Travel blog Jeseníky Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Šumperk
Šumperk leží na řece Desná u západního okraje oblasti Hrubý Jeseník, má přibližně 30 tis. obyvatel. První zmínka o městu je z roku 1281.
Tip:
  Tipy na výlet (281)
   Trasy Šumperk a okolí (302)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi
> Cyklotrasy   > In-line brusle   > Pěší trasy
Hrubý Jeseník
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Hrubý Jeseník

V okolí Senové (nebo Háje)

Trasy Běžky Střední náročnost

K Senové
K Senové  •  Fotografie (37)  • Foto: Bobkart
Foto: Bobkart

Návštěvníci Hrubého Jeseníku celkem logicky nevyhledávají ke svým zimním výpravám podhůří hor, ale celkem logicky míří najisto do vyšších poloh. Pokud je ovšem slušná zima, tedy s dostatkem sněhu, ponecháme my místní hory přespolním a využíváme terény v okolí, které jsou pro běžkování celkem příhodné. Jednou z takovou tras je vyjížďka do lesa mezi Šumperkem, Rudou a Bludovem, tedy oblasti tvořené vrcholy hor, lépe řečeno kopců Chocholík (548m) a Háj (631m). Tomu druhému ovšem říkáme Senová, což je takový poměrně násilný překlad německého jména Heukoppe.

Trasu obvykle začínáme přejezdem pole od ulice Prievidzská k úpatí Háje. Výchozí místo je nedaleko křižovatky ulic Temenická a Bludovská (neboli u hospody Koruna). V zimě je pole za sídlištěm s oblibou užíváno místními běžkaři, kteří si zde vykrouží řadu koleček, ale víceméně někde uprostřed najdeme hlavní stopu, která téměř rovně směřuje k Liščí Hájovně na okraji lesa.

U hájovny bývá povinná zastávka pro malé občerstvení a i k obhlídce panoramatu města na pozadí hor. Za hájovnou vstupujeme do lesa, vystoupáme do ostré zatáčky a směrem Doprava pokračujeme východním úbočí Háje. V dobrých sezónách bývá leckdy stopa upravena i strojem, díky místním nadšencům, nebo lyžařům z nedalekého Hrabenova, kteří upravují stopy sněžným skútrem se stopovačem. Mírné stoupání končí u opuštěného lomu, kde se trasa prudce otáčí a poměrně prudce začne stoupat k lovecké chatě pod Senovou. To už máme nastoupanou celkem slušnou výšku a mírně pokračujeme do sedélka Červený kříž. Sedlo odděluje od sebe hlavní vrcholy Chocholíku a Háje a jakožto významný komunikační bod jím prochází řada turistických tras. My jsme zatím žádnou značkou nešli, dál nás ovšem bude zajímat žlutá značka. Trasa ke kostelíčku Božího těla bývá často upravená stopovačem a je to taková malá magistrála, na kterou kromě šumperáků vyráží i řada běžkařů od Bludova nebo Hrabenova (nebo Rudy).

Kostelíček je posazen v údolíčku pod Hájem a vrchem Baba (výšina nad Hrabenovem), zima tu bývá kouzelná. Za kostelíčkem nás provází zelená značka k Rozcestí Zlatník. Tady občas nemusí být projetá stopa ale míříme z kopce, tak se leckdy hodí hluboký sníh jako brzda. Modrá značka nás provede ke kraji lesa a dál až do Vlčího dolu, hospoda u zdejšího koupaliště bývá leckdy hlavním cílem této trasy. Na koupališti je nový nájemce a slibuje, že by hospoda mohla být v zimě otevřená.

Po louce u koupaliště stoupáme dál nad horní konec Bludova a traverzem po louce až ke konečné autobusu. Zde mineme červenou TZ (na Kostelíček) a stále modrou značkou po úbočí Hradiska (tam stával bludovský hrad, ale nic tam není) mírně vystoupáme k Bludovečku. Bývalý penzion Zámeček zřejmě zůstane zavřený, ale to už máme Šumperk skoro na dohled. Mohli bychom využít přímou trasu po asfaltce na Bludovskou ulici, ale je-li čas, odbočíme u statku do lesa třešňovou alejí a pod Chocholíkem pokračujeme hlavní lesní cestou, která směřuje zpět nad Liščí hájovnu. K návratu můžeme využít stejnou stopu, kterou jsme dojeli, ale po poli se dá dojet celkem kamkoliv, kam se lyžařům zamane.

Poslední aktualizace: 1.12.2013
Autor: Bobkart

Šumperk

Příspěvky z okolí V okolí Senové (nebo Háje)

Dolní Temenice (Šumperk) – kaple Svaté rodiny
Nepříliš nápadná kaple Svaté rodiny Krista v Dolní Temenici byla postavena na počátku druhé poloviny roku 1866. Tehdy byla ještě Temenice samostatnou německou obcí Hermesdorf a kapli pro jej…
Arboretum je definováno jako sbírka živých dřevin neboli zvláštní botanická zahrada, specializující se na výzkum a pěstění dřevin. Tato Dendrologická zahrada pak má buď úpravu parkovou nebo je jistým typem lesního…
Půvabný hřbitov v Šumperku – Temenici nedávno získal další „plusové body“. Náročnou a nákladnou opravou totiž prošla tamní hrobka významného šumperského stavitele Antona Schwestky z konce 19. století. Schwestka pochá…
Dominantou většiny hřbitovů bývají tzv. centrální kříže a nejinak je tomu i v případě Temenického hřbitova, nacházející se na okraji severomoravského města Šumperk. Zdejší kříž pochází z roku 1886, kdy byl Temenický hřbitov dokončen, a symbolizuje vzkříšení Páně. Kříž z lipovského mramoru nechali na své náklady zhotovit manželé Franz a Magdalena Rotterovi z Dolní Temenice a nás…
Krásné stromy mají určitě právo nosit ženská jména, i když v tomto případě se jedná o jméno po „kmotrovi“. Památná lípa srdčitá v areálu bývalé zemědělské školy na stejnojmenné ulici – tedy Zemědělské – se totiž h…
Psát o Novoročním výstupu v březnu se může někomu zdát poněkud opožděné a pošetilé, ale poslední rok je vůbec celý tak nějak zmatený, takže se klidně může stát, že Nový rok nastane o dva měsíce pozděj…
Že máme kolem Šumperka výhodu „lesa hned za rohem“ jsem už párkrát popsal a protože do těchto končin vyráží řada domorodců, je zřejmé, že terény v okolí jsou velice k pohybu přívětivé. Na západní straně města domi…
Polovina listopadu patří u nás v Šumperku již tradičně festivalu Blues Alive, který si za dobu své existence (letos 23. ročník) vydobyl pověst špičkové akce, která patří k prestižním…
K tomuto místu nevede žádná turistická značka, ale jen několik vyšlapaných cestiček. Neváží se k němu žádné pověsti ani nepůsobí nijak mysticky nebo tajemně. A přesto – nebo právě proto - je pro mnoho obyvatel kat…
Velká část výletníků, kteří se každoročně 1.1. (ale i jindy) vydávají k vrcholu Háje míří k dominantě nad Šumperkem po žluté turistické značce od Bludovské ulice. Trasa cesty sleduje v prvních částech tok bezejmen…
Je zajímavé, jak staré a vlastně nepopulární názvy některých míst v lidomluvě přežívají i desítky let po té, co se lokalita jmenuje dávno jinak. K takovým místům patří i vlastně největší šum…
Tento výlet lze pojmout nejen pěšky,či autem, ale také na kole. V Šumperku je nesčetně míst, kde můžete skloubit poznání historie, výhled do dálky či si pohrát nebo si dát pivko a děti…
„Na koupališti“ je oficiální název restaurace, která je součástí Bratrušovského letního Koupaliště ve městě Šumperk. Budova restaurace, nebo přesněji - jak je v současnosti oficiálně uváděno - Hanušovické pivnice,…
Tento pozoruhodný dům, jehož historie je dlouhá snad jako dějiny města Šumperka, bývá označován jako nárožní, jednopatrový, řadový, atypický, klasicistní a hodnotný. Všechno je pravdivé, i když možná na první pohled ne zcela jednoznačné. Zajímavý je navíc fakt, že i když je tento dům součástí jižní – či spíše jihozápadní – fronty „radničního“ náměstí Míru, je jeho adresou Sadov…
Město Šumperk bylo založeno v druhé polovině 13. století německými kolonizátory ze sousedního Slezska jako psrávní centrum oblasti težby cenných kovů, ale záhy se hospodářský vývoj obrátil k řemeslům, zejména na textilní výrobu. Mezi nejvýznamější mezníky v dějinách města můžeme považovat sjezd moravských a slezských stavů v r. 1490, povýšení Šumperka na královské komorní město v r. 1562 a čarodějnické procesy z let 1678-9…
Pro někoho možná není severomoravský Šumperk typickou ukázkou pravého středověkého města, ale zdání občas klame. Někdejší Mährisch Schönberg je totiž i pro odborníky velkou vzácností, minimálně z pohledu na tvar, o…
Jedním z nových míst, které slouží obyvatelům okresního města Šumperk i jeho návštěvníkům k relaxaci i poznávání je  „Zahradě přátelství a porozumění“. Jedná se o terasovou zahradu někdejšího Seidlova paláce, kter…
Secese je všobecně  považována za poslední univerzální mezinárodní umělecko-výtvarný sloh,  jemuž se podařilo vtisknout svůj umělecký řád všem projevům a věcem moderního života. Dá se říct, že secese tvořila módu …
Když jsme coby adolsecenti hltali příhody Rychlých šípů, často jsme ve svém okolí hledali místa podobná těm, kde se dobrodružství našich hrdinů odehrávalo. Jedním z příběhů chlapeckého klubu situoval Jaroslav Foglar na jakousi periferii, kde se hoši museli potupně v kleče vyšplhat do dlouhých schodů. Znalci jistě ví, že jde o potyčku se Zelenými vestami, kde hodní hoši vytýkají starším pubertálním výrostkům, že navádějí …
Od r. 2010 je zařazena do seznamu kulturních památek budova hlavní šumperské pošty. Řadí se k nejvýznamnějším stavbám meziválečného funkcionalismu u nás. Byla vystavěna v l. 1935-1937 podle návrhu architekta Ernesta (Arnošta…
Když už se na víkend ochladilo a Jarní počasí vystřídal návrat nevlídného chladu, vlastně jako spása se jeví skutečnost, že na 18. dubna vychází den nazvaný Brány památek dokořán. Jakožto domoro…
Na státní svátek se nám (na severní Moravě) celkem vyčasilo. I to je samozřejmě důvod, věnovat se nějaké aktivitě, nejlépe v přírodě. Už i kvůli faktu, že letošní valná část října byla taková nic moc, vlastně až n…
Spolu s dominikánským klášterem je kostel sv. Jana Křtitele jednoznačně nejvýznamnější a zároveň i nejstarší šumperskou památkou. O vzniku v druhé polovině 13. století, tedy při založení města svědčí řada stavebních prvků, které odkazují na gotické založení kostela. Vlastně nejmarkantněji je to patrné (ačkoliv zvenku to nevypadá) na mohutné kostelní věži u severní strany presbytáře. Jde zřejmě o nejdochovalejší gotickou pa…
Jestliže si jako nebe představíme věž tyčící se někam k „nadoblačným“ výšinám nebo nějaký ten zajímavý svatostánek, tak peklem se dá - kromě skřipců a palečnic - klidně označit například také podzemní protiatomový kr…
Klášterní kostel Zvěstování Panny Marie je dnes prezentován jako jedna z nejvýznamnějších šumperských památek. Nejstarší část kostela pochází z gotické doby, z první třetiny 14. století…
Jednou ze šumperských kulturních památek (od roku 1958) je patrový dům s mansardovou střechou, nacházející se na ulici Gen. Svobody. Tento barokní objekt s dřevěnou pavlačí ve dvoře byl…
Nejjednodušeji pěšky. Na kraj města. Název článku ovšem nenabádá k návštěvě výrobny stavebního materiálu před nadcházející sezónou zednických prací. Nedávná výstava v šumperském muzeu prezentovala město, které je …
Krásný vrch, malá Vídeň a brána Jeseníků, tolik přívlastků město získalo během své dlouhé a bohaté historie, která se začala psát v druhé polovině 13. století, kdy na místo zvané Krásný…
Šumperk leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od města Olomouc. Město se rozkládá u západního okraje Hrubého Jeseníku a na pravém břehu řeky Desná. Šumperk je označován jako vstupní…