Tipy a novinky Chaty a chalupy České BudějoviceChaty a chalupy  Mapa Ostravy a okolí
Ostrava leží v podhůří Beskyd na řece Ostravici. S přibližně 310 tis. obyvateli je třetí největší město v ČR. Ostrava je známá svou průmyslovou historií - hlavně těžnou uhlí, která byla ukončena v roce 1994. Těžbu dnes připomíná například Landek park - hornické muzeum a důl Michal.
TIP:
 Trasy Ostrava a okolí (65)

Z Havířova do Ostravice na kole bezpečně a po rovince

Trasy Cyklotrasa Malá náročnost

Cyklotrasa mezi Paskovem a Frýdkem - Místkem
Cyklotrasa mezi Paskovem a Frýdkem - Místkem  •  Fotografie (43)  • Foto: krtek2
Mlýny, Šenov
Mlýny, Šenov  •  Foto: krtek2

Pro trasu na kole z Havířova do Beskyd, tak jak jsem ji popsal níže, jsem pospojoval různé úseky značených a neznačených cyklotras. V některých místech jsem namísto značené cyklostezky použil nedaleké, paralelně vedoucí úseky a to z důvodu, že se mi tyto zdály bezpečnější či jinak výhodnější. Důležité odbočky, zejména u neznačené trasy jsem vyfotil a popsal pro lepší orientaci. U úseků jenž vedou po značených cyklotrasách (6064, 59 ap. ) spoléhám na původní značení, tím spíše, že mi přijde dostatečné a přesné.

Na trasu najedeme na výpadovce z Havířova směrem na Šenov, v místě zvaném U Mlýnů (Foto 01). Tuto nepřehlédnutelnou výškovou Mlýnů budeme míjet po levé ruce místní komunikaci až dojedeme k hlavní silnici č. 473 (Foto 02) mezi obcemi Václavovice a Šenov. Měli bychom pokračovat po této silnici doleva, ale jelikož jsem v úvodu napsal, že trasa je vhodná pro děti, tak v tomto místě se v popisu zachovám "dětsky". Před námi vlevo totiž leží ve směru na Václavovice křižovatka typu "Y" a v zájmu bezpečnosti bych doporučoval nepřejíždět křižovatku přímo po hlavní, ale v místě příjezdu k této silnici, ve vhodné chvíli projít na protější chodník. Kousek dál vpravo jsou dva značené přechody pro chodce (Foto 03) a po nich se přesunout na chodník, jenž nás dál zavede na most přes frekventovanou silnici č. 11. Přímo za mostem (Foto 04) již můžeme směle nasednout na kola a vydat se vpravo. Po této silničce pokračujeme cca 1,5 km, mineme jednu křižovatku, jenž by nás chtěla odvést vlevo, ale tam se dáme až na další křižovatce, kdy odbočíme směrem na Vratimov (Foto 05). Po přejetí železniční tratě odbočíme na první odbočce vpravo na místní komunikaci (Foto 06).

Po chvíli se k nám připojí zleva značená cyklotrasa 6064 (Foto 07), cca 300m povede naším směrem, ale pak ji na křižovatce s další místní komunikaci opustíme vlevo (Foto 08) však se později opět setkáme. My pojedeme asi km směrem doleva a nahoru. Před domem, u něhož stojí vysokánský smrk odbočíme Doprava do lesa (Foto 09a). Asi 2 km se povezeme hladkou lesní cestou a pokud se nám už bude chtít trošku si odpočinout, máme k dispozici celkem tři odpočívadla, u jednoho z nich se dá dokonce i rozložit oheň a třeba si i opéct párky (Foto 09). Projedeme rovně Datyňským lesem, jako když střelí z luku, až natrefíme na tuhle křižovatku čtyř lesních cest (Foto 10). Je tam "křižovatek povícero, ta naše se pozná se i podle toho, že u cestičky, jenž přichází zprava stojí ve vzdálenosti cca 25 m nová odpočívka (Foto 11), podobná té z předchozí fotky.

Na této lesní křižovatce odbočíme vlevo, kdyby tam byla tabulka, dala by nám vědět, že jsme se opět setkali s cyklotrasou č. 6064. Vede z našeho pohledu zprava doleva a my budeme nějakou chvíli spoléhat na její cyklo značení, dle kterého nás zavede nejprve z lesa ven, projetím kolem zábrany, zabraňující vjezdu aut. Posléze nás zavede i do Vratimova a taky neomylně i k řece Ostravici. Tedy nejprve téměř v centru Vratimova projedeme doleva křižovatkou hlavní silnice č. 477 z Vratimova do Řepiště a po cca 50 metrech odbočíme Doprava (Foto 12) k železničnímu přejezdu, kam se opravdu asi po 400 metrech dostaneme. Po přejetí nevšedně širokého kolejiště pokračujeme 600 m po místní komunikaci šikmě vpravo, k řece Ostravici. Po výjezdu na ochrannou hráz u řeky, která tvoří zároveň podklad pro cyklostezku (Foto 13), nám jako první "padne do oka" hospůdka s venkovním posezením s pěkným výhledem na řeku a stezku. Má příznačný název: "Občerstvení na stezce". Je zde dobrá možnost doplnit energii a pro děti se taky najdou vhodné zábavky jako houpačky, pískoviště a prolézačky. Zejména v létě tady bývá docela plno. Dokonce zde existuje možnost propůjčit si kola, zejména tandemy by mohly být dobrým lákadlem.

Od zábrany na cyklostezce, cca 50 m za hospůdkou, můžeme dětem na dlouhou dobu povolit "uzdu", neboť téměř až k nádraží v Paskově budou potkávat výhradně kola a "inlajnisty". Proč téměř? Kousek před stanicí v Paskově je železniční přejezd a na ten si je třeba dát bacha. Pozornost rodičů snadno ukolébá to, že nějaký čas z Vratimova se jede pěkným klidným prostředím, kde není žádné stavení, jenom řeka a spousta stromů kolem. Prostě klídek a ochota nechat se klídkem ukolébat. Dalším faktorem odpoutání pozornosti může také jít na vrub aktuálnímu ročnímu období. Hlavně na jaře bývá okolí cyklostezky pokryto nesčetným počtem nejrůznějších kytek, zdejší lužní les dělá čest svému původu. Kdo by měl zájem nasbírat si domů "medvědí česnek" , má příležitost jak ohrom.

Z pohodové jízdy nás sice jen na chvilku, ale přece jen vyvede výjezd na most za nádražím v Paskově přes řeku Ostravici. Stoupá se na něj trošku "zprudka", takže nezapomenout včas zařadit lehké převody. Most slouží zároveň jako silnice mezi Řepištěm a Paskovem, takže pozor na auta, hlavně při odbočování vlevo na cyklostezku, níže mostu. I zde můžu potvrdit, že to po čem pojedeme až do Lískovce, si pojem "cyklostezka" právem zaslouží, žádné auto zde nepotkáte.

Cyklostezka zde vede kolem řeky a hojně ji lemují po obou stranách olše a jiné dřeviny. Občas se po levé straně vynoří splav, u kterého není špatné spočinout a pokochat se pohledem na plynoucí řeku. Pěkné pocity z řeky někde v oblasti katastru Lískovce vystřídá na chvíli nelibá "vůně" z čističky vod po pravé straně a hned nato o kousek výše, již příjemnější odér,jenž se line z nového provozu na zpracování dřevní hmoty (Foto 14).

Kolem tohoto závodu projedeme vlevo, je zde nutná jistá opatrnost, komunikace slouží prioritně pro účely "fabriky". Poté se dostaneme k silnici. Po přejetí silnice se dáme vlevo po asfaltové stezce (Foto 15). Ta nás provede mezi zahrádkářskými domky a jinými usedlostmi, chvílemi se bude zdát, že se nám chce ztratit. Nebudu článek zatěžovat všemi odbočkami, důležité je vědět, že jedeme pořád směrem "nahoru" a hlavně držet se řeky po levé ruce. Tímto způsobem se dostaneme až do Frýdku - Místku. Ve FM platí totéž. S troškou nadsázky možno říct, že projedeme městem (jeho centrem), aniž bychom si to nějak všimli. Akorát že se povrch stezky z asfaltu změní na zámkovou dlažku, jinak při jízdě kolem řeky, kterou od nás dělí široký travnatý pás, nepoznáte, že jste ve městě.

Tato oblast slouží k rekreačnímu využití času obyvatelů FM a je to znát, že se jim tady líbí. Jen pak je třeba ve víkendových odpoledních dávat pozor na větší koncentraci lidí všude kolem. Stezka vede okrajem parku a je zde dostatek možností na občerstvení (u restaurace Golf i možnost dát si zmrzlinu přímo u cyklostezky) či odpočinek na lavičkách a nebo u splavů. Frýdek - Místek stezka opouští až nad městem, kousek za soutokem Ostravice s řekou Morávkou. Odbočka vpravo je snadno přehlédnutelná (Foto 16) a tím spíše, že nás rovně pokračující cyklostezka bude svádět pokračovat rovně. Jedná se o úsek, kdy si cyklotrasa č. 59 na chvilku odbočí k řece. Tento úsek prozatím vede po místy kořeny prorostlém chodníku, takže na jeho využití pro tento článek si počkám, až třeba dozná nějaké úpravy. My tedy, jak jsem napsal výše, odbočíme Doprava na Místecký okruh", přesně jak je psáno na cykloturistickém značení u této stezky.

Po tomto odbočení se dostaneme po cca 500 metrech k silnici č. 56, tu ale naštěstí nemusíme překonávat, aspoň ne hned a přímo. Je to hodně rušná komunikace a poměrně značně komplikuje jednoduchost trasy, ale v další části článku popíšu, jak na ni v klidu vyzrát. Začneme tím, že se ji vyhneme tím, že se dáme doleva. Pohledem na Lysou, kterou máme taky vlevo, si určíme azimut postupu a dál jedeme směrem "nahoru" vesničkou Kunčičky u Bašky. Po asi jednom km se dostaneme ke kostkové dlažbě, ta se dá objet souběžným chodníčkem vlevo, kolem kapličky (Foto 17).

Po návratu na, již v tu dobu opět asfaltovou silnici, udržujeme směr až po první křižovatku (Foto 18). Značení nás zdánlivě nahání opět do náruče silnice č. 56, ale jen zdánlivě, neboť my se dáme do nenápadného podjezdu pod silnicí (Foto 19), jenž se nachází po levé straně. Po vyjetí z podjezdu (Foto 20) se držíme místní komunikace ve směru spíše doleva, jenž nás zavede až pod nějaký kopeček, tam se dáme vlevo (Foto 21). Úzkou a momentálně trochu rozbitou silničkou dojedeme až k tomuto rozcestí (Foto 22), to mineme a pokračujeme ještě cca 100m rovně. Doprava odbočíme až tedy na dalším rozcestí (Foto 23), čímž se dostaneme později do další části hodně rozkouskovaných Hodoňovic. Vesnici projedeme takovým mírným levotočivým obloukem, nikam neodbočujeme a hledíme si místo, kde bychom se vrátili zpátky na druhou stranu silnice č. 56, kde se nachází další část Cyklotrasy.

V místě, kde je po levé ruce transformátor a po pravé obchod by to šlo, ale když spatříme, jaký je na této silnici frmol, tak ještě rádi pojedete rovně kousek výše, hledat lepší variantu. S hlavní po levé ruce v bezprostřední blízkosti tak jedeme ještě kousek "nahoru" a ve chvíli, kdy se cesta, po které jedeme, bude chtít od hlavní odklonit Doprava, hledejme vlevo díru (Foto 24) pod hlavní, tam je kýžený přejezd zpátky na stranu blíž k řece Ostravici.

V místě, kde naše cesta narazí na potůček vlevo, se nachází podjezd pod touto silnicí a my se můžeme vrátit na původní stranu mimo "56" - ku. Po přejetí podjezdu (Foto 25) pokračujeme vpravo až po místo, kde je autobusová zastávka. Tam je nutno odbočit doleva (Foto 26), cca po 500 m se dostaneme na lávku přes Ostravici (Foto 27). Za lávkou odbočíme vpravo (Foto 28) a pokračujeme dál , tentokrát s Ostravicí po pravé ruce. Hladká šotolinová stezka vede nejprve říční nivou kolem řeky Ostravice, jenž máme mimořádně po pravé ruce, pak podjede železniční trať, mineme fotbalové hřiště po levé straně a nakonec vyústí u hlavní silnice Baška (Pržno) - Frýdlant nad Ostravicí (Foto 29) Zde cyklotrasa udělá takovou zvláštní "piruetu", elegantně podjede silnici (Foto 30) a opět nerušeně pokračuje nahoru kolem řeky, pro změnu ji má ale po levé straně.

Okolí řeky má pohodový nádech a cesta po jemné šotolině příjemně ubíhá, ani není znát, že se pořád stoupá do kopce. Dá se zde kdekoli zastavit. jen tak si sednout do trávy a příjemně si užít darů přírody, třeba u splavů. Stezka pak o něco výše proti proudu na chvíli zabloudí mezi stavení, ale hravě se z nich vymotá, značení zaslouží absolutorium, není kde zabloudit. Trošku složitější to bylo po okrajovém najetí do panelákové zástavby v samotném Frýdlantu, ale dnes i zde je značení na odpovídající úrovní a bez potíží nás od paneláků vyvede opět "klidnějších vod v úseku mezi Frýdlantem a Novou Dědinou. Někde v oblasti zdejší železniční je u nově vybudované odpočívky (Foto 31) odbočka vlevo na lávku (Foto 32). Projedeme přes ni a dáme se vpravo na šotolinovou cestu i když nás značka Cyklotrasy č.59 pobízí odbočit po cca 20 metrech doleva. Rovná dlouhá rovinka po ochranném valu nemá chybu a prima to po ní odsýpá, stejně se výše napojí na značenou trasu, tak co.

Posléze se cestička opět promění na asfaltovou, to když se zavine mezi rekreační chatky zdejší podhorské rekreační oblasti. Od zástavby nás na moment vyvede odbočení Doprava na most přes řeku a pozdější odbočení po 20 m doleva. Dostaneme se k peřejím na řece Ostravici, zde je opravdu zahodno zastavit. Nevšední pokoukání na krátký, ale moc zajímavý úsek řeky, jen jej nepřehlédnout po levé ruce. Asi 400m od peřejí s narazíme vlevo na další lávku (Foto 33), která zdánlivě nesouvisí s naší trasou, ale opak je pravdou. Byť je asfaltka vpravo hodně lákavá, je dobré zpomalit a vytáhnout kolo na lávku. Za lávkou se dáme cestičkou Doprava, jenž vede mezi chatkami, tentokrát již v katastru Ostravice, cíl je tedy téměř na dosah. Ještě projet kolem hospůdky U řeky a jsme u silničky od "franformátoru"k centru Ostravice.

Projedeme most přes řeku, železniční trať a odbočíme doleva k místnímu nádraží. Zde se nabízí buď sednout na vlak a vrátit se domů a nebo využít spádu stezky a užít si docela fofru při návratu do výchozího místa. A nebo pokračovat po značené cyklostezce ještě kousek dál, směrem k přehradě Šance. V obci je cyklotrasa, jenž vede kolem hlavní silnice do Starých Hamrů, ještě značená, ale značení u odbočky k Hotelu Zlatý orel končí (Foto 34). To však nevadí, po odbočení vlevo v tomto místě se dá pokračovat nahoru k přehradě i bez vodítek. Do mapy a popisu trasy jsem již ale tuto variantu přímo nezanesl, to by již rčení "po rovině" dostalo jiný rozměr.

Podrobná mapa trasy : http://www.cykloserver.cz/tipy-na-vylety/detail/?d=140306

Poslední aktualizace: 28.11.2013
Autor: krtek2

Šenov

Příspěvky z okolí Z Havířova do Ostravice na kole bezpečně a po rovince

Šenov
Šenov leží východním směrem od města Ostravy. Městem Šenov prochází silnice a železniční trať spojující Ostravu a Havířov. Město je rozloženo na březích říčky Lučiny a Frýdeckého potoka. V katastru města jsou vy…
V jižní části městečka Šenov stávala rozlehlá renesanční budova zámku. Zámek byl jednopatrovou budovou, s nepravidelným lichoběžníkovým půdorysem a s vnitřním rozlehlým nádvořím. Zámek měl mansardovou střechu. P…
Havířov leží na Severní Moravě, východním směrem od Ostravy. Nedaleko Havířova jižním a východním směrem byly vybudovány dvě přehradní nádrže Těrlicko a Žermanice. Obě přehradní nádrže jsou využívány k rekreačním účelům a na jejich březích jsou kempy, penziony a rekreační střediska. Na přehradní nádrži Těrlicko je vybudován vlek pro vodní lyžování. Jižním okrajem města protéká…
Havířov - rozcestí je orientační místo a rozcestí na zelené turistické značce. Toto rozcestí se nachází u severního okraje městské části Havířova Šumbarku a na okraji Pežgovského lesa. Tento les se rozkládá v pr…
Zbourat nebo nezbourat. V pravdě otázka hodná kralevice dánského. Poslední rozhodnutí hovoří o nebourání, nicméně zřejmě něco ubude. Řeč je o nedávno dosti diskutované budově nádraží v…
Havířov zámek
Hned naproti kostela sv. Anny v Havířově stojí v krásném parčíku původně barokní zámeček, jehož majitelem byl v letech 1827-1835 hrabě Friedrich von Arco, který má náhrobek prá…
Po roce 1945 a ještě ve větší míře po roce 1948 se Československo přimklo k mocnému dubisku na východě, což mělo značně neblahý vývoj jak samotné společnosti, tak vše co k tomu patří, tedy…
Z Cimrmanovy hry Vizionář víme, že jméno Petr na bráně není celé, patří k tomu ještě Bezruč. Celý pseudonym tohoto básníka (Vladimíra Vaška) si můžeme přečíst v názvu Kulturního domu na…
Jedná se o nejmladší město České republiky. Město je známé svou světově unikátní architekturou. Jádro města bylo postaveno v 50. letech ve stylu socialistického realismu, v roce 1992 bylo vyhlášeno chráněnou památkovou zónou a nazváno podle tohoto stylu Sorela. Oblast Sorely je velice cenná svým nadčasovým urbanistický…
Nedaleko města Šenov u Ostravy v Moravskoslezském kraji, region Ostravsko-karvinsko, se nachází soustava rybníků, z nichž k největším patří Volenský rybník a Košťálovický rybník. Oba rybníky leží v nadmořské výšce…
Havířov svým názvem sice evokuje, že jde o město horníků (nebo hutníků), ale restrukturalizace těžebních a průmyslových odvětví v posledních desetiletí změnila do značné míry skladbu…
Holotovec je smíšený les mezi Orlovou a Havířovem, přes který se procházkou dostanete k vyhlášenému Hotelu a Restauraci U Jelena. Byli jsme tam už mnohokrát a naposledy jsme si tam s manželem zajeli užít voucher - 200g jele…
Kotulovu dřevěnku v Havířově jsem chtěla navštívit již dávno, ale podařilo se mě to teprve nyní, i když bydlím v nedaleké Orlové. Od autobusového nádraží je to asi pět minut cesty mezi panelovými domy a z druhé st…
Vánoční trhy se v mnoha městech konají v adventní neděle nebo po celý čas adventu. Celý měsíc jsou také vánoční trhy v Havířově. Vypravila jsem se tam v druhou adventní neděli, nejen nasát předvánoční atmosféru, ale vypít vánoční punč a ochutnat nějakou dobrotu. Pokochala jsem se pohledem na rozsvícený celý Havířov. Na náměstí v centr…
Meandry Lučiny je přírodní památka, kterou najdeme u jihozápadního okraje města Havířov kolem toku řeky Lučiny. Západním směrem od Havířova je Městečko Šenov a dále západně pak město Ostrava.…
Občas jezdím do Havířova na pobočku Poštovní spořitelny a pokaždé chodím stejnou trasou přes park, pak kolem výkladních skříní obchodů. Když jsem tam jela v roce 2011, oslovila mě dřevěná socha a měla na sobě ceduli, že je to Duch stromu Metasekvoje čínské. Zvedla jsem hlavu a teprve teď jsem je uviděla. Mě vůbec nenapadlo, že je to nějaká a…
Při cestě autobusem z Orlové do Havířova vždy vidím kostel. Když jsem byla v Životicích, tak jsem se u tohoto kostela zastavila na zpáteční cestě. Původně empírový kostel sv. Anny z let 1841-1945 byl do dnešní podoby přestavěn v letech 1967-1971, kdy přibyly tři apsidy. Z původního kostela, který je kulturní památkou, se dochovala osmiboká kostelní věž s…
Obec Horní Datyně se nachází v Moravskoslezském kraji, oblast Ostravsko-karvinsko. Leží v nadmořské výšce cca 250 metrů, území má charakter ploché pahorkatiny. Kolem obce protéká potok Datyňka, který se vlévá do…
Počátky hloubení dolu se datují do období kolem roku 1912, zásluhu na vzniku nové jámy mají Habsburkové a zpočátku nesl i jméno vázající se k tomuto rodu. Později od r. 1920 dostal nový, méně poetický název - Pokrok a jakoby všemu zlému nebyl konec, tak jej od r. 1953 „všeobecně" překřtili na Důl Julius Fučík a stal se jen pouhým závodem 1 sloučených dolů, společně s Dolem Hedvika. Za celou dobu existence z jeho podzemí hor…
Dolní Datyně je městskou částí Havířova a rozkládá se jižním směrem od města. Zástavbu v obci tvoří rodinné domy, které jsou značně rozptýlené po území obce. Obec leží v oblasti Těšínské pahorkatiny a v jižní čá…
Řeka Lučina pramení na severním úbočí vrcholku Prašivá ( 843 m.n.m.) a v nadmořské výšce 600 metrů. Tok řeky směřuje severním směrem, u jižního okraje Havířova se tok řeky stáčí severozápadním směrem a u západní…
Havířovský lesopark Stromovka  1.5.2015  Také město Havířov má svůj lesopark. Nachází nedaleko centra města v blízkosti ZŠ M.Kudeříkové.   Lesní porost zde byl uměle založen před více než sto lety. Město nyní hledá dotace (až 40 mil) k jeho regeneraci.   Lesoparkem vedou chodníčky i vyšlapané pěšinky. Nachází se zde i dřevěná tělocvična. Občerstvení zde žádné není.
Jako oáza klidu uprostřed města působí botanická zahrada Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity. Nachází se sotva pár minut autem od centra města Ostravy. Já jsem se do Botanické zahrady v…
Městská část Moravská Ostrava se rozkládá v severozápadní části města a mezi řekou Odrou a Ostravicí. Nedaleko severního okraje Moravské Ostravy je soutok těchto dvou řek. Tato Ostravská městská část je bohatá …
Ostrava, třetí největší město České republiky, je s počtem obyvatel přibližně 311 tisíc srdcem Moravskoslezského kraje. Leží nedaleko slovenských a polských hranic na březích řeky Ostravice…
Vodní nádrž Žermanice se rozkládá severovýchodním směrem od města Frýdek-Místek. Přehrada je vystavěna na toku řeky Lučiny. Vodní nádrž byla vybudována jako zásobárna užitkové vody pro ostravské průmyslové podniky…
Halda Terezie - Ema je nápadný kužel, který se zvedá nad Ostravou. Za pěkného počasí je z vrcholku haldy pěkný výhled. Od jihu směrem k severu výhledu na Ostravu nic nebrání. Na východní straně je část výhledu …
Areál zoologické zahrady Ostrava se rozkládá mezi městkými částmi Ostravy a to Slezkou Ostravou a Michálkovicemi. V roce 1956 byla zahájena stavba zoologické zahrady a jako první byly…