Prešovský kraj

Cestování na Slovensko 2022

Prešovský kraj se rozprostírá na severovýchodě Slovenska. Po Banskobystrickém kraji je druhým největším krajem na Slovensku. Severní hranice kraje je tvořena státní hranicí s Polskem, na východě hraničí s Ukrajinou, dále sousedí s Košickým krajem, Banskobystrickým krajem a Žilinským krajem. Významným městem kraje je Bardejov a leží zde také turisticky nejpřitažlivější oblast Slovenska - Vysoké Tatry

Turistika Prešovský kraj
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Památky a muzea Ubytování Slovensko
Turistické cíle / Mapa Slovenska Kriváň / Studenovodské vodopády Zelené pleso / Téryho chata

Vihorlat - Mořské oko

Vihorlat
Vihorlat  •  Fotografie (7)  • Foto: Sir967

Vihorlat – Mořské oko

Vihorlat  •  Foto: Sir967

Pokud se nespokojíte s pouhou prohlídkou Mořského oka, které lze poměrně snadno dosáhnou po silničce od jihu z Remetských Hamrů, zvolte nástup od západů z vesnice Zemplínské Hamry. Lze se sem dostat ráno autobusem ze Sniny nebo vlastním autem. To můžete bezpečně zanechat na parkovišti vedle kostela, nebo u přilehlé restaurace. Tak jsme učinili i my, popili s domorodci startovní pivo a kolem kamenolomu vyrazili na cestu. Všude kolem byly výstražné cedule, že jde o vojenskou oblast, přesto ale přes ni vede legální žlutá značka na sedlo Tri table. Na starších mapách ještě není. V sedle Tri table jsme se napojili na hřeben, který vede po poměrně Ostré hraně až na Jedlinku. Odtud doporučujeme sestup k Malému mořskému oko, které se vám určitě zalíbí. A k velkému Mořskému oku to už pak je jenom kousek. Budete překvapeni jeho velikostí a nádherně průzračnou vodou. Všude kolem hluboké lesy, trochu to vypadá jako v Kanadě. Opět jsme šli celou cestu sami, zde se ale objevuje více lidí z jižní strany po již zmíněné silničce. Tak se tu dobře uživí bufet a penzion. Pokračovali jsme opět do sedla Tri table, tentokrát po modré značce a potom dál na Sninskou skálu. Ta má dva vrcholy a oba stojí za to. Z toho jižnějšího je ještě jednou neskutečně krásný pohled do kráteru Mořského oka a nekonečné lesy v okolí, se severnějšího vrcholu se vám otevře pohled na Sninu a široké daleké okolí. Po modré značce se potom dá dojít zpět do Zemplínských Hamrů.

Pohoří Vihorlat určitě stojí za to navštívit, my jsme na něj měli jen jeden den, ale dá se tu chodit určitě mnohem déle. Od 1.7.2012 začal na Slovensku platit nový zákon o vstupu do vojenského prostoru Vihorlat bez dříve nutné povolenky. I tak by se mělo ale chodit pouze po turistických cestách, a těch je bohužel málo.

Přesný plán trasy je v přiloženém souboru (server Hiking.cz)

Foto Olga

Poslední aktualizace: 19.8.2013
Autor: Sir967

Zemplínske Hámre

Příspěvky z okolí Vihorlat - Mořské oko

Sninský kameň - prírodná pamiatka
- chrání okolí vrcholu hory Sninský kameň, která je čtvrtým nejvyšším bodem masívu Vihorlatu (1006 m n. m.) a zároveň najvýraznejší dominantou okolí města Sniny. Hora se mohutně vypíná jihovýchodně od obce Zemplínske Hámre a severně nad jezerem Morské oko. Vrchol této hory, je chráněný ako přírodní památka(5,52 ha). Chrání odhalenou tektonickou kru s pozůstatky lávových proudů.…
Prírodné jazero Morské oko vo Vihorlatských vrchoch.Vedie sem cesta,tak sa dá k jazeru dostať autom. Morské oko je Najväčšie jazero vo Vihorlatských horách…
Tento vrchol je chráněným přírodním výtvorem a nachází se v místě odkryvu tektonické kry s pozůstatky lávových proudů. Plošina na vrcholu je zpřístupněna železnými schůdky a Vyhlídka je vymezena zábradlím. A prá…
Jezero Morské oko (třetí největší jezero Slovenska) leží uprostřed východoslovenského sopečného pohoří Vihorlat, na jeho jižním úbočí. Severně od obce Remetské…
                                  čtvrtek      Po včerajším táboráku máme ráno trochu žízeň,ale ranní svižná veslovačka na loďce nám udělá moc dobře a zme zas Fit ! Po snídani umýváme věci ve stanoch a doplňujeme tam vybavení. Pak nás starší chlapi učíj…
Jdeme na Sninský kámen (Kameň 1005m.n.m.). Toto pozoruhodné skalné seskupení se nachází přímo na hřebeni Vihorlatského pohoří a záleží jen na momentální fyzičce turisty, ze které strany se nahoru vydá, pokud má tu…
Morské okoje přírodní jezero, které se nachází ve východní části Slovenska v hlubokých bukových lesích Vihorlatu. Jezero vzniklo přirozeně sesuvem východního svahu Motrogonu a Jedlinky, čímž byla zahrazena dolina potoka Okna. Jezer…
Obec zo 14.storočia ležiaca pod zrúcaninami hradu Tibava. Okres Sobrance Kategória DREVENÉ KOSTOLÍKY Predajné miesta - Gréckokatolický chrám Podhoroď GPS (šírka / lat) 48,81881000 GPS (dĺžka / lng) 22,30054000 Nadmorská výška 340 m. n. m.
                                        Sobota    Je krásný deň při konci měsíca června. Ráno jedu s bráchů Zdenkem a jeho galánků Olinů na Pulčinské skály. V Lidečku sa v hospodě napřeď stavujeme na gulášovů polévku.Pak už ideme na Čertovy skaly, kde si aj trochu zalozíme a zablbneme. Iďa dál k Pulčinám potkáváme…
Obec v kotline Popriečneho zo 14.storočia,rodisko významného biskupa Andreja Bačinského. Okres Sobrance Kategória DREVENÉ KOSTOLÍKY Predajné miesta - Gréckokatolický chrám Beňatina GPS (šírka / lat) 48,80971000 GPS (dĺžka / lng) 22,32637000 Nadmorská výška 403 m. n. m.
I když z našich končin je do Humenného cesta předaleká, nebude na škodu dát vědět, že v této východní části východního Slovenska, téměř rovným dílem vzdálené jak od Ukrajiny, tak i od Polska, se nachází zajímavý s…
Jdeme se podívat na Morské oko ve Vihorlatském pohoří. Dopravíme se tam autem, ale jednou denně ráno tam a k večeru zpátky  (2x) jezdí na točnu pod Morským okem i linkový autobus. ht…
Nachází se jižně od Vihorlatu a v provozu je už od roku 1966. Tato vodní chlouba se začala budovat v roce 1961 a měla sloužit k ochraně před povodněmi. Zemplínská šírava je velmi často využívána jako místo pro rek…
Řecko-katolický kostel „Sv. Archanjela Michala" v Uličskom Krivom z r. 1718. Národní kulturní památka - Trojdílná stavba srubové konstrukce karpatského typu. Kostel je ve středu vesnice. V komplexu uzavřeném plotem se šindelovou stříškou je i hřbitov. Dřevená budova kostela je Na Kamenném základě. Střechu tvoří stupňovitě členěná šindelová střecha se dvěma věžičkami a jednoduch…
Hrad se nachází na strmém Návrší nad obcí Vinné na jižním okraji Vihorlatu. První zmínka o něm pochází z roku 1330, kdy patřil rodu Omodejovců a později rodu Staraiovců, i když tento gotický hrad byl pravděpodobně postaven o řadu let dříve, v obd…
Tento hrad se nachází na východním Slovensku asi 6 km od Humenného. Hrad měl za úkol střežit průlomové údolí řeky Laborec a je na přímý dohled vedlejšího hradu Jasenov. Brekov vznikl na původním slovanském hradiš…
Hrad se nachází na strmém Holém kopci nad obcí Brekov na pravém břehu Laborce. Hrad patří mezi nejstarší na východním Slovensku. Pochází z 2. poloviny 13. století a společně s hradem Jasenovským sloužil na ochra…
Ďurkovec ( 1189 m.n.m) - Zalesněný vrchol hraničního hřebenu Bukovských vrchů. Na samém vrcholu se nachází horská louka, ze které jsou pěkné výhledy na hřebeny Polonin. Vrchol je přístupn…
Michalovce - město slunce a svateb. Aneb procházka po pěší zóně (Náměstí Svobody) Zdejší kraj bývá hodně zalitý sluncem to hlavně v časech minulých hodně lákalo…
Užhorod, Bývalé hlavní město Podkarpatské Rusi, se nachází 4 km od slovenských hranic. Takže sem můžete ze Slovenska dojet autem, autobusem, na kole, dojít pěšky. A nebo přijet vlakem z Čopu. My jsme si Užhorod da…
Každoročně vyrážím s partou kamarádů na Slovensko. Letošní, v pořadí již VIII., "Slovenská odysea" se uskutečnila od 1.-3.8. v přírodním parku POLONINY na východním Slovensku. Poloninami se nazývají horsk…
Kremenec 1221 m       Nejvýchodnější místo Slovenské republiky a současně místo střetu hranic Slovenska, Polska a Ukrajiny Výchozím místem k výstupu je nejvýchodnější Slovenská obec, kterou je Nová Sedlica s nadm…
V Nové Sedlici, nejvýchodnější vesnici Slovenska, silnice končí. Nikam dál už nevede. Parkujeme své vozy v bezpečí na zahradě u domorodců, což nám domluvil starosta a motorový pohon měníme za vlastní. Starostova …
Skanzen rusínské kultury najdete v Užhorodě hned vedle hradu. Není tak velký, jako Skanzen koločavský, ale i na tomto místě se můžete seznámit s životem na rusínské vesnici v 18.-19. století. Budovy jsou vesměs d…
Po více jak dvaceti letech se vracím na Ukrajinu a jsem zvědavý, jak se za tu dobu změnila. Na slovensko-ukrajinské hranici si několik hodin počkáme, s tím…
Kam a jak jedeme?   V roce 2009 jsme si jako cíl naši rodinné dovolené vybrali Zemplínskou Šíravu, poblíž východoslovenského města Michalovce.  Kdysi Šírava patřila mezi nejvyhledávanější vodní plochy pro koupání na Slovensku, tak se tam chceme zajet podívat, co z té "slávy" zbylo. Počasí ve zdejším kraji prý bývá  spíše  teplejší a stabilné, přesto počítáme s tím, že…
Mesto Užhorod leží na oboch brehoch rieky Uh tesne pri hranicach so Slovenskom ( Vyšné Nemecké je od centra vzdialené 4 km). Počas prvej republiky patrilo mesto k Československu, od roku 1991 je sučasťou samostatnej Ukrajiny. Je centrom multikulturálnej oblasti Ukrajiny.
Užhorodský hrad stojí na 30 metrů vysokém sopečném suku a tím je výrazně vyvýšen nad městem. Skalnaté svahy jsou nejlépe vidět ze severu (z jihu jsou kryty zástavbou). Současná stavba tu…
Ulice Ivana Olbrachta v Užhorodě patří k těm menším, ale najdete zde dvě zajímavosti, pro které stojí za to sem zajít. Na jednom domku pod odkrytou omítkou uvidíte nápisy v češtině a maďarštině, viz fotografie. V…