Tipy a novinky Chaty a chalupy LitoměřiceChaty a chalupy  Mapa Litoměřice

Litoměřice leží na soutoku Labe a Ohře na západním okraji Polabské nížiny. V samotných Litoměřicích žije přibližně 24 tis. obyvatel, ale v celé aglomeraci s navazujícím městy Terezín, Lovosice a Bohušovice nad Ohří žije přibližně 40 tis. obyvatel. Pro úrodnou polohu se Litoměřicím přezdívá jako "Zahrada Čech".

Trasy Litoměřice (42)
Krušné hory a Podkrušnohoří
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Krušné hory a Podkrušnohoří

Návštěva přírodní rezervace Březina.

Osvícený vrchol hory Pařez.
Osvícený vrchol hory Pařez.  •  Fotografie (33)  • Foto: rychlobezka

Letošní zima opět očividně nebude mít asi moc dlouhého trvání, soudě dle téměř Jarního počasí, které v poslední dny zavládlo, alespoň u nás v Českém středohoří. Ono to ale v poslední roky není nic, co by nás mohlo nějak překvapit. Jednoduše, když už nám takové počasí zavládlo, není ke škodě, udělat si takovou předjarní procházku, například do míst, která v pravé zimní období, tedy i při řádné sněhové pokrývce, nebývají zrovna moc dobře přístupná. Jedno z takových míst je i nedaleko od mého bydliště. Jedná se přírodní rezervaci Březina. Ač není tak daleko, nebyl jsem schopný toto rozsáhlé území navštívit. Ale konec výmluv, musím se tam konečně vypravit, asi tak jsem to v daný moment viděl.

sesuv
sesuv  •  Foto: rychlobezka

Na tento výlet jsem opět vzal mého věrného společníka, fenku Rinu, jak jinak. Cestu jsme si částečně urychlili autem, kterým jsme dojeli k rybníkům pod hradem Kostomlaty (Sukoslav) a odtud jsme už vyrazili konečně po svých. Cesta pěšky z domova by nám, ač to přímou čarou není moc daleko, zabralo hodně času, proto jsem využil svého vozidla.

Slunko se činilo, jak mohlo, ovšem přes stromy a horu Kleč (721 m.n.m) se jeho paprsky nemohly dostat, takže jsme první, nejnáročnější část našeho výletu museli jít v lezavém stínu. Chůzí jsme se ale jakžtakž zahřáli. První zajímavostí při našem putování byl sesuv na severním svahu třetí nejvyšší hory Českého středohoří- Pařezu (736 m.n.m.). Je to obdobný jev, s jakým jsme se mohli setkat za vsí Dobkovičky, ovšem rozdíl je v tom, že sesuv na Pařezu je přirozený, na rozdíl od toho za Dobkovičkami, kde za sesuv může člověk, příčiny tohoto maléru zde ale odmítám rozebírat, stejně to sem nepatří.

Rozcestník u Velké Jedle.

Sesuv na severní straně Pařezu nás ale zmátl. Stará cesta, i podle zelené turistické značky označující naučnou stezku Březina, vedla v místě, kde se ,,uvelebila“ ta halda zeminy a kamení. Najednou zjišťuji, že musíme jít přes sesuv. Ale ještě, že nás to sem zavedlo. S toho sesuvu jsou totiž krásné výhledy na hrad Kostomlaty (Sukoslav). Když jsme přelezli přes sesuv, na druhé straně jsem zjistil, kudy vede nová trasa. Ale to už je jedno, vzali jsme to holt ,,po staré“.

Dál už jsme s Rinou stoupali opět po naučné stazce hezky proti kopci. Kličkovali jsme mezi tekoucí vodou, která si to odněkud mířila dolů proti nám (na horu asi sotva). Tahle kličkovaná naštěstí netrvala dlouho a následně jsme se konečně ocitli na hlavní cestě, značenou dále i modrou turistickou značkou.

Slunko nás pořád vábilo, ale stromy mu pořád bránily proniknout k nám jeho hřejivými paprsky. Dlouho to už ale netrvalo a mohli jsme si konečně této životodárné hvězdy užít. Rozcestí u Velké Jedle bylo už slunkem pěkně zahřáté. Po zjištění, kudy máme jít dál, jsme dále pokračovali k našemu hlavnímu cíli, Vojenskému (Březinskému) rybníku. Po chvíli chůze po rovné cestě jsme se dostali na hranici bývalého vojenského prostoru, který se dříve na Březině nacházel. Dnes už to tak není, ovšem památky v podobě brány a zbytky plotu jsou patrné dodnes.

Foto: rychlobezka

Na dalším rozcestí jsme museli jít vlevo, kde začíná kaštanová alej. Je to hezké, příjemné místo- cesta lemovaná stromy. Při pohledu vpravo na nás skrze stromy vykukovala hlavní velká louka, jenž je symbolem Březiny. Na jaře na této louce a v jejím okolí spatříme neuvěřitelné divadlo v podobě tisíce bledulí. Na ty jsme ale tentokrát s Rinou nenarazili. I když počasí připomínalo jaro, takhle brzo ty krasavice ještě nevylézají, musíme si tedy ještě počkat. Ono to ale uteče, čas nezastavíme, i kdybychom se na hlavu stavěli.

A jak tak koukám, už jsme u našeho hlavního cíle- Vojenského rybníku. Vpravo od cesty rybník, vlevo zbytky vojenských budov. Moc hezký pohled na ně není, takže jsme s Rinou raději rychle přešli Doprava k rybníku. Ten byl ještě pokryt ledem, ozařený slunkem.Vznikl s toho takový zvláštní nepopsatelný výjev.

U Velké Jedle

Po prohlídce rybníku a jeho blízkého okolí jsem se pustil do jedné činnosti, která se později ukázala, jako málo reálná- hledání pramenu Milešovského potoka. Když jsem tak pořád pátral, došel jsem k názoru, že Milešovský potok vzniká z více pramenů, kterých je na Březině velké množství. No což, také užitečné zjištění. Následně jsme se s Rinou zašli podívat na hlavní březinkou velkou louku, z které jsme po prohlídce vyrazili zkoumat i její širší okolí. Mým hlavním cílem byly nějaké výhledy do kraje. Jenže, dlouho se nám nic nedařilo objevit. Když už jsem to skoro vzdával, v dálce se pohnulo stádo muflonů (alespoň myslím, že to byly mufloni) a při pohledu směrem, kde se nacházeli, jsem spatřil to, po čem jsem pátral, výhledy. Děkuji lesní zvěři. Výhledy nebyly úplně ideální, trochu překážely stromy, ale hlavní, královna Českého středohoří Milešovka, byla vidět.

Po pokochání výhledy jsme s Rinou pokračovali v dalších objevech. Jenže, jak si tak kráčím, najednou sem si pěkně nepohodlně ustlal na zemi. Byl to mžik, noha mi ujela na skrytém kousku zledovatělé zemi a už jsem odpočíval. Projela mě pravou nohou docela nepříjemná bolest, ale strážní andělé opět nade mnou stáli, takže s toho nebylo nic vážného, kosti zůstali celé a tu bolest jsem následně rozchodil. Když už jsem poděkoval lesní zvěři za výhledy, tentokrát musím také poděkovat strážným andělům, že nade mnou bděli, jsem přeci jenom slušně vychován…. Námitky se nepřijímajíwink.

Vstupní brána do bývalého vojenského prostoru.

Při dalším průzkumu jsme narazili ještě na další výhledy, i když také omezené stromy- nejsem ale náročný. Návštěva Březiny byla na konci, takže jsme s Rinou zaveleli ke zpáteční cestě. Ještě, než jsme došli k autu, zastavili jsme se na sesuvu, abych se ještě jednou podíval na kostomlatský hrad.

Tak jsem konečně navštívil dlouho odkládanou Březinu. Návštěva se vydařila a to je to hlavní. Určitě se sem vypravím znovu a to až začnou kvést bledule, tohle divadelní představení si nehodlám nechat ujít.

Poslední aktualizace: 14.2.2016

Velemín

Příspěvky z okolí Návštěva přírodní rezervace Březina.

Bukový vrch.
Jedenáctý nejvyšší kopec Českého středohoří je jedním z řady vrcholů mohutného horského masivu kolem Vojenského rybníka na Březině. Od pozůstatků budov v bývalém vojenském prostoru na náhorní plošině Březina vede pohodlná cesta přes hráz Vojenského rybníka až na vrchol Bukového vrchu. Vrcholem prochází hranice přírodní rezervace Březina, která se rozprostírá v příkrém východním svahu Bukového vrchu. Vrchol je bez výhledu.
Jediné rašeliniště v celém Českém středohoří se nachází ve svahu Bukového vrchu v přírodní rezervaci Březina. Rašeliniště pravděpodobně vzniklo po sesuvu půdy za kterým se nahromadila voda. Ve vzniklém jezírku se …
Přírodní rezervace Březina (zřízena r. 1969) se nachází na severním a severozápadním svahu Bukového vrchu, jihovýchodně od Kostomlat pod Milešovkou. Jedná se o starou květnatou bučinu (bu…
Začátek naší procházky nás zastihl na silnici spojující Kostomlaty pod Milešovkou s Milešovem u rozcestníku "Pod Březinou",kde je možnost odstavit auto. Pokračujeme po modré TZ směrem na Lukov,mírně stoupáme do S…
Jeden z řady zalesněných vrcholů mohutného horského masivu obklopující náhorní plošinu Březina v Českém středohoří. Z vrcholu je částečný výhled na Krušné hory a Podkrušnohorskou pánev. V prudkém severozápadním svahu jsou rozptýlené menší skalní útvary. Na vrchol je snadný přístup. Z cesty, která vede od rozcestí Pod Březinou k Vojenskému rybníku odbočuje u posedu stará cesta přímo k vrcholu.
Zalesněný čedičový vrch v Kostomlatském středohoří na okraji masivu náhorní plošiny Březina. Na vrchol vede pěšina, která odbočuje z panelové modře značené cesty z Lukova. Vrcholový hřebínek Stříbrného vrchu je porostlý duby. V zimních měsících je z vrcholu mezi stromy výhled na protější vrch Pařez, zříceninu hradu Kostomlaty a masiv Krušných hor.
Kleč je pátým nejvyšším vrcholem Českého středohoří. Zalesněný kopec sopečného původu se tyčí asi 1,5 km jihovýchodně od Kostomlat pod Milešovkou. Hřeben s plochým vrcholem je součástí mohutného horského masivu obklopujícího náhorní plošinu Březina. Jeho západní svahy jsou strmé s roztroušenými skalkami. Na východě přechází mírným sklonem na náhorní plošinu s Vojenským rybníkem. Vrchol je snadno přístupný z cyklostezky č. 231 od rozcestí U Vysoké jedle. Asi po 150 metrech směrem k Vojenskému rybníku od…
Zalesněná znělcová homole s mohutnou skalní stěnou v Milešovském středohoří 2 km východně od Kostomlat. Zvonu se také říká Francká hora. Příkrý vrcholový kamenitý svah je na vrcholu zakončen rozeklanými skalními …
Vyrazili jsme autem do Kostomlat pod Milešovkou. V Kostomlatech jsme zaparkovaly auto a dál šly pěšky. Turistická stezka je značena zeleně a je dlouhá asi 1,5kilometru. Cesta vede nádhernou krajinou není příliš náročná. Našim cílem se stala zřícenina hradu Sukoslav též nazývaného také Kostomlaty. Nejstarší zmínka o hradu pochází z roku 1333. Hrad vlastnila spousta majitelů…
Výlet na další dva sedmistovkové vrcholy Českého středohoří. Na Kleč /718 m/ a nedaleký Pařez /736 m/. Autobusem z Bíliny jsem jel do Lukova, odkud jsem po modře značené cestě vystoupal  na náhorní plošinu Březina…
Z Královského města Litoměřice se vydáte směrem na Lovosice a dále na Velemín. Ve Velemíně odbočíte na Milešov a pojedete stále po hlavní silnici. Asi 2 km před Kostomlaty je nepatrná odbočka v leva do lesa, která…
Zřícenina hradu Kostomlaty, nazýván také Sukoslav, stojí na zalesněném kopci asi 1 kilometr jihovýchodně od obce Kostomlaty pod Milešovkou na Teplicku v Ústeckém kraji. Z hradu se dochovaly poměrně mohutné zříceniny ? obvodové zdi paláce, parkán a velká nárožní věž s ochozem. Hradní zříceniny jsou volně přístupné. Historie Hrad vybudovali v 1. polovině 14. století na místě slovanského hradiště páni z Oseka. V roce 1434…
Tuto trasu jsem uskutečnil dne 11.4.2012. Bylo to hlavně z důvodu, že jsem si jel konečně pořídit dřevěnou turistickou známku hradu Sukoslav, zvaného taktéž Kostomlaty podle stejnomené obce nedaleko hradu. A právě…
~ Hrad Sukoslav byl vybudován roku 1333 pány z Rýzmburka.~ V průběhu 16. století hrad zpustl.~ V polovině 19 století byla opravena a zpřístupněna turistům hlavní věž.~ V současné době je hrad přístupný na vlastní nebezpečí. Hlavní věž není přístupná. Je zde ovšem možnost zakoupení drobného občerstvení či turistické známky.~ Na hrad Kostomlaty vede od autobusového nádraží v…
Jedeme po silnici E55 směr Teplice, v obci Žalany odbočíme vlevo na silnici na silnici 258, která nás dovede do obce Kostomlaty pod Milešovkou, odtud se můžeme vydat po zelené turistické trase až k samotnému hradu…
Z vrcholu Velké Francky /Zvonu/ pokračuje hřeben, který je zakončen znělcovou kupou Malé Francky. Příkrý severozápadní kamenitý svah se skalními věžičkami, nízkými stěnami, mrazovými sruby a kamenným mořem je zako…
Rozsáhlé torzo hradu, nazývaného též Kostomlaty, tyčící se na výrazném kopci, nedaleko od Kostomlat pod Milešovkou. Na místě staršího hradiště slovanského původu si počátkem 14. století (někdy kolem roku 1333, k…
  Rok se sešel  s rokem a je tu zase 8. květen a každoroční výšlap na Královnu Českého středohoří, na Milešovku. Nebudu v tomto cestopise popisovat, kde Milešovka leží a v jaké nadmořské výšce. To snad ví už kaž…
Jedeme autem z Kladna na zříceninu hradu Kostomlaty nedaleko Milešovky.   Státní svátek 28. října jsme využili k malému výletu do mého oblíbeného a milovaného Českého středohoří. Rozhodli jsme se společně mi kluc…
Vrchol Milešovka leží nad obcí Milešov, 10 km severozápadně od Lovosic. Je nejvyšší horou Českého středohoří a zároveň největrnější horou celé ČR. Z východu odděluje Milešovku od ostatníc…
Hrad Kostomlaty nalezneme na kopci nedaleko stejnojmenné obce. Jedná se o velmi zachovalou zříceninu. Do dnešní doby se nám dochovaly dvě věže a několik bočních stěn. Bohužel ani jedna z věží není přístupná. Jak …
Tak rok se sešel z rokem a je tu 8. květen 2013. Kdo už četl některé moje články tak ví, že 8. květen je datum kdy mě zastihnete na Milešovce. Letos jsem spolu s kamarády uspodářal již 2. ročník výstupu na Milešov…
Dokážu si asi přibližně představit výraz ve vašem obličeji po přečtení nadpisu tohoto příběhu. Asi si řeknete, co jsem zase vyváděl. Co to bylo, se dozvíte v následujících řádcích tohoto vyprávění. No, a abych vás…
Rok 2016 se přehoupl do svého posledního dne a u nás v Českém středohoří i do dne mlhavého. Na samotné slunko jsme dole už několik dní nenarazili, takže mě napadla myšlenka, že bychom se s Rinou, mým věrným psím s…
Opět nastal nový rok, tentokrát s letopočtem 2014. Dlouhou dobu se mi v hlavě honil plán vypravit se hned první den roku na nejvyšší horu Českého středohoří, královnu Milešovku. Dělal jsem si naději, že by sem na jejím vrcholu mohl zažít výjev typický pro horské oblasti a takový, že přibližně pod 700 metrů bývá mlha a výše je překrásné počasí, jenže tentokrát bylo trochu tak…
České středohoří pohoří na severu Čech je plné již dávno vyhaslých sopek. Tato skutečnost způsobila, že se jedná o v českých poměrech netypické pohoří, ve kterém je střední nadmořská výška poměrně malá, ovšem abso…
Ten čas letí jako bláznivý, člověk se jen tak náhodou podívá do kalendáře a kouká, ono nám končí léto, tak hurá něco rychle vymyslet a využít toho posledního letního dne k nějakému výletu, třebas jen někam do okol…
Jedeme pokořit nejvyšší vrchol Českého středohoří,  MILEŠOVKU,  837 m.n.m. Jedeme autem z Kladna asi 70 km, skoro až na úpatí Milešovky. Milešovka je turistickým cílem již od 19. století, kdy ji navštěvovali lázen…
Zámek stojí na skalnatém Ostrohu nad obcí Milešov na Litoměřicku v Ústeckém kraji. Zámek je trojkřídlá barokní stavba, ke které přiléhá patrová budova pocházející ze staršího renesančního…