Jetřichovice

Obec a rekreační místo v krásné pískovcové krajině, severozápadně od České Kamenice. Připomínána je koncem 14. století jako majetek hradu Sokolí. V roce 1778 byla zničena Prusy. Dnes jsou Jetřichovice se svým okolím, jež je protkáno hustou sítí turistických stezek, vyhledávaným turistickým místem. Oblíbený je výstup na Mariinu skálu, skýtající pozoruhodný výhled do krajiny.

Tipy na výlety Jetřichovice Hřensko - soutěsky Chaty a chalupy Jetřichovice
Turistické cíle a památky Tichá soutěska / Zámek Děčín Ubytování České Švýcarsko

Děčínsko a Lužické hory
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Děčínsko a Lužické hory

Šaunštejn

Turistické cíle Památky a muzea Zřícenina

Fotografie (31)  • Foto: jan.malik

Zbytky skalního hradu Šaunštejn, nazývaného také Loupežnický hrad, stojí na mohutném pískovcovém bloku v Jetřichovických stěnách nedaleko Vysoké Lípy na Děčínsku v Ústeckém kraji. Vrcholovou plošinu hradu, dlouhou asi 70 metrů a širokou 15-20 metrů, tvoří několik bloků, které jsou dnes spojené můstky. V severní části je do skály vyhloubena spodní část hlavní věže, malá místnost se sedátkem a Hluboká prostora džbánovitého tvaru, která je považována za cisternu či hladomornu, zřejmě však sloužila jako skladiště. Další dutina ve skalním bloku byla pravděpodobně stájí nebo vrátnicí. Z dřevěných objektů se nic nedochovalo. Výstup na horní plošinu vede úzkou štěrbinou po schodech a ke konci po kovovém žebříku. Z okraje plošiny se otvírá pěkný výhled. Šaunštejn je volně přístupný.

Historie

Foto: jan.malik

Hrad byl vybudován zřejmě na konci 14. nebo na počátku 15. století na ochranu České cesty. V roce 1431, kdy byl hrad majetkem Berků z Dubé, jej marně obléhalo drážďanské vojsko a v roce 1444 vojsko lužického Šestiměstí. Později však hrad ztratil význam. Poslední zmínka o hradu je z roku 1490, pak byl Šaunštejn opuštěn a zpustl. Po třicetileté válce se zde usadili zběhové a lupiči.

Nadmořská výška:
340 metrů nad mořem
Poslední aktualizace: 31.10.2005
Autor: jan.malik

Jetřichovice

Příspěvky z okolí Šaunštejn

Na Malou Pravčickou bránu a Loupežnický hrad Šaunštejn
Výlet začneme v obci Vysoká Lípa nedaleko Jetřichovic. Dopravit se sem lze buď osobním automobilem, do obce ovšem jezdí i autobus, který doporučujeme. Z Děčína odjíždí v 8:05, 10:05, popř. 12:05 a do Vysoké Lípy (zastávka rest.) dorazíme po 50 minutách. Odsud vyrazíme po žluté značce, která vede po lesní cestě. Zhruba po 1 km narazíme na rozcestí s červenou značkou, která…
Na Šauenštejn. To jest do oblasti Českého (Českosaského Švýcarska). Skalní oblast na severní hranici naší republiky patří zaslouženě k nejpřitažlivějším oblastem u nás. Při našem cyklozájezdu do Chřibské jsme nemohli opomenout nějakou zříceninu či hrad, kterých tu také pár najdeme. Výchozím místem je blízká Vysoká Lípa, či nedaleké Jetřichovice, tedy téměř centrální oblast Českého Švýcarska. Jak už bylo naznačeno, k cíli jsme dorazili kolmo, …
Loupežnický skalní hrad Šaunštejn se  rozprostírá na několika skalních masivech, spojených železnými můstky. Uprostřed vrcholové plošiny stála v  minulosti  dřevěná hlavní budova s věží, po níž dnes zbyly jen základy v podobě malé místnosti. Hned vedle pak najdete vytesanou, dosti hlubokou prohlubeň, která pravděpodobně sloužila jako skladiště obilí.  Přístup do hradu je…
Severní stezka od nejzápadnějšího po nejvýchodnější bod Česka překračuje celkem 18 pohoří a zeměpisných celků, protíná osm chráněných krajinných oblastí a dva národní parky a pr…
Oblast našeho zájmu se nachází v CH.K.O. LABSKÉ PÍSKOVCE na Děčínsku.Projedeme Jetřichovicemi do Vysoké lípy, tam na parkovišti necháme auto a jdeme na Loupežnický hrad-ŠAUNŠTEJN.Cesta je dobře značená.Samozřejmé …
Jeli jsme s dědou z Teplic autem přes Děčín a Hřensko do Vysoké Lípy a od motorestu jsme šli pěšky na loupežnický hrad Šaunštejn jsou tam vytesané místnosti z hladomornou a pěkná vyhlídka na okolní lesy a skály na…
Výlet do méně často navštěvované části Českosaského Švýcarska, do takzvané Zadní země. Vycházíme z Mezní Louky po zeleném turistickém značení. Po chvilce cesta stoupá do sedýlka v hřebeni Větrovce a hned zase schá…
Vyrážíme  z Vysoké Lípy po cyklostezce 3029 kolem skalního hradu Šaunštejn kouzelnými lesními cestami směrem k saské hranici. Po několika kilometrech přejíždíme můstek přes říčku Křinici a jsme v Sasku. Cyklostezk…
Na cestu se vydáme z Vysoké Lípy,kam můžeme přijet autobusem z Děčína,po žluté a později po červené značce na skalní hrad Šaunštejn.Výstup na něj je poněkud obtížnější.Potom se vydáme po červené značce na Malou Pravčickou bránu a dále vrcholovou stezkou na Mezní Louku (možnost občerstvení,bus).Pokračujeme po červené značce nově otevřenou naučnou stezkou na Pravčickou bránu.Po…
Českosaské Švýcarsko je oblast, kam se rádi vracíme. Byli jsme tu již několikrát a pořád je tady co objevovat. Naše letošní cesta začala v Děčíně. Nejdříve jsme si prohlédli zámek a…
Do Vysoké Lípy, odkud jsme měli naplánovány dva větší výšlapy, jsme přijeli v brzkém odpoledni. Potřeboval jsem se rychle občerstvit, i Pavlína měla žízeň, ale zároveň už chtěla na malý výlet. Prohlásil jsem, že d…
Zalesněný skalnatý kopec nad Vysokou Lípou, kde kdysi stával neznámý zámek, z kterého se dochovaly pouze zbytky sklepení. Na vrcholu je několik skalních vyhlíde…
Krátkým výletem můžete navštívit dvě dominanty Českého Švýcarska v jednom nenáročném výletu.Jedná se o zříceninu loupežnického hradu Šaunštejn a malé Pravčické brány. Našim východiskem výletu byla křižovatka s…
Ten druhý den jsme chtěli napravit zabloudění z loňska. Nějak jsme přehlédli značku a viděli jiné krásy, než jsme předpokládali. Ale dneska budeme pozorní, však ten okruh, který jsme si usmysleli, projdeme. Den by…
Opět tůra přírodou Českého Švýcarska - tentokrát jeho odlehlejší část blíž Saskému Švýcarsku.Jedná se o trasu z Vysoké Lípy - na rozcestí pod loupežnický hrádek (Šaunštejn), jdeme dále po žluté zde se můžeme rozhodnout jít dál po žluté nebo odbočit a projít přes Šaunštejn - Malou Pravčickou bránu a pokračovat na mezní louku, odsud 6 km na Pravčickou bránu.
Vysoká Lípa  Malebná náhorní vesnička dnes slouží především k rekreaci.Pojedeme autem.Z Vysoké Lípy se rozbíhají turistické stezky do kouzelných míst Národního parku České Švýcarsko.…
Vysoká Lípa  je vesnička ze které  se rozbíhají turistické stezky do kouzelných míst Českosaského Švýcarska. Severně od obce na červené turistické trase se nachází skalní loupežnický hrad Šaunštejn s nádherným výh…
Malá Pravčická brána je trochu opomíjený pískovcový skalní útvar.Nachází se poblíž Vysoké Lípy a dá se tam také zajet lesní cestou na kole,což není náš případ. Zajímavější je spojit…
Naším cílem je skalní plošina s vyhlídkou nad údolím řeky Kamenice zvaná Ptačí kámen. K této vyhlídce se můžem dostat po modré TZ jak z Vysoké Lípy tak letoviska Mezní Louka. Našim východiskem byla odbočka ze si…
Tato oblast na severu Čech se dá považovat za symbol krásy České republiky. Právem patří k turisty nejnavštěvovanějším oblastem. Název České Švýcarsko vystihuje charakter zdejší přírody - skalnatá zalesněná krajina, čerstvý vzduch a čisté říčky protékající romantickým údolím obklopeným skalami. Žijí zde vzácná zvířata a rostou neméně vzácné rostliny. Není proto divu, že oblast byla vyhlášena národním parkem. Při zdejších…
V minulosti byli obyvatelé tak zvaných přifařených obcí nuceni chodit na bohoslužby do vzdálenějších obcí, kde byl kostel a fara. Cestě, kterou se chodilo se ří…
Nějak neveselo bylo, nic moc se nedařilo, i když léto bylo, Pavlína dokonce i do z důvodu dovolené zavřené ordinace chodila, aby splnila jakési limity pojišťovenské (a to měla mít tu dovolenou). Až jsem se zeptal,…
Dolský mlýn je jedním z nekrásnějších míst u nás. Nachází se v přírodě Českého Švýcarska a v jeho těsné blízkosti protéká říčka Kamenice. Šum protékající Kamenice, zpívající ptáčci a krásná příroda Českého Švýcars…
K nejznámější přírodní památce Česko-Saského Švýcarska jsme zvolili cestu vedoucí po červené TZ z obce Mezní Louka.Náš nástup na trasu začal na parkovišti Nad Klepáčem,kde jsme zanechali jedno z vozidel(30Kč na…
Rudolfův kámen (též Ostroh,dříve Vysoký kámen) je vyhlídková skála asi 2 km jihozápadně od Tokáně, na jejímž vrcholu je podobně jako na Mariině skále postaven dřevěný altán. Původně…
Dolský mlýn u Jetřichovic,je dnes již ruina mlýna,v němž se natáčela Pyšná pricezna.I přes značnnou zchátralost,má svů tajemný půvab.Nyní se dokonce jedná o tom,zda bude zařazen do seznamu památek UNESCO.Dostanete…
Obec a rekreační místo v krásné pískovcové krajině, severozápadně od České Kamenice. Připomínána je koncem 14. století jako majetek hradu Sokolí. V roce 1778 byla zničena Prusy. Původně …
Na Tokání - kotlinka v hlubokých lesích mezi skalami nedaleko Rynartic, v srdci národního parku České Švýcarsko, obývaná už od středověku, dostala název od kdysi zde tokajících tetřevů. Od starých časů zde stáva…
  Hřensko – soutěsky a Pravčická brána. V minulém výletu jsme se podívali na Moravu, a tentokráte jsme otočili na druhou stranu republiky, a to do CHKO České Švýcarsko, přesněji do Hřenska, kde se nachází lákadlo této oblasti, a to soutěsky vedoucí až k Pravčické bráně.   Jak jsem již nakousnul bude naším cílem právě Pravčická brána, která je vyvrcholením jedné z mnoha stezek,…