Třítrubeckým údolím a přes hlavní brdský hřeben do Příbrami

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Za kulturou Za sportem Do přírody Na hory Na kole

Cyklovýlet je vhodný spíše pro odolnější povahy, zvlášť, pokud budeme mít smůlu na počasí. Zahájíme ho na nádraží ČD v Holoubkově (426m) na hlavní železniční trati Praha – ZdicePlzeň. Po cyklostezce č.2158 (a bývalé tankové cestě do Strašic) se vydáme vzhůru do Přírodního parku Trhoň ve Strašické vrchovině. Zhruba po 5 km dosáhneme sedla (618m) pod vrchem Bílá skála (659m), místními někdy také zvaný „Bambule“ a začneme klesat do Strašické kotliny. Po 100m narazíme na červenou značku a s tou uhneme z cyklostezky vpravo a spolu s ní dorazíme po 1,5 km na náměstí ve městečku Strašice (497m).

Ve Strašicích si můžeme prohlédnout řadu staveb lidové architektury a třeba také Muzeum Středních Brd (které se skrývá pod oficiálním názvem Areál zážitkové a poznávací turistiky Strašice).

Nedaleko obecního úřadu narazíme na cyklostezku č.2252 a spolu s ní (a se žlutou TZ) začneme proti Toku Padrťského potoka (Klabavy) pozvolna stoupat ke vjezdu do vojenského újezdu. Toho dosáhneme po 2,5 km na rozcestí Padrťský potok (501m). Cyklostezka a žlutá TZ tady uhýbají vlevo, my však budeme pokračovat stále rovně po silničce proti proudu Padrťského potoka do Třítrubeckého údolí kolem hájovny Amerika (také vojenský objekt) dalších 2,5 km až k půvabnému loveckému zámečku Tři trubky (542m).

Poznámka: Zámeček je nepřístupný, má však pohnutou historii. Byl vybudován Colloredo-Mansfeldy a po vykoupení jejich pozemků Československou republikou hostil T.G.Masaryka, E.Beneše a po dlouhou dobu za okupace také polního maršála von Brauchitze, který zde pobýval v jakémsi neoficiálním domácím vězení poté, kdy se nepohodl s Hitlerem. Po II.světové válce zde často pobývala generalita ČSLA, ale i mnozí státní hosté. Nedaleko zámečku se nyní pracuje na opětovném zprovoznění malé hydroelektrárny na Třítrubeckém potoce.

Hned za zámečkem opustíme Padrťský potok (uhýbá doprava) a dále už budeme pokračovat proti proudu Třítrubeckého potoka stále rovně po silnici ještě 4 km na trojúhelníkovou křižovatku (650m) pod Březovým vrchem (785m). Tady odbočíme vlevo, přejedeme most(y) přes potok a po 2,5 km vystoupíme několika serpentinami (ostřejší stoupání) až na louky, kde dříve stávala půvabná myslivna Bor (755m). Nyní zde nalezneme jen pozůstatky po několika budovách a romantickou nádržku. Stoupat budeme ještě necelý kilometr až do tzv.Borského sedla (790m), které je nejvyšším bodem naší cesty. Vlevo od nás se zvedají stráně tzv.Bohutínského vrchu (843m)v masívu Toku (865m), vpravo vrch Brdce (839m). V sedle jsme překročili hlavní brdský hřeben a nyní nás čeká dlouhé klesání po místy značně rozbité lesní asfaltce až na křižovatku nad Pilskou nádrží (690m). Ze sedla je to sem cca 3,5 km a cestou mineme několik studánek s výbornou pitnou vodou. Na křižovatce uhneme vpravo a sjedeme necelých 400m až ke hrázi nádrže (vpravo od nás za mostkem). Nejspíš si prohlédneme i hráz VD Pilská, která svou polohou uprostřed hlubokých lesů a čistotou své vody (rezervoár pitné vody pro Příbram a okolí, zákaz koupání) připomíná šumavská jezera.

Od hráze se vrátíme zpět na silničku a na blízké křižovatce Pod Pilskou (660m) uhneme spolu se zelenou TZ vlevo do mírného kopečka a po silničce pak už pohodlně budeme pokračovat ještě 1,5 km k hájovně U Slaniny (650m).Tady konečně překročíme hranice vojenského újezdu zpět do „civilizace“. Spolu se silničkou pak uhneme vpravo a mírným klesáním dojedeme po 1,2 km do příbramské městské části Kozičín (600m), kde někdy bývá občerstvení, ale nelze na ně spoléhat. (Pro extrémně znavené účastníky: Je tu také zastávka MHD Příbram). Na návsi nad kapličkou uhneme na silnici vlevo a klesáme další kilometr do osady Lazec (550m). Tou projedeme a na křižovatce na konci osady uhneme vpravo dolů a sjedeme ještě 0,5 km ke korytu Litavky u fotbalového stadionu 1.FK Příbram. Projedeme kolem vstupu do stadionu a na křižovatce uhneme vlevo vzhůru a vystoupáme na křižovatku s výpadovkou na Rožmitál p.T. Tady uhneme vlevo a přes Březové Hory projedeme náměstím J.Alise (550m; vlevo dole Hornické muzeum) a kolem OD Kaufland na přejezd nad železniční tratí. Hned za ním odbočíme vpravo a sjedeme k příbramskému nádraží ČD (486m), které je také cílem naší cesty.

Celá cesta je dlouhá přibližně 33 km (pokud nezabloudíme).

Přejedeme ze západu na východ Střední Brdy (Strašickou vrchovinu i vojenský újezd), navštívíme malebné městečko Strašice s lidovými stavbami a Muzeem Středních Brd, asi nejkrásnějším údolím v Brdech - Třítrubeckým údolím projedeme kolem loveckého zámečku Tři trubky, vystoupáme kolem bývalé myslivny Bor do Borského sedla na hlavní brdský hřeben, prohlédneme si Pilskou nádrž a když nám zbyde čas (a síly) třeba i největší hornické muzeum v ČR na Březových Horách v Příbrami.

Občerstvení je možné v Holoubkově, Strašicích, (někdy) v Kozičíně, na Březových Horách i v samotné Příbrami.

Ubytování v Holoubkově, Strašicích a v Příbrami.

Potraviny nakoupíme ve všech výše uvedených místech.

V lesích nikde žádná možnost občerstvení (s výjimkou vody ve studánkách) není.

Malebné Strašice a Muzeum Středních Brd, romantický zámeček Tři trubky, majestátní a hluboké brdské lesy (plné hub), nádherné Třítrubecké údolí, kouzelná Pilská nádrž i Hornické muzeum v Příbrami.

Muzeum Středních Brd Strašice:

otevírací doba: ST: 13-17 hod.; SO a NE: 10-12 a 13-17 hod.

Vstup: dospělí: 30,-Kč; děti: 15,-Kč; děti do 6 let: zdarma

Hornické muzeum Příbram-Březové Hory:

otevírací doba: mimo PO denně od 9 do 17 hod.

Vstupné: dospělí: 40,-Kč; děti a senioři: 20,-Kč, rodinné (2 dosp. + 2 děti): 100,-Kč

Upozornění: Většina trasy (od rozc. Padrťský potok až po Pilskou nádrž) se nachází mimo zpřístupněné oblasti Vojenského újezdu Brdy/Jince a vstup sem není oficiálně povolen.

Trasu lze absolvovat také pěšky a v zimě případně i na běžkách, kvalitní sněhové podmínky bývají od Třítrubeckého údolí až po Kozičín u Příbrami (pozor na prohrnuté a někdy i posypané komunikace).

V září 2011 vydala Geodézie On Line, s.r.o. mapu Brd v měřítku 1:25.000(!), která zobrazuje jak území současného vojenského újezdu, tak i Třemšínské Brdy. Vřele doporučuji!!

Poslední aktualizace: 28.3.2010
Třítrubeckým údolím a přes hlavní brdský hřeben do Příbrami na mapě

Příspěvky z okolí Třítrubeckým údolím a přes hlavní brdský hřeben do Příbrami

Brdce (839 m), Brdy
Brdce patří mezi 10 nejvyšších vrchů Brd. Leží asi 4 km západně od obce…
Lyžařský výlet, který ale můžeme absolvovat i pěšky nebo na kole. Z Bohut…
Stručný popis místa: Skelná Huť se rozkládá mezi vrchy Brdce a Zavírka v…
Základní informace: Studánka Maruška se nachází nedaleko Skelné huti mezi…
Stručný popis místa: Malý rybníček se nachází nedaleko Skelné huti mezi…
Hradiště je jedním z nejvyšších vrchů (840m) Brdské vrchoviny. Nachází se…
Stručný popis místa: Linkův kříž je ukrytý v lesíku nedaleko Lázské vodní…
Jakmile armáda umožila přístup do vojenského prostoru…
Základní informace: Výrazný hřeben Zavírky dosahuje nadmořské výšky 724 metrů nad mořem a uzavírá tak hřeben klesající z Brdců. Vrch…
Stručný popis místa: Carvánka se nachází kousek od vrcholu Toku v…