Travel blog Jeseníky Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Šumperk
Šumperk leží na řece Desná u západního okraje oblasti Hrubý Jeseník, má přibližně 30 tis. obyvatel. První zmínka o městu je z roku 1281.
Tip:
  Tipy na výlet (281)
   Trasy Šumperk a okolí (302)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi
> Cyklotrasy   > In-line brusle   > Pěší trasy

Nízký Jeseník
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Nízký Jeseník

Maliník a Mazance, čili výlet podle Franty

Většinou chodím na druhou stranu
Většinou chodím na druhou stranu  •  Fotografie (150)  • Foto: Bobkart

Když začal turista všeobecně známý pod nicknamem Franta přispívat na stránky tohoto webu, hned zpočátku mě upoutal svými články, které popisují četné, převážně skalní útvary v relativní blízkosti mého působiště, tedy zejména v té oblasti, které se říká Hraběšická hornatina. Vždyť to jsou kopce, které máme vskutku hned vedle našeho města, vždyť svého času (tedy v pozdních dobách komunismu) byly Hraběšice – tedy vesnice, která horskému podcelku dala název, byly součástí Šumperka.

Jak se po roce 1990 všechno rozdělovalo, jsou zase Hraběšice samostatnou obcí.

Motorest
Motorest  •  Foto: Bobkart

Ale vraťme se k tématu. Vlastně nám František „objevil“ místa, lépe řečeno cíle, které leckdy domorodcům unikají. Jak bylo naznačeno, jde zejména o skalní útvary. Znalci samozřejmě vědí že Jeseníky (kam oblast z širšího pohledu spadá) jsou skal dosti plné, nicméně Hraběšická hornatina (přesně jde o podcelek větší Hanušovické vysočiny) je co se týče skal ve srovnání s jinými částmi Jesenické oblasti přeci jen jaksi zaplněnější.

Skály, kterými se tu zabýváme jsou pro nezasvěcené poněkud jiného druhu, než jaké známe z četných skalních měst Českého masivu, kde jde převážně o pískovcové útvary, modelované erozí do dnešní podoby skalních měst a labyrintů.

Skály v Jeseníkách jsou z velké části útvary méně efektní (na první pohled), ale leckdy narazíme na útvary, které obdiv zaslouží.

Státovka a Ptáčník

To, že je Hraběšická hornatina dosti kamenitá, naznačují již názvy tří největších vrcholů, Bílé kameny, Černé kameny, Kamenný vrch. Když k tomu přidáme název Rabštejn, zasvěcení už ví, že o skály tu není nouze. Občas jezdívám na kole do Oskavy a dál údolím do Bedřichova. Při tom není problém sledovat jak vrchol Rabštejna, který se vypíná nad závěrem údolí (pohled zespodu vlevo), tak na protější vrchol na opačné straně údolí. Když už tedy František dostatečně popsal a díky tomu i patřičně zreklamoval, usoudil jsem, že je nejvyšší čas jeho šlépěje následovat.

Polovina května přinesla náhlé ochlazení, ale nakonec počasí nebyl tak hrozné, jak se původně jevilo, tak i když byla třetí květnová neděle větrnější a chladnější, nakonec srážkově nevýznamná a nakonec i občasné sluníčko umožnilo zdokumentovat atrakce na cestě (ačkoliv pár kapek, dokonce i vloček se cestou namanulo).

Kdo si otevře Frantovy články, ví, že nejjednodušší přístup na zkoumané lokality je od Žďárského Potoka, tedy z mého směru první zastávky pod Skřítkem. O víkendu nám nahoru jezdí časný autobus v 6.40, naštěstí je už dlouhý den, tak se vstává vcelku dobře. Chce to jen v sobotu příliš nehýřit.

Foto: Bobkart

Od zastávky směřuje jediné značení v zelené barvě, a protože výchozí místo ještě pořád drží vcelku solidní nadmořskou výšku, nebude následovat žádný krkolomný výstup. Zelená TZ sleduje příjemnou lesní asfaltku, tu musím někdy vyzkoušet i kolmo, vlastně jede přímo na Rabštejn, ale celá dnes není důležitá, po nějakém kilometru doráží značení k rozcestí s pěší žlutou (a silniční cyklotrasou), směrovník nese označení Pod Výhledy. Žlutou tedy pokračujeme k rozcestí údajně pěti cest, napočítal jsem o jednu víc.

Sice jsem tu v životě nebyl, ale není problém zvolit tu správnou cest k Mazancům. Tak trošku to bude průzkum, tak zapnu GPS, ač moc nevěřím, že něco v lese zachytí. Snad ani neuběhne půl kilometr a vidím podezřele odbočující pěšinu, co kdyby, no šlo to pokračovat i po cestě, ale díky pěšině jsem hned u prví a to značně zajímavé skály. Vlastně je to podle mapy severní předvrchol Mazanců. Skalní výchoz dosahuje vcelku zajímavé výšky, snad i 8 metrů, táhne se v délce přes 50 m zhruba severojižním směrem, v nejvyšším místě má skála i nějaký převis, zajímavý doplněk tvoří i malý skalní hříbek. Pro začátek pěkný útvar.

Žďárský Potok

Pěšina pokračuje přes další plochý vedlejší vrchol, tentokrát víceméně neošutrovaný, ale to je již vidět mýtina se krásnou loveckou chatou, o které se nakonec zmiňuje i Franta a následuje mazec, tedy přesněji hlavní vrchol Mazanců. Samotný vrchol je tvořen shlukem skalních útvarů, řekněme skalních srubů, ačkoliv jde o normální skalní výchozy, ne tedy erozní mrazové útvary. Terén je dosti nepřehledný a okolí skal zarostlé, nakonec se daří ale objevit stezku téměř k nějakému vrcholu.

Na nejvyšší bod už by to asi chtělo horolezeckou výbavu, i přesto se zdá, že výš se běžnými metodami nepodívám. K vidění je i omezený rozhled, hlavně k hřebenovce, někam nad Skřítek, na Ztracené skály.

Vzrostlý les
Vzrostlý les  •  Foto: Bobkart

Sestup musí být opatrný, přemítám kudy dál. Sice bych mohl vytáhnout mapu, ale odhaduji, podle terénu, kde by se mohly vytušit nějaké skalní útvary. Po pár metrech od vrcholu (mírným hřebínkem), asi k severozápadu mě náznak pěšiny vede podél skalního pásu, spíš k výchozu skal výšky do dvou, tří metrů, sice je skála dlouhá, ale relativně nezajímavá a navíc se vlastně pohybuji severně, tedy proti světlu. Kolem je hromada větví a spadlých stromů, tak si radši řeknu, že to chce větší odstup. Sestoupím tedy na jakousi pěšinu pod skály, zamířím poněkud k jihu, aby na skály trošku přišlo i nějaké sluníčko. Najednou jsou skály či skalní stěny o nějaký metr vyšší a zajímavější, dole vidím ve svahu vskutku už dosti mohutný útvar, to si říkám, že když shora vidím snad víc než 10 m (odhadem) skálu, zdola pod ní musí být pořádná stěna, než dorazím přímo k obrovitému objevu, vidím další a další zase poněkud nade mnou (trošku se hýbu k jihu), tak nakonec zase šplhám do kopce a ona tu jedna zajímavá skalka za druhou. No skalka, jde už o pořádné skály a když si uvědomíme, že skály jsou povětšinou nějakého rulového původu, sklon jejich vrás víceméně odpovídá sklonu svahů, tedy když je horotvorné procesy zvedaly, změnilo se jejich dávné vodorovné uložení. Horotvorné procesy je občas pokroutily, někdy i převrátily. Část skal výše ve svahu je skála povětšinou nižší, na některou by se i možná dalo vylézt, ale je toho tolik kolem , že jen tak lezu bez nějakého pevnějšího záměru.

Jak se pomalu posunuju víc k jihu při sestupu objevím, že ta skála, co se mi původně jevila jako nějaká věž je ve skutečnosti protáhlá podél svahu, a protože má na sobě malou další skalku, trošku připomíná ponorku. O pár metrů níž objevím malou vyhlídku na Bedřichov a protože se mi zdá ještě zajímavá skála asi 50 metrů vlevo (JV), tak si říkám tam skončím. K malému překvapení skalní okno, ne tedy obrovské, ale co by to bylo za skály bez skalního okna. Tím je skalní město téměř dokonalé. Myslím, že pro dnešek stačilo, tak od okénka už sestupuji mimo skal, nicméně téměř již ve v místě, kde vidím pod svahem lesní cestu mě pěšina obrací k severu. Nad ní se tyčí úctyhodné útesy, možná několik desítek metrů Vysokých.

Foto: Bobkart

Slyším i nějaké hlasy (po několika hodinách), tak i sem zavítají horolezci. Brzy jsem na silnici a protože ještě je času dost, tak není důvod zajít na svačinu. Na Rabštejn je to asi hodinka a díky tomu konečně ochutnám zdejšího Kvapníka, pivní speciál, co pro hospodu vaří v Sobotíně.

Naposledy jsem tu byl v lednu, to nebyl a protože je času vcelku dost, tak i na vyhlídku, ač od října (předposlední návštěva) taky dlouhá doba neuplynula.

A zpáteční Doprava taky v pohodě, na konečnou autobusu v Bedřichově to je asi 2 km.

K velkému překvapení GPS zaznamenala vskutku zajímavou čáru, jak jsme si ještě s Frantou vyměnili nějaké poznatky, tak vlastně by to měly být hlavně skály Maliníku (šel jsem víceméně na západ), ač částečně Mazance, ale na ty se určitě taky jednou dostane.

Poslední aktualizace: 30.5.2016
Autor: Bobkart

Oskava

Příspěvky z okolí Maliník a Mazance, čili výlet podle Franty

Skála na předvrcholu Mazanců
Při pohledu na některá díla Přírody člověku v hlavě naskočí myšlénka: Činil tak Bůh skutečně s láskou anebo je pro nedostatek času (stvoření Světa bylo omezeno časovým limitem) vlastně odflákl? Říká se sice, že…
  Sny se mají plnit nejen o vánocích... Po návratu z dovolené v Rýmařově jsem začal na mapách studovat oblast Maliníku a Mazanců mnohem podrobněji. A další obzory se mi otevřely při shlédnutí geologických aplik…
  I když na dlouhý a protáhlý vrchol Mazanců (823 m) nevede žádná turistická trasa, je na něj přístup poměrně jednoduchý a orientačně nenáročný. Stačí vyrazit od motorestu Zastávka po zelené značce k jihu. Trasa …
  Zhruba před rokem jsem na jaře podnikl další průzkumnou výpravu na dvojhoru Maliník – Mazance, chtěje „objevit“ skalní výchozy, které se dle geologické mapy měly nacházet na severozápadních svazích té rozložit…
Že se v pravé horské mlze terén velmi špatně zkoumá, dosvědčuje má prosincová návštěva "dvojhory" Maliníku a Mazanců, které se nacházejí nedaleko Bedřichova pod Rabštejnem a přináleží tudíž mezi vrcholky Hraběš…
  Nevím přesně, jak se cítí pejsek, utržený z řetězu, ale tak nějak mlhavě tuším, že spolu máme cosi společného. I když jsem s mojí Janou spojen pěkným svazkem manželským a jeho otěže mi – chválabohu – nijak nebr…
Maliník je nejjižnější, ale samostatnou částí hřebene a od mohutných Mazanců je jeho skalnatý vrchol oddělen sedlem. Na tomto místě jsem před pár lety stál a kochal se výhledem na kopce u Dobřečova, leč byl to …
Někdo sbírá známky, jiný peníze, další hledá ženu na celý život anebo stav beztíže. Holt je každý z nás - člobrdů, naprosto jiný. Ačkoliv podstatná část populace podléhá zákonům stáda, najdou se v ní černé ovce, kterým se takovéto vřazení příčí natolik, že jdou raději vlastní a pro mnohé nepochopitelnou cestou.   Mezi takové samorosty patřím (díkybohu) i já. S otázkou doživot…
Skalní amfiteátr na jižním svahu Maliníku
  Objevování neznámých skalních útvarů je pro mne vždy nádherným dobrodružstvím (i to tělo si díky adrenalinu většinou přijde na své), ale nesmí do něj zasáhnout Vyšší moc. To se bohužel stalo při poslední návš…
Důvodem k napsání tohoto krátkého příspěvku je umisťování černých ikonek skal do turistických map. Jedna taková se dostala i do aktualizovaného vydání mapy KČT Hrubý Jeseník z roku 1999. Ikonka, naprosto…
Upravený pramen má podobu maličkého dřevěného sroubku a nachází se na jihovýchodním svahu Maliníku (802 m) nad zpevněnou lesní cestou. Tato komunikace, po níž je částečně vedena i zelená tur.trasa, ze dvou…
Skalní útvary na hoře Maliník a Mazance (Hraběšická vrchovina) jsou jedním z nejrozsáhlejších skalních seskupení v podhůří Hrubého Jeseníku a s maličkým přimhouřením očí by se dala označit jako skalní město. Jeh…
  O skalním městě na Maliníku už jsem tady na Turistiku s nadšením napsal nejeden řádek, ale poslední článek od Aleše Matějíčka (nick Bobcart) mne vrátil zpátky na zem. Ano, já tady až do nebes vychvaloval jeho b…
    V detektivkách se prý pachatel vrací na místo činu. Nevím, co je na tom pravdy, ale i když nejsem hledaným zločincem, táhne mne to zpět na místa, slibující další vzrušující objevy. Jako třeba na svahy Mal…
Z horního konce obce Bedřichov stoupá červená turistická trasa rovnou na Rabštejn a pozoruhodnému části údolí Oskavy nad obcí se tak vyhýbá. To samé činí žlutá z Rýmařova. Ta sice protíná jeho horní část, ale pohl…
Pod Výhledy je rozcestí žluté a zelené turistické trasy a nachází se na jižním úpatí vrcholku Výhledy ( 864 m.n.m.), který se zvedá jihozápadním směrem od osady Žďárský Potok. Rozcestník je umístěn na okraji lesa a u křižovatky lesních cest. Po žluté značce dojdeme k tomuto rozcestí z města Rýmařov a žlutá značka dále pokračuje údolím Rabštejnského potoka ke zřícenině hradu…
Představte si, že se u vás nečekaně zastaví známí z hanáckých rovin s nápadem zajet si na horské sedlo Skřítek za účelem krátké zimní pěší procházky. Na placatých pláních bylo začátkem roku sněhu asi jako v Senega…
Půldruhého kilometru dlouhou "divočinu" údolí Oskavy mezi mostkem se žlutou turistickou značkou na Rabštejn a okrajem Bedřichova neoživují jen krásné kaskádky a malé vodopádky. Její neodmyslitelnou součástí (a …
  Začátkem měsíce prosince mne posedla tak neodbytná touha znovu navštívit místa, kde mne čeká ještě tolik objevů – masívu Maliníku a Mazanců a jejich okolí – že jsem se rozhodl nečekat, až se příští rok ojaří a …
Některé údaje na papíře vypadají velkolepě, tak mě zaujal pohled do mapy v okolí Rabštejna, kde jsem objevil nějaké skály a vodopád na říčce Oskavě. Nezbylo vyzkoumat jaká skutečnost je. Snad všechny řeky či říčky v Jeseníkách, pokud se tak chtějí nazývat mají na svém toku nějaký vodopád nebo peřejku. Samozřejmě povětšinou na horním toku. Nakonec tomu není jinak i u říčky…
Zmiňovat se příliš rozsáhle o jedné z nejpozoruhodnějších jesenických skalních oblastí by asi bylo nošením dříví do lesa. Poněvadž ale nejsou moje články určeny jen pro fajnšmejkry, kteří lokalitu dobře znají, je třeba vypustit z úst pár slov i pro ty, kteří zde ještě nikdy nebyli… a jimž samozřejmě návštěvu víc jak vřele doporučuji. Přírodní rezervace Rabštejn se vypíná pod kót…
Nevelké zříceniny hradu Rabštejn se ukrývají v lesích nad obcí Bedřichov na Šumpersku v Olomouckém kraji. Hrad se skládal z Předhradí a vlastního hradu mezi dvěma skalními bloky. Z hradu se…
Na Rabštejn, jak zdejší horolezci říkají procítěně Rábl. Cest tam vede dost, ale pokud nejste ubytovaní ve zdejším penzionu (bývalé myslivně), musíte použít vlastní síly, tzn. pěšky nebo na kole (s přibývajícími e…
   Při vyslovení slova Rabštejn se nejednomu skálolezci radostně rozzáří očička - vždyť tato skalní oblast se stala jakousi "Mekkou" moravských horolezců. Na své si tady přijde nejeden "horský vlk", ošlehaný…
Zřícenina hradu Rabštejn
V Hraběšické hornatině, cca 2 km od obce Bedřichov, nebo chcete-li na svahu horského hřbetu údolí říčky Oskavy, narazíte na zříceninu hradu Rabštejn (na souřadnicích N 49.94797°, E 17.1503°). Z původního hradu se zachoval…
  Na letošní Velký pátek jsem si už při dlouhém průjezdu Oskavou povšimnul na levé straně údolí několika lesních ploch se stromy postiženými vichřicí. Na konci Bedřichova a nejbližším okolí ale nic podobného ne…
Jedeme na Rábl. Tak poněkud familierně zní v podání nejen horolezců ze Šumperka (s kterými se autor zná) v rozhovorech jméno skalního hradu Rabštejna nedaleko horského sedla Skřítek. Protože samotná lokalita je vl…
Silnička z údolí Zlatého potoka, vedoucí k těmto místům, překonává prudké stoupání do kopce několika táhlými serpentinami. Ty poslední v okolním vzrostlém lese doprovází poněkud exotický prvek - stará alej, která …
   Tyto Černé kameny jsou nepřehlédnutelným skalním vrcholem přibližně na půli cesty po vrcholové pěšině mezi Bílým kamenem a nejvyšším vrcholem Hraběšické hornatiny Černé kameny. Dosahují nadmořské výše 954 m. Na …