Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

klíče k otevírání Jeseníků  •  Fotografie (18)  • Foto: vala1959

EXPEDICE PPP - SUCHÁ RUDNÁ 2009

Suchá Rudná

Prvomájový víkend 2009 zůstane pro 38 členů našeho klubu Přátel přiměřeného pohybu (a pití) navždy spojen sakcí JARNÍ OTEVÍRÁNÍ JESENÍKŮ 2009(JOJ). Podnikli jsme tři vydařené turistické akce znaší tradiční základny na vojenské chatě DUKLA vobci Suchá Rudná u Bruntálu. Chatu zabezpečil náš kamarád Arnošt - kapitán, který naštěstí ještě stále slouží u přerovské vrtulníkové základny. Letos poprvé jsme zažili pobyt vtrošku jiných podmínkách- na chatě se nevaří, ale myslím, že nám to vůbec nevadilo a mělo to i své výhody, Každý si dal kjídlu co chtěl a kdy chtěl. Tři noci nás přišly každého na 500 Kč. Ke stravování jsme využili zařízení (mikrovlnku, konvici, nádobí, sklenice, hrníčky a příbory) , které jsme si mohli na chatě zapůjčit proti podpisu. Bečku piva jsme si dovezli sami. Za chatou je upravené ohniště sposezením a tak jsme většinu času strávili na túrách a nebo u ohně. Auta jsme měli pěkně zaparkovaná před chatou. Pokojíčky jsou spíše skromně zařízené, ale na přespání a oddych stačí. Sociální zařízení je společné na vyhovující úrovni.

DEN 1. ČTVRTEK 30.4.2009 (PŘÍJEZD A PÁLENÍ ČARODĚJNIC)

Na chatu jsme dorazili každý samostatně postupně během odpoledne a večera. První skupina dorazila hned ráno a udělala si procházku po okolí a nachystala i dřevo na oheň a narazila pivko. Večer jsme opékali buřty a přiletělo i několik čarodějnic. Probírali jsme loňskou Suchou Rudnou a další společné zážitky zakcí PPP. Někteří zapomněli na přiměřené pití a druhý den ráno si na start pochodu přinesli sebou pěknou kocovinku.

DEN 2. PÁTEK 1.5.2009 (1.MÁJ - SVÁTEK PRÁCE VKARLOVÉ STUDÁNCE)

u Kyselky
u Kyselky  •  Foto: vala1959

Sraz před chatou byl vpůl desáté . Čekalo se totiž na Valdu ml. sTomem, kteří se ještě museli ráno stavit vNezamyslicích, bo Arny si vzal omylem dcerčiny turistický boty a tudíž neměl včem vyrazit. Po společné fotce, na které bude chybět Marci Poňa, která jaksi zaspala a přišla později a taky Dejvy sJanou, kteří náš odchod jaksi zazdili na pokoji a pak už nevěděli kudy jdeme a museli jít do Voždové Studánky po silnici. A tak nás nakonec 33 PPP (Tonda před operací neriskoval) vyrazilo směr Karlova Studánka, známou trasou přes Kyselku na Malou hvězdu, po modré na vyhlídku Nad Ludvíkovem a vzávěru zkratkou po zelené do K. Studánky. Tady jsme si dali na 2 hod rozchod a prohlédli si krásy tohoto vyhlášeného lázeňského střediska se spoustou stylových lázeňských domů, upraveným parkem, muzeem geologie Jeseníků, TIC, umělým vodopádem, říčkou Bílou Opavou a spoustou restaurací a cukráren. Jedinou skvrnkou je stále vyhořelý a neopravený hotel Hubert na hlavním parkovišti. Ve 14.00 jsme se všichni sešli na stanoveném místě, kromě části mé rodiny, která pátrala po batohu, který si Tom zapomněl vpitném pavilonu a někdo mu ho během 5 min stačil ukrást. Na zpáteční trasu jsme se vydali tentokrát nahoru po sjezdovce a pak po žluté přes Ovčí vrch (966 m/m), kde jsme si vzávěru zkrátili cestu podle GPS a lesní pěšinou, prudkým sešupem, jsme se dostali až ke Kyselce. Počasí bylo super, většina znás absolvovala trasu vtrikách zkrátkým rukávem. Ušli jsme celkem 16 km a v17 hodin už jsme byli všichni vpořádku zpátky na Dukle. Za zmínku ještě stojí opravdu překrásný výhled na Praděd zvyhlídky nad Ludvíkovým a pak ze žluté nad K. Studánkou. Poklonu skládám Motýlovi, který celou trasu absolvoval snámi a nebyl nijak pozadu. Je to prostě borec.

DEN 3. SOBOTA 2.5.2009 (BÍLÁ OPAVA, PRADĚD, MAŠKARNÍ)

Na tento den jsme si naplánovali dobytí nejvyššího moravského vrcholu, do výšky 1492 m/m čnícího Pradědu stypickým vysílačem a přístupnou výhledovou plošinou na něm. Počasí nám od rána přálo. Jako první jsem zchaty Dukla vyrazil já sám (Arny a Karel to vzdali) již v7.00 stím, že horu Praděd pokořím pěšky přímo zchaty ve výšce 650m/m, což představuje zdolat převýšení 842 m. Sostatními PPP jsem se sešel v9 hodin na parkovišti u Huberta vKarlové Studánce, kam přijel navíc ještě Petr GPS se Zdeničkou přímo zProstějova. Společnou fotkou u umělého vodopádu na parkovišti to všechno začalo (810 m/m).

výhled na Praděd od Ludvíkova

Vyrazili jsme údolím Bílé Opavy směr Chata Barborka. Jedna skupinka si ještě ve Studánce cestu prodloužila a vyšplhala na kopec nad parkovištěm, kde si prohlédla umělý náhon a stavidla umělého vodopádu. Pak již všichni postupovali kolem Opavy pořád nahoru. Vzhledem ktajícím zbytkům sněhu na Pradědu, byla říčka poměrně dost vodnatá a vytvářela tudíž krásné a velké vodopády, radost pohledět. Přesto, že horská služba ještě nedoporučovala jít po žluté značce přímo korytem Bílé Opavy, my jsme se rozhodli tak učinit, nebyli jsme první to bylo vterénu jasně vidět, ale je pravda, že trasa nebyla znejbezpečnějších. Místy jsme se vprudkých stráních pohybovali na sněhových plátech, místy se propadajících a místy podemletých vodou. Navíc jsme měli sebou malé děti, kterým se samozřejmě tento terén velmi líbil, za to maminky a tatínci ztoho byli div živí. Když jsme se však všichni ve zdraví vyšplhali na odpočívadlo, kde se žlutá spojuje opět smodrou značkou, byli jsme všichni šťastní a spokojení a hlavně bohatší o krásný turistický zážitek. po krátkém občerstvení už zbývalo dorazit poslední 2 km po modré, mnohem schůdnějším terénem na chatu Barborku v1170 m/m. Personál chaty nás opětovně zklamal, tradičně zde bylo hodně lidí, ale obsluha byla tak mizerná a pomalá, že většina znás nepohrdla jen kávou zautomatu na chodbě a pokračovala dál směr Praděd a nebo Ovčárna. Ani turistické razítko neměli, prý jim ho někdo ukradl. Část PPP tedy po necelé hodince stoupání po asfaltce dobyla vrchol Praděd, kde výstup okořenila otiskem razítka do TK a štamprličkou tradičního likéru Praděd.

Dolů na Ovčárnu řada PPP sjela na vypůjčených koloběžkách (atrakce za 100 Kč) a nebo seběhla pěšky. Já jsem pokračoval na Chatu Švýcárnu, kde mě čekal Petr GPS, Zdenička a jejich 2 kamarádi a společně snimi jsem se spustil přes vrchol Malý Děd a údolím Střední Opavy do obce Vidly, kde měli auto a tím mne dovezli až na Duklu. Ostatní se svezli kyvadlovou Dopravou na Hvězdu a odtud sešli do Karlové Studánky kautům, kterými se dopravili také na Duklu. Absolvovali jsme trasy (jak kdo) od 12 do 30km za krásného slunečného počasí vnaprosté pohodě a bez problémů.

Večer na chatě se ještě venku rozdělal na chvíli oheň ale hlavně po přesunu do chaty proběhl plánovaný maškarní bál, který neměl chybu a rej masek byl nečekaně pestrý a masky velmi kvalitní .

DEN 4. NEDĚLE 3.5.2009 ( NÁVRAT DOMŮ PŘES ROZHLEDNU VELKÝ ROUDNÝ)

Nad Ludvíkovem

Vneděli ráno jsme se vpoklidu sbalili. Nejprve odjeli brňáci do Brna, spěchali kvůli Katce a kolem desáté jsme se vypakovali zchaty i všichni ostatní a kromě Poníků a Motýlů (spěchali domů) jsme vyrazili kpřehradě Slezská Harta do obce Roudno. Na bývalé sopce Velký Roudný ve výšce 780 m/m stojí od roku 2007 nová dřevěná rozhledna stejného jména. Otevřena byla 27.10.2007, má výšku 20 m, je šestipatrová, výhledová plošina je ve výšce 17 m nad zemí. Vyrobená byla z 18 tun modřínového dřeva, má 4 betonové patky, přístupná je celý rok bez vstupného, nejlepší přístup je kní po zelené tur. značce od obce Roudno. Parkoviště je u buď u kostela a nebo přímo u silnice (informační tabule) vedoucí zRoudna směrem na Moravský Beroun, odtud je o i blíže, asi 1200 m. Stoupání je hodně příkré, ale vylezli tam i cyklistky skoly.

Zrozhledny byl krásný výhled nejen na Slezskou Hartu, ale i například na Město Bruntál a celé Jeseníky. Přímo u rozhledny je krásná kamenná kaple a kté vede zobce Roudno neúplná křížové cesta. Provedli jsme zápis do vrcholové knihy a dali si razítka do TK (vyřezal jsem ho zklacíku). Cestou dolů jsme trošku bloudili, protože cesta nás vedla na opačnou stranu, improvizací zkušených turistů jsme se nakonec ocitli na louce přímo nad obcí Roudno, kde svačila nějaká rodinka a stoupal nahoru praraglaidista spadákem. Jeho marné pokusy o start jsme pak pozorovali zobce.

Na parkovišti u kostela pak celá EXPEDICE SUCHÁ RUDNÁ 2009 skončila a její účastníci se rozjeli ke svým domovům plni krásných zážitků zpobytu vpřírodě Hrubého Jeseníku a zkontaktů se stejně „postiženými" kamarády PPP.

Karlova Studánka

Myslím, že vyjádřím touto poslední větou přání všech zúčastněných :

„Jen houšť a víc takovýchto zdařilých akcí PPP."