TURISTIKU PODPORUJÍ
61 458 turistů a cestovatelů
109 020 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 360 109,- odměny za články
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Moldavská horská dráha slaví 130 let

Tipy a novinky

Fotografie (2)

Letošní rok je vyhlášen rokem Moldavské horské dráhy. Je to totiž právě 130 let od dokončení stavby moldavské dráhy a jejího propojení se sousedním Saskem. Při příležitosti oslav významného výročí této unikátní technické památky vydá letos Česká pošta poštovní známku v řadě Technické památky České republiky. S výročím moldavské dráhy je spojeno také zahájení turistické sezóny v destinaci Krušných hor.

Oslavy 130. výročí zprovoznění moldavské horské dráhy pořádá Českojiřetínský spolek spolu s Destinační agenturou Krušné hory, Ústeckým krajem a dalšími partnery Klubem přátel krušnohorské železnice, Přáteli historie Litvínovska a Historickým domovským spolkem z německého Rechenbergu. Nápad vydat poštovní známku s tématikou moldavské dráhy podpořila všechna města a obce podél trati, Ústecký kraj i německé velvyslanectví v Praze. „Moldavská trať má nespočet příznivců. Výročí dráhy, po které se v 50. letech minulého století dopravoval materiál na stavbu flájské přehrady, bude spojen se dnem otevřených dveří právě na vodním díle Fláje. Kdo se nestihl podívat do unikátní duté přehradní hráze před dvěma lety, bude mít tak příležitost opět letos, a to v sobotu 16. května,“ říká Petr Fišer z Českojiřetínského spolku. S Rokem moldavské dráhy je spojena také dětská výtvarná soutěž.

Destinační agentura Krušné hory vydá při příležitosti Roku moldavské dráhy turistickou brožuru o historii Moldavské horské dráhy spojenou s turistickým okruhem vázaným na jednotlivé železniční zastávky moldavské dráhy. Součástí materiálu bude také turistický pas, do kterého budou turisté sbírat známky na atraktivních místech v okolí jednotlivých zastávek dráhy. Pas je slosovatelný a ceny rozhodně nejsou zanedbatelné“, prozradila ředitelka Destinační agentury Krušné hory Eva Maříková.

Unikátní moldavská horská dráha už od prosince roku 1884 vede z Mostu přes Litvínov, Lom, Osek, Hrob, Dubí a Mikulov na Moldavu v Krušných horách. Trať tehdy vybudovala společnost Pražsko-duchcovské dráhy. Jejím úkolem bylo dopravovat severočeské uhlí do sousedního Saska.

Historie Moldavské horské dráhy

Už kolem poloviny 19. století narůstala v saských průmyslových oblastech kolem Freibergu potřeba uhlí tak silným způsobem, že již nemohla být zásobami v tamním uhelném revíru Zwickau - Oelsnitz plně pokrývána. Freiberg je nejvýznamnějším centrem rudného hornictví v Krušných horách, které bylo už před érou dobývání uhlí zásobováno prostřednictvím plavebního kanálu z Flájí na Mostecku více než dvě staletí palivovým dřevem. Necelých sto kilometrů odsud, v české kotlině u Teplic, Duchcova a Mostu, se nacházelo dostatečně velké množství hnědého uhlí. Uhlí z Mostu ale nebylo pro Freiberg dosažitelné, protože přes Krušné hory ještě neexistovalo žádné kvalitní dopravní spojení, které by umožňovalo rychle, efektivně a ve velkém množství dopravovat uhlí ke spotřebiteli – tedy železnice. V roce 1871 uzavřely Lipsko-Drážďanská železniční společnosti se společností Pražsko-duchcovská dráha smlouvu o stavbě železniční trati Most - Freiberg. Tím bylo umožněno zkrácení dopravní vzdálenosti mezi oběma průmyslovými městy ze 176 na 80 km. Tak začíná historie "moldavské dráhy", zvané také Teplický Semmering.

Od počátku byla dráha využívána zejména pro nákladní dopravu. Kromě Dopravy severočeského hnědého uhlí do Saska to byla například i zpětná Doprava zboží do Čech, mj. z přístavu Hamburk. Dráha znamenala v době svého vzniku nejkratší spojení mezi Vídní a Hamburkem. Zajišťovala tedy i přísun zboží z německých přístavů v Severním moři do Čech a dále do centra Rakouska - Vídně. Vozila se i krušnohorská rašelina a dřevo, domácí výrobky místních obyvatel a za 1. světové války též wolframové rudy z cínoveckého dolu.

Osobní dopravu již od prvopočátku vyžívali především turisté, ke kterým se okolo roku 1900 přidali i lyžaři. I mezinárodní osobní frekvence byla poměrně silná – na Moldavě na sebe navazovaly české a německé osobní vlaky, tím bylo zajištěno např. rychlé spojení Mostu s Drážďany. Zajímavostí je, že na Moldavu jezdily přímé osobní vlaky Praha-Louny-Most-Moldava.

V době II. světové války byly zrušeny hranice a dráha projížděla územím jednoho státu. V době náletů na Mostecko na konci války byla údajně využívána také k ukrývání vlaků s pohonnými hmotami, vyráběnými ze severočeského hnědého uhlí v chemických závodech STW v Záluží u Mostu. V květnu 1945 se na stavu trati podepsala jak ustupující německá armády, tak i postupující Rudá armáda. V důsledku poválečného uspořádání byl zrušen příhraniční úsek z Moldavy do Hermsdorf-Rehefeldu.

Renesanci nákladní dopravy zažila dráha na přelomu 50. a 60. let 20. století, kdy sloužila jako dopravní tepna pro přesun materiálu na stavbu unikátní flájské přehradní hráze. V druhé polovině 20. století se dráha s přerušeným přeshraničním provozem stala jak na české straně, tak i na německé straně turistickou atraktivitou, kterou využívají lyžaři a turisté z průmyslových měst pro příměstskou rekreaci. Horská dráha byla vyhlášena technickou památkou.

Informace o zahájení turistické sezóny najdete na www.krusne-hory.org, na facebooku Krušné hory – volný čas a turistika a na www.moldavska-zeleznice.cz.

Poslední aktualizace: 6.5.2015
Kvalita příspěvku:    
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Svět