Štrbský štít jižním úbočím

Popis trasy

východní panorama ze Štrbského štítu
lupa

Štrbský štít je turisticky nepřístupný vrchol na hranici Mlynické a Hlinské doliny ve Vysokých Tatrách. Lavinový areál. V zimě je jeho jižní a západní svah oblíbeným skialpinistickým areálem pro středně zkušené free ride.

Obvyklý nástup pod Štrbský štít začíná na Štrbském plese a po asfaltce až ke skokanským můstkům. Pak lesem celkem lehce k vodopádu Skok. I v zimě bývá tato část cesty prošlapaná a až k vdp neplatí uzávěra TANAPu pro zimní období. Nad morénou u Kozích ples lze v zimě, kdy je dostatek sněhu, odbočit ze žluté značky (v cca 1900 m/m) a vydat se do úbočí vpravo, tj. východně. Náročnější varianta je nad Vyšným Kozím plesem pokračovat některým ze žeber a neobcházet kolem plesa (tj. var. Komarnicki). Po vystoupení na horní úbočí nepokračovat do míst, kde se spojují žlaby ze samotného vrcholu, ale ještě více vlevo (západně) a napojit se na cestu slezenou poprvé Groszem (II - III UIAA) dalším výrazným terasovitým žlabem viditelným odspoda.

Varianta Grosz/Komarnicki končí na malém předvrcholu. Z něj přímo do malého sedla, kde se napojuje normální/sestupová trasa. Lehce na vrchol, kde jsou rozhledy podobné Satanovi nebo Furkotskému. Dolů hned prvním žlabem (ve sněhu) nebo za předvrcholem druhým (v létě, v zimě pro JV expozici led), CH-I UIAA. Oba se spojují ve stejné výšce, v jaké se odbočuje na Grosze (vhodné místo na odtrhovku). Zpět CH až Vyšnému Kozímu plesu (nebo přímo dolů výstupovou trasou, s případným slaněním n zamrzlých místech) a lehce dolů.

V zimě asi 6 hod. podle podmínek. 1100 vm.