíhají tři cesty, my volíme tu nejstrmější, vedoucí k vrcholu. Jak cesta začala, tak rychle skončila a tak procházíme volně lesem či spíše divočinou vzhůru svahem. V okolí jsou všude velké balvany nebo menší skaliska, spíše ráj lišek, jezevců a další místní fauny. Nad hlavou nám prolétá něco hodně velkého, asi jestřáb nebo výr a rychle mizí to v tmavém podrostu. Přelézáme přes padlé stromy, obcházíme panství ostružiníků a vysokou trávou se dereme na hřeben. Výspa s mořem kamenů přechází do roviny a před námi se otevírá pohled k jihu.

Jdeme po hřebeni, směrem k západu. Pěšina občas je a zase není a až červenobílá tyč nám oznamuje, že stojíme na vrcholu. Jižní svah je z velké části vykácený a výhled nic neomezuje. Máme před sebou pásmo Šumavy od Boubína po Jezerní horu. Před nimi desítky menších kopců až k samotné Otavě. Mezi nimi jsou nepřehlédnutelné Svatobor a Sedlo. V dáli, na jihovýchodě je mrak páry nad temelínskou jaderkou. Tak hezký pohled na Šumavu se jen tak nevidí, prostě pohádka. Slovo opět dostává kompas, z vrcholu jdeme na sever a po chvilce les střídá překrásná louka, za kterou nacházíme cestu. Po té jdeme do osady Týřovice na severním svahu Slavníku. Několik domků kolem malé návsi a májkou je brzy za námi. Jen o pár desítek metrů dále jsou Velešice. Několik hezkých stavení, pomník padlým a vysoký kříž jsou jejich středem. Odtud silnice stoupá k Pačejevu. Tady si jdeme prohlédnout novorománský kostel, který tu stojí od roku 1871. Od kostela je výhled k jihovýchodu, do míst kudy jsme ráno procházeli. V obci jsou i stavení staršího data, několik křížků a pomník padlým. Mezi Pačejovem a Pačejovem nádražím je hřiště a u něho výrazný nápis proti výstavbě úložiště uranu. Druhá část Pačejova je z části nová a v okolí nádraží několik, kdysi hezkých domů, které chátrají. Hezký výlet má svůj konec na pačejovském nádraží.

Zklamala nás zavřená hospoda u nádraží v Pačejově a tak jsme si na jídlo museli počkat až do Horažďovic předměstí. To zřejmě bude platit i pro ubytování.

Výlet, který patřil mezi ty vydařené. Slavník to je ještě tak trochu divočina a když se k tomu přidá slunečný den, tak je to prostě nádhera na druhou. Na Šumavu jsem se od severu díval z mnoha míst, ale výhled ze Slavníku patří mezi ty nejhezčí a nejzajímavější. Určitě se sem zase někdy vrátíme.

Celá cesta je dlouhá mezi 13 až 14 kilometry. Nevedou tudy žádné značené cesty, ale hora je většinu cesty stále vidět. Je dobré mít v batohu kromě svačiny i mapu KČT č. 68 Pootaví a něco také nechám dopovědět fotografiím.

Poslední aktualizace: 3.3.2015
Autor: Bohumir

Břežany

Příspěvky z okolí Blatenskou pahorkatinou na horu Slavník.

Skalnatý les u Břežan
Letní amfiteátr v Břežanech je oblíbenou destinací místních, kde se provozuje ochotnické divadlo. Krásná scenérie v okolí amfiteátru včetně jezírka a skal v lese. Nejbližší ubytování lze najít v Horažďovicích Je t…
Cesty Blatenskou pahorkatinou jsou vždy tak trochu pohádkovou záležitostí. Ta, kterou podnikneme, je do jihozápadní části  této „Země zamyšlené“, za drakem do malé vesničky jménem Maňovice. A nejen za drakem, jsou…
  Obyvatelé Pačejova jsou dnes především v povědomí veřejnosti zapsáni jako odpůrci proti plánovanému úložišti jaderného odpadu. Jistě velmi dobře vědí, jak by to se samotnou obcí a jejím okolím dopadlo. Samotný …
Nad Nalžovskými Horami, přesněji na částí Nalžovy, leží obec Zahrádka. Asi 300 metrů od ní východně se na lukách zvedá nevysoký pahorek s lesíkem. Leží tam plno velkých balvanů, které si zaslouží pozornost. Pahore…
Zcela opomíjených a pozvolna mizejících památek je v naší zemi neuvěřitelně mnoho. Do této kategorie patří i zřícenina raně  barokního glorietu u Malého Boru na Horažďovicku. Je to oblast turisty zcela opomíjená, …
Ballymotte - Prašivice Nedaleko Nalžovských Hor se dá na kopci nad Rybníkem v lese nalézt umělá zřícenina hradu Prašivic. Tuto umělou zříceninu nechal vystavět JUDr. Ludvík Taaffe. Jed…
Výběr výletu se často soustředí na místa nedaleko bydliště. Přijde se na ně většinou náhodou, když člověk nemá co dělat a cestuje prstem po mapě. To je také případ skalních útvarů nad…
Pačejovská pahorkatina se nachází v jižní části Nepomucké vrchoviny, která je součástí Blatenské pahorkatiny. Je to oblast s mnoha zajímavými místy, ke kterým lomová jezírka lze bez…
Na počátku tohoto výletu byl návrat desítky let do minulosti. Koncem šedesátých let se v kinech často promítala filmová pohádka o Strakonickém dudákovi. Viděl jsem ji několikrát  a nebylo možné v ní přehlédnout st…
Naše společná cesta začíná v Horažďovicích na Mírovém náměstí. Odtud směřujeme na Strakonice. Mineme poštu a u lékárny odbočíme vlevo a na další křižovatce odbočíme vpravo. U hotelu odbočíme opět vpravo a dál jede…
Areál hřbitova se nachází severně od města na návrší nazývaném Loreta. První pohřby začaly ve druhé polovině 17. století. Náhrobní kameny jsou rozmístěny v jeho východní části. Od východu…
Prácheň (hrad)
Zřícenina hradu Prácheň stojí na ostrohu nad řekou Otavou na Klatovsku v Plzeňském kraji. Z Předhradí se zachovala část obvodové hradby s mohutnou okrouhlou věží a z vlastního hradu zůstaly zbyt…
Sloup je umístěn na východní straně náměstí Míru, nedaleko Radnice. Je to hezká barokní práce od J. Hofmana z roku 1723. Stojí uprostřed dlážděného kruhu. Ten obklopují čtyři kamenné…
Původně raně gotická bazilika sv. Petra a Pavla patří mezi nejvýznamnější památky Horažďovic. Toto téměř šestitisícové západočeské město, jehož historické jádro bylo prohlášeno za MPZ, je třetím největším městem klatovského okresu. Na město povýšil Horažďovice Roku 1292 král Václav II. a mezi jeho majitele patřili i významné rody, jako např. páni z Hradce, Švihovští, Šternberkové nebo Kinští. Raně gotický kostel svatých…
V jihozápadní části horažďovického náměstí Míru stojí nejcennější sakrální památka města, gotický kostel sv. Petra a Pavla. S jeho stavbou se začalo v době, kdy se začínalo stavět samotné…
Horažďovice byly původně trhovou osadou, která vznikla pod hradem Prácheň. Byla založena Bavorem I. ze Strakonic někdy kolem roku 1260. Ten také nechal ve 2. polovině 13. století postavi…
Horažďovice leží v Jižních Čechách, západním směrem od Strakonic. Město je postaveno na levém břehu řeky Otavy. Horažďovicemi prochází silnice spojující města Strakonice a Klatovy. Město Horažďovice je známé pře…
Mezi památkami města Horažďovic vyniká renesanční, barokně upravený zámek, který stojí na ostrohu nad řekou Otavou. Horažďovice se nacházejí na Klatovsku v Plzeňském kraji. Zámek tvoří komplex…
Hrad Rabí
Hrad Rabí Znovu sedíme v naší škodověnce „Feďovi“ a pokolikáté už míříme na milovanou Šumavu, majíce pocit, že…
Rabí leží v Západních Čechách, západním směrem od města Strakonice. Městečko se rozkládá v oblasti Středočeské pahorkatiny. Rabí najdeme ve východní části přírodního parku Buděticko. Jižním směrem…
Dodnes si pamatuji, jak jsme se ve škole učili, že Rabí je druhou největší hradní zříceninou v Československu. A protože ten největší komplex je umístěn „kdesi na dálném východě“, poskočilo…
Hrad Rabí bývá označován jako největší hradní zřícenina v České republice. Nachází se v okresu Klatovy, asi 8 km severovýchodně od Sušice, na skalnatém vrchu nedaleko řeky Otavy. Hrad s románskými základy měl důležitou roli při ochraně obchodní stezky Sušice-Horažďovice a bohatých rýžovišť zlata na řece Otavě. Hrad Rabí byl založen nejspíše již ve 13 století, ale o prvních…
Naše společná cesta začíná v Horažďovicích na silnici č. 22 (Vodňany, Horažďovice, Klatovy). Za Horažďovicemi odbočíme doleva a pokračujeme skrz Bojanovice až dorazíme do obce Rabí. Hrad je vidět již z velké dálky…
Jakožto milovníci hradů, zámků a zřícenin navštěvujeme další český klenot, a sice zříceninu Hradu Rabí. Hrad se tyčí nad stejnojmennou vesnicí, asi 8 km severovýchodně od města Sušice.…
Sušice leží v Západních Čechách, západním směrem od města Strakonice. Město se rozkládá na okraji Šumavského podhůří a na soutoku Otavy s Roušarkou. Městečko je známé továrnou na výrobu zápalek značky Solo. Sušice bylo hornické město a v jeho okolí byly naleziště zlata. Město obklopují zalesněné stráně kopců zvedajících se nad městem. U jižního a severního okraje města jsou…
Lnáře (zámek)
Soutěž 2 body
Malebný zámecký areál je klenotem městečka Lnáře na Strakonicku v Jihočeském kraji. Renesanční Starý zámek je patrový a dvoupatrový objekt na půdorysu lichoběžníku. Na průčelí s věžovitou…
Žinkovy (zámek)
Soutěž 2 body
Romantický zámek je perlou obce Žinkovy na Plzeňsku. Zámek s Věžemi ve stylu francouzské hradní architektury a arkádami se zrcadlí v hladině rybníka. Zámek je pseudorenesanční dvoupatrová trojkřídlá stavba. Kole…
Pozdně gotický Hrad Velhartice patří k ojedinělým dílům české hradní architektury. Hrad se nachází na Klatovsku v Plzeňském kraji. Hrad Velhartice lze navštívit v dubnu a říjnu pouze o víkendech a svátcích a v kvě…
Blatná (zámek)
Soutěž 2 body
Vodní zámek Blatná se nachází na Strakonicku v Jihočeském kraji. Nejstarší částí Blatné je částečně dochovaná románská kaple z doby kolem roku 1220. Zámecké interiéry jsou vybaveny cenným…